[WC] Waterblok waterdicht maken

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb dus al een paar dagen me waterblok, maar nu was bezig met me pomp en merkte dat het blok lekt :(
Voor de duidelijkheid. het zijn 2 alu blokken op elkaar geperst met warmte geleidende siliconenkit-spul-ofzow. in de onderste zijn de kanalen geboord en in de bovenste zijn de koperbuisjes gesoldeerd voor de slangbevestigingen. De vader van degene met wie ik de koeling maak heeft op een avond de blokken afgemaakt en het zag er toen goed uit. (nog steeds trouwens :P). Hij had wat siliconenkit in de gaten gespoten en met speciale tape dit afgedekt. Dit werkte dus allemaal goed totdat ik er druk opzette (eheim dompelpomp (membraam pomp dus) van 1000l/u).
Het druppelt heet langzaam door de siliconen heen waardoor die sticker ook doorweekt raakte en uiteindelijk los liet (goed dat ie al 2uur draaide, dus korte test was NIET voldoende).

Hoe krijg ik dit nu het beste waterdicht? een plaatje tegen de zijkanten solderen?
De 2 grotere kanalen in de lengte richting lekken helemaal niet, de kleinere kanaaltjes in de dwarsrichting wel (6 stuks). (tegen verwachting in dus...).

---> Me ander topic over me waterkoeling: [rml][ WC] Koelblok bevestigen[/rml]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Rubberen ring?
Superlijm?
Solderen?
Lassen?

De mogelijkheden zijn eindeloos...

iStockphoto

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je het stevig op elkaar schroeft kan je pakkings-papier oid gebruiken. Als je bij een brommer/scooter hier naar vraagt weten ze wel wat je wil hebben.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Oxi
schroeven heb ik geen ruimte voor. maar siliconenkit zou toch al goed moeten zijn voor de uiteinden?

trouwens ik gebruik nogal alu/koper door elkaar :P beste oplossing hiervoor is? (ik ken er een aantal maar wat is het makkelijkste? wat koelvloeistof toevoegen ofzo?)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:48

Epsilon

loctide vloeibare pakking misschien ?
het is helaas wel erg duur :/

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02
Hmz kan aan mij liggen, maar maken ze normaal 2 blokken niet aan elkaar met 'hardsoldeer'?? * De_Bastaard is geen echt technisch figuur, maar ik zie t vaker zo gebeuren :) ... gewoon die blokken op elkaar knijpen en dan boven het gasfornuis ofzo houden, soldeer er tegen aan, dan bijschuren. Ik kan het ook natuurlijk helemaal fout hebben :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De_Bastaard schreef op 29 oktober 2002 @ 23:34:
Hmz kan aan mij liggen, maar maken ze normaal 2 blokken niet aan elkaar met 'hardsoldeer'?? * De_Bastaard is geen echt technisch figuur, maar ik zie t vaker zo gebeuren :) ... gewoon die blokken op elkaar knijpen en dan boven het gasfornuis ofzo houden, soldeer er tegen aan, dan bijschuren. Ik kan het ook natuurlijk helemaal fout hebben :)
Nu zit ie dus al dicht met siliconenspul, lijkt me een beetje zonde om dat allemaal weer ertussenuit te halen...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Met dit soort dingen niet gaan knoeien met lapmiddelen. (gaat op den duur toch weer lek)

Gewoon opnieuw beginnen en Loc-tite (Ofzow) er tussen smeren.

Kost wat, maar dan hebbie ook wat..

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02
Ja idd, kan je dat niet wegfikken ofzo? nja * De_Bastaard kapt nu met posten in dit topic aangezien ik er niet genoeg vanaf weet om me er mee te bemoeien :)

Verwijderd

Kit moet er gewoon afkrabben met een stukje hard plastic, niet met metaal dan gaat nl heel je blok NDK

• Oxi
de 2 blokken die op elkaar zitten zitten muurvast dus die laat ik lekker zitten. het is dus voor de kanaaltjes.
ik kom dus net op een ander idee. die gaatjes zijn 7mm. kan ik er dan geen 7mm ding indoen? eerst me blok goed verhitten en dan (met kit ofzo) dat staafje erin en af laten koelen? zo stoppen ze ook een koperen core in een alu blok

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ok... Het zijn Aluminium blokken blokken dus die kan je bij mijn weten niet met loctite vast zetten (er is rode en blauwe loctite en deze zijn allebei (voor zover ik weet) niet geschikt voor aluminium) Je kan de blokken wel hardsolderen maar dan moet je daar speciale aluminium soldeer voor hebben en die's niet echt algemeen verkrijgbaar...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Huh? koper op alu solderen? je zegt dat koperbuisjes in dat alublok zijn gesoldeert.

