Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Goedkope lawaai oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
Door het investeren van enkele tientjes heb ik de hoeveelheid lawaai van mijn PC ongeveer driekwart verminderd. Ik begon me te irriteren aan het lawaai van mijn fans en met name aan een hoge zoemtoon.

Wat ik gedaan heb is het kopen van wat plaatjes kurk van 4mm dik bij een parket-boer, kosten 12 Euro. Hiermee heb ik de binnenkant volledig mee bekleed. Beetje bisontix en klaar. Ook de blindplaatjes van mijn 3,5" bays heb ik hiermee bewerkt.
Resultaat: Geen kast resonanties meer en alleen nog herrie uit de achterkant.

De aansluiting van de voedings-fan heb ik naar buiten gewerkt.
Verder heb ik 4 Zalman Fan Mate's besteld en geinstalleerd. Fans draaien nu op ongeveer 9 volt en geven alleen nog een rustgevend laag zoefend geluid. Dat kan nog beter wanneer ik het 'gaatjes profiel' van de achterste outtake-fans er uit boor en daar een gewone fingerguard op schroef. Gaat binnenkort gebeuren.

NB: Een Fan Mate kost 5 Euro, daar kan je niet eens een 4 watt draadgewonden potmeter voor kopen dus die discussie is nu ook voorgoed afgelopen. ;)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

En hoeveel warmer wordt alles nu?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:13
Ipv kurk had je denk ik meter van die isolatie matten kunnen gebruiken, iets minder stil maar wel beter voor de temps. Maar het is natuurlijkwel origineel.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
NB: Een Fan Mate kost 5 Euro, daar kan je niet eens een 4 watt draadgewonden potmeter voor kopen dus die discussie is nu ook voorgoed afgelopen.
:D :D :D 7(8)7 mag ik even lachen?!! Ik weet niet waar jij die draadgewonden potmeters koopt, maar zeker weten dat dat wel kan!!! In mijn fanbus zitten namelijk DRAADGEWONDEN, 9 WATTS POTMETERS! :+ En die potmetes zijn nog stukken kleiner ook dan zo`n fanmate, dus makkelijk in te bouwen. En het is nog goedkoper ook: E4.50 en dat is nog redelijk duur :D

Niet geloven? Hier een link naar de topic van mijn nieuwe fanbus:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/632169
Lees en ween :D

Dus, nu kan IK wel zeggen dat de discussie over de draadgewonden potmeters voorgoed afgelopen is :) :+

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 27 oktober 2002 @ 12:08:
[...]

:D :D :D 7(8)7 mag ik even lachen?!! Ik weet niet waar jij die draadgewonden potmeters koopt, maar zeker weten dat dat wel kan!!! In mijn fanbus zitten namelijk DRAADGEWONDEN, 9 WATTS POTMETERS! :+ En die potmetes zijn nog stukken kleiner ook dan zo`n fanmate, dus makkelijk in te bouwen. En het is nog goedkoper ook: E4.50 en dat is nog redelijk duur :D

Niet geloven? Hier een link naar de topic van mijn nieuwe fanbus:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/632169
Lees en ween :D

Dus, nu kan IK wel zeggen dat de discussie over de draadgewonden potmeters voorgoed afgelopen is :) :+
waar haal jij 9watt potmeter zo goedkoop ik heb voor 5watt 6.50 betaald

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
Dat bedoel ik dus.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Bij van Embden in de Zwart-Jan straat. Tenminste de verkoper zei dat het 9 Watt is, en dat klopt denk wel want ik heb er vrij zware fans aan hangen op max. weerstand en ze worden niet zo heel warm. Ook heb ik wel eens op een site exact de zelfde potmeter gezien en die was ook 9 Watt.. Lol, het knopje wordt wel een beetje warm, alu knopje dient dus nog mooi als 'heatsink' :D

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 27 oktober 2002 @ 12:20:
Bij van Embden in de Zwart-Jan straat. Tenminste de verkoper zei dat het 9 Watt is, en dat klopt denk wel want ik heb er vrij zware fans aan hangen op max. weerstand en ze worden niet zo heel warm. Ook heb ik wel eens op een site exact de zelfde potmeter gezien en die was ook 9 Watt.. Lol, het knopje wordt wel een beetje warm, alu knopje dient dus nog mooi als 'heatsink' :D
die tering oplichters van DIL :( :(

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
die tering oplichters van DIL
Je bedoeld van Embden? Kan zijn, maar hoe dan ook, mijn potmeters presteren prima en daar gaat het mij om. Punt.

