Schoonaak-tip voor een vies keyboard!

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net voor het eerst in 3.5 jaar m'n keyboard grondig schoon gemaakt. Hij was zo godsgruwelijk vuil (niet mijn toedoen overigens) dat een aantal toetsen echt bleven hangen. Niet handig als je bv. een game speelt. Rondjes draaien .. leuk :(

Wat je moet doen is het ding van de PC losmaken (PC uit bij voorkeur), en dan met een platte schroevendraaier of keukenmesje alle toetsen er af halen. Maak eerst wel FF een tekeningetje met alle toetsen, zodat je weet waar het later terug moet :)

Doe alle toetsen in een teiltje, en let bij de spatie en entertoets er op dat je een e.v.t. metalen gevouwen steundraad er FF af hebt gehaald. Doe heet water in de teil met wat Dreft of zo, en roer flink met een afwasborstel. Laat de toetsen weken.

Pak nu je kale keyboard en pak een ouwe, droge borstel. Ga horizontaal en verticaal over het board en schraap het vuil er af met een mesje waar nodig. Hard schrobben kan geen kwaad. Doe gelijk het front van het keyboard af met wat water en zeep op een afdroogdoek. Nu kun je er namelijk goed bij omdat de toetsen weg zijn.

Hou je keyboard ondersteboven en schud hard. Dan nog een keer borstelen. Schraap gelijk met een mesje al e.v.t aanwezige harde plakspul van de onderkant van de voetjes en rubberen zooltjes van je keyboard. Droog je keyboard goed.

Roer nog flink door de toetsen in de teil. Echt gewoon hard roeren. Net zo lang tot je merkt dat de toetsen schoon zijn. Spoel de toetsen af met heet water, zodat ze sneller drogen. Leg ze op een afdroogdoek en droog ze af. Zorg dat het meeste water er af is, vooral de achterkant. Kijk of er toetsen bij zijn waarvan de zijkanten nog vuil zijn en veeg dat schoon met de afdroogdoek.

Leg de toetsen op tafel en puzzel je keyboard weer in elkaar. Gewoon douwen en het de toetsen zitten weer vast. Bij de spatie en enter het metalen draadje weer er op doen en in het keyboard haken terwijl je de toets terugdrukt.

Doe je keyboard weer aan de Pc, zet 'm aan en check FF in notepad of zo of alle toetsen goed zitten.

Ik heb het net gedaan. Kostte een klein uurtje, maar het is echt een verschil van dag en nacht. Het ziet er schoon uit en de toetsen blijven niet meer hangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:22
Als ik een keyboard schoon maak schroef ik hem open en haal de electronica eruit. Dan maak ik een emmer heet sop en laat al het plastic een nacht erin weken.
Zo krijg heel je keyboard goed schoon en je hoeft niet al die toetsen los te halen.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 08:23 schreef FatalError het volgende:
Als ik een keyboard schoon maak schroef ik hem open en haal de electronica eruit. Dan maak ik een emmer heet sop en laat al het plastic een nacht erin weken.
Zo krijg heel je keyboard goed schoon en je hoeft niet al die toetsen los te halen.[/quote]Dei van mij wil niet open. Allemaal weerhaak-klemmetjes ook als de schroeven er uit zijn.

Je schijnt de toetsen ook ik een kussensloop in de wasmachine te kunnen doen, maar volgens mij raak ik dan toetsen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05:48
De mijne kan je onder de kraan houden :) Het is zo'n softkey Cherry met een rubberen matje erin met daaronder een plastic plaat met contactjes. Als je die er even uittrekt, kan je dat ding vrijwel in z'n geheel in het water leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 22:41
je kunt je hele ding er toch indoen ?
met draadjes en alles ?
alleen moet ie echt HELEMAAL weer vochtvrij zijn....want anders krijg je nog wel kosrtsluiting wanneer je em ansluit..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he slaaploze dit is best een goed idee,
want mijn toetsen bord is aardig vies

wat er allemaal wel niet tussen zit ,d at wil je neit weten hehe

nou bedankt voor de tips man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die van mij helemaal onder de kraan gehouden en de afwasborstel en een doekje er overheen gerost.
Dan laten drogen ... schoon

Alleen de z moet wat harder ingedrukt worden dus die sla ik steeds niet goed aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 06:38 schreef HlpDsK het volgende:
Maak eerst wel FF een tekeningetje met alle toetsen, zodat je weer waar het later terug moet :)[/quote]Ik kan compleet blind typen :)

Maaruh ik spuit er meestal wat reinigings middel op...flink veel dat het ook onder de toesten komt....met handdoek beetje grof afvegen.... beetje poetsen , water afspoelen,drogen en klaar is keyboard.

