Toon posts:

16:9 of 4:3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag naar m'n neef geweest en hij is geluidstechnicus. Hij heeft mijn lijst met te in te kopen audio en video hardware bekeken en kwam met het standpunt dat ik toch beter een normale tv kan kiezen in plaats van een 16:9.

Zelf dacht ik dat ik het eigenlijk alleen voor dvd kon gebruiken vanwege de weinige breedbeeld programma's.

Hij kwam met het argument dat ik voor de prijs van een breedbeeld een veel mooiere 4:3 kan krijgen.

Iets heel anders nu, ik vind dat oude tv's een veel mooier beeld geven dan die nieuwe 100hz tv. Mijn neef zei dat dat kwam doordat er beelden gesimuleerd worden om van 50hz een 100hz beeld te maken. Wie weet hier meer van?

Verwijderd

en wat wil jij?

ik zou toch voor BB-tv gaan

Verwijderd

Topicstarter
:P

Waarom zou jij dat doen? (even onderbouwen dus)

Ik vind zelf bb mooi, maar gebruik je het veel?

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Onze 100Hz 4:3 tv vertoont een beetje lijntjes/randjes. Volgens mij komt dit inderdaad door de 100Hz. Het kan ook worden veroorzaakt door de digitale ruisonderdrukking. Ik vind het niet echt storend, maar het is me wel eens opgevallen.

We hebben hier trouwens een Philips TV

Edit:

Wat doe je met je TV? DVD's kijken? Gewoon TV kijken? Bij breedbeeld tv's kan je het 4:3 beeld een beetje horizontaal uitrekken, de boven- en onderkant er af snijden en het beeld verticaal in elkaar drukken zodat het alsnog een beetje normaal past zonder dat je weer balken rechts en links hebt.

Dit zijn natuurlijk maar halve oplossingen, maar ze zorgen er wel voor dat je een 4:3 uitzending redelijk normaal kan bekijken.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had ook een Philips bb 100hz uitgezocht.

Het voordeel is toch dat het rustiger is voor je ogen toch?

Dit is trouwens mijn voorlopige opzet:
Een mogelijke opstelling thuisbioscoop

• Evil-B
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04-2023
100 hz is rustiger idd vooral bij stilstaand beeld en als je er lang naar kijkt ..... Neem een breedbeeld als je van plan bent om veel DVD's te gaan kijken.... dan is breedbeeld echt een must... op een 4:3 heb je dan echt vette zwarte balken
Kijk je bv. veel sport/normale tv zou ik gewoon een 4:3 tv nemen......
Je neef heeft min of meer wel gelijk d8 ik.... bij 100hz zie je het beeld soms wat strepen bij snelle bewegingen.. dit is wel enigzins tegen te gaan door wat te klooien met scherpte en wat digitale beeldverbeteraars uit te zetten.. maar het blijft....
Als je voor breedbeeld kiest en je hebt het geld zou ik zowieso voor een 82cm gaan, dan blijft er ook in de hoogte van het scherm wat over......

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Persoonlijk vind ik breedbeeld een slechte keuze. Voor de prijs van een breedbeeld koop je een net zo brede 4:3 tv. Voordeel is dat 4:3 uitzendingen dan groter zijn dan 4:3 op een breedbeeld tv (uitrekken van het beeld is een idee wat van mij betreft direct de vuilnisbak in kan, ik zie graag dingen zoals ze zijn en niet platgedrukt). En aangezien vrijwel alle moderen 4:3 tv's geen probleem hebben met breedbeeld uitzendingen zijn die even groot als op een breedbeeld tv, alleen met een zwart balkje onder en boven.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga waarschijnlijk dus toch voor de 4:3, vanwege het uitgerekte beeld wat je soms krijgt. Daar heb ik zo'n hekel aan. Ik denk dat ik voor de prijs van een breedbeeld tv wel een mooiere 4:3 kan krijgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 00:15:
Ik ga waarschijnlijk dus toch voor de 4:3, vanwege het uitgerekte beeld wat je soms krijgt. Daar heb ik zo'n hekel aan. Ik denk dat ik voor de prijs van een breedbeeld tv wel een mooiere 4:3 kan krijgen.
Wat een onzin, je hebt altijd nog 12 standen op je tv om het beeld te veranderen en daar zit ook een 4:3 stand op! En een breedbeeld kost tegenwoordig niet veel meer dan een 4:3 tv!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 00:20:
Wat een onzin, je hebt altijd nog 12 standen op je tv om het beeld te veranderen en daar zit ook een 4:3 stand op!
Nou in de winkel zie ik nog steeds uitgerekte beelden, hij moet toch automatisch omschakelen naar 4:3 als er geen 16:9 beeld is?

