Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ATX voeding passief gekoeld (+PICS)

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Het was al een beetje uitgelekt; Venkmen en ik zijn al een tijdje bezig geweest met het passief koelen van een ATX voeding. Bij deze het resultaat. Het idee is ontstaan na de inkoopactie van het VIA Epia moederbord. Ikzelf wil een personal video recorder maken van de Epia. Dit heeft dus als gevolg dat-ie gewoon in de huiskamer komt te staan en de eis is dan dat hij zeer stil moet zijn. Je analoge video maakt ook geen lawaai zullen we maar zeggen.

We hebben twee Compaq 235W ATX-voedingen op de kop getikt via tweedehands.nl. Het avontuur kon beginnen... >:) We hebben goedkoop koelblokken kunnen kopen: we hebben 6 tweedehands Socket-A koelers gekocht, voor 2 Euro per stuk. We hebben de fans eraf gesloopt et voila: perfecte koelblokken. Na het openschroeven bleken er in totaal 5 torren (transistoren) bevestigd aan een koelblok in de voeding. Deze 5 torren zouden dus op een groter koelblok moeten. Na inspecteren bleek dat 1 van de 5 koelblokken een 7905 was; een stabilisator voor de -5V spanning. Aangezien de computer niet veel -5V gebruikt, kan deze tor ook zonder koelblok functioneren, dit is ook in de praktijk gebleken.

Er waren nog 4 torren over die gekoeld moesten worden. Ook in de originele voeding zaten er 3 torren op 1 koelblok, en een andere tor op een apart koelblok. Deze configuratie hebben we zo gehouden: op 1 socket-A koelblok zitten 3 torren, op het andere koelblok 1 tor. We hebben de torren eruit gesoldeerd en via draden van 1,5 mm2 weer verbonden met de torren.

Aangezien de VIA Epia zeer weinig vermogen trekt, zijn die socket-A koelblokken meer dan voldoende. Ik heb echter de passief gekoelde voeding getest op een "volwaardige" computer. De specificaties van de testcomputer:

Proc: AMD Athlon Thunderbird 750 MHz
MoBo: Asus A7V
HD's: 1x Quantum 6 GB en 1x IBM 40 GB
CD's: 1x Philips 52x CDROM, 1x Hitachi 12x DVD, 1x LG 4x CD-RW
PCI: 1x Creative SB live! Value en 1x Creative DXR-3
AGP: Diamond Viper V770 Ultra
Verdere randapparatuur was een toetsenbord en muis in één; de BTC 5090 (ja, die van de inkoopactie ja).

Okee, de pics dan maar... Excuses voor de but-pics, maar ik had niet meer geld over voor een webcam. :) Verder zijn de koelblokken geel, dit omdat ik mijn video (de ViDiCube) in een doorzichtige behuizing ga inbouwen (mijn rounded flatcables waren ook al geel; vandaar geel).

De linkerkant van de testopstelling, de multimeter waar de temperatuur op wordt gemeten staat er ook nog op...
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/testopstellinglinks.jpg

Volgende pic: midden van de testopstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/testopstellingcentraal.jpg

En hier de rechterkant van de opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/testopstellingrechts.jpg

Een paar pics van de gele koelblokken (hier waren ze nog niet helemaal af qua verven dan):
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/geleblokken.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/geleblokken2.jpg

Hier kan je goed de torren zien zitten: let wel: er zit wel siliconen isolatie tussen de torren en het koelblok (hier is de verf ook nog niet goed):
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/geleblokkendichtbij.jpg

Aangesloten koelblokken:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/geleblokkenaangesloten.jpg

Pic van de voeding:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/voeding.jpg

Pic van de solderingen aan de onderkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/soldering.jpg

De eerste test was "gewoon computergebruik". Als je gewoon standaard Windows draait met de bovenbeschreven hardware; dan is de temperatuur van het koelblok met de 3 torren 45 graden. De temperatuur van het andere koelblok (die met 1 tor) kan ik niet meten omdat dan de meter gaat flippen, waarschijnlijk vinden er wervelstromen oid plaats in het koeblok, door de hoge schakelfrequentie van de tor. Het koelblok met 1 tor is iets koeler, ik schat een graad of 40. Dit is bij gewoon gebruik: Winamp aan en Word aan en zo nu en dan de CD-ROM gebruiken. De temperatuur wordt niet hoger en de 45 graden wordt pas bereikt na 1,5 uur aanstaan. Na 3 uur aanstaan was de temperatuur nog steeds 45 graden.

De volgende test was "zeer extreem computergebruik". Ik heb de computer zo belast, dat-ie zoveel vermogen ging trekken, zodat de torren zo warm mogelijk werden. Hetgene wat de computer tegelijk deed was:
- Winamp
- Volledige audio CD grabben met Easy CD Creator
- DVD film afspelen via DXR-3 kaart
- volledige 650 MB CD kopieëren naar harde schijf

De temperatuur werd nu maximaal 50 graden celcius. Het koelblok met 1 tor werd een graad of 45 schat ik. Denk wel: deze waarden komen alleen voor als je 3 CD-drives maximaal belast. Dit komt in de praktijk zelden voor.

