[digicam] Achterlichten geel ipv rood! Hoe kan dit ?

Pagina: 1
Acties:

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
Ik heb een gloednieuwe Fujifilm Finepix S602 digitale camera gekocht. Nu ben ik even bezig geweest met wat fotos schieten. Maar toen ik een foto bekeek van de snelweg bij mij in de buurt viel mij wat raars op. De voorlichten van de autos (links) zijn correct wit weergegeven, alleen de achterlichten van de autos op de rechter weghelft zijn niet rood maar een beetje geel/wit. :'(

Komt dit misschien misschien door de natriumlampen of ligt het ergens anders aan? :?

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/s.a.w.vandentoorn/alt1/weg.jpg

Verwijderd

denk dat dat te maken heeft met het tegenlicht dat de auto;s van links geven.
wel vette pic btw :D

Verwijderd

zeker een leuke pic. deed me denken aan back to the future..
auto weg, spoor van vuur op de grond ;)

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Volgens mij is dat idd het natriumlamp-effect.
Je ziet het ook op de wegmarkeringen.

Het witte licht v/d koplampen overheerst het natriumlamp-licht; 55Watt ofzo...
De rode lampen zijn niet intensief genoeg, dus die worden gedeeltelijk 'gemaskeerd' lijkt me.

Kan zijn dat ik poep praat, maar dat lijkt me het meest logische vanuit mho... ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Zet je automaitsche wit-balans eens uit of herijk hem...

De meeste camera's hebben een ingestelde witbalans voor semi-zonnige dagen. Opnames in lagere lichtomstandigheden vereissen dan een herinstelling van de witbalans (zie handleiding....)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
AVH >> GT

Mooie foto trouwens. Zou inderdaad wel eens de witbalans kunnen zijn, als deze verkeerd staat krijg je of een gele waas of een blauwe waas.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Het lijkt me niet dat het aan je camera ligt, aangezien het wegnummer wel correct rood is.

• xonide
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11-2025
jammer dat de maan er neit helemaal opstaat :D

-

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Ik vind de mogelijkheid van de witbalans ook niet zo slecht. Aangezien natrium lampen alleen een geel spectrum uitzenden (ok, voor de zeikerds; voornamelijk ;)), een goede rode kleur wordt zonder de mogelijkheid van andere kleuren vrij moeilijk aangezien de natriumlampen in felheid overheersen (zou ook gek zijn natuurlijk als de autolampen de complete weg net zo fel verlichten). Wel is het zo dat de autolampen roodlicht uitzenden (maar dus minder fel), dus het moet mogelijk zijn, of dit met de witbalans kan, ik zou het niet weten, probeer het eens :). Er moet in ieder geval een hoger contrast in het opvangen van de kleur door je camera worden ingesteld.

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Hele mooie foto eigenlijk wel, vooral die maan rechtsboven is cool qua kleurverschil met de rest. Springt er echt uit...

Ik denk dat het door de snelwegverlichting komt, tegenliggend verkeer lijkt me sterk.

Verwijderd

Leuke foto man! Denk ook idd dat het door tegenliggend verkeer komt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 oktober 2002 @ 14:36:
Leuke foto man! Denk ook idd dat het door tegenliggend verkeer komt.
die koplampen verlichten toch lang niet zoveel als die snelwegverlichting... en ze maken toch ook niet alles geelachtig... zoals de snelwegverlichting... ??

:/

• Arjan B
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12-2023
allemaal spookrijders ;)

Loeibaar.nl

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:12
doppler effect van het licht? andere golflengte dus andere kleur
kan het fout hebben

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

doppler effect van het licht? andere golflengte dus andere kleur
kan het fout hebben
Haha, ik nomineer hem wel voor orginele oplossingen hoor :D

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 13:00

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

denk zelf dat de belichting van de weg een grote factor is. Koplampen enzo geven fel licht. Maar aangezien deze foto vanaf een brug is genomen. (Als ik me niet vergis bij Utrecht en wel bij het AZU in de buurt.) Denk ik dat een grote factor ook de belichting van de weg is. Dat is namelijk de lichtbron die dichtste bij is en die redelijk sterk zijn. Probeer eens of je de foto ook kunt nemen onder de brug of vlak langs de kant van de weg. En probeer dan eens alleen het natrium licht en de achterlichten. Ben benieuwd wat voor effect dat heeft.

*empty*

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:16

aKra

Intentionally left blank.

Hey, je woont bij mij in de buurt ;)

Ik heb het zelfde gedaan, maar dan met 15 seconden shutter tijd en statief, en toen had ik gewoon alles zoals ik had verwacht dat het zou worden, pic staat op camera en camera heeft lege batterijen dus ik post wel ASAP.

