[Audigy] 4 speakers nutteloos voor 5.1/AC3?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 10:22

JayVee

shibby++!

Topicstarter
edit (jaa, bovenaan):
Ik heb nog eens 4 uur zittten zoeken op de search en sticky topics. Gaat veel over de Live! en ik heb de Audigy Player dus kwa drijver tips schiet ik er niets mee op. Verder heb ik WinXP en niet 2k (zo als in veel topics).
EN ik heb geen zin meer om te zoeken. Zal wel ERGENS staan.... maar ik kan het niet vinden (ook niet met de Omega search!)
/edit

Damn! Heb net twee 5.1 AC3 test filetjes gedownload (gevonden met google). Ik had verwacht dat ik nu wel redelijk goed 3d geluid zou moeten hebben... maar niet dus. :(
Okay, eerst maar mijn specs (rest zie sig):

- SB Audigy Player (driver 5.12.1.253)
- Een versterker voor de twee front speakers, aangesloten op Line out
- Een versterker voor de twee rear speakers, aangesloten op Rear out
Ik gebruik dus 4 speakers, en niet 5.1. Dat is ook zo ingesteld in de Sound Blaster mixer en in Windows(quadrophonic of zo) )
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.versteeg/Radeon/audigy.gif

Als ik nu het 5.1 testje draai dan hoor ik het volgende (ff een tabel maken):

Horizontaal (test bestand): LeftFront - Center - RightFront - RightSurround - LeftSurround - subwoofer
Verticaal (mijn speakers): LeftFront - RightFront - RightRear - LeftRear
kruisje geeft aan dat ik iets hoor!
Daar gaan we:

code:
1
2
3
4
5
6
7
      LF   C   RF     RS   LS   LFE (sub)

LF     X   X           X    X    X
RF         X    X      X    X

RR         X    X      X    X
LR     X   X           X    X    X

Hier snap ik dus niets van!
-Waarom hoor ik de surround channels op elke speaker?
-Waarom hoor ik de 5.1-Left(Right)Front op alle twee linker(rechter)speakers?
-Waarom de subwoofer alleen op de linkerspeakers?

Betekend dat dat 4 speakers eigelijk nergens goed voor is? Ik had verwacht dat de center gewoon op bijde front speakers komt (of op allemaal) en de subwoofer op alle speakers verdeelt wordt.
Ik heb "grote" speakers dus die hebben wel genoeg bass...

Zelfs als ik de mixer op 5.1 zet is het nog steeds hetzelfde. En dan zou ik toch echt verwachten dat ik gewoon geen center en geen subwoofer zou moeten horen, aangezien deze gewoon niet zijn aangesloten.

Ik speel het VOBje af met Media Player 7 en InterVideo WinDVD, ook geen verschil!

Mijn vraag: WAT moet ik doen om voor films en games 3d geluid te hebben? Toch maar 5.1 versterker kopen en die op de SPDIF-out aansluiten? Andere drivers?

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:50
(na een tijd kijken begrijp ik die tabel eindelijk :o )
Je moet het in de software DVD speler instellen. Bij de audio output moet je ergens kunnen selecteren 'output naar 4 luidsprekers'. Die windowsmixer kun je op quadrofonisch zetten. Zo heeft het bij mij in ieder geval altijd gewerkt, met meerdere geluidskaarten en drivers. Als dvd speler telkens power dvd. Met mediaplayer heb ik nog nooit een vob geprobeerd af te spelen en windvd eigenlijk ook niet zover ik weet.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 10:22

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Ik heb net BSP player en PowerDivX gedownload van www.doom9.org...
Bij PowerDivX heb ik idd ook ingesteld dat hij 4 speakers mag gebruiken. Nog steeds hetzelfde...
Voor de mensen die de testfiles willen testen! 8 ) Hier de vob versie en hier de avi versie !

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!