vreemd verhaal: netwerk kabel werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• hadebe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 09:30
De situatie:
Router met 2 computers aangesloten. Router staat beneden in huiskamer evenals computer 1. Computer 1 heeft netwerkverbinding met router.

Computer 2 staat boven en is via een netwerkkabel langs de verwarmingsbuis ook op de router aangesloten, maar er komt geen verbinding tot stand. Alleen als we deze computer naar beneden halen en met een korter netwerkkabeltjes op de router aansluiten werkt hij vlekkeloos.

Je zou zeggen kabel naar boven is kapot, maar met een officiele kabeltester getest en geen problemen gevonden. Hij heeft alle 8 de draadjes gecheckt en allemaal goed en in de goede volgorde. Ook brand het lampje op de netwerkkaart boven en op de router als de computer boven is aangesloten?

Wat zien we over het hoofd?? Kabel toch kapot? Lengte van de kabel is niet erg lang, maximaal 20 meter. Maar waarom geeft de kabeltester dan toch een goede kabel aan? :?

Wie helpt ons!!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Kort kabeltje werkt wel, lange niet. Ook de kabel zelf is goed.
Heb ik nog nooit gehoord, maar zouden de connectoren dan niet minder in orde kunnen zijn?
Dat die een te zwak signaal afleveren, voor de langere afstand
(al vind ik dat zelf erg sterk moet ik zeggen, maar het is wel een vaag probleem...)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Stomme opmerking misschien, maar als je een tweede kabel langs je verwarmingspijp legt, werkt die wel? Als dat het geval is weet je dat de andere kabel defect is.
Ik zou hem iig niet zo snel langs een verwarmingspijp leggen ivm storingen.

I play my enemies like a game of chess...

• Xhale
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 19:11
Kabel van mij loopt ook langs de verwarmingsbuis naar boven, en tot nog toe gaat het goed. Heb je wel de goede kleurencodes gebruikt ?

Make a program idiotproof and someone will make a better idiot

• hadebe
We hebben ook een tweede kabel omhoog liggen naar een andere kamer, en ook daar werkt dezelfde computer niet. Dus beide kabels omhoog werken niet. Beetje raar verhaal. Derde kabel loopt naar andere computer op dezelfde verdieping. Die werkt wel prima. Vaag...
Overal dezelfde kleurcodes gebruikt. Niet de officiele, maar wel overal op dezelfde manier.

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 00:31
Misschien zit er een stroom adapter of een andere storingsbron er tussen? En heeft het programma het gewoon bij het verkeerde eind. Test eerst eens de lange kabel als beide PC's naast elkaar staan. Heb je de kabel zelf gemaakt?

• ziekloon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 09:11
hadebe schreef op 21 oktober 2002 @ 18:16:
Overal dezelfde kleurcodes gebruikt. Niet de officiele, maar wel overal op dezelfde manier.
Ik ben op zich niet echt een expert, maar het lijkt mij niet voor niks dat Cat5 bekabeling op een bepaalde manier moet worden aangelegd... Misschien is dat juist wel om storing over langere afstanden te voorkomen? Btw, heb je al eens gewoon een andere 20m lange kabel geprobeerd?

Verwijderd

Ik beschik ook over een kabel van 20 meter die langs een verwarmingspijp loopt. Geen enkel probleem hier.

Verwijderd

Gebruik je een gekochte kabel of eentje die zelf gemaakt is?

Verwijderd

Als je je niet aan de officiele kleurcodes houdt, kun je wel eens rare problemen krijgen.
Forceer je netwerk eens op 10mbit ipv 100. Lukt dit wel dan heb je hier je oorzaak.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
hadebe schreef op 21 oktober 2002 @ 18:16:
We hebben ook een tweede kabel omhoog liggen naar een andere kamer, en ook daar werkt dezelfde computer niet. Dus beide kabels omhoog werken niet. Beetje raar verhaal. Derde kabel loopt naar andere computer op dezelfde verdieping. Die werkt wel prima. Vaag...
Je moet altijd de juiste kleurvolgorde hebben, anders krijg je dit soort vreemde problemen.

het klinkt gek, maar ik ben het vaker tegengekomen

Verwijderd

Het klink gek zonder uitleg dat had ik ook. De uitleg is als volgt: je hebt 4 ader-paren, per aderpaar heb je een twist. Voor een gewone (straight kabel) zijn 1 en 2 een paar, en zo ook 3 en 6, 4 en 5 , 7 en 8. Je kunt volgens de kabeltester een prima kabel maken maar als je je niet aan de paren indeling houdt gaat het mis. Voor de volledigheid:

paar / pins / gebruikelijke kleur:
1 / 4 en 5 / blauw
2 / 1 en 2 / oranje
3 / 3 en 6 / groen
4 / 7 en 8 / bruin.

Indien het onduidelijk is maak een tekening!

