[WinXP]na crash niet opnieuw opstarten

Pagina: 1
Acties:

• DaBARDmaN
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02-2025
Ik heb de laatste weken een heel merkwaardig probleem:

Als ik zo'n 4 uur aan het werken ben op de computer (deze tijd is variabel)
Reboot de computer zomaar en vaak wil hij dan ook niet meer opstarten.
Ook als ik de computer na een tijd uitzet...en hem dan na 5 minuten weer wil opstarten omdat ik wat vergeten ben wil hij niet meer opstarten.
(Als ik dus de power indruk gaan beide lampjes branden+cdrom en brander, maar beeldscherm doet niets en het ''piep'' startup is er niet...)

Het rare is dat na ongeveer 1,5 uur de computer wel weer wil opstarten 8)7

Oke natuurlijk denk je dan eerst aan koeling....
Maar jahh ik heb hier niet voor niets mijn muziek nogal hard staan = Fop38 op mijn Processor :|
En verder voeren 2 fans lucht mijn kast in en 2 fans zuigen weer af...
en bios zegt 35 graden stressed :)

In mijn sign staan verdere specs.

Voor de installatie van WinXP draaide ik nog op Win98 2e edit.
Toen had ik vaak last van haperingen in beeld en geluid...daar heb ik nog steeds last van...maar ik weet niet of dat iets met het probleem te maken heeft.
Verder is de C: windows partitie zo goed als vol. 400mb vrij...dit komt door verschillende dump crashes van WinXp dus er zit een FORMAT aan te komen...maar ik wil dus eerst weten waar dit probleem van niet kunnen opstarten mogelijk weg komt........

offtopic:
}) Het kan natuurlijk ook aan het huis liggen ;) zie topic [win2k]sluit spontaan progs af?
Is een huisgenoot van mij, met ook al pc problemen!

| Dell XPS M1710 |

Verwijderd

Dit heeft toch niks met Windows Operated Systems te maken? Meer iets voor http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/6

Vraag anders even een move aan in Schop een Modje :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Misschien is het handig om de voeding in huis eens na te open.
Spontane reboots van XP kan je trouwens deels uitschakelen, zie XP faq

Maar het is best wel een hardware probleem. WOS -> Overige Hardware dus :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DaBARDmaN
Jahh helemaal mee eens....
Even vergist waar deze vraag thuis hoorde "SOGGY"

Maar nu ben toch wel erg benieuwd waar dit probleem aan zou kunnen liggen, want iedreen begrijpt wel dat het crashen van je pc 1 ding is...maar als je hem daarna 1,5 uur niet kan gebruiken...dan wordt het erg moeilijk werken |:(

| Dell XPS M1710 |

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 10:49
bovendien 'hapert' het geluid van mp3's ook al een hele tijd bij hem... ook iets wat vrij irri is.

• DaBARDmaN
Vandaag een nieuwe heatsink+fan op mijn cpu gezet (Akasa AK 824)...de oude globalwin fop38 maakte te veel herrie..
Bios proberen te flashen, maar dat resulteerde in geen beeld meer hebben na opstart en boot.
Mijn huisgenoot heeft toen de CMOS via de jumper weer gereset en toen deed ie et weer _/-\o_

Nou jahh en toen maar even gekeken naar de nieuwe temperaturen in de kast:
Motherboard Monitor 5 aangezet en toen.....PIEP PIEP PIEP!!!

en zag ik dit

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bartleeffers/temp/tempnotcool.gif

Kijk naar sensor 2.....
8)7

Nou weet ik niet eens welke temp de sensor 2 aangeeft, bij de bios pc health status staat heel mooi cpu temp 29 C en System temp zo'n 20 C

Waar staat die sensor 2 temperatuur voor en hoe kan ik hier iets aan doen?
in de instellingen van MBM5 staat dat hij de temp weergeeft van sensor LM84-2 (local). welke/wat is dat?

| Dell XPS M1710 |

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Meestal is sensor 2 de temperatuur van je CPU, maar 115 graden Celcius zou dus echt niet kunnen, dan zal allang je CPU dood zijn. Ik zou je BIOS eerder vertrouwen dan MBM5 trouwens, bij mijn systeem wilt MBM5 nog niet eens temps geven, en op een andere bak van me, met een vaag no-name-achtig-iets mobo geeft hij op elke sensor 99 graden Celcius aan, MBM5 is dus niet altijd te vertrouwen.

Je kan altijd even kijken of het aan je CPU-temp ligt door even een programma als dnetc/een koetje te draaien (www.distributed.net). Staan trouwens de - waarden (van de voltages) in de BIOS wel goed?

