Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
kan wel surround zijn, maar dan alleen wat er gecodeerd over de twee kanalen (stereo) wordt meegezonden. Das dus Dolby Surround en Dolby Surround ProLogic. Geen digitaal meerkanaals shit. Tenzij je digitale satellietontvangst hebt!
Verwijderd
Volgens mij zend zend de kabel alleen stereo. Inderdaad, initial G, de sateliet kan dat wel. Bij Philips noemen ze surround over 2 kanalen "virtual surround" (volgens mijn tv)
hmmz chek de NCRV gids die zet er een pictogrametje bij als het in DolbyProLogic is
het komt dus zeker voor
het komt dus zeker voor
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Verwijderd
Bij Dolby Prologic word in het stereo signaal een mono rear- en een center signaal gecodeerd. Als er dus een film wordt uitgezonden met Dolby Prologic heb je dus idd een soort surround geluid.
Dolby heeft een techniek ooit ontwikkeld om 5 kanalen (dolby prologic I) en later 6 kanalen (dolby prologic II) in 2 kanalen te encoden (4 kanalen effectief, rest via freq. opsplitsing).
Deze techniek berust door de golfvorm van het geluid bijv. in tegenfase of interlaced te genereren, dit betekend dat je samplerate (aantal samples per seconde) halveerd (als je het digitaal zou zien). Wat dus betekend dat je geluidskwaliteit "half" zo goed is als dat het in een apart kanaal zou zitten. Voordeel van prologic is dat je geluidssignaal in stereo (2 kanalen) gehandhaafd blijft, omdat hij de fase en positie informatie gewoon niet processed. Het center kanaal wordt in prologic II echter extract uit de 2 voorkanalen evenals via een bandpass de subwoofer. Later is er AC3 (ookwel bekend als Dolby Digital) ontwikkeld die het signaal digitaal gecompressed in 6 aparte kanalen op slaat wat dus gestreamed kan worden via satelliet bijv. omdat daar de signaaloverdracht toch al digitaal is tegenwoordig (vergelijkbaar met dvd vs. videoband grofweg gezegd
). Het virtual surround is een techniek om een 3d achtig geluid weer te geven door 2 speakers, dit kan op sommige tv's met een ingebouwde dolby decoder maar waar externe speakers ontbreken ook dolby virtueel 3d positioneren, maar meestal blijft het bij een dsp algo'tje dat een 'leuk' effect creeerd.
Deze techniek berust door de golfvorm van het geluid bijv. in tegenfase of interlaced te genereren, dit betekend dat je samplerate (aantal samples per seconde) halveerd (als je het digitaal zou zien). Wat dus betekend dat je geluidskwaliteit "half" zo goed is als dat het in een apart kanaal zou zitten. Voordeel van prologic is dat je geluidssignaal in stereo (2 kanalen) gehandhaafd blijft, omdat hij de fase en positie informatie gewoon niet processed. Het center kanaal wordt in prologic II echter extract uit de 2 voorkanalen evenals via een bandpass de subwoofer. Later is er AC3 (ookwel bekend als Dolby Digital) ontwikkeld die het signaal digitaal gecompressed in 6 aparte kanalen op slaat wat dus gestreamed kan worden via satelliet bijv. omdat daar de signaaloverdracht toch al digitaal is tegenwoordig (vergelijkbaar met dvd vs. videoband grofweg gezegd
In God I trust, everyone else pay cash.
Erg interessante info allemaal.
Maakt het trouwens nog uit of je via scart (2 kabels, L & R) uit de TV op de receiver aansluit of via twee tulp aansluitingen (L & R) uit de TV ?
Maakt het trouwens nog uit of je via scart (2 kabels, L & R) uit de TV op de receiver aansluit of via twee tulp aansluitingen (L & R) uit de TV ?
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
nee het gaat altijd nog over 2 kabeltjes (als ik me niet vergis)
Eve char: Warock <TEST>
Veel uitzendingen worden tegenwoordig als Dolby Prologic uitgezonden. Enige is dat je receiver niet kan weten dat het pro logic gecodeerd is.Xymox schreef op 30 oktober 2002 @ 13:51:
Wellicht een domme vraag, maar wordt er door TV programma's ook surround geluid uitgezonden ? Wat ik zie als ik het geluid van de TV op m'n digitale receiver zet, deze vaak Dolby Prologic aangeeft en inderdaad hoor ik dan over alle speakers geluid. Maar is dit echt surround ?
Het betreft normale TV zenders zoals Yorin, TV1,2,3, SBS6 etc via de kabel !
Jij moet dat instellen. Als je receiver op stereo staat en er komt een pro logic uitzending langs, niets aan de hand, je hebt gewoon stereo.
