Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›
Ben er op zoek naar, het zijn wel de typenummer Coolermaster AF8-25IM-74
Hier wat specs:
Size 80 X 80 mm
Rated Voltage 12 V
Input Current 0.16 Amps
Rotation Speed 2500 RPM
Air Flow 33 CFM
Insulation Rank UL: Class A
Acoustic Noise 29 dBA
Life Expectancy 50.000 hrs
Weight 100 grams
Noise Level 36.5 dB(A)
[ Voor 0% gewijzigd door toastingnow op 28-10-2002 13:00 . Reden: Had meer info gevonden ]
Verwijderd
Dus 12v x 0.16 A = 1,92 watt
Die potmeter moet het dus in principe aankunnen
EDIT: De potmeter zal namelijk het meeste vermogen verstoken als zijn weerstand gelijk is aan de weerstand van de fan. De spanning over de potmeter is dan de halve voedingsspanning en de stroom is ook gehalveerd, conclusie het vermogen voor de potmeter is 1/4 van het max. vermogen van de fan!
Verwijderd
[ Voor 0% gewijzigd door Benadski op 28-10-2002 13:40 . Reden: duidelijkheid ]
Ik zie alleen maar bij www.fanbus.com een schema zonder een weerstand op de potmeter?Benadski schreef op 28 oktober 2002 @ 13:29:
Dan kan je dus 0-16W aan fans aansturen. Bereken wel de weerstand die je voor de fan zet zodat je een mooi regelbereik krijgt!
een potmeter is een weerstandtoastingnow schreef op 28 oktober 2002 @ 13:38:
[...]
Ik zie alleen maar bij www.fanbus.com een schema zonder een weerstand op de potmeter?
op die site staat wel een voorbeeld berekening hoe je een mooi bereik krijgt
Verwijderd
Verwijderd
Het hoogste vermogen dat de potmeter gaat dissiperen is ca 1W.
de meeste niet nee.Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 14:51:
Probleem is dan wel dat je fans waarschijnlijk niet draaien bij 3V, maarja
maar mijn sunons starten nog op bij 5 volt.
lager heb ik niet kunnen testen.
Totdat ik de Zalman Fanmate tegen kwam. Dit is een super handig en goedkoop spanningsregelaartje (5-12V bij 6Watt max). Kost nog geen 5 Euro. Daar koop je nog niet eens een 5 watt potmeter voor. Je sluit hem aan op het moederbord en regelen maar die fanspeed. Via een verloopje kan natuurlijk ook.
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsfanmate.htm
Na twee dagen in huis. Besteld bij http://www.perfect-systems.nl/
Perfect dingetje, echt waar.
Lees deze topic ook eens: [rml][ CM] Goedkope lawaai oplossing[/rml]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Precies, mag ik je dan WEER wijzen op het fiet dat je dezelfde fout maakt?!Door AvK - Monday 28 October 2002 15:24
Hier ben ik ook een hele poos mee aan het klooien geweest.
Totdat ik de Zalman Fanmate tegen kwam. Dit is een super handig en goedkoop spanningsregelaartje (5-12V bij 6Watt max). Kost nog geen 5 Euro. Daar koop je nog niet eens een 5 watt potmeter voor. Je sluit hem aan op het moederbord en regelen maar die fanspeed. Via een verloopje kan natuurlijk ook.
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsfanmate.htm
Na twee dagen in huis. Besteld bij http://www.perfect-systems.nl/
Perfect dingetje, echt waar.
Voor eens en voor altijd: ik kan heel makkelijk aan 9 Watts draadgewonden potmeters komen voor E4.50. Dat is dus GOEDKOPER dan die stomme fanmates van jou!
Tss, leest zijn eigen topic niet eens, heb het toch al een keert eerder aan je uitgelegd!
Mag ik trouwens even kwijt dat mijn potmeters al aardig warm worden als ik er 1 fan van 0.29A aan hang?
Kijk anders even op mijn fanbus-topic. Die potmeters roeleren echt, en met 9 Watt zit je sowieso altijd goed
Use the Search Luke...
LOL! Extra fans om je extra potmeters te koelen!Silentpuma schreef op 28 oktober 2002 @ 18:02:
[...]
