[dhtml wysiwyg editor] die er met z'n poten van af blijft :P

Pagina: 1
Acties:

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18
Oke voordat ider gaat zeuren, ik heb heel google doorgeneust, ik heb heel got doorgezocht, ben op hotscripts en sites als dat geweest, maar ik kan er geen eentje vinden, die a: de zelfde functionaliteit (of grotendeels) als het mshtml object geeft, en b:met z'n takken van je code af blijft,

mshtml heeft namenlijk de neiging om met quotes te schuiven en bijvoorbeeld als je dit
code:
1
<tr><td>een stukje text</td></tr>

als enige text in een textfieldhebt staan er dit
code:
1
een stukje text</td></tr>

van te maken

verder merk ik dat hij dingen als styles etc er gewoon uit flikkert, ik zat te denken om er zelf een in elkaar te draaien met pure javascript via het dom, maar dit wordt denk ik behoorlijk moeilijk,

daarom: heeft iemand een editor die aan mijn wenzen voldoet? of heeft iemand ergens eens zo'n ding gezien? ik neem aan dat dit toch gewoon mag btw? tis niet echt een script request maar een software request, :P :P

naja plz? ik denk dat er genoeg mensen zijn die zo'n ding zouden willen hebben.

openkat.nl al gezien?

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

notepad? lol topic niet gelezen soz

Verwijderd

Hmm waar kan jij in notepad "wysiwyg" aanvinken ? Dan stap ik ook gegarandeerd over ;)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Naja, je kan zeggen wat je wilt, maar op zich is notepad wel WYSIWYG.

Verwijderd

Kijk eens op sourceforge.net daar staan vele scripts, ik zelf ga een wysiwyg editor in flash bouwen, de meeste editors die ik gezien heb werken alleen onder ie.

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

je kan toch een scriptje schrijven die ervoor zorgt dat elke keer als je via notepad naar een .html bestand schrijft je pagina word getoond?

• killercow
oke mischien is een betere uitleg nodig, wat ik zoek is een wysiwyg editor nodig die in een browser functioneert, dus met behulp van dhtrml/javascript/srciptlets/activex oid.
deze browser based editor moet net als een normale editor het mogenlijk maken om bijvoorbeeld plaatjes en tabellen te slepen of te veranderen door ze aan te klikken, nu heb ik er een hele boel gevonden maaaar deze zijn allemaal gebaseerd op het internet explorer component mshtml, helaas heeft dit component nog al een eigen wil en past het zonder vragen je code aan, dus het knoeit in je html en dan moet ik natuurlijk niet hebben, ik wil wel de mogenlijkheid hebben om een stukje text aan te klikken en dan dit stukje tekst van html te voorzien dmv knopjes maar niet dat dan de editor ook de rest van de code gaat aanpassen.

openkat.nl al gezien?

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28
Pffffffft... Ik ken niemand die zo gek is om zoiets te maken en dan zomaar weg te geven. Sorry. Veel werk weet je ;)
Ik denk dat je het zelf moet gaan proberen.

Verbouwing

• killercow
moet je eens naar dat projectje genaamd linux kijken :P nog veeeeel meer werk :P
heeft niemand verder zo iets moois voor mij?

openkat.nl al gezien?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
killercow schreef op 02 november 2002 @ 21:44:
moet je eens naar dat projectje genaamd linux kijken :P nog veeeeel meer werk :P
heeft niemand verder zo iets moois voor mij?
kijk, en dáár zit 't verschil. Linux is voor 'de massa'. Voor iedereen, door iedereen. Maar dit begint heel erg de zware lucht van een scriptrequest te krijgen. Ga zelf een weekje knutselen als je 't zo graag wilt hebben; daar leer je meer van, én je komt uiteindelijk met een product wat volledig naar jouw wensen is.

