Wat kan er mis zijn (netwerkkabel)

Pagina: 1
Acties:

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 11:55
Ik heb een netwerkkabel van 5 meter tussen mijn pc en mijn kabelmodem. Alles werkt perfect.
Maar nu wil ik mn pc van de huiskamer naar mijn eigen kamer verplaatsen, deze kabel is 15 meter lang en op de zelfde manier aangesloten als de 5 meter kabel. Toch doet het het niet.
De stekkertjes zijn goed aangeslotem ,het lampje op zowel mijn modem als op mijn netwerkkaart brand, ik krijg een icoontje van twee computers te zien (WinXP) in mijn taakbalk maar ik kan geen data verzenden/ontvangen

Ik kan dus niet op internet, ik kan geen e-mail lezen, ik kan geen online UT spelen... Wat kan er aan de hand zijn?
Als iemand enig idee heeft, meld het me dan aub!

Full-stack webdeveloper in Groningen

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
lijkt op software,

check, of je ipm dynamisch is, dat zou et wel eens kunnen zin

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
moet toch echt aan die kabel liggen
steek die andere er maar tussen om te testen

• Spinal
Software kan het niet zijn, want met die andere kabel doet ie het wel
Het zal dus wel aan de kabel liggen, maar als die kabel fout is (zelfde manier aangesloten) dan zouden de lampjes niet branden...

Verwijderd

Zit je pc wel op een geaarde voeding? Ongeaard wil nog wel eens problemen geven bij lange bekabeling..

• Spinal
Nee... op mijn kamer heb ik geen geaarde stopcontacten... Dat wordt dus boren :(
Ik zal het eens proberen op een geaard stopcontact, alvast bedankt!

Verwijderd

Ik ben niet zo bekend met kabelmodems, maar het zou kunnen dat die crosslink utp gebruiken ipv normaal, heb je daar rekening mee gehouden met het maken van die lange kabel?

Verwijderd

Probleem klinkt bekend, toevallig vandaag aan den lijve ondervonden. Nieuwe pc geplaatst , Compaq Deskpro met Compaq netwerkkaart. Alles gecheckt maar niet willen connecten. Na alles gecontroleerd netwerkkaart vervangen door een 3COM en hij werkte in een keer.
Lijkt wel of sommige netwerkkaarten een sterk signaal oid nodig hebben.
Dus vervang je netwerkkaart eens.

• Spinal
Nee, ik moet geen gekruiste kabel hebben, de werkende kabel is ook normaal.
Aan de netwerkkaart ligt het ook niet, want bij die andere kabel doet ie het wel

Maar ik ga mn pc eens aarden, kijken of het helpt

Verwijderd

Maar die andere kabel is korter.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
check die kabel nouw

• Spinal
Ik heb mn pc geaard, maar hij doet het nog steeds niet :(
Iemand nog een ander idee?

• Enforcer
  • Niet online
Waar heb je de kabel gekocht of Heb je de kabel zelf gemaakt ???
Het is neem ik aan een STRAIGHT UTP (cat5?) kabel ?!

Draadje 1/2/3/6 moeten aan beide kanten op dezelfde plek zitten. Tevens moet je op de voorkant van de stekker alle draadjes aan het uiteinde zien terecht komen. (dus alle draadjes moeten aan de achterkant te zien zijn zeg maar, beetje moeilijk om het uit te leggen), Zodra deze niet goed doorkomen op de achterkant zal het dus niet / of gedeeltelijk werken.

Lijkt mij puur een kabelprobleem ... laat um anders eens doormeten bij een lokale pc boer... dan weet je ut gauw genoeg ..

Verwijderd

Idd dit is duidelijk een kabel probleem. Ik heb het vaak genoeg gezien, de apparatuur geeft aan dat er een link is maar data overdracht .. Hó maar. Gewoon ff nieuwe stekkers aan de kabel krimpen en ff met een kabel tester de zaakje testen. En als de kabel zelf verrot is, tja nieuw stukje kabel.