Een ander punt is dat bij deze test de koelblokken zich buiten de kast bevonden; als je deze blokken in een dichte kast zou monteren zou de temperatuur in de kast tot zo'n 45 graden oplopen. Een casefan is dan zeker aan te raden. Op 5V produceert de casefan al genoeg flow.

Het doel was eigenlijk dus een passieve voeding voor de Epia. We hebben de voeding ook aangesloten op de Epia, de koelblokken bleven gewoon koud, ofwel: de omgevingstemperatuur. :9 Deze test was met 1 HD en 1 CD-ROM. Je kan dus zeggen dat de missie geslaagd is.

Deze voeding is te gebruiken voor een "normale" computer, maar dan zou het wel verstandig zijn om de grootste van de 3 torren op het ene koelblok apart op een koelblok te zetten. Verder werden de componenten op de printplaat zelf, die normaal zouden profiteren van de flow van de fan, ook warm, maar niet extreem. De trafo werd een graad of 35. Er was wel een weerstand die zeer warm werd, een graad of 55 bij maximale belasting. Dat was deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/weerstand.jpg

De 7905 werd zonder koelblok totaal niet warm; ook niet bij maximale belasting. :)

Zo, jee, wat een verhaal. Nog iets toe te voegen Venkmen?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

hij is stoer :)

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Super netjes :)

Beetje brakke pix, maar mooi gedaan :)

Verwijderd

hoe ga je um nou precies inbouwen?

Verwijderd

hmm die koelblokken ken ik...
waar ken ik ze toch van ???? :?

OHJA !! zon eentje koelt men AMD 1100 T-Bird :) heeft zon koper basis, met aluminium vinnen :P

houd em, bij omgevings temp 27 graden (LAN :P) bij redelijk bezetting (files tot 1GB downen, cd branden, filmpie van de HDD kieken) max 50 graden kast dicht.

mbv vcool hou ik em in men kamer stressed 46 graden, idle 38 :) :P

zijn lekker koelblokken. echter, zijn ze door en door geel ?? dus ook tussen de vinnen enzo ?? want dat lijkt me niet optimaal voor koeling, had misschien beter de "binnenkant" schoon kunnen laten ...

maar voor de rest lekker gedaan, stil lijkt me ;)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wow! Heel gaaf! Netjes!

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

ideaal idee.. scheelt weer een fan in je pc...

/me heb 9 fan's in me pc, 1 meer of minder maakt ook niet uit

Verwijderd

Gaaf gedaan :)

Verwijderd

die aopenvoedingen zijn dus niet passief te koelen veels te zwaar enzo

maar dit is wel lekker en als je nu ook nog een overkil heatsink op je via zet ben je geruisloos!
op de harddisk na ;(

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 21:51 schreef collission het volgende:
hoe ga je um nou precies inbouwen?
Het idee is oorspronkelijk voor de VIA Epia, daar ga ik zelf een kast omheenbouwen, dus ik heb de mogelijkheid om het design van mijn kast hier op aan te passen. Hij zal waarschijnlijk net niet passen op de plek waar de voeding zit in een normale ATX-kast. Je zou de koelblokken eventueel onder de 5,25 bays kunnen leggen, op de bodemplaat van de kast. Probleem is dan dat de koelblokken niet gelijk hun warmte naar boven kwijt kunnen.

En qua vermogen: ik denk dat je een 500W voeding ook op deze manier kan koelen. Dan moet je elke tor apart op een koelblok zetten en de koelblokken moeten wat groter zijn...

En ff reminder: ik heb dit samen met Venkmen gedaan. :)

Verwijderd

volgens mij koelt het beter als je ze niet verft...

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 12:48 schreef willempiet het volgende:
Wilde ik net zeggen.

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ik ben zelf bezig mijn voeding met water te koelen.. aleen de flow door de cpu weet ik nog niet hoe groot dat dan word.. maar na de vakantie gaat hij er wel in.. een koperen plaatje met een buisje eraan gelast.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

De 7905 werd zonder koelblok totaal niet warm; ook niet bij maximale belasting. :)
een 7905 is een negatieve spanningsregelaar (-5V), die word alleen nog gebruikt voor je serieele poort (dacht ik, weet ik niet zeker, dat ding kan 1A hebben (officieel)

wel 1337 gedaan zeg..., ik wil hem nu ook nog es passief gaan koelen, maar dan dat alles in de kast blijft...

