[WC] Koelblok bevestigen

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik ben al een tijdje bezig met een maat 2 waterkoeling systemen te maken (ieder een :P).
Alles dingen die zelf te maken konden worden zijn zelf gemaakt. Dus ook de koelblokken. Deze bestaan uit 2 A-blokken van 70x50x14mm. Dus de totale grootte wordt 60x50x28mm. In het onderste blok zijn de kanalen geboort en de bovenste bevat de aansluitingen (rechts-boven en links-onder als je er recht opkijkt).
Maar hoe maak je zo'n kreng vast op je moederbord? Ik heb al wat nagevraagd en kwam bijvoorbeeld op dit uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/fanschematic.gif
Bron: swiftnets.com

dus een bout met daarop: moer -> ring -> mobo -> ring -> moer -> koelblok -> veer -> vleugelmoer. en dat door alle 4 de gaten.
Maar ik zoek eigenlijk een bevestiging die goed vast zit zonder iets te beschadigen. liefst makkelijk/snel te bevestigen :P. Dan kom je namelijk al snel uit bij clips die je aan je socket hangt. Probleem hiervan natuurlijk is dat je precies goed moet maken om de kracht goed te krijgen.

Dus mensen wat te doen 8)7. Op dit moment is dit me grootste probleem wat overblijft. Me radiator (autosloop, 10eur) is al klaar, slangen ook. Verder moet alleen de pomp nog in me reservoir geplaatst/gemod worden (eheim 1000l/u).

Disclaimer: GEEN PICS! Ik heb geen pics en als ik ze al had postte ik ze toch niet voor alles klaar zou zijn. Ik ben tegen nIeUwE caSeMoD dEeL5 topics.
als ie klaar is wil ik wel graag een digicam lenen.. iemand in tilburg met zon kreng?

Ik zou graag alvast bedankt willen neerzetten maar dat mag toch niet

edit:
Ik heb dus 4 gaten rond me socket maar me maat niet :(

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:12

Weeds

what is a weed...

Je kan em met thermal adhesive op je proc plakken })

Verwijderd

Gewoon met 4 bouten doen, is steviger en veiliger. Met een klipje vindt ik maar link.

• Oxi
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 11:56:
Gewoon met 4 bouten doen, is steviger en veiliger. Met een klipje vindt ik maar link.
en dan wat? met veren ertussen of gewoon er zo op?

(we maken dus 2 waterkoelingen voor 2 personen. ik ben de enige die zulke gaten heeft dus er moet minstens 1 clip gemaakt worden)

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb bij de OC-Shop zo'n bevestigingssetje van een ander soort koelblok gekocht (weet niet meer welk merk) kostte me 5 pleuro en daar zaten 4 dunnen plastic bouten in en 1 dikke plastic bout en een plexiglas plaatje... Ik heb die plexiglas plaat niet gebruikt maar die 4 lange dunne plastic bouten wel.. Dan gewoon door de gaten die ik op m'n koeler gemaakt had. Je zou ook een losse plaat kunnen maken die je over je koeler heen doet als je daar nog ruimte voor hebt en daardoor dan weer de bouten doen.

Ik wil wel pic's maken en posten als daar behoefte voor is...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 26 oktober 2002 @ 14:06:
Ik heb bij de OC-Shop zo'n bevestigingssetje van een ander soort koelblok gekocht (weet niet meer welk merk) kostte me 5 pleuro en daar zaten 4 dunnen plastic bouten in en 1 dikke plastic bout en een plexiglas plaatje... Ik heb die plexiglas plaat niet gebruikt maar die 4 lange dunne plastic bouten wel.. Dan gewoon door de gaten die ik op m'n koeler gemaakt had. Je zou ook een losse plaat kunnen maken die je over je koeler heen doet als je daar nog ruimte voor hebt en daardoor dan weer de bouten doen.