En bb lijkt me wel leuk maar ik denk dat ik het toch niet veel ga gebruiken, daarom kan ik beter een grotere en mooiere 4:3 voor hetzelfde bedrag nemen. :7
En een breedbeeld kost tegenwoordig niet veel meer dan een 4:3 tv!
Zeker wel! Dat scheelt nog wel hoor. :/

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:39

rik

Wij hebben een grootbeeld tv, en tegenwoordig heeft elke 4:3 TV een echte 16:9 stand. Zo ook die van ons. Toch zou ik zelf een breedbeeld nemen, als is het maar een 72cm ofzo.

• Evil-B
Zer0 schreef op 23 oktober 2002 @ 00:08:
Persoonlijk vind ik breedbeeld een slechte keuze. Voor de prijs van een breedbeeld koop je een net zo brede 4:3 tv. Voordeel is dat 4:3 uitzendingen dan groter zijn dan 4:3 op een breedbeeld tv (uitrekken van het beeld is een idee wat van mij betreft direct de vuilnisbak in kan, ik zie graag dingen zoals ze zijn en niet platgedrukt). En aangezien vrijwel alle moderen 4:3 tv's geen probleem hebben met breedbeeld uitzendingen zijn die even groot als op een breedbeeld tv, alleen met een zwart balkje onder en boven.
mhmmh, knappe jonge als jij een 4:3 tv in de zelfde breedte als een 82 16:9 tv kan vinden in dezelfde prijsklasse...... ook ziet een breedbeeld in bioscoopformaat (2.34:1) er echt niet uit op een 4:3 tv naar mijn mening....
Trouwens een 82cm breedbeeld heeft in 4:3 modus ongeveer het zelfde beeldformaat als een 63 cm 4:3

Verwijderd

Topicstarter
Evil-B schreef op 23 oktober 2002 @ 00:37:
[...]

mhmmh, knappe jonge als jij een 4:3 tv in de zelfde breedte als een 82 16:9 tv kan vinden in dezelfde prijsklasse...... ook ziet een breedbeeld in bioscoopformaat (2.34:1) er echt niet uit op een 4:3 tv naar mijn mening....
Trouwens een 82cm breedbeeld heeft in 4:3 modus ongeveer het zelfde beeldformaat als een 63 cm 4:3
Dit bevestigd alweer wat ik al dacht. Het is echt een persoonlijke keuze. Ik weet nu niet meer wat ik moet doen. Ik hoor van beide kanten positieve dingen. Ik weet namelijk niet of de laatste maanden de prijzen van dvd's zijn veranderd... misschien ga ik wel een hele boel dvd's kijken in de toekomst, maar dat ligt toch aan de prijs.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
Ik raad je (zeeer) sterk aan dit topic even helemaal door te lezen:
stelling: breedbeeld zuigt. (In sommige situaties)

Persoonlijk zou ik voor breedbeeld gaan. Voor dvd is dit eigenlijk een must (en voor hometheatre is dvd een must dus zodoende :)). In de winkels is het beeld welliswaar uitgerekt, maar dan staan ze gewoon op de 'volbeeld' stand, of een vorm van 'smart zoom' zodat het helemaal lelijk wordt. Een 4:3 uitzending is naar mijn mening prima op een breedbeeld te kijken wanneer je deze ook op 4:3 zet of anders 14.9.

Maar inderdaad, voor hetzelfde bedrag koop je over het algemeen een betere 4:3 tv. Maar ga je dan ook stereo nemen in plaats van 5.1? Omdat je voor het bedrag wat je in een 'home theatre setje' steekt een veeel betere stereo setup kunt kopen?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
bij mn panasonic bb heb je veel meer standen dan alleen 4;3 en 16:9.
je hebt dan ook zoom en super zoom , juist (dat is alles minder uitgerekt), volledig en auto.
op stand juist dan zie je niet echt de uitgerekte beelden. je ziet dan wel verschil tussen juist en volledig, ik zet hem dus altijd op juist.

