Ik erger me aan het sluiten van noob topics

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Klinkt misschien raar, maar meestal heb ik net een zinnige reactie getikt en wordt ik weer niet erlaubt om te posten. Kan een topic niet naar een buffer toegaan waar je de eerste 5 minuten nog even je reactie op kan posten?
Ik vind het zonde van de zinnige reactie waarvoor ik moeite doe om te tikken.

Denk ff na voordat er gereageerd wordt met: "We zijn geen helpdesk/Noob dienst"

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, daar zou misbruik van gemaakt worden
SH007 schreef op 19 oktober 2002 @ 23:28:
Hier loopt in dit draadje ook een kleine discussie over: [rml][ Idee?] Delete your own Topic[/rml]
door discussie lopende in dat topic en de reacties van mods (niet litemods) daar kwam ik met deze rectie die nogal kortaf was maar wel een kern raakt
edit:
ignore my post ga maar rustig pro's en cons afwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 23:27:
nee, daar zou misbruik van gemaakt worden
is dit nou een inhoudelijk verantwoorde reactie :r van het hele forum kan misbruik gemaakt worden! daarvoor heb je maar 1 bash scriptje nodig hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hier loopt in dit draadje ook een kleine discussie over: [rml][ Idee?] Delete your own Topic[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik ben het niet met je eens,

als ik eens kijk wat ik allemaal heb gemeld in SM de laatste 2 uur, dat zijn er al een stuk op 10 á 15, het niveau is volledig naar beneden gekelderd, mensen doen geen moeite om zelf het probleem op te lossen, dus moeten wij eigenlijk ook geen moeite doen om ze te helpen (zo je zeggen)

maar dat proberen we wel, soms kan het echter niet anders

jammer dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:28:
[...]

is dit nou een inhoudelijk verantwoorde reactie :r van het hele forum kan misbruik gemaakt worden! daarvoor heb je maar 1 bash scriptje nodig hoor!

Relax, it's good for you ;)

Maar wat bedoel je, een inhoudelijke reactie die een n00b van zijn probleem afhelpt? Dat is juist wat niet moet gebeuren, iemand moet leren met de search en google zijn problemen op te lossen, voor zover dat mogelijk is...

Vrij vertaald: "geef iemand een vis en hij heeft vandaag te eten. Leer iemand vissen en hij kan zichzelf van eten voorzien voor de rest van zijn leven" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 07-10 12:31

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Dat heb ik ook regelmatig, uit medeleven ga je dan toch een linkje posten waar ze de oplossing kunnen vinden, zelfs als ze geen moeite gedaan hebben.
Waarschijnlijk is het beter zo, want als n00bs een slotje krijgen nadat ze al antwoord hebben doen ze het de volgende keer gewoon opnieuw.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet eigenlijk überhaupt al helemaal niet ingaan om n00bs. Sorry maar we zijn een forum voor gevorderden. n00bs kunnen het op www.beginnersweb.nl proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
AMD_er schreef op 19 oktober 2002 @ 23:29:

als ik eens kijk wat ik allemaal heb gemeld in SM de laatste 2 uur, dat zijn er al een stuk op 10 á 15, het niveau is volledig naar beneden gekelderd, mensen doen geen moeite om zelf het probleem op te lossen, dus moeten wij eigenlijk ook geen moeite doen om ze te helpen (zo je zeggen)

maar dat proberen we wel, soms kan het echter niet anders

jammer dan
valt wel op dat de aanleiding van mijn post hier is naar wanabee-mod reacties van jou, ik tik een inhoudelijk stukje dat niet gepost mag worden en jij staat er met de standaard google crap... sorrie hoor maar wie is hier nou posts aan het verzamelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

AMD_er schreef op 19 oktober 2002 @ 23:29:

Als jij een reply typt waarin jij uitlegt dat de topicstarter eerst zelf moet zoeken, aangeeft hoe hij het best kan zoeken en hoe hij het de volgende keer beter kan doen is het gewoon wel jammer dat zo'n post er nooit doorkomt. Maar meestal wordt dit ook wel gezegd als een topic gesloten wordt