Schoon en soepel ( en ruikt lentefris LOL )

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:50

ChUcKiE

Dus........

Of je koopt gewoon voor 3 tientjes een nieuwe!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:10
3 tientjes!!
Vorig jaar op de HCC-dagen een nieuw "Digital" toetsenplank voor 7,50.
Sterker nog: 3e toetsenbord gratis!
En geen slechte, hoor. Een van de lekkerste tot nu toe. Voorheen zweerde ik altijd bij de zware oude IBM "klikkerdieklik" toetsenborden, maar dit Digital-bord is zwaar OK :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ja ik ga echt niet 2 uur lang mn toetsenbord schoonmaken.. dan maar een nieuwe :)

ik heb nu btw een oud toetsenbord van een 486, dus >6 jaar oud.. nog nooit schoongemaakt en is nog helemaal niet vies.. wat voer jij allemaal uit met je toetsenbord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op me werk halen we de electronica uit et toetsenbord en vervolgens goien we de rest in de vaatwasser van de kantine (zo'n grote met zo'n kap net als ze in restaurants hebben) en dan goed laten drogen en dan zijn ze weer als nieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quazie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-08 19:08
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 11:57 schreef GarBaGe het volgende:
3 tientjes!!
Vorig jaar op de HCC-dagen een nieuw "Digital" toetsenplank voor 7,50.
Sterker nog: 3e toetsenbord gratis!
En geen slechte, hoor. Een van de lekkerste tot nu toe. Voorheen zweerde ik altijd bij de zware oude IBM "klikkerdieklik" toetsenborden, maar dit Digital-bord is zwaar OK :)[/quote]Jah die had ik ook gezien...gelijk 2 gekocht...en 1 gratis...ik zag later ook nog van die dingen voor 2,50 p/s en 4 voor 7,50...

Mijn PC'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 09:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je zou in plaats van een kussensloop ook zo'n BH zakje kunnen gebruiken. Als je die niet hebt gewoon, zo'n zakje die bij be tablets zitten. :)

Suc6
Koffie

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08-2024

Platel

Trogdor the Burninator!

ZANDSTRALEN is voor de mijne een beter idee denk ik :)

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Gewoon ff afwasborstel met pure Drift® eroverheen rossen, ff 10minuutjes laten staan daarna met de tuinslang, vinger op het gaatje zodat hij ook echt goed onder de rand spuit afspoelen en droogblazen met een stevige straal perslucht :)

Mijn keyboards hebben dit tot nog toe altijd overleefd ;)

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 13:08 schreef Koffie het volgende:
Je zou in plaats van een kussensloop ook zo'n BH zakje kunnen gebruiken. Als je die niet hebt gewoon, zo'n zakje die bij be tablets zitten. :[/quote]Welke cupmaat heeft jouw vriendin wel niet???

Valt deze topic niet onder: Index/Mien/Dobbelsteen ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 09:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 13:33 schreef St&er het volgende:
Welke cupmaat heeft jouw vriendin wel niet???[/quote]Ik bedoelde de lossen toetsen , niet het hele plankje :)
Maareuh... kweet hoe die tablets zakjes eruit zien hoor (moet er jammer genoeg bijna elke dag mee 'werken')en dat gaat best passen.

GRtZ
Koffie

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 10:13
Weet je wat er op dit moment in de keyboard zit bij mij? Confettie!!!!! Ik kreeg de keyboard van de leverancier en ik zie confettie tussen de toetsen liggen. Relaxt keyboard trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 01:10
Volgens die eerste methode (toetsjes eruit) heb ik een tijd geleden mijn M$ Natural Keyboard schoongemaakt. En toen deden de Enter en Y toets het niet meer.

Dit doe ik dus maar niet meer...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie schroevies aan de onderkant dus slopen die handel en in heeeet water zetten.....ff later terug komen....phun(whatever) op en klaar is Xaran...dingen uit elkaar halen roeleert!!!!:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heheh dat met alle toetsjes wassen heb ik ook lang geleden gedaan, en UIt m`n brakke kop weer terug gezet. Lastig aspect: backspace, en arrow keys zijn lastig uit elkaar te houden.

