Ik ben er op zondag geweest en heb er, zoals altijd, toch wel weer een leuke dag gehad. Echt serieus luisteren naar hoe luidsprekers klinken is er meestal vrijwel onmogelijk, enerzijds door de drukte en anderzijds door de vaak matige opstelling of beroerde kamertjes waarin de demonstraties worden gegeven.
Wat me vaak opvalt is dat met name het laag in de meeste ruimtes vreselijk slecht uit de verf komt. Dynaudio viel me bijvoorbeeld weer erg tegen, het laag was gewoon niet mooi en de speakers die ze daar demonstreerden lieten iets horen dat naar mijn idee weinig met hoogwaardige audio te maken had. Dat het wat laag betreft wel degelijk goed kàn op een beurs bewees Magnat met de enorme Vintage bak, want wat je ook van die luidspreker vindt, laag heeft ie echt wel onder controle.. Verder vond ik die Magnat best goed klinken (wel wat extreem in het hoog, maar midden was zeker niet slecht), maar voor een fractie van het geld kun je volgens mij nog wel iets krijgen dat minstens zo goed klinkt. Vraag me dus af, wie zulke Magnat's nou zou kopen..
Wat ik verder op audio gebied erg fraai vond waren de fullrange elektrostaten van Quad. Als deze luidsprekers iets bewijzen, is het wel dat elektrostaten wel degelijk in staat zijn volwaardig (en erg mooi!) laag weer te geven, als ze maar groot genoeg zijn. Een grappige vent trouwens bij die Quad ruimte, die wel blijk gaf kennis van zaken te hebben, alleen was zijn muzieksmaak niet altijd helemaal de mijne. Je kon daar weliswaar verzoekjes indienen, maar als je zag dat het lijstje voor 80 % uit klassiek en jazz bestond en dat een groot gedeelte van het stukje 'pop' uit dingen als de Beatles en Rolling Stones bestond, weet je wel weer hoe laat het is.
De muziekkeuze vind ik op dit soort beurzen trouwens over het algemeen nogal eenzijdig: heel veel van dat audiofiele geneuzel die maar zo goed mogelijk bepaalde aspecten van de kwaliteit van de apparatuur benadrukken, maar een beetje normale of moderne muziek is vaak ver te zoeken. Ik heb de hele dag volgens mij niet één dance(achtig) nummer gehoord, om maar eens iets te noemen. En op dat gebied heb je ook echt wel dingen die laten horen hoe goed een luidspreker kan zijn...
Op video gebied ben ik nu eindelijk overtuigd van het verschijnsel plasma schermen: wat ik zondag aan plasma schermen van Fujitsu en Pioneer heb gezien overtreft naar mijn mening voor het eerst op alle punten de kwaliteit van een traditionele beeldbuis. Met name van Fujitsu zag ik plasma schermen die echt op alle punten (scherpte, kleur) zeer goed scoorden. Ook was ik onder de indruk van de kwaliteit van een aantal projectoren. De projector die bij Epson gedemonstreerd werd (met het veel gebruikte Monsters Inc) zag er erg goed uit en is ook nog enigzins betaalbaar (nou ja, zo'n 5000 euro...). Iets minder betaalbaar maar wel extreem mooi was de nieuwe projector die JVC presenteerde. HDTV resolutie op een gigantisch scherm, dat zag er wel heel erg

uit... Maar ja, over de 8000 euro...
Opvallende afwezigen waren naar mijn idee B&W (die vorig jaar toch wel een goede indruk op mij hadden achtergelaten) en Mission. Ik vraag me sowieso af hoe lang dit soort beurzen zullen blijven bestaan. Enerzijds lijkt het me voor de meeste fabrikanten dat ze er weinig mee zullen bereiken door zich op zo'n beurs te vertonen, want een echt goede indruk kun je van de meeste producten niet krijgen. Anderzijds zullen de ware liefhebbers wellicht toch steeds meer afhaken, juist omdat het zo druk is en je daardoor nergens echt goed terecht kunt. De reden dat ik er toch steeds weer heen ga is dat ik het wel leuk vind om te zien wat er allemaal qua ontwikkelingen gaande is, en om 'ns te zien wat ik allemaal nooit zal kunnen betalen

.