Electronics development

• Venkmen
  • Laatst online: 04-08 22:56

Venkmen

Gohan becomes Super Saiyan II

Heeeeeee dit ken ik. Heb presies de zelfde thuis. ik heb alleen niet de cool-blokken gespoten.
sorry geen pics.
Op zondag 14 juli 2002 12:48 schreef willempiet het volgende:
en dat klopt dus ook. Voor ons doel-einde de epia voeden met 1 hdd en 1 dvd meer dan zat. Want ze worden dan alleen maar warm als het buiten ook warm is.

[Dyslexie is my ID]
Venkmen heeft ff geen inspiratie voor zijn sig.!
|Specs|

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Waarom heb je ze nou geverfd?
Voor de isolatie ofzo?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

bedankt jongens! nuttige info!

twee vragen/opmerkingen:

1. die weerstand die warm wordt, heb je gedacht
om daar ook een heatsinkje tegen aan te plakken?
Of lijkt jullie dat niet nodig?

2. Jullie maken gebruik van heatsinks die normaal
actief gekoeld worden. Ik heb me laten vertellen
dat heatsinks die gemaakt zijn om zonder actieve
koeling te werken heel anders van structuur zijn:
vaak zijn ze meer `open'. Misschien is het een goed
idee om dat soort heatsinks te gebruiken.

• brouwerpower
  • Laatst online: 20:56
Grappig gedaan. Op deze manier kan je natuurlijk erg stille cases bouwen :9

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Leuk gedaan mannen! Op deze manier heb je gewoon GEEN fans nodig.... das wel lekker......

Nu ff strak inbouwen in een mooie case!

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Maar...???!!! Als je em dus helemaal passief gaat koelen dan gaat de warme lucht ook nergens heen, ik denk dat je een keer een zware test moet doen (2 dagen @ max vermogen) om te kijken hoe warm het dan wordt, want ik gok dus dat ie heter en heter en heter wordt, het hoeft niet snel te zijn, maar jullie hebben het getest in de open lucht. Strax zit ie in een kast zonder airflow, oftewel dan kan ie z'n warmte moeilijk kwijt.

Ik ben zelf ook bezig aan z'n systeempje en ik heb er een stille fan inzitten met een temp controlled dingetje eraan die in het midden zit (tussen de cpu en de voeding). De kast is voor de rest helemaal open met overal (zijkant en achterkant) gleuven voor de lucht en dan 1 fan erin die je niet hoort. Ik zit alleen nog ff met m'n hdd want die loeit nogal. Dus ik ga ff kijken om die stiller te maken.

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Nice man! lijkt me ook wel wat...

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 13:50

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik weet niet of je kast van 'plaatstaal' is gemaakt, maar anders zou ik die koelelementen aan je kast monteren (zoals er al gezegt is).

Nou moet ik wel zeggen dat de 'voedingfan' eigenlijk wel het minste geluid maakt in mijn kast :{ tenminste als je het vergelijkt met al de 'die-heb-ik-uit-een-oude-268-er-gesloopt'-fans :o

Maar leuk gedaan!

Ben je trouwens niet bang dat die torren weglopen na een tijdje? :+

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Venkmen

Venkmen

Op zondag 14 juli 2002 21:11 schreef j-w het volgende:
bedankt jongens! nuttige info!

twee vragen/opmerkingen:

1. die weerstand die warm wordt, heb je gedacht
om daar ook een heatsinkje tegen aan te plakken?
Of lijkt jullie dat niet nodig?
Het lijkt ons niet nodig om hier een heat sink tegen aan te plakken om dat hij met de Epia er aan niet warm wordt als je een volwaardige compu er aan hangt is het meschien wel verstandig ja.
2. Jullie maken gebruik van heatsinks die normaal
actief gekoeld worden. Ik heb me laten vertellen
dat heatsinks die gemaakt zijn om zonder actieve
koeling te werken heel anders van structuur zijn:
vaak zijn me meer open. Misschien is het een goed
idee om dat soort heatsinks te gebruiken.
Heb je al-weer een punt. Een passief koelblok is inderdaad anders bv veel massiver en de afstand tussen de vinnen is groter zodat de lucht er makkelijker langs gaat maar net als hier boven voor ons niet echt van toepassing. waarom we deze koelbloken hebben genomen ipv echte passieve KB is omdat het goedkoper was. 2*2euro = 4 euro en beetje heatsink ben je minstens 15 euro voor kwijt dus reken maar uit. voor ons is deze low-buget oplossing meer dan voldoende.
Op zondag 14 juli 2002 23:53 schreef Thorry het volgende:
Maar...???!!! Als je em dus helemaal passief gaat koelen dan gaat de warme lucht ook nergens heen, ik denk dat je een keer een zware test moet doen (2 dagen @ max vermogen) om te kijken hoe warm het dan wordt, want ik gok dus dat ie heter en heter en heter wordt, het hoeft niet snel te zijn, maar jullie hebben het getest in de open lucht. Strax zit ie in een kast zonder airflow, oftewel dan kan ie z'n warmte moeilijk kwijt.
De voeding komt in een plat kastje (altans die van mij zoiets als dit: [topic=541770/1/25]
Op maandag 15 juli 2002 00:15 schreef LauPro het volgende:
Ben je trouwens niet bang dat die torren weglopen na een tijdje? :+
Ze zitten goed vast gebonden hoor >:) .