Precies, mag ik je dan WEER wijzen op het fiet dat je dezelfde fout maakt?!![]()
Voor eens en voor altijd: ik kan heel makkelijk aan 9 Watts draadgewonden potmeters komen voor E4.50. Dat is dus GOEDKOPER dan die stomme fanmates van jou!
Tss, leest zijn eigen topic niet eens, heb het toch al een keert eerder aan je uitgelegd!
Mag ik trouwens even kwijt dat mijn potmeters al aardig warm worden als ik er 1 fan van 0.29A aan hang?
Kijk anders even op mijn fanbus-topic. Die potmeters roeleren echt, en met 9 Watt zit je sowieso altijd goed
Verwijderd
Nou, dat gaat dus tegen alle natuurwetten in, overtollige energie wordt met een weerstand of regelaar lekker in warmte omgezet.
De uitvoering van componenten als vermogensweerstanden en regelaars is dusdanig dat ze behoorlijk warm mogen worden, zolang je je vingers er niet aan brandt zit het meestal wel goed.
Hou je hand maar eens op een luchtrooster van een TVtoestel, met deze dingen kun je winters een zolderkamertje verwarmen, en toch gaan ze maar zelden stuk, hooguit losse solderingen ten gevolge van het steeds uitzetten en krimpen door temperatuurverschillen.
Dus jongens, niet bang zijn voor wat warmte hoor.
Verwijderd
dat wat je van de stroom (ampere) zegt klopt net helemaal...Benadski schreef op 28 oktober 2002 @ 13:23:
...
EDIT: De potmeter zal namelijk het meeste vermogen verstoken als zijn weerstand gelijk is aan de weerstand van de fan. De spanning over de potmeter is dan de halve voedingsspanning en de stroom is ook gehalveerd, conclusie het vermogen voor de potmeter is 1/4 van het max. vermogen van de fan!
je hebt hier een serieschakeling, (+/potmeter/fan/-). In zo'n schakeling blijft de stroom gelijk, (dus de stroom die door de potmeter gaat, gaat ook door de fan) maar verschilt de spanning over een onderdeel in een verhouding tot de weerstand hiervan: hoe hoger de weerstand, des te hoger de spanning.
Ehm... grapjas.....Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 18:40:
[...]
dat wat je van de stroom (ampere) zegt klopt net helemaal...
je hebt hier een serieschakeling, (+/potmeter/fan/-). In zo'n schakeling blijft de stroom gelijk, (dus de stroom die door de potmeter gaat, gaat ook door de fan) maar verschilt de spanning over een onderdeel in een verhouding tot de weerstand hiervan: hoe hoger de weerstand, des te hoger de spanning.
Als je een potmeter met fan in serie zet en je wijzigt de weerstandswaarde van de potmeter, reken erop dat NIET alleen de verdeling van de spanning verandert; ook de totale weerstand verandert en daarmee ook de stroom.
Jeetje, wat een heethoofd.....die potmeters bedoel ik......en dat om 50 Eurocent.Silentpuma schreef op 28 oktober 2002 @ 18:02:
[...]
Precies, mag ik je dan WEER wijzen op het fiet dat je dezelfde fout maakt?!![]()
Voor die 50 Eurocent kan ik mijn soldeerbout niet eens aanzetten!
FF een stomme Fanmate er tussen en alles is opgelost.
Maar goed, ik scheld niet en iedereen mag doen wat ie wil. We geven elkaar alleen maar goede tips.
Ieder maakt zijn eigen keuze.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Sry, reageerde misschien iets te..Door AvK - Monday 28 October 2002 20:03
quote:
[...]
Jeetje, wat een heethoofd.....die potmeters bedoel ik......en dat om 50 Eurocent.
Voor die 50 Eurocent kan ik mijn soldeerbout niet eens aanzetten!
FF een stomme Fanmate er tussen en alles is opgelost.
Maar goed, ik scheld niet en iedereen mag doen wat ie wil. We geven elkaar alleen maar goede tips.
Ieder maakt zijn eigen keuze.
Maar ik kon gewoon niet begrijpen dat je 2 keer dezelfde fout maakt, en waar al eerder iets van is gezecht, dat over die potmeters.
Dus nogmaals, maak die fout niet nog een keertje aub
Use the Search Luke...