Use the Search Luke...

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
alexandervisser schreef op 27 oktober 2002 @ 11:44:
En hoeveel warmer wordt alles nu?
Sorry, nog vergeten dat ik 1 extra case-fan erbij gekocht heb om de koelprestaties het zelfde te houden. Nauwelijks temp verhoging (1 a 2 graden).

CPU idle: 50 graden, stressed 56
GF3: idle 53 graden, stressed 57
CASE: idle 26 graden, stressed 29

Alles kan veeeel beter, maar ligt riant binnen de limiten so who cares? >:)
Overklokken zie ik het nut toch niet van in. :o

Verwijderd

Silentpuma schreef op 27 oktober 2002 @ 12:25:
[...]

Je bedoeld van Embden? Kan zijn, maar hoe dan ook, mijn potmeters presteren prima en daar gaat het mij om. Punt.
nee ik bedoel dil ik heb daar voor die 5watt dingen 6,50 betaald
maar ik werk gelukkig in de stad duz van de week ff naar van Embden >:)

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

kurk, daar had ik eigelijk nooit aan gedacht. Ik begin me ook een beetje te irriteren aan het lawaai want een van mijn pc's staat op mijn kamer en snachts is dat toch best irritant :(
maar hoe zit het met je temps? gaan die veel omhoog of valt dat wel mee?
ik heb nu een Duron 1000@1240 lopen en die wordt soms best warm als hij het zwaar krijgt maar als dat kurk de temps nog een paar graden omhoog gooit tja dat heb ik liever niet :)
dus kurk of matten, wat kan je beter nemen als je de temps laag wil houden?

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
Burning_acid schreef op 27 oktober 2002 @ 12:35:
kurk, daar had ik eigelijk nooit aan gedacht. Ik begin me ook een beetje te irriteren aan het lawaai want een van mijn pc's staat op mijn kamer en snachts is dat toch best irritant :(
maar hoe zit het met je temps? gaan die veel omhoog of valt dat wel mee?
ik heb nu een Duron 1000@1240 lopen en die wordt soms best warm als hij het zwaar krijgt maar als dat kurk de temps nog een paar graden omhoog gooit tja dat heb ik liever niet :)
dus kurk of matten, wat kan je beter nemen als je de temps laag wil houden?
Een paar van mijn overwegingen waren dat ik, oa de kast makkelijk open en dicht kan doen en dat de boel echt niet helemaal geluidsloos hoefde te zijn. Ook is het voor mij geen probleem als er een paar graden bij zouden komen. Het 'irritante' moest er af, en dat is ruimschoots gelukt. Een ander voordeel is dat kurk 100% stofvrij is. Je leest wel eens 'hoog polig tapijt' oplossingen en dat kan niet goed zijn volgens mij.
Zelf vind ik mijn IDLE temps wat aan de hoge kant, maar stressed (10x 3dmark) valt het erg mee. Sommige 'hardcore' coolings enthousiasten kunnen niet slapen voor ze hun toch al Siberische temperaturen nog een half graadje lager getweaked hebben. Of het dan allemaal nog zinvol is....... 8)7

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Door madtraxx - Sunday 27 October 2002 12:34

nee ik bedoel dil ik heb daar voor die 5watt dingen 6,50 betaald
maar ik werk gelukkig in de stad duz van de week ff naar van Embden
Hou er wel rekening mee dat ze die potmeters waarschijnlijk niet op voorraad hebben! En om je fans een volledig te kunnen regelen zou ik voor 100 Ohm potmeters gaan, kan je ze helemaal goed regelen. Die 50Ohm van mij is eigenlijk net iets te licht voor wat zwaardere fans, maar toch nog goed te doen. Maar ja, worden ze wel weer een stukje warmer... Maar dat kunnen ze wel hebben ;)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 27 oktober 2002 @ 21:54:
[...]