Ik denk dat ik een van de GoTters ben die er het meest last van heeft, dat een topic is gesloten voordat ik een reply heb geplaatst. Meestal ICQ ik dan degene die hem gesloten heeft als de sluitmessage niet volledig is ofzo, of als ik na een lange zoektocht eindelijk de oplossing heb gevonden. Maar om nou te zeggen dat ik me erger aan het sluiten van n00b-topics: Nee. Hoe eerder ze dicht zijn, hoe beter :).
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 23:31:
Vrij vertaald: "geef iemand een vis en hij heeft vandaag te eten. Leer iemand vissen en hij kan zichzelf van eten voorzien voor de rest van zijn leven" :)
Er heeft iemand heel lang rondgelopen met een pracht van een sig: "If you give a man fire, he'll be warm for the rest of the day. If you set a man on fire, he'll be warm for the rest of his life". Meesterlijk :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 23:32:
Je moet eigenlijk überhaupt al helemaal niet ingaan om n00bs. Sorry maar we zijn een forum voor gevorderden. n00bs kunnen het op www.beginnersweb.nl proberen.
als iemand vraagt om een ftp programma om backups te draaien, nou als jullie er binnen 1 tel antwoord op weten (van de meeste backup progjes kan ik dat zo zeggen) maar als zoiets op slot wordt gegooit omdat er door de persoon in kwestie niet naar gezocht wordt...

idee:
pleur alle noob posts direct naar een nieuw te maken noob-forum, die niet wordt gemodereerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Niet online
Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:32:
[...]

valt wel op dat de aanleiding van mijn post hier is naar wanabee-mod reacties van jou, ik tik een inhoudelijk stukje dat niet gepost mag worden en jij staat er met de standaard google crap... sorrie hoor maar wie is hier nou posts aan het verzamelen
kijk als er telkens topic's komen van hoe doe ik dit en dat etc. etc.
van die simpele dingen, die gewoon op de zoeken zijn
dan spamt die hele boel hier vast,

en dan dat gezeur over posts, ja, ik ben veel gelukkiger als ik 10000 posts (geloof je het zelf (wat voegt het voor extra waarde toe aan je leven :?)) heb of 800 (ofzo) wat een gelul :X sorry

maar ja das jou mening (moest ik ff kwijt dat bovenstaande)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Compubiter schreef op 19 oktober 2002 @ 23:34:
[...]
Meestal ICQ ik dan degene die hem gesloten heeft als de sluitmessage niet volledig is ofzo, of als ik na een lange zoektocht eindelijk de oplossing heb gevonden.
gisteren nog een meeltje naar een modje gestuurd of hij zo vriendelijke wilde zijn om mijn reactie te editen en er een linkje bij te zetten, om zo iemand te helpen, het is toch te triest voor worden dat je niet eens een reactie terug krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:35:

idee:
pleur alle noob posts direct naar een nieuw te maken noob-forum, die niet wordt gemodereerd

Ammenevernooit niet. Maak 't nou zeg.

Als je het niveau voor GoT niet hebt dan moet je ergens anders je heil zoeken, en als je dan de nodige techkennis en nettiquette hebt opgedaan mag je het als GoT-newbie hier nog eens proberen. Zo werkt het en niet andersom. User passen zich maar aan aan het niveau van het forum, en zeker niet andersom.

En ja dat zal vast wel arrogant overkomen maar je moet grenzen stellen. Het is hier simpelweg geen n00bforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:35:
[...]

idee:
Dan loopt het zeker uit de hand :X

Voor dat soort mensen is er www.beginnersweb.nl (zoals hierboven al een paar keer staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
het is geen noob forum nee, maar het is dan ook onzin om uberhaupt een gesloten topic te sluiten ipv te deleten, database polution.

Wat is er mis mee als je toch al wat hebt staan om dat er bij te zetten? Dat mensen lui worden? (volgens mij is de helft van het klanten bestand dat toch al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 23:37:

[...]

