Nieuwe distributie ala Lindows: Xandros Desktop

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De distro is gebaseerd op Corel Linux en is dus een Debian kloon. Ik geloof dat LindowsOS ooit ook van deze distro is afgeleid. Xandros ziet er alleen wel heel wat beter uit dan LindowsOS op het eerste gezicht. Helaas moet je er volgens mij wel vcor betalen. Wordt dit dan misschien de echte "Lindows"?

Afbeeldingslocatie: http://dromas.student.utwente.nl/~mirror/xandros/www.xandros.com/images/desksmall.png

hier een mirror voor als de site van Xandros het niet helemaal houdt (ze hebben net een announcemail gestuurd).

Ik ben benieuwd of jullie denken dat dit iets zal worden. Ik heb er meer vertrouwen in dan bij LindowsOS, al missen ze denk ik wel wat publiciteit...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
Opzich denk ik dat dit wel een ideale distro voor beginners, goed software maganagement (apt en rpm), weinig keus (dat is voor veel mensen nu eenmaal belangrijk) en het ziet er weer wat windos achtig uit (wizards voor alles etc), dat het geld kost is juist goed, op die manier krijg je veel mensen over de streep die denken dat gratis (neit hetzelfde als free natuurlijk) software alleen maar slecht is en dat een product pas goed is als je er voor moet betalen.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:14
Ik zou het best eens 'voor de grap' willen proberen, maar ja, het kost $99 he! Dus dat gaat niet werken.

Ben wel benieuwd of het inderdaad zo goed is dat ik het bv. bij m'n ouders zou kunnen installeren en dat het dan ook gewoon werkt...

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Ik vind dit kwa aan de man brengen teveel lijken op LindowsOS. Eerst betalen en dan pas zien wat het is en vooral wat het kan. Ze zouden imho er een cd van moeten bakken die je kan proberen. Vind je het wat dan kopen voor installatie op een hd. Dit lijkt op vooral geld binnen willen halen en dan pas de rest. Er is niets verkeerd aan betalen voor software, OS etc maar je moet het wel eerst kunnen testen of het voldoet aan je verwachtingen.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• banaan-X
  • Niet online
ProZa schreef op 01 november 2002 @ 14:11:
Ik vind dit kwa aan de man brengen teveel lijken op LindowsOS. Eerst betalen en dan pas zien wat het is en vooral wat het kan. Ze zouden imho er een cd van moeten bakken die je kan proberen. Vind je het wat dan kopen voor installatie op een hd. Dit lijkt op vooral geld binnen willen halen en dan pas de rest. Er is niets verkeerd aan betalen voor software, OS etc maar je moet het wel eerst kunnen testen of het voldoet aan je verwachtingen.
klopt, maar aan de andere kant kun je wel CorelLinux OS nog downloaden en proberen. Als je dat wat lijkt kun je de 'up2date' versie kopen. Op zich was CorelLinux best een goede distro, LindowsOS is dat niet.
Overigens zit bij Xandros ook gewoon Crossover Office en Plugin (kost los iets van $100 en is inbegrepen in die $99), dus daarom zullen ze het wel niet gratis kunnen aanbieden. Maar MS Office zal er dus prima op draaien, dat is ook belangrijk voor (heel) veel mensen.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Wat doet dat IE-icon daar op de desktop? No way dat ze dat zomaar mogen gebruiken van ome Bill. 'k Hoop dat dat in ieder geval nog een shortcut naar Konqueror of Mozilla is, want als ze IE met Wine emuleren dan lijkt me dat een vrij domme keuze.

Verder zie ik niet in waarom Xandros beter zou zijn dan Mdk, SuSE, RH etc., als je daar Crossover voor koopt en installeert. Afgezien van dat MS-like skinnetje over KDE. Zeker geen $99,- waard. Ook niet voor beginners.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• ge-flopt
  • Nu online
Hmmm Xandros is toch de overblijfselen van Corel's linux. Tering dat ze daar geld voor gaan vragen. Neem dan een RH van internet af. Volgens mij bieden ze niet echt meer dan de plugins .... Laat maar, ik houdt het wel bij SuSe

• ProZa|IA
banaan-X schreef op 01 november 2002 @ 14:19:
[...]

klopt, maar aan de andere kant kun je wel CorelLinux OS nog downloaden en proberen. Als je dat wat lijkt kun je de 'up2date' versie kopen. Op zich was CorelLinux best een goede distro, LindowsOS is dat niet.
Overigens zit bij Xandros ook gewoon Crossover Office en Plugin (kost los iets van $100 en is inbegrepen in die $99), dus daarom zullen ze het wel niet gratis kunnen aanbieden. Maar MS Office zal er dus prima op draaien, dat is ook belangrijk voor (heel) veel mensen.
Ja ik ben er ook helemaal niet op tegen dat je er voor moet betalen. Lijkt me ook logisch gezien de Crossover maar dit vind ik toch teveel lijken op kopen maar, kopen maar en vooral niet vragen of het werkt. LindowsOS zei ook dat het Office pakket er goed op zou draaien. Ik bedoel, wie kan mij laten zien dat het werkt en hoe kan ik het zelf zien zonder het eerst te moeten kopen. Ik vind nieuwe ontwikkelingen of verder uitgewerkte ontwikkelingen prima, zeker als het mensen naar de *nix omgeving kan halen en ben helemaal niet te beroerd hier wat geld voor neer te leggen maar zoals bij alles wil ik het of eerst kunnen testen of de mogelijkheid hebben het produkt terug te brengen als het niet bevalt. Dat zie ik hier niet gebeuren en dat vind ik jammer. Het zal mensen ervan weerhouden dit pakket aan te schaffen want 200 dollar of euro is toch niet niks.