Hou er wel rekening mee dat ze die potmeters waarschijnlijk niet op voorraad hebben! En om je fans een volledig te kunnen regelen zou ik voor 100 Ohm potmeters gaan, kan je ze helemaal goed regelen. Die 50Ohm van mij is eigenlijk net iets te licht voor wat zwaardere fans, maar toch nog goed te doen. Maar ja, worden ze wel weer een stukje warmer... Maar dat kunnen ze wel hebben ;)
ok thnx

het mooiste is gewoon de weerstand van de fan berekenen en dat door 2 delen dan heb je de waarde voor een potmeter die een meetbereik van half duz 6volt. tot vol 12v. geeft

Verwijderd

ik heb zelf een HQ-08 a-open kast, een amd 2000+ met een iceberg systemcooler aan de voorkant (in 5.25"bay") mijn G-force 4 TI 4200 zorgen ook voor een aangenaam temperatuurtje in de kast. de temp is van 60 naar 55 graden ofzo gegaan. (na de installatie van de iceberg koeler) maar ik had die koeler er ingezet nadat ik zag dat mn cpu 60 graden en mn kast 51 graden was. hierdoor kan de cpu zijn warmte niet goed kwijt en dit ging ten koste van de stabiliteit. wat is een goedkope oplossing om deze temperatuur te laten dalen? want een koeler kost gauw €28,- :( ik ben best bereid om dit te betalen maar als het goedkoper kan zou dit fijn zijn. en ik heb klein beetje 2 linkerhanden ivm technisch gedoe zoals gaan sleutelen met kurk ofzo. ik neem aan dat dit niet hoeft. maar laten jullie aub wat horen wat ik het beste kan doen..

greetz (ook al hoeft dit niet)

Tom

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Niet echt meer on-topic, maar vooruit...

Ik heb ook zo`n Aopen-geval en de strd voeding-fan kan niet goed de warmte uit de kast halen. Ik zelf heb onder de voeding een gat gedremeld en een 92mm fan in geplaatst. Nu heeft mijn kast eindelijk een beetje lucht :p
Echt, een beetje meer airflow, kan zoveel schelen... Mijn case is nu zelfs koeler dan wanneer ik hem open heb staan! :D

Maar terug on-topic:
Ja ja, dat kurk was goed ideetje ja... ;)

Use the Search Luke...

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 22:28:
[...]

ok thnx

het mooiste is gewoon de weerstand van de fan berekenen en dat door 2 delen dan heb je de waarde voor een potmeter die een meetbereik van half duz 6volt. tot vol 12v. geeft
Niet door 2 delen als je van halve voedingsspanning tot hele wil regelen, gewoon dezelfde waarde pakken als de R van de fan. En je potmeter moet minimaal 1/4 deel van het max. vermogen van je fan zijn... Met een 9W potmeter kan je dus maximaal 36W aan fans regelen...

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
AvK schreef op 27 oktober 2002 @ 11:43:
Fans draaien nu op ongeveer 9 volt en geven alleen nog een rustgevend laag zoefend geluid. Dat kan nog beter wanneer ik het 'gaatjes profiel' van de achterste outtake-fans er uit boor en daar een gewone fingerguard op schroef. Gaat binnenkort gebeuren.
Gisteren heb ik de outtake fans opnieuw gemonteerd maar nu zonder het 'gaatjes profiel'. Met een gatenzaag van 74mm heb ik het profiel uitgeboord.
Ook heb ik het profiel van de front-fan uitgeboord (was nu toch bezig) en ook een gat geboord in de kunstof behuizing. Als bescherming heb ik een stukje RVS gaas gemonteerd.

Resultaat is dat mijn CPU-temp gezakt is met 4 graden en mijn case-temp met 5 graden. De videokaart profiteert met een gezakte temp van 3 graden. Kan je nagaan wat dat nog scheelt.
Oh ja, het lawaai is iets afgenomen maar niet veel.

• voodooless
  • Laatst online: 30-11 11:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 12:14:
[...]

waar haal jij 9watt potmeter zo goedkoop ik heb voor 5watt 6.50 betaald
Voor iets meer dan 6,5 heb ik temeratuur geregelde PWM regelaar gemaakt, daar heb je maar een cheapy POT voor nodig. })

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00
maar ik twijfel of pwm (pulse wide modulation) goed is voor je fans wat in principe gaan ze aan>uit>aan>uit enz.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
Maak geen r##t uit.
In principe geef je de fan iedere keer een duwtje. Als ie eenmaal op toeren is maakt het echt niks meer uit.

Pagina: 1