Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Passief gekoelde AT voeding ?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:56

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik heb hier een at voeding van liteon (145Watt), deze hoor ik de hele nacht zoemen. Ik wordt daar helemaal gestoord van.

Nu heb ik een enermax fan gekocht (zo een met potmeter) maar ook deze is hoorbaar op de zachtste stand (op de hoogste stand is het echt een straaljager).

hoe kan ik mijn at voeding passief koelen ??
Ik heb de fan een half uurtje stilgezet terwijl de pc volog bezig was, toen ik daarna de fan weer losliet kwam er toch aardig warme lucht uit, dus de fan maar weer aangelaten.

Ik bedenk me net dat ik de enermax ook op 7v kan zetten en hem dan helemaal dicht kan draaien....

Ik het een andere noname pc, deze heeft ook een aardig stille voeding. heel misschien ga ik die nog ombouwen maar ook dat heeft weinig kans van slagen.

iemand een hint/tip ????

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

koop een paps of sunon (25 dB), ik heb er nog 3 liggen... van mjn inkoop actie :).
mail me maar "jeuuron at hotmail punt com"

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Ik zou toch wel altijd enige flow in een voeding willen hebben. Je kunt wel je fan "dichtdraaien" zodat hij HEEL weinig toeren maakt, maar dan krijg je het probleem dat je FAN niet starten wil.... niet goed :P

Ik heb dit probleem ook met de Xtreme Baybus. Als je een fan heel langzaam programmeert, dan zal hij niet willen "aanzwengelen". Om dit te voorkomen gaat de baybus nu bij het opstarten de fan harder laten lopen, en regelt hem daarna terug.

Een dergelijk grapje kun je ook simpel zelf maken: Zet je fan op +5V, dan start je fan niet betrouwbaar maar na handmatig "aanzwengelen" meestal wel. Nu komt de grote truuk: Zet een diode in serie met de fan van de +5V naar de fan toe. Nu heb je nog maar 4.3[V] over (er valt 0,7 volt over de diode). NOG stiller die fan, nog rotter aanzwengelen. Maar nu de grootste truuk: plaats een elco van de +12V naar de + van de fan. Bij opstarten van je machine is de elco LEEG, en vormt een kortsluiting. Resultaat: De fan loopt op 12V. Nu gaat de elco zich echter opladen, net zolang totdat de elco opgeladen is tot 12V-4.3V = 7.7V. Nu heeft de elco geen enkele invloed meer!

Wat je nu dus gebouwd hebt is een fan die loopt op 4.3V, maar opstart op 12V >:)

Je kunt inplaats van de +5V natuurlijk ook een andere spanning kiezen, b.v. via de welbekende (zware)potmeters of LM317 schakelingen.

Met deze truuk kun je fans behoorlijk traag laten lopen, en toch betrouwbaar starten. Wil je de fan NOG trager hebben, dan zul je hem met een PWM sturing moeten gaan bedienen, zoals ik doe in de Xtreme Baybus. Met PWM heb je namelijk (omdat er dan heeel kortstondig toch steeds de volle +12V op de fan staat) een groter moment op lage toerentallen.

edit:

En dan dit truukje op bovenstaande paps(t :P ) of sunon fan en dan heb je helemaal een onhoorbare koeling :9 )

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Looki schreef op 24 oktober 2002 @ 08:25:
koop een paps of sunon (25 dB), ik heb er nog 3 liggen... van mjn inkoop actie :).
mail me maar "jeuuron at hotmail punt com"
Ik zal er nog eens over nadenken maar die €15 voor die enermax regelbare fan was dus ook weggegooide €...... :/

ik heb een andere voeding, deze heeft de fan op 7V (en is wel redelijk stil) , ik geloof dat ik die maar over ga proberen te zetten.....

Ik heb geen zin om nog meer € uit te geven aan die oude p120....

moet ik bij je beschrijving hieraan denken ??
Afbeeldingslocatie: http://test.digipoint.org/files/schema.jpg
sorry heb alleen paint op mijn werk :r

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 15:17
Heb je dan nog casefans? Want als je je kast helemaal passief koelt, kan de warmte van de processor ook niet meer weg. En een P120 maakt toch nog wel wát(t) warmte.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Je kan je voeding natuurlijk in niet-geleidende olie gooien, gaat ook goed, is alleen niet iets wat je zomaar maakt. Hier zijn al meerdere topics over geweest, zelfs mensen die hun hele XP1800 pc in de olie gooide :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

pierre-oord schreef op 24 oktober 2002 @ 10:24:
Heb je dan nog casefans? Want als je je kast helemaal passief koelt, kan de warmte van de processor ook niet meer weg. En een P120 maakt toch nog wel wát(t) warmte.
Is niet nodig hoor... ik heb thuis ook een servertje 24/7 lopen met een P1/166MMX passief gekoeld... de fan van de voeding zorgt voor (minimale) stroming in de kast en dat is voldoende voor een P1 met een leuk koelblokkie.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 10:33:
[...]