• blouweKip
Het zal mensen ervan weerhouden dit pakket aan te schaffen want 200 dollar of euro is toch niet niks.
"gelukkig" kost het "maar" $99 en geen 200, maar ik zie opzich niet het probleem, van windows bestaat ook geen demo versie, deze linux distro is dan ook echt bedoeld voor de standaard windows user die niet eens weet wat een distro is en nog nooit van mandrake heeft gehoord, een beetje zoals die mensen die bij de consumentengids linux hebben getest ;)

• ProZa|IA
Die klote euro's/guldens/dollars en weet ik veel wat niet meer .... het mag duidelijk zijn wat ik bedoelde. Het blijft een hoop geld. Van windows bestaat geen demo versie nee maar het zat wel bij elke pc die je kocht, geinstalleerd en wel. Mee upgraden is toch heel wat anders dan iets nieuws kopen waarvan je eigenlijk weinig tot niets weet.

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:11

[NUT]

Heppiedepeppie

ProZa schreef op 01 november 2002 @ 15:34:
Die klote euro's/guldens/dollars en weet ik veel wat niet meer .... het mag duidelijk zijn wat ik bedoelde. Het blijft een hoop geld. Van windows bestaat geen demo versie nee maar het zat wel bij elke pc die je kocht, geinstalleerd en wel. Mee upgraden is toch heel wat anders dan iets nieuws kopen waarvan je eigenlijk weinig tot niets weet.
Persoonlijk vind ik het bijna voor niets... een XP home UPGRADE kost iets van 99euro ex btw... en dan moet je al een voorgaande windows versie hebben (van 200-800 gulden) om die te kunnen gebruiken... :O

Koop je een doe-het-zelf PC (welke tweaker niet :?) zit windows daar toch echt niet bij in... dus zal je moeten kiezen tussen de XP home full versie voor ongeveer 250euro ex btw (350+ voor de pro) en 99$ voor Xandros ... heb ik m'n keuze al gemaakt _/-\o_

nee, 99$ voor een compleet pakket waarbij upgraden(niet updaten, ook maar dat bedoel ik niet) in principe gratis is (behalve een grote verrandering bijvoorbeeld) vind ik zowat gratis...

Ik zou willen dat het nu al ergens in nederland te koop was... dan had het bij mij al op m'n pc gestaan :7

• blouweKip
Van windows bestaat geen demo versie nee maar het zat wel bij elke pc die je kocht, geinstalleerd en wel.
Nee, ik heb nog nooit een pc gekocht waar windows bij zat, daarnaast betaald je flink voor die windows versie, een versie van xp pro kost minstens het dubbele en dan heb je alleen een kaal OS, dus ik vind t niet vreemd dat er geen demo versie van is.

• ProZa|IA
Nee de tweakers kopen geen kant en klare pc, de thuis gebruiker die zijn pc bij de Aldi of bij de computerboer om de hoek koopt, koopt wel een pc die al geinstalleerd is en daar staat wel windows op !
Er wordt hier wel gezegd dat deze distro voor de simpele thuisgebruiker is dan moet nu niet als argument worden aangedragen dat wij geen pc kopen waar Windows op staat. Het gaat om de thuisgebruiker die niets weet. Die probeer je een nieuw OS "aan te smeren" dan moet je dat wel op een dusdanige manier doen dat hij niet eerst 99 dollar neer moet leggen want dat doet hij niet.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 05:40

Brazza

Byte me!

Dus er staat OpenOffice op en er kan MS Office op. Zullen ze nog wel alle linux-proggies erop hebben staan.?
CodeWeavers CrossOver Office and Plugin* (US$99 value)
Dit is dus alleen die $99 waard

• blouweKip
dan moet je dat wel op een dusdanige manier doen dat hij niet eerst 99 dollar neer moet leggen want dat doet hij niet.
Wat een onzin, juist die beginnende gebruiker geeft makkelijk geld uit aan allerlei zaken, bovendien is het bij geen enkel commercieel OS/commerciele distrio normaal dat je een demo versie hebt, daarnaast is $99 weinig geld als je gewend bent voor windows en de programmas daarop te betalen (kijk alleen al naar wat PS kost)