Ik heb laatst ook ff een kabeltestertje aangeschaft per ader testen, scheelt een hoop gezeik :)

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 20:02
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 22:59:
Idd dit is duidelijk een kabel probleem. Ik heb het vaak genoeg gezien, de apparatuur geeft aan dat er een link is maar data overdracht .. Hó maar.
Zoals hier: vreemd verhaal: netwerk kabel werkt niet ook al gezegd is:
Verwijderd schreef op 21 oktober 2002 @ 18:40:
Het klink gek zonder uitleg dat had ik ook. De uitleg is als volgt: je hebt 4 ader-paren, per aderpaar heb je een twist. Voor een gewone (straight kabel) zijn 1 en 2 een paar, en zo ook 3 en 6, 4 en 5 , 7 en 8. Je kunt volgens de kabeltester een prima kabel maken maar als je je niet aan de paren indeling houdt gaat het mis.

Voor de volledigheid:

paar / pins / gebruikelijke kleur:
1: / 4 en 5 / blauw
2: / 1 en 2 / oranje
3: / 3 en 6 / groen
4: / 7 en 8 / bruin.

Indien het onduidelijk is maak een tekening!
De paren bij elkaar houden is dus belangrijk, (zeker als de kabel langer is)
ms iets om toe te voegen aan de faq?

• Spinal
Ik heb em doorgemeten (heel primitief: trafo met een lampje :P ) en er loopt stroom doorheen.
En ja, het is een standaard ("straight") kabel, cat 5e

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

ZanderZ schreef op 24 oktober 2002 @ 17:10:
Ik heb em doorgemeten (heel primitief: trafo met een lampje :P ) en er loopt stroom doorheen.
En je bent 100 % zeker dat je geen cross kabel moet hebben?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 20:02
ZanderZ schreef op 24 oktober 2002 @ 17:10:
Ja, maar heb je ook de juiste kleuren gebruikt?
Ik bedoel, snap je dat je behalve dat je de connectors 1-op1 met elkaar moet verbinden (wat je met dat lampje hebt getest),
ook de juiste paren bij elkaar moet hebben?

Dit is het gemakkelijkst door een "officiele" kleurenstandaard aan te houden, maar komt er op neer dat je de getwiste paartjes ook als paartjes in de connectors aansluit.

Dus pin 1&2 is een getwist aderpaar (bv oranje & wit/oranje)
maar 3&4 dus NIET.
wel: 3&6 (bv groen & wit/groen)

• Spinal
Het is niet nodig om die kleuren aan te houden...maar ik heb het wel gedaan.
Ik heb gekeken hier op GoT, bij 'Hoe deel ik Internet', daar stond hoe de kleuren moesten bij zo'n kabel en zo heb ik dat gedaan

Verwijderd

En als je nu gewoon een kant-en-klare kabel koopt, voor 17 euro?
Of is deze zelfgemaakte kabel zeer veel goedkoper?

• Enforcer
  • Niet online
ZanderZ schreef op 25 oktober 2002 @ 09:43:
Het is niet nodig om die kleuren aan te houden...maar ik heb het wel gedaan.
Ik heb gekeken hier op GoT, bij 'Hoe deel ik Internet', daar stond hoe de kleuren moesten bij zo'n kabel en zo heb ik dat gedaan
Dus je hebt de kabel zelf gemaakt ?! Ik denk dat daar de fout ligt :)
Nieuwe stekkers eraan knijpen net zolang tot ut wel werkt :)

• Spinal
Ja, zelf gemaakt... Veel goedkoper
Dat zal het probleem wel zijn, maar ik heb het precies zo gedaan als hier op GoT stond

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45

job

dus je hebt het zo gedaan?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_straight.gif
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 10:15:
En als je nu gewoon een kant-en-klare kabel koopt, voor 17 euro?
Of is deze zelfgemaakte kabel zeer veel goedkoper?
een zelfgemaakte kabel is stukken goedkoper
kostte mij vorig jaar minder dan een gulden per meter kabel
en 2 connectoren kosten samen 1 gulden.
dus dat scheelt de helft van het geld of meer

en je moet zoals simba zijn wel het kleuren schema van de het plaatje hierboven aanhouden. anders kan je last krijgen van crosstalk.
denk dat je kleur volgorde niet hebt gevolgd.