Is niet nodig hoor... ik heb thuis ook een servertje 24/7 lopen met een P1/166MMX passief gekoeld... de fan van de voeding zorgt voor (minimale) stroming in de kast en dat is voldoende voor een P1 met een leuk koelblokkie.
Klopt het schema zoals ik getekend heb ?

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Tip: Haal de 'ultrasilent' voeding van Mycom - da's toch wel een van de stilste denk ik. De processor koeler (ook silent) komt er ruim bovenuit.
(Had eerst ook Enermax, maar die is dus niet stil)

Nederlander in België

Verwijderd

xychix schreef op 24 oktober 2002 @ 08:46:
[...]
[afbeelding]
Yep, het is wat onduidelijk getekend maar het klopt wel. De diode moet wel in geleidende richting staan he, dus het "streepje" op de diode aan de kant van de FAN.

voor de diode zal een 1N4004 ruim voldoen (bij een kleine fan). De elco is moeilijker, hangt af van het getrokken vermogen van de fan. ik denk dat je met 470 of 1000 uF een heel eind komt. Hoe groter de elco, hoe langer de fan "hard" zal lopen. Te groot is dus op zich nooit erg. Letm er wel op dat de elco minimaal 16V werkspanning is. Eventueel kun je er ook meerdere parallel plaatsen. Let ook op de plus en min: De plus van de elco moet aan de +12V hangen (=hoogste potentiaal, vandaar)

• pierre-oord
  • Laatst online: 19-11 15:17
Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 10:33:
[...]

Wat zeg je nou? De fan van de voeding en die minimale stroming.... Ik dacht toch even dat we het hadden over een passief gekoelde voeding ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

pierre-oord schreef op 24 oktober 2002 @ 10:48:
[...]

Wat zeg je nou? De fan van de voeding en die minimale stroming.... Ik dacht toch even dat we het hadden over een passief gekoelde voeding ;)
Neeeej, de topicstarter ergert zich aan zijn voedingsfan. Een proc KAN passief gekoeld worden (een P1 tenminste) maar een minimale stroming van lucht moet je toch wel hebben in je kast. Maar daarvoor is alleen een voedingsfan meestal al genoeg. Met mijn truukje kun je een fan langzamer laten lopen dan zijn minimale "startsnelheid", dus nog stiller en toch betrouwbaar starten.

• blackangel
  • Laatst online: 15:12
Je hebt ook passieve koelingen :) Er staat in de C'T van deze maand een artikel over een pc zo stil mogelijk maken :) Ik weet niet meer precies hoeveel watt die was (200+ iig) maar de prijs was niet leuk :( >E200 :(

Verwijderd

blackangel schreef op 24 oktober 2002 @ 10:53:
Je hebt ook passieve koelingen :) Er staat in de C'T van deze maand een artikel over een pc zo stil mogelijk maken :) Ik weet niet meer precies hoeveel watt die was (200+ iig) maar de prijs was niet leuk :( >E200 :(
De kunst van het tweaken is het probleem op te lossen met een Elco en een diode he..... :P

Als je genoeg geld hebt dan zijn er meestal zat opties. Het probleem is dat je een HEEL goede voeding moet hebben om passief te kunnen koelen... Hoe effectiever de voeding is, des te minder warmte komt er vrij. Een voeding van 80% rendement verstookt dus 20% van de energie, eentje met 95% rendement verstookt maar 5%.... maar daar is ook het prijskaartje naar he :O

Je kunt ook proberen om een 400W voeding te nemen, en die maar met 90W te belasten. Dan nog een groter koelblok op de componenten in de voeding misschien... maar met de tijd gaat het geheel dan toch wel opwarmen denk ik....