overigens:
killercow schreef op 02 november 2002 @ 01:41:
Oke voordat ider gaat zeuren, ik heb heel google doorgeneust, ik heb heel got doorgezocht, ben op hotscripts en sites als dat geweest, maar ik kan er geen eentje vinden, die a: de zelfde functionaliteit (of grotendeels) als het mshtml object geeft, en b:met z'n takken van je code af blijft,
[..]
leuke disclaimer, maar als je denkt dat je topic daar meer solide of door onderbouwd wordt; zit je fout; je wilt namelijk absoluut geen eigen inbreng geven maar laat het topic in een ouderwetse scriptrequest eindigen.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08 15:16
Zoals gezegd is dit inderdaad erg veel werk. Het is inderdaad zo dat die functies (ExecCommand) van IE nogal basaal zijn, daar ben ik zelf ook al mee aan het klooien geweest. Je kunt het wel wat uitbreiden door naar het DOM te gaan, maar dit is lastig.

Het is lastig om van een selectie naar het DOM terug te rekenen. Met Netscape/Mozilla is het - bij mijn weten, maar hoor graag als het niet zo is - zelfs onmogelijk de selectie op te vragen. Hier zou je met onClick's en/of onMouseDown's etc. moeten gaan werken.

Zoals gezegd: lastig en vooral VEEL werk. Wel een leuke oefening, maar het zou me verbazen als iemand het kant en klaar (en idd gratis) heeft. Ben er zelf ook over aan het denken :-)

Zou het dus basaal houden ofwel er erg veel tijd voor uit gaan trekken. Suc6.

• killercow
hmm, hunterpro moet niet zo zeuren, hoe moet je dit anders vragen? zelf eerst een ton code schrijven en dan vragen of iemand wel een oplossing heeft want de jouwe loopt vast? nee volgens mij niet.

morrar -> Ik heb het wel voor elkaar gekregen dat je dmv een knopje en een prompt een stukje html in een textarea kan plaatsen, maarjah alleen aan het einde want je kunt weer niet uitlezen op de hoeveelste char je cursor staat.

ook kan je die textarea neit als html page bekijken.
volgens mij kan het niet anders dan met het mshtml object aangezien je nooit precies kunt uitvinden van waar tot waar een object (welke geselcteerd is) in de code staat.

openkat.nl al gezien?

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Het leuke is inderdaad dat dit inderdaad niet kan. Zie ook mijn sig voor wat info.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08 15:16
De textarea is idd hopeloos, daar moet je niet aan beginnen. Eerder een div in NS nemen en de inhoud ervan onKeypress steeds updaten zodat erin getypt kan worden. Dan zouden ze tabelletjes kunnen inserten met een knop. Wanneer zo'n tabel later aangeklikt wordt (onClick) kun je deze laten verplaatsen met wat zeer ingewikkelde Javascrippies... Maar dit is een erg masochistische aanpak zeg maar, waar ik zelf nooit aan durfde te beginnen omdat ik het bij voorbaat al teveel geklooi vond. Probleem blijft ook met 'woordje selecteren, bold knop rammen'. Dat zal nooit kunnen omdat de selectie niet opvraagbaar is. Wel kan: CTRL + B indrukken en afvangen en van daar af bold maken totdat iemand wederom CTR + B drukt.

Dus MSHTML is eigenlijk de enige reële oplossing. Daar kun je vanaf de selectie wel terug naar het geselecteerde object. Heb ik ook een keer gedaan. Ff die code proberen te vinden...

EditLayer was de editable layer in dit geval...

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
function InsIm()
{
  var EditLayer = document.getElementById("EditLayer");
  EditLayer.setActive();
  EditLayer.document.execCommand("InsertImage", false, "http://www.blaat.nl/graph/whatever.gif");
  var TempCR = EditLayer.document.selection.createRange();
  var ImElem = TempCR.item(0);
  ImElem.style.border = "1px solid blue";
}

Zo, dit is ff een simpele versie die aangeroepen kan worden met bv een knop in de body. In ImElem zat dan het eerste geselecteerde object, het plaatje in dit geval... Dat is dus je link met het DOM. Kan dus wel, maar is wel vrij lastig. Nu weet je ook zeker dat het dat plaatje was, anders moet je eerst nog gaan uitzoeken welke objecten nou eigenlijk geselecteerd zijn etc...

Lastig dus.
Pagina: 1