Ik snap niet helemaal waar het nou eigenlijk lekt?

Verwijderd

AtomicShockwave schreef op 30 oktober 2002 @ 09:43:
Huh? koper op alu solderen? je zegt dat koperbuisjes in dat alublok zijn gesoldeert.

Ik snap niet helemaal waar het nou eigenlijk lekt?
dat doet me aan iets anders denken : kopen en alu gaan niet echt lekker samen. op den duur krijg je corrosie. Heit is algemeen bekend dat dit ook gebeurt als je een alu koelblok hebt en een koperen radiator (of andersom). Effe de search gebruiken en je komt er snel achter want er zijn een legio aan topics hierover geweest.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Als ik het goed begrepen heb de twee helften van het blokje... (2x alu)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• Oxi
apen-nootjes; juist. de aansluiting zijn koper maar dat maakt toch niet uit omdat ik alleen koperen radiatoren kon krijgen. (was niet te zien van de buitenkant, ze waren allemaal zwart ;)). En koperblokjes zjin moeilijk te krijgen en Al hadden we al liggen ;)
Ze zijn zachtgesoldeerd en da is goed. Het is meer de kit die lekt (zou het moeten houden trouwens). Maar dat moet ik dus afdichten... Waarmee was mijn vraag :P

Maar in auto's wordt er heel veel Cu/Al door elkaar gebruikt met wat koelvloeistof dus het zal echt niet zo'n groot probleem zijn hoor.

Verwijderd

seconde lijm ?

• Demo

Demo

Oxigun schreef op 30 oktober 2002 @ 10:22:
apen-nootjes; juist. de aansluiting zijn koper maar dat maakt toch niet uit omdat ik alleen koperen radiatoren kon krijgen. (was niet te zien van de buitenkant, ze waren allemaal zwart ;)). En koperblokjes zjin moeilijk te krijgen en Al hadden we al liggen ;)
Ze zijn zachtgesoldeerd en da is goed. Het is meer de kit die lekt (zou het moeten houden trouwens). Maar dat moet ik dus afdichten... Waarmee was mijn vraag :P

Maar in auto's wordt er heel veel Cu/Al door elkaar gebruikt met wat koelvloeistof dus het zal echt niet zo'n groot probleem zijn hoor.
In autokoelsystemen worden ook additieven gebruikt om corrosie te remmen en evt. de wartegeleiding te verbeteren (Water Wetter komt ook uit de auto-wereld), dus ik denk dat je dat toch er bij moet gooien als je je blok wil besparen :)
Overigens, kan je niet gewoon de plaatsen waar het lekt gewoon met kit bijwerken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:12

Weeds

what is a weed...

Oxigun schreef op 29 oktober 2002 @ 22:27:
.....(eheim dompelpomp (membraam pomp dus) van 1000l/u)....
---> Me ander topic over me waterkoeling: [rml][ WC] Koelblok bevestigen[/rml]
Dat is een centrifugaalpomp >:)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat dacht je van schoonmaken schuren en daarna 2componenten epoxyhars? dat lijmt alles dat spul, wordt keihard en laat geen water door.

• Oxi
NoWeedsNoWorries schreef op 30 oktober 2002 @ 11:07:
[...]

Dat is een centrifugaalpomp >:)
ik heb em opengemaakt. dat geval wiebert heel snel op en neer. het is dus een membraanpomp

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ok.... Je heb dus het blokkie gesoldeerd met zacht soldeer :? mmm da's nieuw voor me dat dat kan maar dan heb ik dus weer wat geleerd :) maar als hij gesoldeerd is zou hij al gewoon gelijk waterdicht moeten zijn... Anders nog een keer verwarmen en de plekken waar hij lekt met nog een beetje soldeer aantippen... Je zou in principe als je iets soldeerd geen extra spullen er meer tussen te doen om het waterdicht te krijgen!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
is het niet gewoon condens? dat lijkt nl ook wel eens op lekkage ...