Maar goed, Zit nu met een Microsuck Natural tobo (toetsenbord) En die wil je niet slopen. Wat wel wil helpen, is om de week met SPIRITUS ff het vet eraf halen. spiritus op doekie, en wrijven maar. neem gelijk je muis en powerknop mee. Alles voelt weer zo heerlijk vetvrij als nieuw.
Wertk ook prima op m`n monitor. In manual staat dat da niet de bedoeling is, maar geloof dat het daar specifiek om amoniac houdende cleaners gaat. Spiritus houd ie prima. En niets, maar dan ook niets maakt beter schoon :)

En het ruikt nog bijna lekker ook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 08:54
Als je de toetsen in warm water gooit, gooi er dan ook wat [reclame] JIF [/reclame] bij.
Worden ze weer mooi wit.
Wel goed droogmaken anders komt er een vies laagje over je toetsen.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekend probleem...

Ik rook hiero shag, dat betekent dat mijn keyboard ook shag rookt :) ...

Gewoon af en toe ff op z'n kop houden en stevig schudden, heb ik gelijk weer shag voor twee dagen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een goeie tip, werk tbij mij al jaren:

Niet erten, roken, drinken, enz. in de buurt / zelfde ruimte als de computer.
voorkomen is beter dan genezen.

*haha*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. B.
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 08:23 schreef FatalError het volgende:
Zo krijg heel je keyboard goed schoon en je hoeft niet al die toetsen los te halen.[/quote]Precies! :)

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Laatst online: 12-08 07:44

bloasfist

Slot-A Crew

tja, dit soort dingen kan iedereen toch zelf ook wel bedenken? Maarokko, leuk onzin threadje

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexx
  • Laatst online: 12-08 09:27

Flexx

This side up

Met die toetsen in het water, gaan de lettertje/nummertjes er dan niet af ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 23:18
Dit verklaart waarom om de zoveel tijd mijn toetsenbord wegloopt... en dat terwijl die zo mooi wit en harig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil denk ik niet weten wat jij met pure drift bedoeld. :P
Op woensdag 01 november 2000 13:26 schreef picobyte het volgende:
Gewoon ff afwasborstel met pure Drift® eroverheen rossen, ff 10minuutjes laten staan daarna met de tuinslang, vinger op het gaatje zodat hij ook echt goed onder de rand spuit afspoelen en droogblazen met een stevige straal perslucht :)

Mijn keyboards hebben dit tot nog toe altijd overleefd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 06-07 14:19
Gewoon het hele toetsenbord in de wasautomaat.. werkt vast... wordt mooi schoon en gaat lekker ruiken door de wasverzachter.. is de toetsaanslag ook meteen minder hard.. :)

Neuh.. ff serieus...
Ik sloop um open.. (Oude Philips toetsenbord met AT/XT/E-XT schakelaar :)) electronika eruit.. dat ding in een emmer met sop et voila... evt. met een hogedrukspuit erop om de laatste restjes weg te halen (Zet um wel op lage stand anders liggen je toetsen verspreidt in de tuin!!)
Aan de droogmolen hangen en uit laten lekker...

In elkaar klikken (Geen schroeven :P) en hopen dat de vonken er NIET afspringen...

en dan vrolijk weer verder GOT-en

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik jat(leen) gewoon 2 busjes van het werk... 1 schoonmaak middel en 1 busje met lucht... dan eerst de foam erover... weg poetsen.. daarna met de lucht de haren er tussen uit wegblazen (huh een hondehaar??. de hond was toch al 3 jaar dood?? :) ).. tja. vreemde dingen kunnen dan te voorschijn komen.... maar daarna issie weer erg nieuw.. kost me slechts 5 min tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neman
  • Laatst online: 11-08 17:16

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Ik gebruik altijd HG Vetweg voor dat soort klusjes, werkt mega goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaagmans
  • Laatst online: 24-07 16:39
Uhm ok heb ik gedaan, wat nu als de letters van de toetsen zijn verdwenen? :P

- Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat doen jullie moeilijk over toetsposities? Een tweaker heeft minstens 4 toetsenborden thuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 12-08 09:33
Die eerste methode, toetsen los, heb ik dus ook gedaan. Resultaat: ik krijg dat metalen geval onder de spatie met geen mogelijkheid meer terug, dus nu moet ik *veeel* harder op de spatieduwen,dusdankrijgje ditsoort dingen... (was op me oude tobo, me cordless iTouch[c] is nog als nieuw (op die brandvlek van de gesmolten tin op de polssteun na da)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. B.
  • Niet online
Op woensdag 13 december 2000 00:23 schreef RoboBob het volgende:
Wat doen jullie moeilijk over toetsposities? Een tweaker heeft minstens 4 toetsenborden thuis. :)
Of typt gewoon blind >:)