[Dyslexie is my ID]
|Specs|

• j-w
  • Niet online

j-w

Nog 1 puntje:

De kabels naar de torren zijn vrij lang. Ik heb ergens gelezen dat dat voor fluctuaties in de uitgangsspanningen kan zorgen.
Vragen:
1. heb je daar iets van gemerkt, heb je de spanningen gecheckt (bv met MBM).
2. kunnen de kabels niet korter?

• Venkmen

Venkmen

Op maandag 15 juli 2002 15:38 schreef j-w het volgende:
Nog 1 puntje:

De kabels naar de torren zijn vrij lang. Ik heb ergens gelezen dat dat voor fluctuaties in de uitgangsspanningen kan zorgen.
Vragen:
dat zijn 2 punten hoor .. ;)

Arjen deze is voor jouw. ik heb die voeding niet hier liggen.

ehu... ik denk dat je bedoelt dat je last kan krijgen van de soortelijke-weerstand van de draaden. Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel meevalt we hebben hier meet snoeren voor gebruikt die dus een hele hoge kwaliteit hebben en dus ook een hoge geleiding. ff tussen() deze kabels ehu... de mantel is van silicone en kunnen dus hoge temperaturen (d8 600C° beetje over kill maarja) verdragen. dit haden we gedaan omdat we niet wisten hoe hoog de temps zouden zijn. dit heeft ons ook een vermogen gekost dat spul kost 2.25 euro de meter en we hadden 8 meter nodig in totaal dus 18 euro (9euro de man). :'( Daar gaat onze low-buget oplossing.

Gewoon nog ff wat info: als het goed is mogen de componenten in een voeding wel een graad of 80 worden. het is natuurlijk verstandig om daar onder te gaan zitten 8-) .

[Dyslexie is my ID]
|Specs|

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 21:16
Ik hoop vooe jullie dat het goed gaat, want mijn project om mijn voeding passief te koelen is uitgelopen op het terugzetten van de aardlekschakelaar |:(

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 20:08 schreef Bredend het volgende:
Ik hoop vooe jullie dat het goed gaat, want mijn project om mijn voeding passief te koelen is uitgelopen op het terugzetten van de aardlekschakelaar |:(
doe je toch iets verkeerd >:)

mijn servertje loopt nu ook helemaal passief :)

200watt AT voeding

s7 bord 1 hdd
3x pci nic
1x pci video

p166@200 Passief gekoelt, NON MMX cpu

en nee geen gemodde voeding >:) alleen het draadje naar de fan doorgehakt >:)

Verwijderd

keurig gedaan en mooi geschreven! dit is een idee voor opname in de faq

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 21:05 schreef ionize het volgende:
Thanx, alleen brakke pics... faq: Moet je dat nog ergens melden ofzow? :?
Op maandag 15 juli 2002 15:38 schreef j-w het volgende:
Nog 1 puntje:
Vragen:
Uh... Ja. De kabels zouden korter kunnen. Dit is gewoon naar eigen wil. We hebben ze zo lang gemaakt zodat we wat ruimte hadden met testen. Een multimeter is te traag om enige fluctuaties te meten, al zullen deze zeker ontstaan bij een bepaalde lengte. Het is een schakelende voeding en werkt met zeer hoge schakelfrequenties weet jij nog hoeveel Venkmen?, ik geloof zelf zoiets als 15 KHz. De kabels zijn nu zo'n 20 cm, te kort om enige fluctuaties te doen optreden. Maar als idd een big-tower hebt, waar de voeding bovenin ligt en waar je de koelblokken onderin hebt liggen, heb je toch wel kabels van een meter nodig om ze een beetje mooi weg te werken, dan kunnen er problemen ontstaan.

Verder stoort die voeding als een gek op de oude Philips-versterker van mijn ouders. Bij mijn eigen nieuwe versterker geen last. Dus d'r moet wel ff een metalen plaat over de voeding heen. Ik zal morgen even testen of de kabels ook EMC zijn of niet.
Op zondag 14 juli 2002 23:53 schreef Thorry het volgende:
Daar heb ik een idee voor. DREMELTIJD! >:) Je legt de printplaat van de voeding op de normale plaats, waar normaal de kast van de voeding inpast. Ff een gat boven de printplaat in het "dak" van je kast dremelen... Bevestig de koelblokken boven de printplaat. Ik denk dan dat de koelblokken (afhankelijk van het soort natuurlijk) dan zo'n 5 a 10 centimeter boven het "dak" van de ATX-kast uitkomen. Mooi dakje eroverheen en roostertje erboven: klaar is je ATX-mod... Hee, da's best wel een idee... >:) Venkmen, zaterdag is het dremeltijd... :+

Het originele idee was dat de voeding voor de Epia passief gekoeld werd. Dan worden de koelblokken dus totaal niet warm. En als je je kast totaal dicht hebt: ja, dan gaat de temp hard oplopen in je kast. Ik ga mijn Epia-mod van Plexi maken, wat dus totaal geen warmte geleid. Ik zet er zo'n mooie crystal clear fan in, die op zo'n 5V aanspringt als de temp in de kast 50 graden wordt.

