Toon posts:

[HiFi] speakers i.c.m. 5.1 versterkers

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag voor jullie die mij al langer dwars zit. Ik heb het al aan verschillende verkopers gevraagd en iedere keer kreeg ik weer andere antwoorden.
Zoals jullie weten hebben (de meeste) 5.1 home cinema sets en 5.1 receivers 5 uitgangen voor sattelietspeakers(RightFront,LeftFront, Center,RightRear,LeftRear) plus een uitgang voor de subwoofer. Bij de home cinema sets worden een vijftal kleine sattelietspeakers geleverd en een grotere subwooferkast. Naar mijn weten worden de midden en hoge tonen naar de sattelietspeakers worden gestuurd en de lage tonen naar de subwoofer, en dat verklaart waarom die sattelietspeakers zo klein zijn en in sommige gevallen (Bose,JBL) toch behoorlijk goed geluid produceren. Klopt deze stelling zover?
Mijn vraag is: is het mogelijk om 'normale' boxen, dus boxen of zuilen die je ook op je stereo-versterker aansluit, op zo'n 5.1 set aan te sluiten ZONDER de lage tonen kwijt te raken? Word het geluid met volledige frequentiebereik naar deze boxen dan gestuurd of wordt het opgesplitst in lage tonen voor subwoofer en hoog&midden voor boxen. Wat ik eigenlijk wil is een stel grote goede (3-weg) boxen op zo'n setje aansluiten en dat dan zonder een subwoofer erbij.
Stel dat ik m'n 5.1 versterker/receiver voorlopig alleen als stereo wil gebruiken, is het dan mogelijk om m'n tweetal boxen hierop aan te sluiten (door bijv. op de RightFront en LeftFront?)en goed en volledig geluid te krijgen. Ik weet dat er op de meeste 5.1 versterkers/receivers een stereo-mode op zit, maar bij sommigen wordt de subwoofer-uitgang hierbij ingeschakeld.

Vanwege al die verschillende antwoorden die ik bij verkopers heb gekregen ben ik even helemaal de draad kwijt geraakt. Alle advies en info is van harte welkom.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/pics/geluid/overzicht.jpg

kijk goed en trek uw conclusies

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 20:19:
kijk goed en trek uw conclusies
Heb je ook nog een subwoofer aangesloten of heb je genoeg aan je boxen? want dat was mijn vraag

Verwijderd

ik heb er genoeg aan, alhoewel een sub bij films natuurlijk erg leuk is

maar je kan ook wat grotere zuilspeakers gebruiken, die geven over t algemeen wat meer laag dan een boekenplank model

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb een 5 tal boekenkast formaat speakers + een subwoofer aan mijn 5.1 Philips FR966 receiver hangen. Werkt prima :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

ik wil denk ik een REL strata III erbij hebben :) toch net wat meer power, maar 5 volledige speakers + sub klinkt aanmerkelijk beter dan sats+sub setjes

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
eej hoe krijg jij de foto die je maakt al op je beeldscherm?? :P

specs

Verwijderd

tvkaart icm een sony handycam bij gebrek aan een digicam :P

merk op: toetsenbord is weg zodat ik op L kan drukken om een screen te maken :P

Verwijderd

Topicstarter
Ok.
Maar mijn vraag is: wordt er in het geval dat je alleen grote boxen/zuilspeakers aansluit de volledige frequentiebereik van het geluid naar deze boxen gestuurd of alleen de midden&hoge tonen. In het laatste geval moet je dus perse een subwoofer erbij hebben.

Verder wil ik graag weten of dat ook bij een alles in een 5.1 homecinema setje het geval is. Kun je daar ook de kleine sattelietspeakers vervangen door grotere en heb je daar voordeel bij?

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik merk wel dat met de subwoofer de lage tonen een stuk beter hoorbaar worden, dus ik denk dat een subwoofer wel degelijk nut heeft.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Ja dat is mogelijk gewoon ff de geluidsinstellingen veranderen ligt eigenlijk gewoon aan je versterker

Verwijderd

ze worden altijd gewoon doorgegeven tis de subwoofer in een actieve set zoals bose die de lage tonen eruit haalt. sluit alles direct op de amp aan en geniet van een vol spectrum

