Toon posts:

switches achter switches en snelheids verlies.

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ok, dis dus ook meteen de eerste keer dat ik hier post.
maar tis dan ook voor werk :D

ik moest opzoeken hoe we het beste ons netwerk konden uitbreiden met nieuwe switches. en we wouden ook de oude switches houden (2 3300 mx modelen van 3com)
maar het moest 48 poorts switches zijn. *zuch* en die zijn er niet meer voor de 3300 mx. dus om een lang verhaal kort te maken ik kwam met dit plan.

2x stacked 4400 3com switches. totaal 96 poorten 100mbit
2x 3300 mx 3com switches 24 poorten. 48 poorten

deze 2 'kits' aanelkaar snoeren door 4 draadjes van elke switch te gebruiken om ze te linken.
dus effectief 128 poorten, (dis acceptable)
maar mijn chef zij dat door dit gedoe, de snelheid van de 2 oude switches naar de server niet 100mbit zou zijn, omdat ze op zijn slechts met zijn 24ige over 400mbit willen gaan.

nou zeg ik in verdediging dat dat niet uitmaakt omdat ze uiteindelijk alle 127 over de 100mbit van het server lijntje moeten gaan.
wie heeft er hier nou gelijk?

en ergenst kan ik me ook herineren dan je niet mag rekenen
gebruikers van switch*100mbit/aantal mbit naar volgende switch.
omdat je zit met modulatie enzo en dat de switch aan time slicing deed ofzo.(tis lang geleden, echt waar)

kan iemand wat licht op de zaak werpen?
ik hoop trouwens dat dit in PNS hoort, tis nou niet echt proffesioneel, maarja tis wel voor een bedrijf enzo. dus ik dacht het zal wel.

Verwijderd

Al zouden ze wel met z'n 24ige met 200mb fd naar de server gaan gaat deze met z'n ene 200mb fd linkje nogstaads langzaam performen, De switches kun je rustig kopen echter als het netwerk zo drastisch groeit moet er ook even naar de servers en de verdeling daarvan op het netwerk gekeken worden. Dus jij hebt gelijk, wijs je chef op de capaciteit en redundancy van z'n serverpark.

ik zou dan eerder voor een dedicated redundant switch voor je serverpark gaan, en deze middels gb glas koppelen met de andere stacks. de volgende stap zou echter denk ik wel een vlan struktuurtje moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ja zat zelf ook al aan een modulaire switch van cisco te denken. (zo'n geil campus ding uit de 8000 serie ofzo. (maar zal wel rete duur zijn) )
maar moet natuurlijk ook aan coste beperking denken enzo.
en tis geen server park hoor. tis op een bedrijf. we hebben gewoon nu ~96 werkstations en met de groei van het bedrijf kan dan nog wel eens gaan toenemen.

maar kun je meschien ook even toeligten wat je bedoeld met.
"24ige met 200mb fd naar de server gaan" fd :? fast datalink?
"dedicated redundant switch" :? een switch die zelf na gaat denken over waar hij zijn packets naartoe gaat zenden om optimaal gebruik te maken van het netwerk ofzo?

ben maar mbo hoor :) geen hio of wat dan ook.
en mijn meeste info haal ik van 3com zijn site en rfc's en cisco wat ik ooit met een half oor heb mee geluisterd.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 11:36:
maar kun je meschien ook even toeligten wat je bedoeld met.
"24ige met 200mb fd naar de server gaan" fd :? fast datalink?
Ik gok op full duplex ;)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 12:31
Hoe ben je van plan die switches te stacken dan? De 3300 serie's kun je stacken met een matrix kabel, maar daar zitten maar 3 aansluitingen maximaal op, dit betekent dus dat je een aparte "soort" switch moet kopen om alles te stacken.

Wil je echter via crosskabels je switches gaan stacken dan verlies je inderdaad veel bandbreedte, mischien is het dan beter om de 3300 switche's uit te breiden met een giga bit aansluiting, en een centrale 8 of meer poorten gigabit switch te kopen en hier je server's en switches op aan te sluiten.

edit:

Hoeveel server's moet je aansluiten?