En ja, de koelblokken zullen veel beter koelen als ze niet geverfd worden. Aangezien mijn Epia in een Plexi behuizing komt, moeten ze wel een leuk kleurtje hebben... Vandaar.

Verder is het wel leuk om te vertellen dat we een afspraak hebben met de verkoper van de voedingen: als we ze passief gekoeld aan de praat kregen, zouden we ons geld terug krijgen, dat wilde hij wel eens zien. hij had er weinig vertrouwen in. Het is tijd om email de deur uit te doen... :+

• j-w
  • Niet online

j-w

Op maandag 15 juli 2002 21:05 schreef ionize het volgende:
weet ik zo net nog niet.
Het hele gebeuren is namelijk wel aardig riskant: zowel het openen van de voeding waarbij je levensgevaarlijke stroomstoten kunt oplopen, en het gevaar van brand als de passieve koeling niet goed werkt. Dit is echt een tweak voor de mensen die heel goed weten waar ze mee bezig zijn. FAQ-lezers behoren vaak niet tot die categorie.

Verwijderd

Ik ben van plan om m'n pentium 100 ook passief te laten lopen door wat draadjes door te knippen. Maar ik vraag me af waarom er dan uberhaupt een fan zit in een AT voeding als je hem eigenlijk niet nodig hebt. vaag.
Op maandag 15 juli 2002 20:13 schreef Dannyke het volgende:

[..]

doe je toch iets verkeerd >:)

mijn servertje loopt nu ook helemaal passief :)

200watt AT voeding

s7 bord 1 hdd
3x pci nic
1x pci video

p166@200 Passief gekoelt, NON MMX cpu

Verwijderd

Even tussendoor:

Hebben jullie allemaal een goede brandverzekering?? ;)

Ik heb een aantal keren gehoord dat voedingen spontaan kunnen gaan branden, voordat er echt kortsluiting onstaat (aardlekschakelaar uit) staat dat ding meestal al in de fik... M'n pa heeft het al 2 keer gehad (in de loop der jaren) Als je verstandig bent bouw je meteen een rookmelder-mod in die VCR (VideoCube) ;)

Ik ben toch altijd een beetje voorzichtig met zulke dingen, you never know maar nooit!

• Venkmen

Venkmen

Op maandag 15 juli 2002 20:13 schreef Dannyke het volgende:

[..]

Op dinsdag 16 juli 2002 00:19 schreef Faaip_de_Oaid het volgende:
Ik ben van plan om m'n pentium 100 ook passief te laten lopen door wat draadjes door te knippen. Maar ik vraag me af waarom er dan uberhaupt een fan zit in een AT voeding als je hem eigenlijk niet nodig hebt. vaag.
[..]
Op dinsdag 16 juli 2002 03:53 schreef DIGIBOY het volgende:
Even tussendoor:

Ik heb een aantal keren gehoord dat voedingen spontaan kunnen gaan branden, voordat er echt kortsluiting onstaat (aardlekschakelaar uit) staat dat ding meestal al in de fik... M'n pa heeft het al 2 keer gehad (in de loop der jaren) Als je verstandig bent bouw je meteen een rookmelder-mod in die VCR (VideoCube) ;)

Ik ben toch altijd een beetje voorzichtig met zulke dingen, you never know maar nooit!
als je brand wil hebben moet je voor al zonder enige modificaties je fan er af hakken. meschien dat een AT voeding dit wat beter volhoud (minder belasting) maar het wordt goed warem als je NUL of 0,0001 air-flow hebt.

en qwa brant je hebt op je ATX voeding aan, standy (uit) en helemaal uit. net als op je TV en die moet je ook niet aan laten staan in standby. daar hoor je ook vaak zat wat over. *D

[Dyslexie is my ID]
|Specs|

Verwijderd

at voeding loopt nog prima :)
is niet eens warm >:) maar zo veel stroom lurkt me p200 ook niet >:)

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 08:29 schreef Venkmen het volgende:
als je brand wil hebben moet je voor al zonder enige modificaties je fan er af hakken. meschien dat een AT voeding dit wat beter volhoud (minder belasting) maar het wordt goed warem als je NUL of 0,0001 air-flow hebt.

en qwa brant je hebt op je ATX voeding aan, standy (uit) en helemaal uit. net als op je TV en die moet je ook niet aan laten staan in standby. daar hoor je ook vaak zat wat over. *D
Als we het nu eens hebben over mijn VidiCube... What the f#ck bedoel je met je ATX op stand-by? :? Volgens mij kan-ie alleen aan of uit staan. bij mijn vidicube zal die dus altijd aanstaan, omdat de computer zelf ook altijd aanstaat (stand-by in windows dan wel), vanwege de timer.