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
[nohtml]
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 20:17:
Ik heb een vraag voor jullie die mij al langer dwars zit. Ik heb het al aan verschillende verkopers gevraagd en iedere keer kreeg ik weer andere antwoorden.
Verkopers zijn ook niet altijd de meest slimme mensen :o
Zoals jullie weten hebben (de meeste) 5.1 home cinema sets en 5.1 receivers 5 uitgangen voor sattelietspeakers(RightFront,LeftFront, Center,RightRear,LeftRear) plus een uitgang voor de subwoofer. Bij de home cinema sets worden een vijftal kleine sattelietspeakers geleverd en een grotere subwooferkast. Naar mijn weten worden de midden en hoge tonen naar de sattelietspeakers worden gestuurd en de lage tonen naar de subwoofer, en dat verklaart waarom die sattelietspeakers zo klein zijn en in sommige gevallen (Bose,JBL) toch behoorlijk goed geluid produceren. Klopt deze stelling zover?
Klopt
Mijn vraag is: is het mogelijk om 'normale' boxen, dus boxen of zuilen die je ook op je stereo-versterker aansluit, op zo'n 5.1 set aan te sluiten ZONDER de lage tonen kwijt te raken? Word het geluid met volledige frequentiebereik naar deze boxen dan gestuurd of wordt het opgesplitst in lage tonen voor subwoofer en hoog&midden voor boxen. Wat ik eigenlijk wil is een stel grote goede (3-weg) boxen op zo'n setje aansluiten en dat dan zonder een subwoofer erbij.
Dit is in princiepe mogelijk, echter geheel afhankelijk van de receiver die je gebruikt. Daar moet je het namelijk op in stellen. Als je een 'gewone' normale losse dolby/dts receiver koopt is dit wel mogelijk. Echter wellicht dat je zo'n all-in-one home theatre setje hebt, die zijn wat meer gericht op de bijgeleverde speakers. De versterker zal niet denderend veel vermogen leveren wat met de 3 grote fronts zonder sub waar je over spreek nog wel eens wenselijk kan zijn. Daarnaast heb je nog de sets waar de versterker in de subwoofer zit gebouwd. Hier gaat een speciale dikke kabel naartoe, wordt in de sub versterkt, en gaat vervolgens door naar de satalieten die je dus ook op de sub aansluit.
Maar ik ga er even van uit dat je een 'gewone' nog te kopen losse receiver bedoelt. Hierop kun je de frontspeakers op 'large' zetten zodat de lage tonen niet naar de sub verdwijnen. En daarnaast kun je ook nog gewoon de subwoofer uitschakelen en het .1 kanaal verdelen over de frontspeakers. Mocht het nodig zijn dan kun je de lage tonen van de center en rear speakers naar wens ook nog doorsturen naar de fronts. Zover ik weet hoort dit op alle losse dolbydigital sets te kunnen.
Stel dat ik m'n 5.1 versterker/receiver voorlopig alleen als stereo wil gebruiken, is het dan mogelijk om m'n tweetal boxen hierop aan te sluiten (door bijv. op de RightFront en LeftFront?)en goed en volledig geluid te krijgen. Ik weet dat er op de meeste 5.1 versterkers/receivers een stereo-mode op zit, maar bij sommigen wordt de subwoofer-uitgang hierbij ingeschakeld.
Ook dit is verschillend per set. Bij een normale receiver kun je gewoon aangeven dat je geen subwoofer hebt. En dan dus gewoon stereo gebruiken.
Maar mijn vraag is: wordt er in het geval dat je alleen grote boxen/zuilspeakers aansluit de volledige frequentiebereik van het geluid naar deze boxen gestuurd of alleen de midden&hoge tonen. In het laatste geval moet je dus perse een subwoofer erbij hebben.
Zie hierboven, is dus verschillend per set hoe dit werkt. Verkopers in wit- en bruingoedwinkels (tv/hifi/wasmachine) weten dit ook niet altijd te vertellen dus beter kun je even de manual vragen of de afstansbediening om zelf even de spelen met het apparaat. Het staat wellicht wat raar, maar zorg ervoor dat je ook even de achterkant van het ding mag bekijken, dit zegt nog wel eens meer dan zo'n tekstje dat erbij hangt :)
Verder wil ik graag weten of dat ook bij een alles in een 5.1 homecinema setje het geval is. Kun je daar ook de kleine sattelietspeakers vervangen door grotere en heb je daar voordeel bij?
Je zou het kunnen vervangen, maar zo'n hele set is vaak al niet goedkoop, en dan nog eens 5 andere speakers erbij kopen die van dermate kwaliteit zijn dat je er ook nog baat bij hebt, sja, kost wel wat geld. Dan kun je beter meteen een losse receiver kopen met 5 speakers.

(overigens heeft bose de amp vrij vaak in de sub zelf zitten, de reciever is dan louter een control panel)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Caerbannog
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

Hier: Harman Kardon AVR 35 + 3* Tannoy M1 (geloof ik) + 2* JBL sattelietjes + 1 JBL subwoofer.
Ik had eerst 2 erg grote 3 weg speakers (waren gaar aan 't eind). Geen enkel probleem met basweergave.
Wat je ook zou kunnen doen is 1 actieve subwoofer kopen en die op de subwoofer-line out te hangen (kan bij mijn h/k in elk geval.) Het je een hele berg bas en als je stereo kiest hou je gewoon 'n fatsoenlijk signaal op je front left en right.
(Als het onbegrijpelijk is: na 17 uur zonder slaap ga je wel eens wartaal uitslaan)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
topicstarter, ga nou niet naar 3-weg speakers zoeken, die zijn namelijk niet per definitie beter. zoek naar speakers die je goed klinken en that's it, dus ook niet naar specs.

Verwijderd

ben k t helemaal mee eens, een 2 weg kan net zo goed of zelfs nog beter klinken dan een 3weg. in het high end zie je btw vrij veel 2 weg speakers
Pagina: 1