Of een Xtreme Baybus gaan bouwen he.... die kan een fan ook laten afslaan totdat het TE erg wordt >:)

Ik zou eigenlijk ook de tijd moeten bijhouden inde baybus... Kan ik voor het slapen gaan de fan 10 min. op full-speed zetten, en dan hopen dat je genoeg gekoeld hebt voor de hele nacht >:) >:) Aanslaan is dan alleen in uiterste nood wowwwwww :P

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 21:11
Je kunt de fan gewoon op 5 V zetten. :) Mijn ervaring is dat een fan op 5 V niet meer hoorbaar is of in ieder geval volledig wordt overstemd door het geluid van de HD en CPU-fan. :z Voor een AT-voeding met een pentium eraan koelt dit meer dan genoeg.

Je kunt een voeding ook volledig passief koelen. Dan moet je alle transistoren en diodes die in de voeding op een koelplaat zitten op een grote koelplaat monteren en dan met draden aansluiten. Dat werkt heel goed en is nog stiller. :Z Het is alleen wel wat lastiger te maken. :)

Verwijderd

Dioot schreef op 24 oktober 2002 @ 11:09:
Je kunt de fan gewoon op 5 V zetten. :) Mijn ervaring is dat een fan op 5 V niet meer hoorbaar is of in ieder geval volledig wordt overstemd door het geluid van de HD en CPU-fan. :z Voor een AT-voeding met een pentium eraan koelt dit meer dan genoeg.

Je kunt een voeding ook volledig passief koelen. Dan moet je alle transistoren en diodes die in de voeding op een koelplaat zitten op een grote koelplaat monteren en dan met draden aansluiten. Dat werkt heel goed en is nog stiller. :Z Het is alleen wel wat lastiger te maken. :)
Het gaat er niet om DAT je een fan op 5V kunt zetten, met het "truukje" kun je je fan ook op b.v. 3V zetten, waarop hij niet start maar wel kan draaien. Het truukje zorgt er dan voor dat hij OOK NOG start (8>

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Mijn voeding van me freesco bak (nu enkel nog een printerserver) Hangt ongeveer 50cm boven me hoofd, maar met de fan @ 5V hoor je echt niks meer :9~

Of koop de papst van 12dB @ 12Volt, die hoor je dus nieteens als hij voluit staat :9~ Kost alleen wel 30 euro per stuk :(

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
LeonM schreef op 24 oktober 2002 @ 12:21:
Mijn voeding van me freesco bak (nu enkel nog een printerserver) Hangt ongeveer 50cm boven me hoofd, maar met de fan @ 5V hoor je echt niks meer :9~

Of koop de papst van 12dB @ 12Volt, die hoor je dus nieteens als hij voluit staat :9~ Kost alleen wel 30 euro per stuk :(
dat zijn specs...

je hoort de fan niet maar wel de luchtstroom langs de andere onderdelen in de voeding....

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik heb een Target AT voeding uit een andere bak gehaald, een potmeter tussen de fan en deze zo gezet dat hij net start.

deze in mijn server gemikt.

Het draait nu al een hele nacht succesvol (ook als ik de fan stilleg start hij weer netjes op.)

nu heb ik ook de Lite-on voeding uit de server in mijn oude bakkie gezet, moboen kaarten er weer in. Toen bleek dat ik alle hdd.led / power led / reset button etc nog moest aansluiten.

Ik kon natuurlijk nooit meer vinden waar dat precies aanmoest.

Nu lijkt het erop dat de pc niets meer doet. Ik ga vandaag kijken of ik dan misschien een voeding gemold heb.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
hmm dat zou zonde zijn ...

Maar idd stond er in de C't een passief gekoelde voeding
met acheterop de voeding een groot koelblok

dus als je een beetje ruimte in je kast hebt kun je dat ook zelf maken

een vrij groot koelblok (even groot als de bovenkant van je voeding ? ) en daar de schakel torren en diodes (geisoleerd !!!) op bevestigen ...

hmm , misschien toch eens gaan proberen, dan kun je zo'n epia echt 100% stil maken

Repareren doe je zo.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 07:40

Youk

Volvo For Life

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 08:30:
...

Een dergelijk grapje kun je ook simpel zelf maken: Zet je fan op +5V, dan start je fan niet betrouwbaar maar na handmatig "aanzwengelen" meestal wel. Nu komt de grote truuk: Zet een diode in serie met de fan van de +5V naar de fan toe. Nu heb je nog maar 4.3[V] over (er valt 0,7 volt over de diode). NOG stiller die fan, nog rotter aanzwengelen. Maar nu de grootste truuk: plaats een elco van de +12V naar de + van de fan. Bij opstarten van je machine is de elco LEEG, en vormt een kortsluiting. Resultaat: De fan loopt op 12V. Nu gaat de elco zich echter opladen, net zolang totdat de elco opgeladen is tot 12V-4.3V = 7.7V. Nu heeft de elco geen enkele invloed meer!