Ik wil wel pic's maken en posten als daar behoefte voor is...
Die dunne nylon draadeinden met bijbehorende veertjes, moertjes en ringetjes horen bij bijvoorbeeld een DangerDen Maze3, veertjes dienen om een constante druk op de processor te waarborgen.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Die veertjes heb ik ook niet gebruikt maar heb afstandsbusjes... zal wel ff foto's proberen te maken voor de duidelijkheid... en je heb gelijk dat het nylon is.... mijn excuses!

Ok, Hier de foto:

Afbeeldingslocatie: http://vincent.stoomgroepholland.nl/SIMG0127.jpg

Wat is hier te zien??

Nou... er zijn dus 4 nylon schroeven die het blok op z'n plek houden dmv de gaten op het momo... bij 2 van de vier ging het gewoon gelijk zonder gekloot en bij de andere twee zijn het 2 messing afstandsbusjes om de kracht toch nog gelijkmatig te verdelen over het blok.. De twee slangaansluitingen zaten namelijk in de weg waardoor het gat te dicht op de slangaansluitingen zat en daardoor kon dus het moertje niet gelijk vast. Dit zit gewoon zonder veertjes o.i.d vast... 'k kon zelfs niet aan een spacer komen (waren uitverkocht bij de OC-Shop en wist ff niet waar ik ze verder kon krijgen) dus hij heeft er zelfs geen spacer tussen en het werkt nog steeds perfect...

[ Voor 0% gewijzigd door Apen-nootjes op 26-10-2002 14:30 . Reden: fototje!! ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Verwijderd

Mooi gedaan met die afstandsbusjes, het fenomeen heeft bij mij reeds de nodige irritaties opgewekt. Ik zou alleen toch die veertjes gebruiken, met de eerste athlons waren de cusions op de processor nog vrij hard, bij de nieuwere typen zijn ze zacht, en met die veertjes krijg je toch naar mijn smaak een betere drukverdeking. Nu moet je heel voorzichtig zijn om niet je processor te crushen, iets wat in het verleden met stelschroefmechanismen nog al eens gebeurde.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Daar heb je inderdaad gelijk in. Het vervelende is dat in het setje waar ik de schroeven e.d van heb er geen veertjes bij zaten Ik denk niet dat ik zomaar één enkel soort veertjes kan nemen i.v.m de vereiste druk...

• Oxi
het is nu duidelijk wat ik kan doen.
maar me maat heeft die gaten niet (ja, dat suckt). een clip maken lijkt dan het enige wat erop zit. Maar om dan die druk goed te krijgen :?

* Oxi heeft nog geen tijd gehad om hieraan te werken maar dat komt deze week (hopelijk) wel.

Verwijderd

Misschien een beetje offtopic, sorry, maar waar kun je die nylon boutjes en moertje halen? Ik zoek er al een tijdje naar, maar ik vind nix :(

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 15:09:
Misschien een beetje offtopic, sorry, maar waar kun je die nylon boutjes en moertje halen? Ik zoek er al een tijdje naar, maar ik vind nix :(
hier in haarlem is gewoon zon ijzerwaren handel die het verkoopt in alle maten :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

ReseTTim schreef op 28 oktober 2002 @ 15:36:
[...]

hier in haarlem is gewoon zon ijzerwaren handel die het verkoopt in alle maten :)
Hoe heet die tent? Misschien dat er hier in de buurt ook zoiets zit (Nijmegen)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 12:09:
[...]