Verwijderd

Topicstarter
leon1, je bent een held. daar had ik nog helemaal niet aan gedacht :D
dis meschien net de oplossing waar ik mijn chef gelukig mee maak.
snelle uplink van switch naar main switches.
en toch de oude switches kunnne gebruiken.

-edit-

we hebben 4 servers.
as/400 2 novell bakken en 1 windows 2k server.

en die moeten als het goed is aan de 'main switch' komen.
de stacked 4400's dus.
of meschien een cisco 5500 met een gigabit uplink.
maar daar ga ik nu ff naar kijken.

• leon1e
Nu weet ik niet wat je budget is maar je kunt dan toch een 12 ports http://www.3com.com/prod/...b=features&sku=3C17700-US switch neerhangen als "core" daar sluit je de server's op aan, en alle switches.

Verwijderd

Topicstarter
het budget is er niet :D
mijn chef zij "als we het nodig hebben, hebben we het nodig"
en er staan hier printers en servers waar je bek van open valt. (mijn bek iig)
van die topline QMS printers, topline kyocera modellen, 2 Sharps, as/400, 2x compaq prolient ML530. dus dat zit wel snor.
dit is het bedrijf trouwens www.czav.nl

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:20
Ik zou idd (afhankelijk van budget) een kleine gigabit switch neergooien...

8 of 12 poorts, met oog op de toekomst.

Daar hang je de servers aan, en de switches via een gigabit uplink.
Dan hou je de snelheid erin, en ben je ook voorbereid op verdere groei. (nieuw switch erbij, gigabit uplink, hop, op de hoofdswitch)

Als de snelheid (nog) niet zo'n issue is (maw: huidige 100Mbit is zat), zet je het op die manier vast op, koop een simpel 8 of 16-prt switchje, wel met een goeie backplane. Zet alles vast goed op, dan kun je die switch vervangen voor gigabit en je onderlinge switches upgraden naar gigabit uplink zodra je het nodig hebt.

Dan heb je iig je structuur al goed, en is het alleen kwestie van poortje plaatsen en hoofdswitch vervangen.
switches stacken kan ook, maar hoe bedoel je dat?? 4x100mbit bundelen?? in dat geval moet je switch het wel ondersteunen... anders KAN dat geintje nieteens..

Houd ook rekening met je servers... 100mbit is leuk, maar als je hoger wil, prima... maar als je server dat niet aankan (lees: simpel IDE dingetje) dan heeft het gewoon geen zin.

• leon1e
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 11:56:
van die topline QMS printers, topline kyocera modellen, 2 Sharps, as/400, 2x compaq prolient ML530. dus dat zit wel snor.
Zorg dan dat je met twee voorstellen komt, en probeer het performance verschil aan te tonen.

Je hebt nu twee keuzes 4*400mbit naar de hoofdswitches leggen, of een gigabit switch kopen (waarna je ook mooi je server's naar gigabit kunt brengen) en dan heb je 1*1000mbit FD naar elke switch apart.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 11:56:
mjah.. budget is er niet.... klinkt niet echt fijn...
Definieer eens: als het nodig is

Wat nu niet nodig is, kan over jaartje wel nodig zijn.. Wat zijn de plannen, wat wordt verwacht, zowel kwa werkplekken als netwerkverkeer?
Hoe lang moet de aankoop meegaan? moet het nu genoeg worden, en met jaartje al weer vervangen worden ivm te traag? of moet het langer meekunnen (lees: grotere investering, maar langer/efficienter)

En informeer eens bij je vaste hardwareleverancier? Wat adviseren HUN voor je netwerk? Laat eens een paar bedrijven eea inventariseren, icm met je wensen/eisen, en bepaal daarmee wat er gaat gebeuren

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 09 september 2002 @ 11:59:
Ik zou idd (afhankelijk van budget) een kleine gigabit switch neergooien...