• ProZa|IA
Nee dat doet hij niet want er staat al Windows op. Dat zat bij de prijs in die hij voor zijn Aldi pc heeft betaald. Hij rekent dus niet met ik ben zoveel kwijt aan een pc en als ik daar nu geen Windows bij neem krijg ik geld terug (wat bij de meeste vrij moeilijk blijkt te zijn) Hij is een bedrag kwijt voor zijn pc en daar staat Windows al op. De software krijgt hij van al zijn vrienden en kennissen, die koopt hij in veel gevallen niet.
Jou argumenten zijn onzin. De beginnende gebruiker koopt een kant en klare pc waar Windows op staat. Als je die wilt zien over te halen dan moet je een distro zoals deze zo aan de man zien te brengen zonder dat hij daar moeite of geld voor moet opbrengen. Kijk nog maar eens terug hoe ome Bill ooit begonnen is ..... juist ja, door het te geven ! Ik zeg niet dat dit ook gegeven moet worden maar je moet iets doen om een beginnende gebruiker die alleen maar van Windows heeft gehoord over te halen om deze distro te gaan gebruiken en dat doe je niet door hem $99 te laten betalen voor iets waar hij niets van kan zien of proberen.

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

DELL is een van de weinige leveranciers die de klant de keuze laat welk OS te willen, en een DELL kost een fors stuk minder zonder windows erbij... denk je dat een doorsnee PC dan niet een stuk goedkoper word als er Xandros bij zou zitten?

Het moment moet nog komen, maar ga er maar vanuit dat er wel een aantal OEM's zullen overstappen of gewoon PC's gaan leveren met Xandros o.i.d. ... het is zowiso te hopen dat dat gebeurd, want zo krijg je tenminste eerlijke concurentie... wurgcontract bij microsoft? (opzegging contract indien fabrikant van pc's anders dan M$ OSsen gaat leveren) 1 stap naar de rechter door bijvoorbeeld Xandros en M$ heeft er weer een multimiljarden rechtzaak bij... (afdwingen monopoly, on eerlijke concurentie etc).

Ik verwelkom Xandros met open armen, en hoop met al mijn hart dat het een blijvertje is O+

_/-\o_ Linux _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door [NUT] op 03-11-2002 01:21 . Reden: had iets niet goed gelezen... zowwy :p ]

Verwijderd

Ze moeten daar bij Xandros alleen opletten dat ze de GPL niet violaten, daar ben ik een beetje bang voor bij dit soort zaken. Maar als 't na installatie van Xandros een kwestie van Office CD erin en gaan is, is het een zeer interessant pakket! :)

Verwijderd

Neem RedHat-8.0 en koop Crossover Plugin/Office, en dan heb je ook nog eens Ximian Connector er gratis bij...

Nee sorry, ik zie geen nut in dit soort distro's, het leidt alleen maar af van waar Linux werkelijk om draait, en hoe cool dat ook is voor nieuwe users, het is niet waar Linux voor gemaakt is.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:31
[NUT] schreef op 03 november 2002 @ 01:18:
DELL is een van de weinige leveranciers die de klant de keuze laat welk OS te willen, en een DELL kost een fors stuk minder zonder windows erbij... denk je dat een doorsnee PC dan niet een stuk goedkoper word als er Xandros bij zou zitten?

Het moment moet nog komen, maar ga er maar vanuit dat er wel een aantal OEM's zullen overstappen of gewoon PC's gaan leveren met Xandros o.i.d. ... het is zowiso te hopen dat dat gebeurd, want zo krijg je tenminste eerlijke concurentie... wurgcontract bij microsoft? (opzegging contract indien fabrikant van pc's anders dan M$ OSsen gaat leveren) 1 stap naar de rechter door bijvoorbeeld Xandros en M$ heeft er weer een multimiljarden rechtzaak bij... (afdwingen monopoly, on eerlijke concurentie etc).

Ik verwelkom Xandros met open armen, en hoop met al mijn hart dat het een blijvertje is O+

_/-\o_ Linux _/-\o_
Moet je maar n's zoeken, iemand kon ook geen laptop van dell kopen met linux erop, ook niet leeg, moest met windows omdat ze een contract met Microsoft hadden. :)

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 22:00
hmm, ik zou hem ook wel eens uit willen proberen ,maar heb er geen 99 $ voor over :)

Verwijderd

Dat ze er geld voorwillen is door die crossoverzut...

Kunnen ze dan geen Xandros versie uitbrengen zonder die zut? :?

• blouweKip
De software krijgt hij van al zijn vrienden en kennissen, die koopt hij in veel gevallen niet.
na, dan gaat hij toch ff bij die "kennissen" langs om een kopietje van xandros te halen..
Jou argumenten zijn onzin. De beginnende gebruiker koopt een kant en klare pc waar Windows op staat. Als je die wilt zien over te halen dan moet je een distro zoals deze zo aan de man zien te brengen zonder dat hij daar moeite of geld voor moet opbrengen. Kijk nog maar eens terug hoe ome Bill ooit begonnen is ..... juist ja, door het te geven
Ow? wat heeft bill dan gegeven? ms-dos kostte geld, win 3.x ook en verder geeft bill niets (voor IE betalen een windows kopers namelijk flink geld, aangezien het aanzienlijke IE dev budget op de begroting van windows drukt)

Verwijderd

Liep al een draadje over....

Xandros (T.net)

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Pagina: 1