Hoe heet die tent? Misschien dat er hier in de buurt ook zoiets zit (Nijmegen)
Schous :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Oxi
hmm. ik ben nu me reservoir aan het verlijmen. dan hoef ik nog alleen maar die bevestiging te maken en het is af :/
ik ga denk ik toch voor een plexiglas plaatje (heb ik nog wel liggen, is over van me window) en daar wat gaten inboren. maar kan ik niet gewone bouten gebruiken dan? waarom nylon :? als het goed is zit er rondom die gaten niets.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:20
Oxigun schreef op 29 oktober 2002 @ 14:51:
hmm. ik ben nu me reservoir aan het verlijmen. dan hoef ik nog alleen maar die bevestiging te maken en het is af :/
ik ga denk ik toch voor een plexiglas plaatje (heb ik nog wel liggen, is over van me window) en daar wat gaten inboren. maar kan ik niet gewone bouten gebruiken dan? waarom nylon :? als het goed is zit er rondom die gaten niets.
het blok heeft al een deksel neem ik aan ? zo niet: het plexiglas van je window houd het niet als deksel tenzij dat pelxi 10mm dik is :) ik heb zelf plexiglazen deksel gehad van 5mm maar die hield het dus niet.. (druk van de slangaansluitdingen omdat slang er niet 100% recht op it en dus beetje trekt aan zon ding)

gewone bouten kan je wel gebruiken..
als het goed is maken die nergens dusdanig contact dat je mobo er slechter op zou gaan functuineren..
zo wel kanje er altijd een rubber ringetje tussen doen

Verwijderd

Oxigun schreef op 29 oktober 2002 @ 14:51:
maar kan ik niet gewone bouten gebruiken dan? waarom nylon :? als het goed is zit er rondom die gaten niets.

idd. Bij mijn AMD-tje gebruikte ik ook altijd normale M4 bouten (nouja: draadeind)
En bij mijn P4 ga ik dat weer doen; ik kan die nylon bouten ook niet krijgen.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Die nylon bouten heb ik gewoon bij de OC-Shop gehaald die zitten op het volgende adres:

Planckstraat 94
3316 GS Dordrecht
The Netherlands

Het voordeel van nylon boutjes (wat ik ervan weet dan) is dat ze absoluut geen gelijding hebben dus als de isolatie naar je mama plank een beetje weg is op de een of andere manier je geen elektriciteit o.i.d naar je mamaplank krijgt vanuit of de draadeinden of het koelblokkie.. Verder hebben die nylon boutje's een kleinere spoed waardoor je ze makkelijker nauwkeurig af kan stellen dat is vooral het grote voordeel (met afstellen bedoel ik dus vastdraaien en zo vastzetten dat het een beetje gelijke gewichtsverdeling o.i.d heeft. Maar cryptapix heeft wel gelijk met dat hij zecht dat die draadeinden geen contact maken dus dat die stroom niet zo erg is...

Verder kan je volgensmij best wel plexiglas gebruiken voor het plaatje over je koelblok heen.. Een heleboel fabrikanten van professionele koelblokken hebben dat immers ook...

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/product_index2.gif

Het is alleen wel zaak dat je Plexiglas neemt en niet zoals veel mensen die zooi die ze Acrilaatglas noemen die ze bij de Gamma en Praxis verkopen.. Bijna altijd Acrilaatglas of hoe je het ook schrijft en da's veel breekbaarder maar veel goedkoper...

• cryptapix
apen-nootjes schreef op 29 oktober 2002 @ 18:57:
Het is alleen wel zaak dat je Plexiglas neemt en niet zoals veel mensen die zooi die ze Acrilaatglas noemen die ze bij de Gamma en Praxis verkopen.. Bijna altijd Acrilaatglas of hoe je het ook schrijft en da's veel breekbaarder maar veel goedkoper...
ik heb 12mm dik polycarbonaat.. DAT IS PAS STERK :D
en duur :(

maar idd acryl is goedkoper en breekbaarder

• Oxi
cryptapix schreef op 29 oktober 2002 @ 23:11:
[...]

ik heb 12mm dik polycarbonaat.. DAT IS PAS STERK :D
en duur :(

maar idd acryl is goedkoper en breekbaarder
ik heb hier naast 3mm acryl liggen. Maar me blok past net tussen die 4 schroeven dus dat acryl steekt niet veel uit duszal niet veel door kunnen buigen.
zal wel werken....

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Acryl breekt echt heel erg gemakkelijk.. Let er ook op tijdens het boren dat je niet te veel naar de rand van het acryl gaat want dan spat het acryl zo uit elkaar...