8 of 12 poorts, met oog op de toekomst.

Daar hang je de servers aan, en de switches via een gigabit uplink.
Dan hou je de snelheid erin, en ben je ook voorbereid op verdere groei. (nieuw switch erbij, gigabit uplink, hop, op de hoofdswitch)

Als de snelheid (nog) niet zo'n issue is (maw: huidige 100Mbit is zat), zet je het op die manier vast op, koop een simpel 8 of 16-prt switchje, wel met een goeie backplane. Zet alles vast goed op, dan kun je die switch vervangen voor gigabit en je onderlinge switches upgraden naar gigabit uplink zodra je het nodig hebt.

Dan heb je iig je structuur al goed, en is het alleen kwestie van poortje plaatsen en hoofdswitch vervangen.
switches stacken kan ook, maar hoe bedoel je dat?? 4x100mbit bundelen?? in dat geval moet je switch het wel ondersteunen... anders KAN dat geintje nieteens..
ben nu inderdaad vanplan om voor zo iets te gaan.
steekt gewoon veel logischer in elkaar dan stacken.
en idd oog op toekomst enzo.
dat 4x100 geintje is standaart feature van 3com switches, en van de meeste andere switches. dan bundel je die lijnen in 1 grote lijn soort van.
Houd ook rekening met je servers... 100mbit is leuk, maar als je hoger wil, prima... maar als je server dat niet aankan (lees: simpel IDE dingetje) dan heeft het gewoon geen zin.
moek idd wel ff bekijken, goed dat je het aankaart.

en voor de rest denk ik dat ik nu wel genoeg ideen en info heb.
dus allen bedankt voor de hulp en inzicht.

• leon1e
DJSmiley schreef op 09 september 2002 @ 11:59:

dat geintje lukt wel op de switche's waar hij het nu over heeft maar of het nut heeft...
ja, klopt.. Maar dat is niet het hoofddoel he, het gaat erom dat de switches voorlopig snel kunnen praten.

edit:

laat ons even weten wat de uitkomst is :P ben namelijk met een soortgelijk project bezig bij ons op het werk.

Verwijderd

Wat er bij die 3com superstack II 3300 iig ook nog mogelijk is (kwenie of het ook voor de mx opgaat...), is stacken d.m.v. de stackports. (dit is nog niet voorbij gekomen geloof ik)

Als die andere switches dat nou ook aan kunnen, dan kan je door 1 stackmodule in 1 zo'n switch te zetten, in totaal 4 switches op elkaar aansluiten, tevens met leuke backplane enzo :)

trouwens....iemand die mij kan vertellen wat die verschillende modellen nou zijn? (superstack II 3300 'mx' ?) ik weet dat er modellen zijn met en zonder moduleslots enzo...maar hoe zit dit psies?

Verwijderd

Topicstarter
mwha het core gigabit uplink is waarschijnlijk al afgekeurd :)
toch iets te prijzig waarschijnlijk.

het alles op 1 stack gooien kan iig niet, omdat de 3300 en 4400 serie totaal niet compateble zijn. behalve dan via die stekkertjes.
en so wie so, will het bedrijf de switches in 2 pakketjes hebben in 2 verschillende patchkasten.
(ummm en stiekum is mijn chef een echte zeeuw en zit bij hp die inwissel zooi te bekijken bij hp. *zuch* )

maar toch wil ik dan nog even 1 vraagje beantoowrd hebben,
je hebt 2 switches.
switch A en B
die hangen aan elkaar met 400mbit.
aan switch B hangt een server met 100 mbit.

hebben de mensen die via switch A connecten naar de server een slechtere/langzamere verbinding dan mensen op switch B, of niet.
ik zeg niet want het punt van switch B naar server is toch maar 100mbit.
mijn chef zegt ja want die mensen van A moeten hun lijn delen over 400 mbit.
wie heeft er gelijk.

