UPS overleden, accu's vervangen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26
Dag mensen,

Zojuist pakte ik een UPS uit de kast die een jaartje niet meer gebruikt was. Na aansluiten bleek deze niet meer te werken :(. Nadat ik de UPS open gemaakt had (en door het doormeten leuk een aantal stoppen gesloopt had :+), bleek dat er in de twee accu's in de UPS scheuren zaten, iets wat mij niet echt normaal lijkt :p. Uit die scheuren komt wit poeder.
Nu is mijn vraag de volgende: ligt het aan de accu's dat het 'operational' lampje van de UPS niet meer ging branden, en moeten deze accu's dus vervangen worden, of zit het probleem hem in de electronica van de UPS?

En als deze accu's vervangen zouden moeten worden, kan ik er dan zwaardere accu's inhangen zodat ik meer profijt hem van mijn UPS?

Nog even wat specs van de UPS:
Merk: Victron
Type: Lite 600
Input: 6.3 AT 250V /// 220-240V~ /// 50/60hz 2.8A
Output: 220/240v~ /// 50 - 60hz /// 2.6A 600 VA

Specs van de Accu:
Rechargeable Sealed Lead-Acid Battery
merk: FIAMM-GS
Type: FG20722
12V 7.2Ah

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Een loodaccu die lange tijd ongeladen blijft staan gaat vanzelf kapot. Dat ze het niet meer doen is dus niet zo vreemd en uit die scheuren blijkt wel dat ze definitief naar de haaien zijn. Na vervanging van de accu's zal hij het waarschijnlijk wel weer doen. Je mag er altijd accu's met een grotere capaciteit inzetten, maar deze hebben ook een grotere afmeting zodat ze er wel niet in zullen passen.

• JJapie
polaris schreef op 23 oktober 2002 @ 20:41:
Een loodaccu die lange tijd ongeladen blijft staan gaat vanzelf kapot. Dat ze het niet meer doen is dus niet zo vreemd en uit die scheuren blijkt wel dat ze definitief naar de haaien zijn. Na vervanging van de accu's zal hij het waarschijnlijk wel weer doen. Je mag er altijd accu's met een grotere capaciteit inzetten, maar deze hebben ook een grotere afmeting zodat ze er wel niet in zullen passen.
Ok, dus ik moet op zoek gaan naar loodaccu's met dezelfde maat....
Heb je enig idee waar je die kunt kopen?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

GFM schreef op 23 oktober 2002 @ 20:54:
[...]

Fiestenmaken aka brommermaker/ garage ed.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• AlterEgo
  • Niet online
En even goed nadenken of het niet voordeliger is om een nieuwe UPS te kopen:
losse accu's zijn vaak relatief prijzziger dan het hele ding.

(is er een econoom die dat trouwens kan uitleggen :? )

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
GFM schreef op 23 oktober 2002 @ 20:54:
[...]

Bij elektronicazaken hebben ze ze wel. Auto-accu's schijnen niet geschikt te zijn voor gebruik in UPS-en.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

polaris schreef op 23 oktober 2002 @ 21:23:
[...]

Bij elektronicazaken hebben ze ze wel. Auto-accu's schijnen niet geschikt te zijn voor gebruik in UPS-en.
Why not?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• JJapie
Ik heb even zitten kijken op Conrad. Daar hebben verkopen ze zowel UPS-sen als loodaccu's. Een loodaccu kost €32.50, en hier heb ik er twee van nodig. Een nieuwe UPS met hetzelfde vermogen kost €229. Dat is dus nogal een verschil.
Mijn enige vraag is dan alleen nog of Deze Accu wel geschikt is....

Verwijderd

Anders heb ik nog wel een 4000 VA UPS-je staan in de berging! Je mag 'm komen halen voor € 250,- Vorige week nog 10 computers achter gehangen met netwerk apparatuur, en hij was voor nog geen 50% beladen! :)

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd, maar een auto-accu schijnt een andere laadkarakteristiek te hebben als een UPS-accu. Hij kan hierdoor oververhit raken met bijbehorende nare gevolgen. (kapot, brand, ontploffen...)

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:21

drice

Loading...

Er zijn speciale UPS accus te koop. Deze zijn vrij duur maar dan weet je zeker dat je iets goeds hebt.
Bij de leverancier of zoiets als Conrad ja

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Verwijderd

Invalid Session

You have tried to use a WWW session that has already been terminated. You should restart your session. If the problem persists you should close your World Wide Web browser and open it again.

© 1996-2001, SAP AG :(

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 10:02

NoUser

For Real ?

Voorheen haalde victron zelf z'n batterijen hier
(voor onderhoud) weg:

intercell energie bv
waarderweg 96a
2031 br haarlem
023-319515
kweetniet of ze nog bestaan

of bel ze zelf:
victron systems bv
amsterdam
020-6918861

[ Voor 0% gewijzigd door NoUser op 24-10-2002 01:10 . Reden: kleine aanvulling ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Een auto accu is erop gebouwd om even snel met een hoog vermogen de startmotor aan te drijven, daarna neemt de dynamo het over. Een auto accu is niet gemaakt om langdurig iets van stroom te voorzien. Wat er in een UPS zit is een zogenaamde deep cycle accu. Deze is juist ontworpen om langdurig stroom te leveren.

Kijk: http://www.howstuffworks.com/question219.htm

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

k ben erg benieuwd of de topic starter het aan de praat krijgt, tegen mij werd gezegd dat een nieuwe ups goedkoper was

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

ik denk dat het grootste punt is het vinden van het juiste formaat...

Canon Digital Ixus V3

• JJapie
Ok, ik zal ff quoten wat er in de Conrad Business Catalogus staat (blz. 563):
Panasonic Battries (loodaccus's):
Absoluut ondehoudsvrij en positieonafhankelijk door de stromingstechniek. Optimaal voor par'llele cyclus- en stand-by-werking. Zeer goed herstel na diepontlading. Hoogste capaciteit. Geringe interne weerstand. Bestand tegen hoge stroomsterktes. Geringe zelfontlading.
Toepassingen: Alarminstallaties, zonneinstallaties, UV-installaties, rolstoelen, golfcaddies, noodverlichting, modelbouw, enz.
De maten van artikelnummer 25 43 20-44 zijn exact die van mijn oude accu's. Verder zijn spanning en capaciteit van deze batterijen ook hetzelfde.

Zijn deze accu's geschikt????

.edit: screenie van de website:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/loodaccu.gif

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Weet niet of ze geschikt zijn maar lijkt me wel. Als de maten, capaciteit, en voltage kloppen dan zou ik het gewoon doen. Maar zeker weer ik het niet, lijkt mij de beste gok.

Canon Digital Ixus V3

• JJapie
RawPeanut schreef op 24 oktober 2002 @ 17:45:
Weet niet of ze geschikt zijn maar lijkt me wel. Als de maten, capaciteit, en voltage kloppen dan zou ik het gewoon doen. Maar zeker weer ik het niet, lijkt mij de beste gok.
Ik moet morgen toch naar Utrecht, dus ik denk dat ik dan daar maar ff een electronicazaakje opzoek.

Weet iemand er 1 te vinden in Utrecht (waar ze ook dit soort meuk verkopen...) ???

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-07 23:12

afterburn

No more...

Zie mijn comments in deze thread en deze

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Pagina: 1