Verwijderd

het ligt dus duidelijk aan de kabel

het volgende kan het zijn :
- iemand heeft de kabel mishandeld door er op te gaan staan of te knikken, je ziet het aan de buiten kant niet maar doordat de binnenste isolatie van de kabel is beschadigt is er overspraak en komt de data niet goed op de nic binnen maar hij geeft aan dat hij vebinding heeft want iets komt er altijd wel binnen.

- de connectors zijn niet goed gemonteerd dus je hebt teveel demping

al het gene hier boven geeft bij de meeste kabel testers geen fouten omdat die geen data over de kabel jagen maar gewoon controleren of de aders allemaal intact zijn d.m.v. gelijkspanning. Er zijn wel testers voor maar dan ga je praten over enkele honderen euro's om dat te testen.

mijn advies is gewoon die kabel eruit halen nieuwe kabel leggen( utp cat 5 mag niet aan getrokken worden eigenlijk ) en fatsoenlijke connectors gebruiken.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
post eerst de door jouw gebruikte volgordes maar eens voordat je hard gillend naar de wikel loopt voor nieuwe kabel

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 22:10
Hmm, ik heb hier dezelfde situatie, maar het werkt hier goed.

Wat je ook kan proberen is: een STP kabel gebruiken. Deze kabels zijn afgeschermd en dus (veel) minder vatbaar voor storingen onderweg.

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 10:02
Ik heb dit probleem ook wel eens gehad, kwam doordat ik gewoon mijn eigen volgorde aanhield van de kleuren, toen ik de goede volgorde gebruikte deed ie et wel goed :$

Ik heb de linker volgorde gebruikt van onderstaand plaatje

suc6

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~t.berndsen/utpcable.gif

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
de kleurvolgorde boeit niks. ik heb thuis ook 3 utp kabels gemaakt, overal maar lukraak een volgorde (wel aan beide kanten van de kabel hetzelfde) en alles werkt perfect

TheS4ndm4n#1919

• ErHa
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Hans, zag dit topic op de frontpage staan en wist gelijk dat jij het was :)

Heb je het nog voor elkaar gekregen met vaste ip adressen wat je gisteren ook nog wou proberen?

Maar ik denk toch idd ook dat je beter de stekkertjes v/d kabel af kan halen en er een paar nieuwe aan kan knijpen met de volgorde uit de FAQ...

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

Verwijderd

wat voor kabels liggen er nog meer langs die verwarmingsbuis?

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 20:02
Rocketkoen schreef:
de kleurvolgorde boeit niks. ik heb thuis ook 3 utp kabels gemaakt, overal maar lukraak een volgorde (wel aan beide kanten van de kabel hetzelfde) en alles werkt perfect
Bij een korte afstand zal dit wel werken.
Als je de paartjes bij elkaar houdt (zoals tonka al zei) zal het op langere afstand ook goed gaan.

hadebe, FF de stekkers eraf knippen en aan beide zijden een nieuwe stekker met een ander volgorde van de adertjes en het moet gaan werken. :)

overigens heb je voor een netwerkkabel alleen paar 1/2 en paar 4/5 3/6 nodig.
(bij isdn zijn dat paar 3/6 en paar 4/5)

-edit: paartje verbeterd naar 3/6 ;)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
NEEEE, ISDN gebruikt 3+6 & 4+5, netwerk gebruikt 1+2 & 3+6

• ErHa
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Knijp gewoon alle 8 de draadjes erin in de goede volgorde, wel zo makkelijk ;)

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

Verwijderd

Erikje heeft gelijk, netwerk kijkt voor signaal alleen naar 1,2,3 en 6. Andere kabels horen als kelurenpaar bij elkaar (zijn getwist) en dienen ook niet teveel uit twist gehaald te worden, want dan werkt kabel ook niet. Stelregel hiervoor: maximaal 5 centimeter onttwisten. Twist zorgt voor afscherming kabeltjes zodat ze elkaar niet gaan storen.

Andere kabel doet hetzelfde? Als je hebt gelet op het bovenstaande dan is nog maar een ding mogelijk. Kabel loopt langs storingsbron. Kan vanalles zijn, van elektriciteit tot geen goede aarding van verwarmingsbuis. Kunt 2 dingen doen: Of je legt de kabel via ander route of je koopt een STP (shielded twisted pair) kabel. Die heeft betere afscherming en heeft dus minder last van storingsbronnen.

• hadebe
Ik heb hier de door mij gebruikte volgorde niet bij de hand, maar aan beide kanten dezelfde volgorde en kleur-wit-kleur-wit etc. Ga de door jullie genoemde volgorde morgen gebruiken en ben benieuwd of dit resultaat geeft. Kabels lopen alleen langs verwarmingsbuis en door beton van het plafon, geen storingsbronnen.

• hadebe
allemaal bedankt voor het meedenken!! Inmiddels werkt het goed. Nadat we er nieuwe stekkertjes opgezet hadden werkte het netwerk alleen werkte het nog niet helemaal lekker omdat er veel fout ging bij het versturen van netwerk pakketjes. Toen de snelheid van de netwerkkaart van 100 naar 10 verlaagd en nu werkt het prima!
Pagina: 1