• Oxi
418O2 schreef op 30 oktober 2002 @ 16:29:
het drupt echt. een plasje is vrij veel condens :P

• Epsilon

Epsilon

ow ik snap het (denk ik)
je hebt een crossdrilled alu blok, en die gaten aan de zijkant lekken dus ?

Dat word dus een staafje alu zoeken van 7mm in het rond (of 8mm, dan moet je het wat opboren) en die erin lijmen

Verwijderd

Ik zou het gewoon afdichten met 2-componenten polyurethaan lijm en een staafje van 7mm dik ofzo.

En las ik dat nou goed? Had jij aluminium gesoldeerd? Hoe heb je dat gedaan? in ieder geval niet met normaal tin/lood soldeer.

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 14:43:
Ik zou het gewoon afdichten met 2-componenten polyurethaan lijm en een staafje van 7mm dik ofzo.

En las ik dat nou goed? Had jij aluminium gesoldeerd? Hoe heb je dat gedaan? in ieder geval niet met normaal tin/lood soldeer.
er is "alu weld". Maar volgens mij kan je dan nog steeds geen koper aan alu vastmaken

• Oxi
Epsilon schreef op 31 oktober 2002 @ 14:57:
[...]

er is "alu weld". Maar volgens mij kan je dan nog steeds geen koper aan alu vastmaken
ik heb het niet persoonlijk gedaan. ik kwam van me werk af en daar lag ineens een gaaf waterblok (heb wel geboord enzo). maar het is niet los te krijgen hoor... en ziet er erg nettjes uit.

• Epsilon

Epsilon

Oxigun schreef op 31 oktober 2002 @ 16:38:
[...]

ik heb het niet persoonlijk gedaan. ik kwam van me werk af en daar lag ineens een gaaf waterblok (heb wel geboord enzo). maar het is niet los te krijgen hoor... en ziet er erg nettjes uit.
nu weet ik nog steeds niet hoe je blok nou eruit ziet/ in elkaar zit
post ff wat pics ofzo :)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Da vindt ik inderdaad ook... een paar pic's zou leuk zijn... En aluminium kan je solderen met een speciaal aluminiumsoldeer dit moet alleen gedaan worden met een gasvlam. Aluminium op koper of anderzom kan niet zover ik weet...

• Oxi
inderdaad met vlammetje (heb nota bene zelf de fles gekocht 8)7).
ik heb alleen geen camera tot me beschikking!!!!
trouwens. bij me maat (zelfde blok) doet ie het goed (ik heb 1000l/u pomp en hij 600l/u wat verschil zou kunnen maken)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Oxigun schreef op 31 oktober 2002 @ 17:05:
inderdaad met vlammetje (heb nota bene zelf de fles gekocht 8)7).
ik heb alleen geen camera tot me beschikking!!!!
trouwens. bij me maat (zelfde blok) doet ie het goed (ik heb 1000l/u pomp en hij 600l/u wat verschil zou kunnen maken)
Maar hij lekt dus op de soldeer naad als ik het goed begrepen heb?? kan die vader dan niet gewoon dat blokje nog een keer warm maken en op de plekken waar hij lekt wat meer soldeer doen??

• Oxi
apen-nootjes schreef op 31 oktober 2002 @ 17:18:
[...]

Maar hij lekt dus op de soldeer naad als ik het goed begrepen heb?? kan die vader dan niet gewoon dat blokje nog een keer warm maken en op de plekken waar hij lekt wat meer soldeer doen??
voor de 4e :? keer... hij lekt bij de kit in de gaatjes 8)7 8)7
en ik ga er zondag weer naar toe (hij woont maar 50m ver maar we moeten ook wel tijd hebben he). waarschijnlijk gewoon een plaatje tegenaan gooien

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Oxigun schreef op 31 oktober 2002 @ 17:32:
[...]

en ik ga er zondag weer naar toe (hij woont maar 50m ver maar we moeten ook wel tijd hebben he). waarschijnlijk gewoon een plaatje tegenaan gooien
8)7 8)7 8)7 8)7 Ohhhwwww.... Sorry... 'k had het echt niet eerder door.... nee.. nu snap ik het... Sorry voor m'n domme reactie.. 8)7 8)7 8)7 8)7

• B-lennium
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

je moet groene Loc-tite gebruiken , dit is vloeibare pakking.

even er tussen smeeren 10 min aandrukken klaar water dicht.... (bij mij tenminsten wel)

of draad tappen in de gaatjes en dan een imbusje erin (met groene Loc-tite)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Epsilon

Epsilon

Oxigun schreef op 31 oktober 2002 @ 17:32:
[...]