Als je het niveau voor GoT niet hebt dan moet je ergens anders je heil zoeken, en als je dan de nodige techkennis en nettiquette hebt opgedaan mag je het als GoT-newbie hier nog eens proberen. Zo werkt het en niet andersom. User passen zich maar aan aan het niveau van het forum, en zeker niet andersom.

En ja dat zal vast wel arrogant overkomen maar je moet grenzen stellen. Het is hier simpelweg geen n00bforum.
_/-\o_

Ik gooi zo goed als alle topics die niet aan de policy voldoen dicht.
Niet gezocht? topic dicht. Gewoon pech gehad.
Als een user hierin op gaat vallen dan krijg hij mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 23:37:

[...]

Het komt helemaal niet arrogant over bij mij.

Het is simpelweg de waarheid, amen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:36:
gisteren nog een meeltje naar een modje gestuurd of hij zo vriendelijke wilde zijn om mijn reactie te editen en er een linkje bij te zetten, om zo iemand te helpen, het is toch te triest voor worden dat je niet eens een reactie terug krijgt
Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:28:
Als het in een soortgelijke formulering was kan ik me voorstellen dat het niet wordt aangepast. Vriendelijk zijn schijnt een stuk beter te werken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:39:
het is geen noob forum nee, maar het is dan ook onzin om uberhaupt een gesloten topic te sluiten ipv te deleten, database polution.

Wat is er mis mee als je toch al wat hebt staan om dat er bij te zetten? Dat mensen lui worden? (volgens mij is de helft van het klanten bestand dat toch al)

Ja .. en als je elke n00b een antwoord op een zilveren schaaltje aanreikt zal het alleen maar erger worden.

Loze topics gaan dicht, en de uitzonderlijk stupide topics gaan naar de trashcan. :)

Ik vind het geweldig dat je mensen van oplossingen wilt voorzien hoor. Maar in deze gevallen vererger je daarmee de zaak. Lullig maar waar.

En niet negatief bedoeld maar: ga naar beginnersweb, registreer je, en help daar computernieuwelingen met je kennis. Daar zal het namelijk wel zeer gewaardeerd worden. En dan kun je hier tenminste wat op niveau over dingen praten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Niet online
SH007 schreef op 19 oktober 2002 @ 23:40:
[...]

_/-\o_

Ik gooi zo goed als alle topics die niet aan de policy voldoen dicht.
Niet gezocht? topic dicht. Gewoon pech gehad.
dit vind ik de goede manier van modden, hier kan ik het helemaal in vinden,
dit is volgens mij ook de enige manier om die mensen het duidelijk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Compubiter schreef op 19 oktober 2002 @ 23:41:
[...]

[...]
Als het in een soortgelijke formulering was kan ik me voorstellen dat het niet wordt aangepast. Vriendelijk zijn schijnt een stuk beter te werken ;).
ik zal het meeltje ff zoeken, ik ben nu zwaar pisted! en dit was mijn meeltje:

http://www.wacom-europe.com/uk/products/cintiq/index.asp

kun je deze ff bij plakken... je was wel weer erg snel met dichtgooien zeg :D

Groetjes,

Stefan de Konink aka Skinkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:43:
http://www.wacom-europe.com/uk/products/cintiq/index.asp

kun je deze ff bij plakken... je was wel weer erg snel met dichtgooien zeg :D

Groetjes,

Stefan de Konink aka Skinkie
Je hebt er toch wel een linkje naar het topic bijgezet hoop ik? Zo is het waarschijnlijk niet duidelijk om welke reactie het ging ;).

Als je dat er wel hebt bijgezet, moet je misschien nog even wachten. Niet alle mods checken elke dag hun mail :P
En ik heb een hoop mensen horen praten over een "Social Life" ofzo. Misschien dat ik dat ook ooit nog wel eens misschien ga proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Compubiter schreef op 19 oktober 2002 @ 23:46:
[...]
Je hebt er toch wel een linkje naar het topic bijgezet hoop ik? Zo is het waarschijnlijk niet duidelijk om welke reactie het ging ;).
dat was het onderwerp...
Als je dat er wel hebt bijgezet, moet je misschien nog even wachten. Niet alle mods checken elke dag hun mail :P
beetje vreemd als modje zijnde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, maaruh, dwaalt dit topic niet een beetje af :P :
Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:26:
blabla
Kan een topic niet naar een buffer toegaan waar je de eerste 5 minuten nog even je reactie op kan posten?
blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:47:
[...]