• Evil-B
DVD's zijn best wel duur :'( je meot toch reken op zo'n 20 euro voor een beetje fatsoenelijke dvd... toch kun je er best goedkoper aan komen dooor af en toe eens in de bakken bij bv. freerecordshop te snuffellen of door bij de videotheek ex-rentals voor een eurotje of tien op te pikken ...... blijft idd allemaal erg persoonlijk......

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

dit is ook een goed topic:
50Hz beter dan 100Hz voor DVD?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Je moet gewoon kijken in een winkel. De meeste winkels laten bepaalde tv's er beter uitkomen door ze heel erg 'slecht' in te stellen zodat je als klant al snel denkt dat het een slechte tv is terwijl de prijs misschien wel heel redelijk is. Heeft ook te maken met bonussen voor de verkopers. Vraag dus om de afstandsbediening en stel hem zelf in 8), vinden verkopers meestal niet zo heel leuk als je hem net zo mooi zet als die andere tv's die er naast staan.

Voor de rest van de adviezen verwijs ik je naar mede tweakers hierboven.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42
Voor wat techinische achtergronden voor 100Hz beeldverbetertechnieken: Natural Motion

Als ik tijd en inspiratie heb (nu niet dus) dan zal ik ook eens proberen DNR technieken uit te leggen. De FAQ laat op het gebied van beeldtechnologie veel te wensen over. Jammer, aangezien er toch veel vragen over 4:3 vs 16:9, 50 Hz vs 100Hz, en features zoals Natural Motion komen.

[ Voor 0% gewijzigd door Munchkin op 23-10-2002 09:32 . Reden: klacht t.o.v. FAQ ]

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Zelf heb ik ook hetzelfde probleem gehad als jij. Uiteindelijk heb ik zelf toch voor breedbeeld gekozen. Vooral als je regelmatig een dvd-tje kijk zou ik zeker voor een breedbeeld kiezen.
Tv-uitzendingen kan je overigens ook gewoon in 4:3 voormaat bekijken, zonder uitrekking dus. Maar uiteindelijk moet je toch zelf beslissen.

Verwijderd

Je moet niet naar al die meningen kijken vind ik, gewoon nemen wat jij het mooiste vind en klaar!

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 15:39

The_Duke

ho gek!

tis heel simpel. Als je een DVD speler hebt of wil hebben dan is een breedbeeld zeker wel mooi. Wil je geen DVD neem dan gewoon een goede 4:3 TV want zijn geen breedbeeld uitzendingen en heeeeeeel af en toe een 16:9 uitzending. bij een breedbeeld heb je dan altijd van die zwarte balken aan de zijkant. Ik persoonlijk vind het maar nix.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 00:19
even een vergelijking beeldoppervlak:

bij een 70 cm breedbeeld heb je 61*34 cm beeld

bij een 82 cm 4:3 heb je 65*49 cm beeld, maar als je op een 82 cm 4:3 tv 16:9 kijkt heb je maar 65*36 cm beeldoppervlak, daarbij zal je ipv de balken aan de zijkant bij een 16:9 tv meer de zoommode gebruiken, waardoor je ook het idee hebt dat je naar een groter beeld kijkt, de meeste programma's zijn ook al zo gemaakt dat je de bovenste en de onderste rand best kunt missen. Ik zou zelf dus voor 16:9 gaan, maar je moet het zelf weten. Zeker als je wel eens dvd's kijkt of canal+ hebt is breedbeeld een must

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
uhm, 100hz op een breedbeeld is zo'n beetje standaard en is zeker een hele verbetering, kijkt rustiger, en heeft VEEL mooier beeld.
voor film: breedbeeld
voor tv: normaal
wat doe je liever?
ik vindt het toch wel irritant (heb zelf 4:3) dat ik bij veel films van die zwarte balken verschijen over de DVD.
maar heb ook gezien dat er links en rechts balken verschijnen bij breedbeeldtelevisies en sommige tv uitzendingen.

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 21:55
gewoon een 16.9 kopen. 4.3 is ouderwets en 16.9 is naar mijn mening mooier :)

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Pagina: 1