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 06-07 14:19
Nu nog maar 3... zijn er 2 dood!!! :(

1e is uitgefikt.. incl mobo...
Geeft best wel leuk geluid eigenlijk... :o
In mijn oude 486DX2-50@80 lag er een schroefje los... ff verschoven.. compu aan... pats.. rook uit compu en rook uit toetsenbord... Lag dat schroefje net op de keyboard processor... Kreegie blijkbaar 12volt ipv van 5 ofzo...

En 1tje heb ik doormidden gebroken toen ik een beetje boos was.. :(

Het gaat nu een stuk beter met mij :)

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-06 21:21
Ach wat maakt het uit...mijn PC is een voetenbank en mijn keyboard een asbak:)
Af en toe krijgt hij een scheut bier, maar dat doe ik niet extra.....
Ik heb toch ieder jaar een nieuw keyboard, sla hem ieder keer kapot als ik kwaad ben op Windows hehehe...:)
Ik heb zeker nog niet verteld dat ik de powerknop van het toetsenbord vast heb gelijmd? Cool he, kunnen anderen hem niet stiekem uitzetten:)))) Alle powerknoppen vastlijmen en hoppa...wel in de bios instellen dat hij meteen aangaat als er 220V op de kast staat....zodat als je hem toch een keer uitzet via windows, hij weer aankan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33
Op woensdag 01 november 2000 13:08 schreef Koffie het volgende:
Je zou in plaats van een kussensloop ook zo'n BH zakje kunnen gebruiken. Als je die niet hebt gewoon, zo'n zakje die bij be tablets zitten. :)

Suc6
Koffie
ook eens gedaan. na afloop was ik een toets kwijt en m'n vriendin had 3 tepels! :) :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je de methode kiest waarbij je de toetsen lospeuterd en dan gaat schoonmaken let dan op!

Heb ik een keer gedaan, alles weer blinkend schoon maar toen ik met een spons de binnenkant van de onderkant schoonmaakte op de plek van de spatiebalk bleef ik haken en brak het bevedtigingshaakje van dat ijzertje af. heel irritant als je spatiebalk maar aan een kant bevestigd is.
Hij is dan zo goed als onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Laatst online: 29-07 01:19
Gewoon in de vaatwasser, lichste programma nieuw!!!
3 daagjes drogen op de Verwarming en is weer klaar.

Voor deze methode zijn wel twee toetsenborden nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik heb net voor het eerst in 3.5 jaar m'n keyboard grondig schoon gemaakt.
... Leuk hoor, maar ik zou na 3.5 jaar tegen mezelf zeggen dat het tijd wordt voor een nieuwe! Nieuw toetsenbord (softclick, géén multimedia toetsen, van Samsung, PS2 aansluiting) kost f. 37,- Da's minder dan één piek per maand aan afschrijving.

Waarschijnlijk heeft deze schoonmaak actie je in fictief uurloon al de helft gekost van van een nieuw toetsenbord. Maar och, je hebt jezelf zo te lezen prima vermaakt, dat neem ik je niet weg ;)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Of doe niet moeilijk en koop een nieuwe ;)

Maarja daar zijn we geen tweakers voor he ;)
Ik werk nu ookj nog met een IBM HEAVY :( maar vrijdag ff een nieuwe halen (lees : kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op donderdag 02 november 2000 00:31 schreef senders het volgende:
Ik heb ook een goeie tip, werk tbij mij al jaren:

Niet erten, roken, drinken, enz. in de buurt / zelfde ruimte als de computer.
voorkomen is beter dan genezen.
HUH?
Bestaan er dan nog andere kamers BUITEN me computerkamer? ;)
Heeft iemand ook nog tips om me BUREAUBLAD schoon te maken, zonder me hele bureau te hoeven slopen?

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Heeft iemand ook nog tips om me BUREAUBLAD schoon te maken, zonder me hele bureau te hoeven slopen?
... regel een zandstraler !! ;) ;) :P

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• CmdrKeen
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Je schijnt de toetsen ook ik een kussensloop in de wasmachine te kunnen doen, maar volgens mij raak ik dan toetsen kwijt.
Maakt voor mij niet uit... de letter [ ] gebruik ik toch nooit :)

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1