Verwijderd

Neem gewoon hout: goedkoop, makkelijk bewerkbaar en sterk!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zat nog even te denken over je koeler bevestingklip:

Idee:
Kunststof plaat met vierkant eruit wat om het socket valt, maar wat niet voorbij de 3 nokjes kan. dan op 3 plaatsen de nokjes eruitvijlen en dan kun je het plaatje over het socket laten vallen. Als je dan ervoor zorgt dat je aan 1 kant wat extra ruimte hebt kun je het kunststofplaatje een stukje verschuiven en blijft het plaatje keurig achter de drie nokjes hangen. Aan het plaatje kun je dan zelf weer een bevestiging klussen.

Dit werkt overigens alleen als je wat extra ruimte om het socket hebt.

• Oxi
TheGhostInc schreef op 31 oktober 2002 @ 00:33:
Zat nog even te denken over je koeler bevestingklip:

Idee:
Kunststof plaat met vierkant eruit wat om het socket valt, maar wat niet voorbij de 3 nokjes kan. dan op 3 plaatsen de nokjes eruitvijlen en dan kun je het plaatje over het socket laten vallen. Als je dan ervoor zorgt dat je aan 1 kant wat extra ruimte hebt kun je het kunststofplaatje een stukje verschuiven en blijft het plaatje keurig achter de drie nokjes hangen. Aan het plaatje kun je dan zelf weer een bevestiging klussen.

Dit werkt overigens alleen als je wat extra ruimte om het socket hebt.
dank je :P ik zal kijken of hij dit kan maken/gebruiken..
ik heb zelf al een plexi plaatje gedremeld. (layout voor gaten vond ik op overclockers.com)... nu nog bouten enzo halen...
ik kan hem toch niet aansluiten omdat me waterblok nog lekt :( dat heeft momenteel een hogere prioriteit

• cryptapix
Oxigun schreef op 30 oktober 2002 @ 14:44:
[...]

ik heb hier naast 3mm acryl liggen. Maar me blok past net tussen die 4 schroeven dus dat acryl steekt niet veel uit duszal niet veel door kunnen buigen.
zal wel werken....
als het acryl niet als deksel hoeft te dienen maar puur als bevestigingsplaatje houd die 3mm het denk ik wel

• Oxi
cryptapix schreef op 31 oktober 2002 @ 09:20:
[...]

als het acryl niet als deksel hoeft te dienen maar puur als bevestigingsplaatje houd die 3mm het denk ik wel
precies, het steekt niet ver uit en als ik er op druk (meer kracht dan de socket kan uitvoeren) dan buigt het nauwelijks door.

dit probleem is opgelost :P (nu nog waterblok waterdicht maken)

• B-lennium
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

is dit niks voor je socket klem ??

Afbeeldingslocatie: http://www.listan.de/images/produktbilder/w0002/w0002_m.jpg

ik wil dit ook namaken . moet aleen nog maten hebben van dat ding...

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

b-lennium schreef op 31 oktober 2002 @ 21:02:
is dit niks voor je socket klem ??

[afbeelding]

ik wil dit ook namaken . moet aleen nog maten hebben van dat ding...
nee dan breekt je socket veel makkelijker af als je stugge slangen hebt

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 07:48:
[...]

nee dan breekt je socket veel makkelijker af als je stugge slangen hebt
Je breekt echt niet zomaar je socket af hoor!!
En vooral niet als je alle 3 de clips aan beide kanten gebruikt

iStockphoto

• Oxi
ok het is geregeld. hij blijkt wel die gaten hebben (wat een sukkel he)
hij heeft al ee nbevestiging en het draait!
vanaaf maken we ook clip voor mij en waterblok proberen dicht te maken. morgen weer ik meer :)

we gebruiken trouwens 2 haakjes van de socket aan iedere kant
dubbele beugel dus

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ok.. Laat ons weten hoe het draait!!

Pagina: 1