• Venkmen

Venkmen

Op dinsdag 16 juli 2002 20:51 schreef almightyarjen het volgende:

[..]

Als we het nu eens hebben over mijn VidiCube... What the f#ck bedoel je met je ATX op stand-by? :? Volgens mij kan-ie alleen aan of uit staan. bij mijn vidicube zal die dus altijd aanstaan, omdat de computer zelf ook altijd aanstaat (stand-by in windows dan wel), vanwege de timer.
[onderling mode]
ja bij jou staat hij helemaal aan ja.
Devenieties
uit: stekker er uit
standby: stekker er in scakelaartje op de voeding op 1 (5V-SB)
aan: fanetjes beginnen te draaien (normaal gesproken >:) )
[/onderling mode]

dus pak je kleur potloden en vul de plaatjes maar in!!!

edit:

euh.. arjen volgens mij zit er ook een timer in de BIOS die je kunt in stellen wekt net zo als WOL. start hij dus uit zichzelf op. handig he.

[Dyslexie is my ID]
|Specs|

• Venkmen

Venkmen

oeps! |:( }:O

[Dyslexie is my ID]
|Specs|

Verwijderd

Heren, hoe lastig is het om deze mod uit te voeren. bedoel met een soldeerbout zou je die torren vrij makkelijk los moeten krijgen, draden verlengen, en dan aanbrengen op een koel element. 2 uur werk? of is het toch lastiger dan ik denk?

Dit vanwege het feit dat ik een maze2 waterblok over heb, mijn waterkoeling krachtig zat is en mijn psu het meeste herrie maakt van alles.

• j-w
  • Niet online

j-w

Op woensdag 17 juli 2002 13:02 schreef Peltier het volgende:
Heren, hoe lastig is het om deze mod uit te voeren. bedoel met een soldeerbout zou je die torren vrij makkelijk los moeten krijgen, draden verlengen, en dan aanbrengen op een koel element. 2 uur werk? of is het toch lastiger dan ik denk?

Dit vanwege het feit dat ik een maze2 waterblok over heb, mijn waterkoeling krachtig zat is en mijn psu het meeste herrie maakt van alles.
kijk eens bij de zerofanzone voor watergekoelde PSU's

Verwijderd

tnx m8. goede tip!

Verwijderd

coool ghehehe, erg netjes

• Venkmen

Venkmen

Op woensdag 17 juli 2002 13:02 schreef Peltier het volgende:

valt wel me alleen je moet wel weten waar je me bezig bent. en goed opletten wat er nog meer warm wordt..

maar ik geloof dat je al een oplossing hebt of niet?

[Dyslexie is my ID]
|Specs|

Verwijderd

Voedingen zijn gewoon slecht gekoelt standaard, de meeste mensen zetten extra of nieuwe (stillere) koeling erop. Soms heb je geluk (of een duur ding) en dan koelt alles wel goed en stil. Maar eigenlijk zou er een standaard heatsink plaats ding moeten komen dat je niet moeilijk hoeft te doen om waterkoeling erin te plaatsen.

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 21:02
Iemand een idee hoeveel Watt een 486 router gebruikt die alleen de floppy drive (heel soms) aanspreekt en verder helemaal niets doet :?

zo'n computer wilde ik eigenlijk ook fanloos gaan draaien... vroeg me af of dat kon...

Verwijderd

Meten = weten :)

Alleen je moet heel erg voorzichtig zijn met passiefgekoelde voedingen aangezien die fan's er dus echt niet voor nix op zitten. Die dingen worden echt heet, en ze worden heter en heter hoe langer ze aanstaan. De fan zorgt er dan voor dat alle warmte netjes wordt afgevoert, maar zonder fan wordt het dus heel erg gevaarlijk. Als ie heet genoeg wordt gaan er dingen spontaan in de fik vliegen, levensgevaarlijk dus.

Oftewel: Don't do it, koop gewoon een stille fan das veel veiliger.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 09:58 schreef SEFje het volgende:
Iemand een idee hoeveel Watt een 486 router gebruikt die alleen de floppy drive (heel soms) aanspreekt en verder helemaal niets doet :?

zo'n computer wilde ik eigenlijk ook fanloos gaan draaien... vroeg me af of dat kon...
486... Wat denken we Venkmen? Helemaal niets doen... Uh, een Watt of 100? Ik denk zo'n 100W. Als je geluk hebt zit er een AT-voeding in die 486: AT voedingen worden veel minder warm en zijn nog beter passief te koelen. We hebben eerst een AT-voeding getest, maar die werd geen eens warm zonder de fan, dus dat moet wel lukken.
Op zondag 21 juli 2002 13:40 schreef Thorry het volgende:
Meten = weten :)

Alleen je moet heel erg voorzichtig zijn met passiefgekoelde voedingen aangezien die fan's er dus echt niet voor nix op zitten. Die dingen worden echt heet, en ze worden heter en heter hoe langer ze aanstaan. De fan zorgt er dan voor dat alle warmte netjes wordt afgevoert, maar zonder fan wordt het dus heel erg gevaarlijk. Als ie heet genoeg wordt gaan er dingen spontaan in de fik vliegen, levensgevaarlijk dus.