Is het nou ZO moeilijk om een picje (al dan niet tekening) te posten van hou je blokje gecontrueerd is. We hebben GEEN goed beeld. Dat voor meer dan de 4e keer

• Oxi
ik heb geen cam!!!!
maar ik ben 1337-ascii-chart kunstenaar :P

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  |   |                 |   |
  |   |                 |   |
__|___|_________________|___|__
|                              |
|______________________________|
|  o    o    o    o    o    o  |
|______________________________|

zijaanzicht (gaten zijn 7mm in doorsnede)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  |   |           |   |
  |   |           |   |
__|___|___________|___|__
|                        |
|________________________|
|                   o    |
|________________________|

voor/achter aanzicht. (gat is 1cm in doorsnede)

bovenaanzicht snap je wel. als ie verticaal ligt voor je dan zetten er links boven en rechts onder koperbuisjes voor de slangen.

• Demo

Demo

Hmmm, dit is te begrijpen (mooie ASCII-art :P)
Maar hij lekt dus bij die gaatjes aan de zijkant? Gewoon wat kit er bij smeren lijkt mij wel genoeg... vraag het anders aan die persoon die het gemaakt heeft.

Verwijderd

kit bijsmeren is zeker geen oplossing het moet geperst tussen de 2 delen zitten
en wat de opmerkingen over superlijm betreft hoe kun je dat aanhalen het dicht op het moment misschien maar het is voor langdurig gebruik een achtelijke oplossing.
de opmerking : kijk eens in de brommerwereld is best wel te rechtvaardigen want daar gebruiken ze al lang deze techniek.

• Oxi
Demoniac schreef op 02 november 2002 @ 00:10:
Hmmm, dit is te begrijpen (mooie ASCII-art :P)
Maar hij lekt dus bij die gaatjes aan de zijkant? Gewoon wat kit er bij smeren lijkt mij wel genoeg... vraag het anders aan die persoon die het gemaakt heeft.
hij heeft op zijn blok al koperplaatjes bevestigd zodat het niet kan gaan lekken zoals bij mij. Dat ga ik dus morgen doen... eerder kon niet :S

me reservoir. blijkt wel goed waterdicht te zijn (PVC stuff met PVC gel-lijn was geen probleem).

dus bevestiging maken en klaar is Bram

Verwijderd

418O2 schreef op 30 oktober 2002 @ 16:29:
Dat kan dus niet bij een normale waterkoeling, alleen als je een peltier hebt of andere speciale koeling want zolang als je met kamerlucht koelt komt het nooit onder kamertempratuur en komt er dus nooit geen condens.

Dan het volgende:

Je hebt kopere buisjes aan alu gesoldeerd? Dat kan dus helemaal niet, er valt nix te solderen aan alu alleen via een speciale techniek.

Heb je een koper/alu combinatie, dan is er geen (bijna geen) oplossing om de corrosie tegen te gaan. Opofferingsmetaal is een lastige en dure grap, ook zijn er speciale vloeistoffen die je kan gebruiken ipv het water om corrosie tegen te gaan.

Hoe weet je het verschil aan de buitenkant tussen een kopere en een alu rad:

Koper weegt 3.5x zoveel als alu, is het ding dus flink zwaar dan is het koper, is het maar een licht ding dan is het alu. Ook zou je em in een bak water kunnen flikkeren en dan de inhoud maal het soortelijke gewicht en je weet welk spul het is.

Over je probleem:

Gooi dat ding weg, koper/alu combinaties zijn niet iets om mee te fucken.

