printer beveiligen > hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:46
In m'n broers studentenhuis is maar 1 printer (zijn printer) met ongeveer 10 man gebruiken ze dat ding continu (wat voor hem erg vervelend is) . Achter zijn pc zitten ook regel matig andere mensen, hoe kan hij de printer nou beveiligen met een paswoord bijvoorbeeld?

zeggen dat het niet mag , uitzetten etc is geen optie

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Welk OS?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

emm bij share eigenschappen kan je er toch password opzetten?

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Wie gebruikt / wat zijn je ervaringen met dit soort programma's?
Welke programmaatjes heb je zelf al gevonden en waarom bevielen ze niet. Als ik bijvoorbeeld zoek op www.download.com naar 'printer password' krijg ik dit programmaatje: Printer Guardian 3.4.2. Omdat ik het nog nooit heb gebruikt, durf ik niet te zeggen of het goed is.
Verder staan er nog een aantal programmaatjes, maar dat mag je zelf even bekijken. Denk ook bijvoorbeeld aan Google :).

• Cougar
Os = Xp

Zal straks idd eens die programma'tjes proberen of die werken.

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
amdrulezzz schreef op 26 oktober 2002 @ 18:51:
Os = Xp

Zal straks idd eens die programma'tjes proberen of die werken.
Kan je toch opgeven wie er mag printen en wie niet ?
Ik dacht zelfs dat er een optie in zat om bv enkel tss 7u en 10u te printen ofzo...
Gewoon voor iedereen account aanmaken met de nodige privileges.

• Cougar
daar dacht ik 1e instantie ook aan om gewoon voor iedereen een acount aan te maken en privileges toekennen aan iedereen. Ik zoek eigelijk een wat makkelijkere oplossing dat er bijv als je wilt printen meteen een wachtwoord wordt gevraagd.

ik probeer zo ff die programma'tjes

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

amdrulezzz schreef op 26 oktober 2002 @ 18:55:
ik probeer zo ff die programma'tjes
Als je die reactie op Download.com leest zijn deze niet al te positief over dit programmaatje, dus wellicht moet je het eerst kopen voordat het werkt. En dat lijkt mij niet de bedoeling. Maar je kunt even zelf zoeken op www.google.com :).

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04

Orac

Ik mis je papa.

Hoe is de printer aangesloten? Via netwerk, USB, draadloos of parallel?

• Blizard
  • Niet online
voxx schreef op 27 oktober 2002 @ 00:21:
Hoe is de printer aangesloten? Via netwerk, USB, draadloos of parallel?
Maakt dit wat uit ?! ... :?

Als je maar met een tiental studenten bent is een accountje aanmaken toch niet zoveel werk ?

• Cougar
's gewoon parallel aangesloten, heb gister die programma's 'geprobeerd' maar die waren alleen voor windows 95 en 98 8)7 . Wordt dus gewoon voor iedereen een acount aanmaken...

tenzij iemand anders een beter idee heeft :)

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04

Orac

Ik mis je papa.

Blizard schreef op 27 oktober 2002 @ 09:49:
[...]

Maakt dit wat uit ?! ... :?

Als je maar met een tiental studenten bent is een accountje aanmaken toch niet zoveel werk ?
Mwah, als er een netwerkkaart in zit kan je een account er in zetten wat je wilt, maar een directe port naar de printer omzeilt dan je account settings.
Inderdaad in dit geval gewoon wat accounts aanmaken.

• Falconey
  • Laatst online: 14-07 13:02
Als ik in XP simple file sharing uitzet moet ik voor elke gebruiker een account aanmaken, of dit ook geldt voor de printer weet ik niet...

Valt iig te proberen.

[ Voor 0% gewijzigd door Falconey op 27-10-2002 12:11 . Reden: Typo ]

Verwijderd

lijkt mij wel duidelijk, maak 10 acountjes,
geef die weinig rechten,
en bij printers
Afbeeldingslocatie: http://www.sweetdesire.nl/images/printer.JPG
dat lijkt mij wel duidelijk

je kunt ook 1 acount maken natuurlijk

• Blizard
  • Niet online
Is er geen mogelijkheid om 1 account aan te maken bv : PrintUser

Zodat al de mensen op het netwerk je printer wel zien, maar als ze hem willen gebruiken > user : printuser pass : printuser moeten ingeven ofzo ?! ...