• Enforcer
  • Niet online
Zoals ik al eerder heb gezegt... de draadjes er in de goede volgorde inleggen is meestal het probleem niet ... Je moet in ieder geval niet die 8draadjes gaan blootleggen (dus NIET strippen van de mantel), dat willen sommige personen ook nog weleens doen .. Zodra je een krimptang gebruikt om zo'n stekker vast te knijpen wordt er autom. contact gemaakt wanneer deze dichtgeknepen wordt.
Voorderest is het zaak dat draadje 1/2/3/6 (uiteraard het liefst alle 8), gewoon aan de achterkant te zien zijn. Dus je kijkt even met het blote oog of alle 8 de draadjes aan de andere kant van de zijde waar je ze insteekt tevoorschijn komen .. Zodat je dus alle 8 de draadjes met het blote oog kan benamen ... wi/or - or - wi/gr - bl - wi/bl - gr - wi/br - br ... Tevens zie je ook dat de binnenkern (zo noem ik het dan) contact maakt met die contactjes die er aan die stekker zitten.

Ik kom wellus bij klanten die ook zo'n kabel zelf maken en vervolgens zie je dat alle draadjes bv. maar een paar milimeters in die stekker zitten en je ze dus niet aan de andere zijde van de ingang kunt zien. Dan maakt ie zowiezo geen verbinding.

Lokale pc boer vragen oftie um wil doormeten, kost geen geld en je weet direct of dat het probleem is..

• Spinal
damster: ja, zo heb ik het gedaan. ik heb die kleurvolgorde gebruikt
Enforcer: ik heb de draden niet blootgelegd, ze zijn van de andere kant te zien.
Dat laten doormeten gaat wat lastig, want de kabel loopt door het plafond en het gat is te klein voor het stekkertje :(

• Enforcer
  • Niet online
Das inderdaad vreemd dan .. ik neem aan dat je al een stuk of 5x een nieuw stekkertje eraan hebt gedaan ?!
Kan die kabel nog ergens een breuk bevatten ?

• Spinal
Zoals al eerder gezegd, ik heb em doorgemeten en ik kreeg een signaal. Er zit dus geen breuk in.
Ik heb 1x het stekkertje verandert... Ik kan het nog wel 4 keer doen maar aangezien ik de kabel heb gemaakt zoals het hoort wil ik dan wel eerst weten waarom het het nu niet doet

Verwijderd

ok, maar heb je ook doorgemeten dat er niet 2 kabels hetzelfde contact maken? Dus bijv. ader 3 en 4 dat die op elkaar aangesloten zijn? Dan werkt het zaakje nog steeds niet

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Paar punten:
  • Dat lampje geeft alleen maar aan of er spanning terug komt!! Dat lampje geeft niet weer of je de draadjes goed hebt aangesloten. Ter info: er worden 4 draadjes gebruikt: +/- voor het versturen en +/- voor het ontvangen.
  • Tussen pc en kabelmodem hoort een straight kabel te liggen, geen cross-linked.
  • Krijg je wel een ip-adres enzo?

Verwijderd

Het kan toch zijn dat de kabel niet goed is want bij mij brande de lampjes ook en kon ik toch niet op internet, het bleek dat er een bruik in een van de 8 kleine kabeltjes zat!!

• Spinal
Hm... dan moet ik toch op de een of andere manier maar de kabel uit mn plafond trekken en laten doormeten :(

• Spinal
Niemand anders nog een slim idee?

Pagina: 1