• DJSmiley
chef heeft gelijk.... als de server gigabit zou zijn... dan is de link tussen switch idd de beperkende factor..

maar met een 100mbit servertje maakt het geen fuck uit, ding kan toch niet meer eruit trappen dan 100mbit, dus die 400Mbit is al een factor 4 teveel ;)

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 12:31:
...(ummm en stiekum is mijn chef een echte zeeuw en zit bij hp die inwissel zooi te bekijken bij hp. *zuch* )
Heerlijk he??? Hogere machten....

't mag nix kosten, liefst gratis, moet er gisteren staan, geen onderhoudscontracten (kost geld), enzovoorts...

maar wel je kop verrot schelden/zeiken als het niet werkt....

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 09:53
DJSmiley schreef op 09 september 2002 @ 12:50:
[...]

Heerlijk he??? Hogere machten....

't mag nix kosten, liefst gratis, moet er gisteren staan, geen onderhoudscontracten (kost geld), enzovoorts...

maar wel je kop verrot schelden/zeiken als het niet werkt....
Fijn hè :*)

• leon1e
Tjah als het budget er niet is dan blijft er niks anders over dan die 4*100mbit oplossing.

Stacken gaat idd niet lukken tussen die twee types switches van 3com, ook niet met extra module.

edit:

ik geloof dat er vandaag een veiling is met alle zooi van Landis Nederland, is mijn baas heen. Zien wat hij nu weer heeft gekocht :P :z

• DJSmiley
leon1 schreef op 09 september 2002 @ 14:18:
Tjah als het budget er niet is dan blijft er niks anders over dan die 4*100mbit oplossing.

Stacken gaat idd niet lukken tussen die twee types switches van 3com, ook niet met extra module.

edit:

ik geloof dat er vandaag een veiling is met alle zooi van Landis Nederland, is mijn baas heen. Zien wat hij nu weer heeft gekocht :P :z

Ja, tuurlijk... veiling landis??

volgens mij zittie gewoon op Dealer Info... da's namelijk ook vandaag..
beetje op kosten van leveranciers nieuwe hardware bekijken (:9~), en lekker gratis vreten/drank

[serieus]
ik heb nix over veiling gehoord, had anders vast wel topicje over gestaan hier ergens
maar goed, ben niet zo into-veilingen.

• DJSmiley
wh00ps, klikte dubbel.... :)

[ Voor 0% gewijzigd door DJSmiley op 09-09-2002 15:13 . Reden: Dubbelpost ]

Verwijderd

Topicstarter
arg, na 2 laptops die van slag waren. en een fuyitsu schijf die dood ging. (nieuwe 800 en 1000 serie van compaq) was ik weer even een tijdje zoet.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 13:17
Ueh er word wel heel wat geroepen over of de capaciteit voldoende is ja of de nee? Wat wordt er nu eigenlijk verbruikt op die servers? kwa bandbreedte ? Ik vind gigabit voor 4 servers wel een beetje overdone.. Of het moeten servers zijn met constante zware netwerk belasting. kijk eerst eens wat je huidige verbruik is en of dit op termijn nog zal groeien en maak op basis van die gegevens een beslissing.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• scn
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

Waarom ga je niet naar een chassis-switch van 3Com, bv de 4005 of de HP procurve 4000, dan kun je nu koppelingen met 100 Mb maken, en in de toekomst upgraden naar Gb door er modules bij te steken. Dan kun je de oude koppelingen weer voor clients gebruiken en verlies je veel minder dan weer een nieuwe doos erbij te zetten.
Als overigens twee LAN-ruimten gebruikt gaan worden moet er toch een gedegen koppeling tussen de switches hangen.

Die koppeling van 4 poorten werkt goed, maar houd er echter wel rekening mee dat dit maar liefst 8 poorten per koppeling kost.

scn

Verwijderd

Topicstarter
leon1 schreef op 09 september 2002 @ 12:06:

laat ons even weten wat de uitkomst is :P ben namelijk met een soortgelijk project bezig bij ons op het werk.