Ik heb namelijk een soortgelijk probleem met shares over het netwerk (maar ik vrees dat we dan een move naar WOS gaan krijgen)

Verwijderd

gewoon het guestaccount activeren en zorgen dat in dat account niet geprint kan worden......

Verwijderd

Sorry dat ik zo'n oude topic omhoog schop, maar misschien is dit wat handiger dan een nieuwe topic openen. Ik heb ook deze topic: Printer beveiligen en delen onder Windows XP bekeken en ik snap nu dat je in Windows XP bij Security tab voor everyone de rechten op de printer moet uitzetten, maar wat niet duidelijk is, hoe je dan de printer benadert?

Ik heb dus een useraccount op de server (waar de printer op aangesloten zit via USB) in WinXP aangemaakt met als username: printer en als pass: flatfeet
Daarnaast heb ik bij de security van de printer de user "printer" het recht gegeven te printen.

Hoe maak ik nu dus verbinding met de server en printer met die login/pass?

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:32:
Hoe maak ik nu dus verbinding met de server en printer met die login/pass?
Door de "Add a printer" wizard uit te voeren?! Of met "net use /user:...".

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Als ik de "Add a printer" wizard uit voer en deze wizard om de user/pass vraagt en ik deze invul, krijg ik de volgende melding:
"The credentials supplied conflict with an existing set of credentials. Overwriting the existing set of credentials may cause some running applications to stop function properly. Do you really want to overwrite the existing set of credentials?"

Als ik Yes click krijg ik: "The existing set of credentials cannot be deleted. Operation could not be completed" :/

Ik krijg de syntax in net use echt niet goed. Die help is ook super vaag.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 14:10 ]

• pedorus
  • Niet online
Je bent blijkbaar al een keer ingelogd op die server. Waarom geef je die user dan niet gewoon toegang tot de printer?

Alternatief: gebruik het ip-adres ipv de servernaam.

Verwijderd

Welke user? Die user "printer" die ik op de server heb aangemaakt? Die heeft toegang om te printen (bij security tabblad van de printer).

Ik ga het eens wat overzichtelijker maken met screenshots (klikbaar)

Server:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.boeijen/printer01small.jpg

PC (waarmee ik wil printen)
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.boeijen/printer02small.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 15:28 ]

• pedorus
  • Niet online
Waarschijnlijk ben je ingelogd op de client met een username die ook bestaat op de server (bijvoorbeeld een rare username als "Administrator"). Windows logt je dan automatisch in, enkel deze user heeft geen toegang tot de printer. Dan komt het wachtwoorddialoogje op. Maar aangezien je al ingelogd bent, lukt het niet om je nog een keer op de server in te loggen..

Mogelijke oplossingen: probeer 'net use "\\hedonism\Villa 65 printer" /user:printer /P' of gebruik ipv hedonism het ip-adres. Spaties binnen printernamen lijkt me eigenlijk niet aan te raden trouwens, daarvoor is de omschrijving. Met 'net use' kun je de bestaande verbindingen zien, en met 'net use * /DELETE' kun je ze verwijderen. Of probeer het eens met een username die niet op de server bestaat.

Verwijderd

Ik heb nu op de server als winxp login "jasperboe". Ik heb daar een user met limited rechten aangemaakt "jasperprint" en met wachtwoord.

De printer heeft nu als naam "Villa65print" en ik heb bij security een user "jasperprint" alleen het recht gegeven te printen.

Als ik nu op mijn workstation (met winxp login "jasper") "add printer" doe en verbinding maak met \\hedonism\Villa65print, kan ik login (hedonism\jasperprint) en paswoord invullen, maar alsnog begint het gezeik met credentials :(

'Net use "\\hedonism\Villa65print" /user:jasperprint' en dan het paswoord invoeren werkt wel, maar dan?