Als je receiver op pro logic staat en er komt een stereo uitzending langs dan hoor je wel hier en daar surround geluiden, maar dat komt omdat je receiver toch pro logic informatie weet te vinden in het stereo signaal.
DTS 5.1 of Dolby digital 5.1 heb je nog niet via TV, alleen via digitale TV of schotel. (dacht ik).
Alles kan stuk.
in de meeste muziek zit ook surround geluid. Bij slecht gecodeerde mp3's valt het dan weg of ruist het, das gelijk een goede test of een mp3 goed is.
[nohtml]
, maar het staat vast leuk op zo'n kartonnen bordje in de winkel (want er zijn inderdaad mensen die denken dat je al die surround speakers dan niet meer nodig hebt
)
/edit
Oja, om dan ook meteen ff antwoord te geven op de topicstarter, er zijn wel een handvol programma's die gebruik maken van dpl, echter de effecten zijn nooit zo veel gebruikt en duidelijk hoorbaar als bij films. Films op tv zijn bijna altijd in pro-logic. Daarnaast ook reclame's enzo.
Let niet teveel op de icoontjes in de gids, althans, niet de veronica gids, als ik hun moet geloven is er enkel een duitse krimi die surround geluid heeft en verder niks
Bijna dan, pro-logic is 4 kanaals, LCR en S (enkel surround), een subwoofer kanaal kan de receiver zelf nog er uit halen, maar zit verder niet in de decoder. PL2 heeft dit echter wel.cyble schreef op 30 oktober 2002 @ 14:20:
Dolby heeft een techniek ooit ontwikkeld om 5 kanalen (dolby prologic I) en later 6 kanalen (dolby prologic II) in 2 kanalen te encoden (4 kanalen effectief, rest via freq. opsplitsing).
Neej, de samplerate blijft verder onveranderd, enkel wordt het surround kanaal in tegenfase naar het linker en rechter kanaal gebracht. (Daarnaast haalt de decoder wat lage frequenties en hoge frequenties eraf en gooit er een dolby B ruisonderdrukking overheen)Deze techniek berust door de golfvorm van het geluid bijv. in tegenfase of interlaced te genereren, dit betekend dat je samplerate (aantal samples per seconde) halveerd (als je het digitaal zou zien). Wat dus betekend dat je geluidskwaliteit "half" zo goed is als dat het in een apart kanaal zou zitten.
Inderdaad, veel stelt het niet voormaar meestal blijft het bij een dsp algo'tje dat een 'leuk' effect creeerd
/edit
Oja, om dan ook meteen ff antwoord te geven op de topicstarter, er zijn wel een handvol programma's die gebruik maken van dpl, echter de effecten zijn nooit zo veel gebruikt en duidelijk hoorbaar als bij films. Films op tv zijn bijna altijd in pro-logic. Daarnaast ook reclame's enzo.
Let niet teveel op de icoontjes in de gids, althans, niet de veronica gids, als ik hun moet geloven is er enkel een duitse krimi die surround geluid heeft en verder niks
Verwijderd
ShittyOldMan,
Kan je met een stereo TVTuner softwarematig via de Line-IN een origineel Pro-Logic signaal eruit filteren? Of kan dit alleen gedaan worden in de TVTuner zelf?
(Ik heb een Hauppauge WinTV Theather (Dolby Prologic))
Kan je met een stereo TVTuner softwarematig via de Line-IN een origineel Pro-Logic signaal eruit filteren? Of kan dit alleen gedaan worden in de TVTuner zelf?
(Ik heb een Hauppauge WinTV Theather (Dolby Prologic))
Dat is zover ik weet niet mogelijk, op die tv kaart zit een decoder ingebakken in ik ga er van uit dat deze alleen werkt met het signaal dat deze binnen krijgt van de tuner. Ofwel, alleen signalen van de coaxkabel. Deze worden doorgestuurd naar de audio uitgang, die kabels die eraan bungelen en deze kun je niet opnemen (apart per kanaal opnemen dus) met software. (het is de bedoeling dat je er een 4 of 5 kanaals luidsprekerset aan hangt).
Misschien dat er wel wat leuke software is die een pro-logic signaal, eigenlijk alleen die fasedraaiing, eruit kan halen, maar ik zou zo niet weten welke. Wat wil je precies filteren dan?
Misschien dat er wel wat leuke software is die een pro-logic signaal, eigenlijk alleen die fasedraaiing, eruit kan halen, maar ik zou zo niet weten welke. Wat wil je precies filteren dan?
Verwijderd
De Logitech Z-680
(nieuwste 5.1 speakerset http://www.extremetech.com/article2/0,3973,652870,00.asp "The Best 5.1 Speaker System Ever" )
heeft een Dolby Prologic II decoder. Ik vroeg me af of dit de Prologic functie van de WinTVTheather overbodig zou maken. Dan zou ik met een normale stereo TVKaart, prologic kunnen krijgen.