[/edit]
ok, ben zover ik het vind iig klaar met zoeken, en ik kwam op dit uit.
de prijzen uit het tabelletje kwammen uit het foldertje van zerosix.nl
core oplossing

1x 3Com® 3 Switch 4900
http://www.3com.com/prod/...b=features&sku=3C17700-US
2x 3300 24 ports switches
http://www.3com.com/prod/...=features&sku=3C16980A-US
2x 3Com® SuperStack® 3 Switch 4250T 48-PortPlus 2 10/100/1000
http://www.3com.com/prod/...b=features&sku=3C17302-US
4x gigabit kaartjes. Voor servers.

Systeem is dan.
1x 3com 4900 gigabit backbone
daarin de 4 servers + de 4 switches.
Dus altijd 100mbit connectie naar iedereen. (ja ja i know, dit klopt niet helemaal maar so what, zolang mijn chef het maar leuk vind klinken)

Stacking oplossing
1x 4339.- core switch
3x 100.- 10/100/1000 MB’s kaarten voor in servers (as/400 zou duurder zijn)
2x 0.- 3300 XM switches
2x 1599.- 4250T 48x10/100 +2x 10/100/1000
-----------------------+
7837,-

stacked oplossing

2x 3300 24 ports switches
http://www.3com.com/prod/...=features&sku=3C16980A-US
2x 3Com® SuperStack® 3 Switch 4250T 48-PortPlus 2 10/100/1000
http://www.3com.com/prod/...b=features&sku=3C17302-US
1x 3Com® SuperStack® II Switch Matrix Cable http://www.3com.com/prod/...?tab=features&sku=3C16965

de 4250T kan tot op 4 aparaten stacken.
Gezien we voor 2 ‘stacks’ van switches willen gaan
Stel ik voor om de 3300 XM’s samen met de matrix kabel als 1 stack te pakken
En de 2 4250T’s als 1 stack te pakken.
En die aan elkaar te knoopen via een x aantal lijnen om een x * 100mbits lijn te simuleren.
Tussen deze 2 stacks.

2x 1599,- 4250T 48x10/100 +2x 10/100/1000
2x 0.- 3300 XM switches
1x 109,- Switch Matrix Kabel
---------------------+
3307.-
en mijn chef kenende zal het wel de stacking oplossing zijn >:)
iets goedkoper enzo.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 15:43:

en mijn chef kenende zal het wel de stacking oplossing zijn >:)
iets goedkoper enzo.
Stop dan in 1 3300 een gbit module, dan kan je je 2 stacks met gbit ethernet koppelen. (De 4250 heeft namelijk al 2 gbit poorten.)
Dan heb je de snelheid van de oplossing met 4900, maar een veel lagere prijs. De module zal een 1000 Euro kosten schat ik even heel grof.

Verwijderd

Topicstarter
not a option.

toen mijn bedrijf de vorige switches aanschafte, gingen ze inplaats van voor de normale 3300's voor de el' cheapo versie zonder module sloten.
het heeft dus alleen een matrix poort.
(mmm now i think of it, dat zou bij die core oplossing voor problemen gezorgt hebben, dan hadden we alsnog ze moeten inruilen/weggooien nieuwe kopen.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 07:50:
not a option.

toen mijn bedrijf de vorige switches aanschafte, gingen ze inplaats van voor de normale 3300's voor de el' cheapo versie zonder module sloten.
het heeft dus alleen een matrix poort.
Dan blijft alleen de maxtrix optie met een trunk over.
Je kan ook nog de 2 3300's verkopen en er 1 4400 voor terug zetten. Dan kan je wel een gbit link maken.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

er is de 9e geen veiling van landis....

de laatste, landis2, was 3 sept. en dat was de zaltbommel vestiging....

ff de site van troostwijk in de gaten houden...

overigens, de prijzen die op die veilingen worden geboden zijn absurd!! soms koop je nieuwe apperatuur voor minder.

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Pagina: 1