[vermogen]Verhouding tot tot grootte kamer?

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Topicstarter
Ik zie geregled wel eens staan dat er bij een speaker een bepaald vermogen wordt aangegeven n.a.v. de grootte van de kamer waarin die speakers komen te staan. Ik heb eerst iets van; zal wel een verkoop praatje zijn.

Hier een voorbeeld: -> DYN of DYN2 (bovenaan de lijst)

Is dit nu een verkoop praatje of niet?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De gevoeligheid van die speaker is niet erg hoog (87dB, hoewel dat ook nog wel 'gemiddeld' is te noemen). Om een redelijk volume uit zo'n speaker te halen heb je dan een redelijk forse versterker nodig. Vandaar dat bij zulke ongevoelige luidsprekers vaak een bepaald minimum vermogen wordt geadviseerd. Je kan hier niet zomaar elk lullig versterkertje voor gebruiken.

Siditamentis astuentis pactum.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Dus vanaf of tot een bepaalde gevoeligheid is een bepaald vermogen nodig. Is daar dan een richtlijn voor? want ik neem aan dat de gevoeligheid van speaker A (90dB) en speaker B (90dB) het zelfde is. Ongeacht merk en type of zie ik dat verkeert?

Als voorbeeld:

opp=25m2 -> 25 watt

of bekijk je dat heel anders?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Speakers met een gevoeligheid van 87dB produceren een geluidsdruk van 87dB op 1 meter afstand bij 1 watt.

Als je graag muziek wilt luisteren met een geluidsdruk van 90dB, dan heb je (3dB is ongeveer een verdubbeling) 2 watt nodig. Als je nu luidsprekers had met een gevoeligheid van 84dB, dan had je al 4 watt nodig gehad. Ga je nu op 4 meter afstand zitten ipv 1 meter, dan heb je alweer meer vermogen nodig, etc.

Siditamentis astuentis pactum.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
Het is niet zo dat je opeens dubbel zoveel vermogen nodig hebt wanneer de kamerinhoud dubbel zo groot wordt (of 4 keer zo groot). Echter zit er voor de verkoop toch een enkele kern van waarheid in. Omdat men er van uit gaat, dat wanneer je een huge-ass ruimte hebt, je verder van de speakers af gaat zitten dan wanneer je het moet doen met een klein hokje. Dus wegens de variabele luisterafstand wordt er een ander vermogen geadviseerd. (om diezelfde reden vraagt een tv verkoper ook hoe ver je van de tv zit, voodat hij advies doet over de afmeting van de beeldbuis)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Met name vraag ik dit omdat ik heel mijn huiskamer wil "vullen" met muziek. Dus dat ik gewoon overal een goed geluid heb. Niet dat ze in een hoekje staan te spelen.

Een groot gedeelte zal ook afhangen van het formaat speaker, neem ik aan.

Verwijderd

Dat hangt voor het grootste deel af van de afmetingen van je kamer en wat je op de vloer hebt liggen en wat je aan de muur hebt hangen.

Die Audience 82 is geen 87dB 1w/1m maar 87dB 2,83v/1m. Ik zou gewoon een krachtige versterker nemen met een overgedimensioneerde voeding. Lekker veel headroom dus mooi en dynamiekvol geluid.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 20:44:
Dat hangt voor het grootste deel af van de afmetingen van je kamer en wat je op de vloer hebt liggen en wat je aan de muur hebt hangen.

Die Audience 82 is geen 87dB 1w/1m maar 87dB 2,83v/1m. Ik zou gewoon een krachtige versterker nemen met een overgedimensioneerde voeding. Lekker veel headroom dus mooi en dynamiekvol geluid.
Die dynaudio's heb ik even als voorbeeld genomen. Ik heb die NUANCE van Dynaudio met een 2 x 60 watt rega versterker. Mijn opp zal ca 50m2 zijn. Ik hoop in de toekomst een Scan Speak REF + speakers tebouwen of dat nieuwe model. ultimo

BTW PPK check mijn off topic even in -> Plaatsing boxen voor diepere bass

Pagina: 1