Intentionally left blank.

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-01 09:54
SVDT schreef op 23 oktober 2002 @ 23:19:
Ik heb een gloednieuwe Fujifilm Finepix S602 digitale camera gekocht. Nu ben ik even bezig geweest met wat fotos schieten. Maar toen ik een foto bekeek van de snelweg bij mij in de buurt viel mij wat raars op. De voorlichten van de autos (links) zijn correct wit weergegeven, alleen de achterlichten van de autos op de rechter weghelft zijn niet rood maar een beetje geel/wit. :'(

Komt dit misschien misschien door de natriumlampen of ligt het ergens anders aan? :?

[afbeelding]
Probeer eens zo'n zelfde pic te schieten op een plaats waar ze die lampen niet hebben hangen. Ben benieuwd wat eruit komt :o

• SVDT
bedankt voor alle snelle reacties. _/-\o_ _/-\o_

ik ga vanavond wel even weer een plaatje schieten denk ik, ik post wel weer een foto maar dan met rode lichten hoop ik. ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Witbalans denk ik :)

Zet deze maar eens helemaal op manual :)

• FitNiX
Fairy schreef op 24 oktober 2002 @ 21:52:
Witbalans denk ik :)

Zet deze maar eens helemaal op manual :)
Hoe doe je dat, hem helemaal op manual zetten, ik kan hem alleen op manual of niet manual zetten 8)7 8)7

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

hmm heb er niet zo veel last van hoor...
komt waarschijnlijk door je onjuiste instellingen oid
snelweg pics ruleren hard trouwens >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/snelwegfirecow.jpg

Canon EOS 80D En wat glaswerk

• SVDT
Ik heb weer een paar fotos gemaakt. En het is gelukt om de achterlichten rood weer te geven. :*) :*)

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/s.a.w.vandentoorn/alt1/wegwit.jpg

De foto is wel wat donkerder dan de eerste maar dat komt omdat ik het diafragma wat kleiner heb ingesteld, achteraf gezien kon hij wel wat groter maar ik was bang dat het gele licht de rode achterlichten zou 'overbelichten' (waardoor het toch weer geel werd). Qua kleur ziet de foto er nu goed uit!

De achterlichten zijn nu gelukkig rood en bedankt iedereen. _/-\o_ _/-\o_

• FitNiX
Firecow schreef op 24 oktober 2002 @ 22:18:
hmm heb er niet zo veel last van hoor...
komt waarschijnlijk door je onjuiste instellingen oid
snelweg pics ruleren hard trouwens >:)
[afbeelding]
Die vind ik errug mooi, wat voor een sluitertijd heb je hier :?

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De witte lichten zijn nu ook echt wit.. Mooi..

Expanding the inexpandable

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

Kermit schreef op 24 oktober 2002 @ 22:26:
[...]
Die vind ik errug mooi, wat voor een sluitertijd heb je hier :?
15 sec @ f11 als ik me niet vergis
kan ook 12 oid zijn

Verwijderd

???? 15 sec? ik heb ook een foetsie s602z (pas net hoor) maar ik krijg de sluitertijd niet langer dan 3 seconden... of ligt dat aan me diafragmainstellingen? of heb je die pic niet met je foetsie geschoten

• SVDT
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 00:03:
???? 15 sec? ik heb ook een foetsie s602z (pas net hoor) maar ik krijg de sluitertijd niet langer dan 3 seconden... of ligt dat aan me diafragmainstellingen? of heb je die pic niet met je foetsie geschoten
zet de camera op manual, nu kan je de sluitertijd op 15 seconden krijgen. Je moet alleen wel het diafragma zelf opzoeken, kijk daar voor onder in de zoeker en zoek naar iets wat er uit zit als dit

- ____^____ +

zoek het diafragma zo uit dat het ^ in het midden staat, dan is de belichting in orde. :)

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 00:03:
beter lezen :p
In Manual mode kun je 15s - 1/10.000 s selecteren (blz. 38 Nederlandse gebruiksaanwijzing :))

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

antwoord staat hierboven dus :)
ging me eigk niet echt om de foto zelf maar om de strepen die je zou krijgen met 15 sec :) maar tis best geinige pic geworden

Verwijderd

Ik neem aan dat ie daar ook 15 sec sluitertijd heeft ?

Verwijderd

ik heb geen nederlandse gebruiksaanwijzing.... denk ik :) nu begin ik erg te twijfelen want als het goed is is me cam nederlands, ff in de doos koekeloeren :)

Verwijderd

DOMDOMDOM, heb ik die hele manual door lopen nemen in het engels, heb ik em ook in het nederlands |:( dank mensen, ik ga maar es nog een keer de manual doornemen heheheh 8)7
Pagina: 1