Wat je nu dus gebouwd hebt is een fan die loopt op 4.3V, maar opstart op 12V >:)

...
Dit heb ik zelf ook al gedaan om mijn casefans op te starten, maar om de ene of andere reden werkt het niet zoals het hoort. Ik krijg heel kort iets van een 1,5V over mijn fan, die doet een poging om aan te draaien, maar dat lukt natuurlijk niet. Ik heb dit zelfs op de volgende manier getest:

+12V (van zo'n externe regelbare stroombron, niet een PC voeding dus) naar de + van de elco en dan de - van de elco naar de + van de fan en uiteindelijk de - van de fan naar de - van de voeding

getest met 2 elco's: 1000µf en 2200µf beiden geschikt voor 16V, ook getest met 2 verschillende fans trouwens

Bij mij moet er in plaats van een 5V lijn als 2e nog een 12V lijn bij met een potmeter tussen. De reden waarom ik dit wil toepassen is omdat de fan niet opstart als de potmeter volledig dicht staat.

Zit hier toch nog ergens iets fout in dit simpel schematje?

Volvo Classic Club Belgium

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 10:48

icecoolsniper

never run from a sniper!

xychix schreef op 24 oktober 2002 @ 08:46:
[...]

Ik zal er nog eens over nadenken maar die €15 voor die enermax regelbare fan was dus ook weggegooide €...... :/

ik heb een andere voeding, deze heeft de fan op 7V (en is wel redelijk stil) , ik geloof dat ik die maar over ga proberen te zetten.....

Ik heb geen zin om nog meer € uit te geven aan die oude p120....

[afbeelding]
gebruik dan die voedingsfan als casefan en zet een papst in je voeding, ik heb zelf een papst casefan die maakt rond de 13 db

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51

almightyarjen

When does the hurting stop?

Kijk hier ff: kan je ook nog lekker casemodden: ATX voeding passief gekoeld (+PICS) :)

[ Voor 0% gewijzigd door almightyarjen op 25-10-2002 10:37 . Reden: beter leesbaar :) ]

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

effe het 'schema' op een rijtje want je tekening klopt niet helemaal: weerstand of spanningsregelaar parallel aan de dikke Elco. Dit setje in serie met de fan. Dat geheel aansluiten op de 12V van de PC.
Sorry, helemaal geen teken toepassing.

Verwijderd

Watergekoelde voeding? 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 11:00:
effe het 'schema' op een rijtje want je tekening klopt niet helemaal: weerstand of spanningsregelaar parallel aan de dikke Elco. Dit setje in serie met de fan. Dat geheel aansluiten op de 12V van de PC.
Sorry, helemaal geen teken toepassing.
Helaas, het schema klopt wel zoals het er staat. Misschien moet je over de elco een weerstand plaatsen om hem te ontladen als je machine uitstaat. Zo garandeer je dat de elco leeg is bij starten (en dit is ook nodig om aan te zwengelen). Misschien ga ik het zelf wel ff proberen, heb alles liggen. Misschien heb je wel een elco nodig van 470.000 uF ofzo, want een motor kan bij opstarten behoorlijke startstromen trekken die misschien al genoeg zijn om een (kleine) elco te laden.

Verwijderd

Ik heb een 250Watt voeding die ik passief koel door te laten draaien zonder behuizing. Die draaide 4 weken non stop zonder problemen.

Ja ik zeg 4 weken want sindsdien staat hij onder de vloeistof net als de rest van de pc, dus ik hoor snachts alleen een HD ratelen soms..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 12:53:
Ik heb een 250Watt voeding die ik passief koel door te laten draaien zonder behuizing. Die draaide 4 weken non stop zonder problemen.

Ja ik zeg 4 weken want sindsdien staat hij onder de vloeistof net als de rest van de pc, dus ik hoor snachts alleen een HD ratelen soms..
Zit die HD niet ook in de slaolie dan :P of hoor je die onder water uhhhh onder olie ook nog ratelen ?

Verwijderd

hdd draait dus ik denk dat ie in een bakje zit

Verwijderd

ik heb er destijds een coolermaster ingebouwd die hoorde je amper op 12 v en helemaal niet op 5 volt. en hij koelde goed! (300 watt)
Pagina: 1