Ik pretendeer toch echt niet dat ik het Evangelie verkondig op dit gebied. Ik ben alleen maar enthousiast over de Fan Mates.Silentpuma schreef op 28 oktober 2002 @ 20:30:
[...]
Sry, reageerde misschien iets te..![]()
Maar ik kon gewoon niet begrijpen dat je 2 keer dezelfde fout maakt, en waar al eerder iets van is gezecht, dat over die potmeters.
Dus nogmaals, maak die fout niet nog een keertje aub
Dus wat doe ik 2x fout in jouw ogen?
Waar ik op de een of andere manier ook nog terecht door jou op gewezen ben?
Als je ergens een mening over hebt prima hoor, maar dan hoeft een andere mening toch niet fout te zijn? Laat staan dat ik die fout niet noges zou mogen maken. Zou een mooie boel zijn zeg...
Zucht, nog 1 keertje dan:Door AvK - Monday 28 October 2002 20:50
quote:
-------------------------------------------------------------------------
Silentpuma schreef op 28 oktober 2002 @ 20:30:
[...]
Ik pretendeer toch echt niet dat ik het Evangelie verkondig op dit gebied. Ik ben alleen maar enthousiast over de Fan Mates.
Dus wat doe ik 2x fout in jouw ogen?
Waar ik op de een of andere manier ook nog terecht door jou op gewezen ben?
Als je ergens een mening over hebt prima hoor, maar dan hoeft een andere mening toch niet fout te zijn? Laat staan dat ik die fout niet noges zou mogen maken. Zou een mooie boel zijn zeg...
Quote uit je eigen topic: [CM] Goedkope lawaai oplossing
Quote uit dit topic:NB: Een Fan Mate kost 5 Euro, daar kan je niet eens een 4 watt draadgewonden potmeter voor kopen dus die discussie is nu ook voorgoed afgelopen.
Het enige wat ik je al deze tijd al probeer uit te leggen, is dat je iets fout zegt. Namelijk dat je wel degelijk voor minder dan 5 Euros een potmeter van meer dan 5 Watt kan kopen, zelfs een van 9 Watt... Is het je nu wel eindelijk duidelijk geworden hoop ik?...Totdat ik de Zalman Fanmate tegen kwam. Dit is een super handig en goedkoop spanningsregelaartje (5-12V bij 6Watt max). Kost nog geen 5 Euro. Daar koop je nog niet eens een 5 watt potmeter voor.
En ik snap nu wel dat je helemaal gek ben van die Fanmates, maar dat moet niet ten koste gaan van de feiten (dat over die potmeters he!)
Ongelofelijk, wat een woorden er over vuil gemaakt moeten worden...
Use the Search Luke...
Door toastingnow - Monday 28 October 2002 12:51
Heb zitten zoeken hier, maar kan er geen overzicht in krijgen.
Ik wil bij Conrad de volgende potmeter bestellen, heeft artikelnummer 444790. Deze is 4 watt/100Ohm heb ik mij laten vertellen. Is dat voldoende om er 2 80mm coolermaster fans op te zetten?
Mocht ergens al het antwoord staan, geef mij de link, want ik kan het helaas niet vinden.
Me dunkt dat je het hiermee kunt doenDoor Benadski - Tuesday 29 October 2002 10:00
quote:
-----------------------------------------------------------------------
madtraxx schreef op 27 oktober 2002 @ 22:28:
[...]
ok thnx
het mooiste is gewoon de weerstand van de fan berekenen en dat door 2 delen dan heb je de waarde voor een potmeter die een meetbereik van half duz 6volt. tot vol 12v. geeft
----------------------------------------------------------------------
Niet door 2 delen als je van halve voedingsspanning tot hele wil regelen, gewoon dezelfde waarde pakken als de R van de fan. En je potmeter moet minimaal 1/4 deel van het max. vermogen van je fan zijn... Met een 9W potmeter kan je dus maximaal 36W aan fans regelen...
Betwijfel het antwoord eerlijk gezegd wel een beetje, maar ik ben geen electro-expert. Hoe dan ook, je kan zowieso die 2 fans wel aan die 4 Watt potmeter hangen.
Dus suc6 met modden!
Use the Search Luke...