• DaBARDmaN
Aikeleer schreef op 06 november 2002 @ 19:18:
Staan trouwens de - waarden (van de voltages) in de BIOS wel goed?
Jahh.. deze staan in de bios als:

Vcore 1.81
AGP Vcore 1.56
3.3V = 3.03V
5V = 4.95V
12V = 12.30V

| Dell XPS M1710 |

• DaBARDmaN
Even een Update:

Ik heb nu de C: schijf geformateerd en een nieuwe Windows XP Pro versie geinstalleerd.
De bios heb ik geflashed, dit keer niet op de alt F2 methode, maar op de bootflop methode.
Dit lukte nu wel :)
Windows draaid nu heel stabiel. Nog geen probleem gehad....(software matig dan ;) )
Alleen nog steeds het uitvallen van de computer na verloop van tijd...
Ook het opstarten na een normale shut down en dan weer opstarten werkt niet...
Ik denk dus echt aan een warmte probleem.
Maar waar dit dan zit?? Videokaart of Moederbord??
Of toch de voeding?
Ik laat het jullie weten als ik het probleem heb gevonden.

| Dell XPS M1710 |

• DaBARDmaN
Vcore 1.81
AGP Vcore 1.56
3.3V = 3.03V
5V = 4.95V
12V = 12.30V
Toen gister weer na 3 uur de computer uitviel, maar nog wel net wou booten keek ik nog net even snel in de bios, en zag ik toen deze gegevens staan:

Vcore 1.84
AGP Vcore 1.59
3.3V = 2,90V
5V = 5,07V
12V = 12.54V

Als ik kijk naar die 3,3v = 2,90V dan is dat een groter verschil met zeg maar de vorige specificatie.
Is dit een probleem?
Ik weet hier namelijk weinig over..ik zie alleen wat het ongeveer moet zijn...maar weet niet of dit al een te groot verschil is?

| Dell XPS M1710 |

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem meegemaakt met een P4 2.40Ghz, Abit kt333 bordje en een Matrox Parhelia 128mb.Uiteindelijk bleek er iets mis te zijn met de videokaart. Deze werd tijdens het werken met de pc zo heet dat bij een reboot de pc werkte maar de videokaart niet gevolgd door een aantal piepjes. Na zo'n 5 a 10 minuten afkoelen kon de pc weer worden aangezet met beeld. Ik zou eens even een andere videokaart proberen.

• DaBARDmaN
Ik heb de heatsinkjes van de videokaart en die van het moederbord gevoeld...en beiden voelen koud aan..
Het zijn wel van die kleine sinkjes met mini fans, die ik binnenkort wil vervangen voor wat Zalman spul :9
Maar of nu hier het probleem zich door voordoet??

Het moet wel een warmte probleem zijn....als ik mijn kast open heb crashed de computer eerder dan met de kast dicht = goeie air flow >:)
Ik hoop dus maar dat het de videokaart is...want daar ga ik dus van de week wat aan doen.

ps een topic met een gelijk soortig probleem: Computer start vaak niet op

| Dell XPS M1710 |

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 10:49
ok, gisteravond liep de pc na een aantal uren weer vast. wij dachten dat als eht aan de hitte zou moeten liggen vd videokaart dan zou je op dit punt er een andere kaart in moeten zetten en dan zou het weer moeten werken? dus hebben we de radeon uit de pc gehaald en 'mijn' videokaart geprobeerd. (PoV Ati radeon 9000) maar helaas geen resultaat.

De videokaart is het dus ook niet.... (de GPU van de radeon die erin hangt wordt btw ook helemaal niet erg warm ofzo...)

• DaBARDmaN
HAHAHAHA

Ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden...

De computer viel net weer uit...maar reboote wel weer...
Ik dacht nou ben ik het zat...pakte mijn waaier om in de zomer de nodige warmte uit de kamer te blazen en zette deze naast de pc...zijkap eraf...en blaaaaaazen maar >:)
Ik overal even voelen...alles prima..behalve de voeding...erg warm...
en wat me nou ook opviel... dat het beeld niet zo strak was als anders...
Stroom te kort naar de videokaart dus...
Maar nu draai ik dus door die extra cooling naar de voeding nog steeds...
Terwijl normaal na 3 reboots binnen 1 minuut ofzo de computer in zijn haper stand bleef staan.

het enige dat ik niet snap...ik heb vanmiddag ook al die staande waaier op het interieur van mijn computer gezet....maar dit maakte niets uit voor de 'normale' 1,5 uur niet willen booten :?
Zit er na zo'n powerfailure een tijd klok ofzo dat ie niet meer start voor 1,5 uur???

Ik had al eerder het idee dat het de voeding moest zijn...kijkende naar die rare 2,90 uit mijn eerdere posts die bij het opstarten s'ochtends gewoon 3,27 was.....maar na elke crash 2,90 :o

Het is een standaard Antec voeding van 300W, zou goed moeten zijn...maar er zal wel iets zijn dat hem te warm maakt (heeft maar 1 fan aan de buitenkant).

| Dell XPS M1710 |

• DaBARDmaN
Ik heb net een progje gedownload: CPUCooL
Ik zag op de website dat dit progje ook voltages kon weergeven...en dat is wel handig als deze zo schomeld...zie posts hierboven.

Nu heb ik het dus geinstalleerd...kijk even bij de opties...Kijk bij Limits of Voltages....

3.3 V

Upper limit 3.30 tot max 4.00
Standaard is max 3,69

Lower limit 2.99 tot 3.49
Standaard is minimaal 3.09

Nou heb ik al een paar keer in deze topic het getal 2.90 voor de 3.3 V genoemd..... |:(
Was er nou niemand die wist dat dat dus helemaal fout was...of dacht iedereen laat hem maar lekker ploeteren met zijn zwaar brakke voeding >:)

Ik ben er nu zelf uit...mijn voeding is gelukkig nog goed genoeg om vanzelf uit te gaan en zodoende geen schade aan te richten...maar de aanschaf van een nieuwe is NU DIRECT nodig! Bedankt voor alle hulp NOT!! ;)

| Dell XPS M1710 |

Pagina: 1