Oftewel: Don't do it, koop gewoon een stille fan das veel veiliger.
Ik geef je wel een beetje gelijk hoor. Maar als studenten HTS-electronica hebben Venkmen en ik wel degelijk verstand van zaken. ;) Ik zit er ook nog over te twijfelen of ik die grote witte weerstand nog op een koelblok ga zetten.

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 03:53 schreef DIGIBOY het volgende:
Even tussendoor:

Haha rookmelder :) best grappig

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Rookmelder is idd een goed idee: maar die VidiCube staat ook aan als ik weg ben: dan kan dat ding wel gaan schreeuwen, maar dat heeft geen zin op zo'n moment. Ik bouw er in ieder geval twee fans in die normaal uit staan. Zodra de temperatuur in de kast een graad of 40 wordt springen de fans aan op 5V. Zodra de temp stijgt naar 50 graden, gaan de fans op full speed 12V draaien, dan wordt alles genoeg gekoeld. :) hoop ik...

Verwijderd

Zekers :)

( men ATtje draait nog altijd passief zonder lange downtime)

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
* jhead22 heeft ook een routertje waarvan de voeding passief gekoeld is.

Het gaat hier om een pentium 133 (5v 6cm fan) met 32 mb ram en 2 nicjes. Hij draait sharethenet op flop.

Voeding (AT) is passief gekoeld en word wel wat warmer dan normaal. Server staat hele dag aan en s'avonds gaat ie uit.

Server draait nu al zo'n 3 jaar en voeding leeft nog steeds.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Mag ik jullie er ff op wijzen dat een AT voeding heeeel anders is opgebouwd dan een ATX voeding? Een AT dissipeert lang zo veel niet. Venkmen en ik hebben eerst een AT voeding uitgeprobeerd, maar die kregen we geen eens warm! :)

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kunnen jullie niet een soort echte How-To maken? Stap voor stap met pics en zo?

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
JvH schreef op 21 augustus 2002 @ 09:43:
Kunnen jullie niet een soort echte How-To maken? Stap voor stap met pics en zo?
Dat is misschien wel mogelijk, ik zal ff kijken, maar heb wel een brakke webcam. Verder is er ook nog een probleem dat de ene voeding de andere niet is, dus de kans is groot dat jouw te modden voeding totaal anders is, al zal het basisontwerp hetzelfde zijn. Ik heb nu ff geen tijd voor een how-to, maar is een leuk idee. Hoe zie jij die how-to eigenlijk: als een online website ofzow? :? Als ik straks weer naar school ga (over 2 weken) heb ik er waarschijnlijk wel tijd voor...

Verwijderd

Waarom deze fuckin kick?

En het via Epia board + hdd + dvd en alles gebruiken bij mij samen maar 120 watt dus ik heb een micro-atx 150 watt voeding en die is al passief gekoelt omdat ie 0.0 stroom verbruiken.

Dat het bij jullie werkt komt dus doordat het board weinig slurpt, als je een board eraan doet wat wel de volle 235 watt gebruikt dan gaat dat ding zeker in de fik, helemaal met die verf die erop zit. Waarom zit die verf erop? Je kan dat spul toch niet zien of wel?

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
almightyarjen schreef op 21 augustus 2002 @ 20:23:
[...]

Dat is misschien wel mogelijk, ik zal ff kijken, maar heb wel een brakke webcam. Verder is er ook nog een probleem dat de ene voeding de andere niet is, dus de kans is groot dat jouw te modden voeding totaal anders is, al zal het basisontwerp hetzelfde zijn. Ik heb nu ff geen tijd voor een how-to, maar is een leuk idee. Hoe zie jij die how-to eigenlijk: als een online website ofzow? :? Als ik straks weer naar school ga (over 2 weken) heb ik er waarschijnlijk wel tijd voor...
Ja zoiets ja, of bij de FAQ van CM, al lijkt me dat over het algemeen iets te ingewikkeld voor een FAQ, of een website, waarbij het stap voor stap wordt uitgelegd doormiddel van foto's en tekst.

En wat nou onnodige kick? :? Ik vraag gewoon iets, en is nog minder dan een maand geleden |:( :{

• Venkmen

Venkmen

* Venkmen vind Thorry niet erg aardig
en als je het hele toppic meschien helemaal had door gelezen kon je zien dat er ook een zwaar systeem aan heeft gehangen.

en die kick vind ik best wel kunnen na een vakantie periode.