Bij de Theather (of een normale stereokaart) dacht ik dat misschien het Prologic signaal ook in via de LineIN (geluidskaart) zou binnenkomen (wanneer de Theather staat in stereo mode).
En dat ik het dan met software eruit kon halen zodat ik het orignele signaal zou hebben.
(nieuwste 5.1 speakerset http://www.extremetech.com/article2/0,3973,652870,00.asp "The Best 5.1 Speaker System Ever" )
heeft een Dolby Prologic II decoder. Ik vroeg me af of dit de Prologic functie van de WinTVTheather overbodig zou maken. Dan zou ik met een normale stereo TVKaart, prologic kunnen krijgen.
Bij de Theather (of een normale stereokaart) dacht ik dat misschien het Prologic signaal ook in via de LineIN (geluidskaart) zou binnenkomen (wanneer de Theather staat in stereo mode).
En dat ik het dan met software eruit kon halen zodat ik het orignele signaal zou hebben.
Als je die Z-680 hebt is de decoder in de tvkaart inderdaad overbodig. De tv kaart levert de stereobron gewoon aan de decoder van de speakerset, vanaf daar wordt het opgedeelt.
Wat je eigenlijk nodig zou moeten hebben, is een geluidskaart met 4 kanaals ingang en software die 4 kanaals kan opnemen. Dan sluit je de 4 kanaals uitgang van de decoder aan op de 4 kanaals ingang, en dan heb je alle losse kanalen gefilterd.
(of dus software dat zelf kan decoderen, dan heb je die hele kaart niet nodig)
Begint wel wat wazig te worden nu allemaal
Mja, maar als de tv-kaart via enkel stereo (L+R) wordt verbonden met de line in van de geluidskaart (ook enkel stereo), dan is die hele pro-logic decoder niet nodig want die wordt overgeslagen. Het gaat van de (stereo) kabel direct door naar de (stereo) line in.Bij de Theather (of een normale stereokaart) dacht ik dat misschien het Prologic signaal ook in via de LineIN (geluidskaart) zou binnenkomen (wanneer de Theather staat in stereo mode).
Wat je eigenlijk nodig zou moeten hebben, is een geluidskaart met 4 kanaals ingang en software die 4 kanaals kan opnemen. Dan sluit je de 4 kanaals uitgang van de decoder aan op de 4 kanaals ingang, en dan heb je alle losse kanalen gefilterd.
(of dus software dat zelf kan decoderen, dan heb je die hele kaart niet nodig)
Begint wel wat wazig te worden nu allemaal
ik vind het nog even nodig om een overbodige opmerking te plaatsen.
Dolby surround word namelijk gecodeerd naar drie kanalen: links, rechts, achter.
Daarna is er een geavanceerde DEcoder gekomen die zelf nog een center kanaal wist te verzinnen, maar die centerkanaal zit niet gecodeerd in het signaal, het wordt gefilterd door de decoder, het centerkanaal heeft dus niets met de ENcoder te maken
Dolby surround word namelijk gecodeerd naar drie kanalen: links, rechts, achter.
Daarna is er een geavanceerde DEcoder gekomen die zelf nog een center kanaal wist te verzinnen, maar die centerkanaal zit niet gecodeerd in het signaal, het wordt gefilterd door de decoder, het centerkanaal heeft dus niets met de ENcoder te maken
Het heeft wel degelijk met de encoder te maken. Niet bijster veel overigens. De encoder (SEU4) heeft dan ook 4 inputs, LCRS, de center wordt verdeeld over L en R en 3dB naar beneden gebracht. Dit is het enige dat gebeurt in de encoder met het center kanaal.
Later kwam er inderdaad een geavanceerdere decoder, eerst was er Dolby Surround, deze had geen center, en later kwam pro-logic, met betere kanaalscheiding en tevens een center. Echter, in de bioscopen is er altijd Dolby Stereo geweest, welke een 4 kanaals formaat is (hier is pro-logic dan ook van afgeleid).
Later kwam er inderdaad een geavanceerdere decoder, eerst was er Dolby Surround, deze had geen center, en later kwam pro-logic, met betere kanaalscheiding en tevens een center. Echter, in de bioscopen is er altijd Dolby Stereo geweest, welke een 4 kanaals formaat is (hier is pro-logic dan ook van afgeleid).
Verwijderd
ahum....Initial G schreef op 30 oktober 2002 @ 17:27:
in de meeste muziek zit ook surround geluid. Bij slecht gecodeerde mp3's valt het dan weg of ruist het, das gelijk een goede test of een mp3 goed is.
wat?
het is echt zo! Kom maar langs, kun je het horen
EDIT: o, ik zie het al, ge zijt beljg!
Pagina: 1