Als je een nieuw blok maakt doe dan het volgende:

Pak een stuk alu of koper (denk van te voren na over welke en pak dus het zelfde spul als je rad)
Maak daar een patroon in (zoals maze) door de boren, frezen, laseren of verzin zelf wat.
Pak dan een stuk plexi en 2 aansluittuitjes.
Boor 2 gaten in je plexi op de plaatsen waar je de input en de output in je blok hebt zitten, klem daar de tuitjes in en zorg dat de randen waterdicht zijn mbv pakkingenpapier of wat speciale lijm.
Pak dan een stuk of 8 schroefjes, wat pakkingenpapier en wat speciale lijm en plak daarmee het plexi op je blok. Schroef de 8 schroefjes in het blok (waar je van te voren gaatjes ervoor hebt gemaakt) en zorg dat de boel stevig vast zit.
Daarna minstens 3 dagen goed laten drogen waarbij je iedere dag de schroefjes probeert nog iets strakker aan te draaien.

Dan pas kan je een testopstelling maken, sluit eerst alleen de slangen aan en zet er een maximale druk op, leg het geheel op een krant en laat zo een dagje aan staan. Kijk daarna of er ergens iets gelekt heeft.

Let op: Pak een redelijk dik stukje PLEXIGLAS, dus geen goedkoop acrylglas want dat breekt gegarandeerd.

Hoe de boel op je mobo vast te maken?

Pak nog een stukje plexi, boor daar 4 kleine gaten in van 5mm en 2 grote gaten voor je tuitjes. Pak een stuk draadeind van 4mm, wat kunstof (of rubberen) ringetjes en wat moertjes. Zaag het draadeind in 4 stukken (zolang als je denkt nodig te hebben, eerst meten dus) dan eerst een moertje, dan een ringetje of 2, dan je mobo+cpu (met spacer erop!!) dan je blok en dan je stukje plexi, dan weer een ringetje (of als je geen spacer hebt of veilig wilt doen een veer) en dan weer een moertje. Schroef de moertjes nog niet te strak aan, maar met je vinger een beetje vast doen. Dan als alle 4 de moertjes erop zitten kan je een voor een een beetje aan gaan draaien tot het geheel goed strak zit.

Let op dat je het gewicht goed verdeeld want je wilt niet je core crushen!

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 16:50:
[...]
een ongelooflijk lang lulverhaal
Dat van alu en koper is absoluut bullshit. De corrosie valt echt wel mee. Zeker met waterwetter.

Opofferingsmetaal, nou een puntenslijper die zilverkleurig is, is magnesium. Dat is een perfect opofferings metaal. En meer dan een euro hoeft dat niet te kosten. Zeker als je er een beetje WW bij doet, is dat ding genoeg voor een half jaar.

ook is het zonde om dat blok weg te gooien als het ook andere oplossingen heeft.

Oplossing heb ik hierboven al gegeven

ene....
Let op: Pak een redelijk dik stukje PLEXIGLAS, dus geen goedkoop acrylglas want dat breekt gegarandeerd.
plexiglas is een MERK. Dat is ook acrylglas. dus waar je dat vandaan haalt weet ik niet.

Lexaan is het "sterke" spul. Daar maken ze ook de schermen van de ME van.

• Oxi
ik heb me plexi/acryl :? getest en het is echt stevig genoeg hoor op zon klein oppervlak. grote platen breken. duh...
Auto's gebruiken vaak ook Cu en Al door elkaar dus het zal wel loslopen met die corrosie hoor. Ik fiets wel langs me vorige HBO, daar kan ik uit het lab alles meenemen :P (ik kwam me oude docent tegen in de Hornbach en bood zijn chemicaliën aan >:))

bovendien weet ik zeker dat me radiator KOPER is. dus als ik ooit nog eens een nieuw blok koop (whatever) dan kan koper dus goed. verder is alles van koper.... alleen het blok zelf is Al.
Aqua dest. + WW óf Aqua dest. + Koelvloeistof remt al genoeg hoor.
Maar voor de zekerheid zal ik wel een aantal stukken Mg meenemen.

• Oxi
--> ik d8 steeds dat Al en Cu niet te solderen was...
dat is ook zo :| het was idd kit :)

sorry voor de verwarring ;)

• Oxi
ik heb nu alles gelijmt. vanavond ga ik alles aansluiten en weer testen op waterdichtheid. (me res. heeft nu ook de goede aansluitingen. op een ontluchtings ventiel na dan, maar dat komt nog ;)

Pagina: 1