[ Voor 239% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 15:16 ]

• pedorus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:22:
'Net use "\\hedonism\Villa65print" /user:jasperprint' en dan het paswoord invoeren werkt wel, maar dan?
Als dat werkt zonder foutmelding, dan zou je daarna bij de wizard geen vraag meer om een wachtwoord moeten krijgen.

Eventueel kun je 'net use lpt1: \hedonism\Villa65print /user:jasperprint /persistent' gebruiken en dan printerdrivers voor lpt1: gaan instellen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Verwijderd

Nope. Ik krijg nog net zo goed het login scherm als ik via de printer add wizard verbinding maak met \\hedonism\Villa65print

jasperprint en het wachtwoord geeft gewoon weer het credentials gezeik

• pedorus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:47:
Nope. Ik krijg nog net zo goed het login scherm als ik via de printer add wizard verbinding maak met \\hedonism\Villa65print
Mm, ik denk dat 'net use \\...' dan ook niet gelukt is. De verbinding staat dan niet in het lijstje dat je terugkrijgt bij 'net use'.

Anders zou het nog kunnen dat je 'net use' onder een ander account draait, onder Vista met UAC kan dat eenvoudig.

(Ik heb het wel een keertje van iemand gehoord dat de snelste oplossing voor dit probleem een nieuw image van Windows op de client was, maar dat is ook een beetje drastisch..)

Verwijderd

Net use zei dus "The command completed successfully" en als ik daarna net use deed, gaf hij die verbinding naar hedonism aan met status "OK".

Het probleem is dus, dat ik precies hetzelfde krijg bij andere workstations (met een andere login) :|

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 17:07 ]

• pedorus
  • Niet online
Hm, zeer vaag.

Als zoiets in het lijstje met connecties staat en je gebruikt de wizard, dan werkt het hier perfect iig. Alternatief wordt de printer ook toegevoegd als je start->run->\\hedonism\Villa65print doet, en je ziet dan gelijk de huidige printerqueue. (Ik heb deze test overigens op ip-adres gedaan, misschien dat het met servernamen anders werkt, maar dat lijkt me zeer sterk.)

Verwijderd

\\ip-adres\villa65print helpt ook niet (access denied). bij "net use" staat nu wel bij status "disconnected", maar de access denied melding krijg ik ook als hij bij status bij "net use" OK staat.

Verwijderd

Het is uiteindelijk gelukt d.m.v. het volgende stappen plan:

Serverside (waar de printer op aangesloten zit):

1. Share de printer met een makkelijke sharenaam
2. Maak een user aan in winxp welke gelijk is aan de loginnaam van de desktoplogin in winxp
3. Maak bij deze user een wachtwoord aan dat gelijk is aan het wachtwoord wat hoort bij de desktoplogin
4. Voeg deze user toe bij het security tabblad van de printer en geef deze rechten om te printen

Deskoptside (vanwaar je wilt printen):

1. start menu --> run --> cmd
2. type in: net use \\server\printersharenaam desktoploginpassword /user:desktoplogin
3. als er dan "Command completed successfully" staat kun je weer bij start menu --> run invoeren: \\server\printersharenaam

Het is niet echt ideaal, maar ik ben allang blij dat het hier werkt. Is dit duidelijk zo? Voor de mensen die later hier problemen mee ondervinden?

ps. je moet wel ff die net use cmd uitvoeren bij het opstarten!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 12:10 ]

Verwijderd

Wat nog makkelijker is: Zet het .bat file in het opstart-menu Dit script wordt automatisch gestart nadat er is ingelogd en dus krijg je automatisch je printer erbij.

Verwijderd

Ja dat bedoelde ik. Dat heb ik bij mijn huisgenoten ook ingesteld.

Het zou toch oh zo simpel zijn als je gewoon een ip range of losse ip's kunt toevoegen per share. Die "advanced" shit bij shares/security van WinXP gaat echt nergens over.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 17:40 ]

Pagina: 1