[Dyslexie is my ID]
|Specs|

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Even voor Thorry: Er zit gele verf op omdat mijn kast doorzichtig gaat worden. En de voeding zal niet in de fik vliegen bij een volle belasting van 235 Watt. En als het vakantie is, is een kick zo nu en dan positief, zoals in dit geval. nofi.

• Peertje NL
  • Laatst online: 12-11 22:02
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 01:38:
Waarom deze fuckin kick?

En het via Epia board + hdd + dvd en alles gebruiken bij mij samen maar 120 watt dus ik heb een micro-atx 150 watt voeding en die is al passief gekoelt omdat ie 0.0 stroom verbruiken.

Dat het bij jullie werkt komt dus doordat het board weinig slurpt, als je een board eraan doet wat wel de volle 235 watt gebruikt dan gaat dat ding zeker in de fik, helemaal met die verf die erop zit. Waarom zit die verf erop? Je kan dat spul toch niet zien of wel?
120 watt :?
Aantal postings 831
ROFLOL

een 1 tje teveel denk m8

Reality beats fiction by far!

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Die 120W klopt wel: de Epia is er op gebouwt weinig vermogen te verstoken. De proc verbruikt zelf maximaal mar 8W.

• Venkmen

Venkmen

almightyarjen schreef op 27 augustus 2002 @ 12:45:
Die 120W klopt wel: de Epia is er op gebouwt weinig vermogen te verstoken. De proc verbruikt zelf maximaal mar 8W.
vage post AA ik denk dat je vergeet te melden bent dat de DVD en HDD drives het meeste vermogen trekken. als deze op volle toeren zouden draaien dan kom je in de rigting van een 120W.

Extra:

ik denk zelf dat met een aantal extra kaartjes maximaal een 90W uit die voeding kan wordt getrokken. maar de DVD (die het meeste vermogen op slurpt) draait natuurlijk alleen als je er zelf bij bent. en als dan (heeeeel onwaarschijnlijk) die voeding in de fik mocht vliegen ben je er altijd zelf bij!! en als die DVD er niet aan zouw hebben gezeten hadden we die voeding ook niet aan hoeven te passen. dan was het vermogen zo laag geweest dat de orginele koel finnen genoeg waren geweest.

[Dyslexie is my ID]
|Specs|

Verwijderd

almightyarjen schreef op 14 juli 2002 @ 11:58:
[...]

En qua vermogen: ik denk dat je een 500W voeding ook op deze manier kan koelen. Dan moet je elke tor apart op een koelblok zetten en de koelblokken moeten wat groter zijn...
Jha maar is het nie zo dat die dingen nou juist het coolblok als gemeen schappelijke massa gebruike. ?? :?

Voor de rest is het echt een perfecte MOD. Zwaar orgineel. NU is het aan de fabrikanten zoals zalman om iets te verzinnen waardoor we die pokke voedigen nie meer horen. Heb hier ook een A-open voeding.... das K*T...

Mzzls

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 10:30:
[...]

Jha maar is het nie zo dat die dingen nou juist het coolblok als gemeen schappelijke massa gebruike. ?? :?
Nou, gemeenschappelijke massa weet ik niet... /me weet wel dat als je alletwee de koelblokken te gelijk vastpakt een opdonder krijgt... Er bleek 110 V tussen die blokken te staan, heel vaag... Je kan ze wel gewoon tegen elkaar aan leggen, gebeurt er niets...

En Venkmen: ik zei in mijn vorige post dat die 120W ongeveer WEL klopte: ik zei alleen dat die Proc alleen 8 W vreet, ik liet ff de DVD enzo erbuiten. :)

• Peertje NL
  • Laatst online: 12-11 22:02
wat een n00b geblaat allemaal

hd trekken echt niet zo veel
dvd / cdroms al meer
en je moet het geheugen en nordbridge ook mee tellen

hd 10watt
dvd 17 watt
mobo en mem 12 watt
cpu 8 watt volgens AA

is nog geen 50 watt

een extra netwerk kaartje z'n 2 watt
geluidskaart bijna het zelfde denk
video kaartje V-mod zoals GF4 TI erug veel

Reality beats fiction by far!

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
E-MANs schreef op 02 september 2002 @ 18:55:
wat een n00b geblaat allemaal

hd trekken echt niet zo veel
dvd / cdroms al meer
en je moet het geheugen en nordbridge ook mee tellen

hd 10watt
dvd 17 watt
mobo en mem 12 watt
cpu 8 watt volgens AA

is nog geen 50 watt

een extra netwerk kaartje z'n 2 watt
geluidskaart bijna het zelfde denk
video kaartje V-mod zoals GF4 TI erug veel
We weten gewoon dat het bordje idd in totaal 50 W trekt, maar we houden het aan de voorzichtige kant. :)

Pagina: 1