dat was het onderwerp...
Dat is leuk bedoeld, maar ik heb een hekel aan mailtjes met zo'n onderwerp :P
Dan kun je namelijk niet goed zien waar het over gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Mwa, GoT is geen moeten, het is mogen. Alle mods doen dit vrijwillig _/-\o_ :P dus je kunt zoiets niet van ze eisen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
ik ga me nu serieus met mijn hoofd tegen de muur slaan
ik heb een hekel aan mailtjes met zo'n onderwerp
hoe moet ik met meneer half-god communiceren? een html meeltje maken met een linkje en een a href?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Compubiter schreef op 19 oktober 2002 @ 23:51:
[...]
Mwa, GoT is geen moeten, het is mogen. Alle mods doen dit vrijwillig _/-\o_ :P dus je kunt zoiets niet van ze eisen :).
je bedoelt dat je niet kan eisen om 1x per 24u de meel te checken? maar wel om hun fora in de gaten te houden... jah jah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

[...]

dat was het onderwerp...

[...]

Waarom is het vreemd dat een mod niet elke dag zijn mail controleert?
Deze mensen steken vrijwillig véél vrije tijd in dit forum. Je kan simpelweg geen eisen stellen aan mensen die hier nu al zoveel tijd en moeite steken in het onderhoeden van het niveau op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:53:
[...]

je bedoelt dat je niet kan eisen om 1x per 24u de meel te checken? maar wel om hun fora in de gaten te houden... jah jah

't is geen baan. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
tuurlijk is het geen baan, maar volgens mij worden er ook voor modjes eisen opgesteld waaraan voldaan moeten worden.

helaas dwalen we weer een beetje af, terug naar de buffer van hooguit 5 minuten waar mensen hun laatste zinnige reactie nog bij kunnen posten

(eventueel gaan deze eerst langs een modje die aanvinkt welke reacties nog door zouden mogen)

naar aanleiding van: Non-Tech / Tech ratio's

misschien is het is handig om met een groep mensen het totale forum over 1 (of meerdere dagen) langs te lopen en bekijken wat voor type topics er worden geopend.
Vragen topics
Noob topics
Laat is zien wat voor moois we hebben gemaakt topics
Opinie topics (wat heb jij thuis staan)
Opinie topics (heb jij daar ook last van)

die trent dus, misschien een leuk verhaaltje voor op de frontpage, psychologie student er bij.. misschien kun je dan ook zien dat ervaren GoT'ers (niveau aantal post ivt het aantal dagen geregistreerd) ook noob vragen posten die misschien na het googlen nog steeds onduidelijk bleken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je enig idee hoe arbeidsintensief dat is? Gewoon niet haalbaar.

Kortom: je hebt gewoon pech in zo'n geval. Als een topic dicht zit is ie ook dicht. Lullig voor de moeite die je gedaan hebt .. maar je had je ook kunnen realiseren (ga ik weer) dat je in de 1e plaats zo'n n00b al niet aan had moeten sporen vooral lekker lui te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
volgens mij is het eerste dingen wat ze voor jullie moeten maken een behoorlijke gui (non-webbased) waarbij je post actief ziet updaten, en een lijstje met reacties op die topics.
als ik modje zou zijn zou ik dat zeker geen overbodige luxe vinden... en dan valt het arbeids intensieve ook wel mee, immers je wordt niet actief bewogen om naar een pagina met een lijstje te gaan, maar het gesloten topic komt netjes op je scherm met mogelijke zinnige reacties.
edit:
eventueel kan de email gelijk worden afgeleverd in zo'n soort programma, meel met als onderwerp het topic/topic link/of titel kan automatisch een overzicht geven van het betreffende topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:52:

[...]

hoe moet ik met meneer half-god communiceren? een html meeltje maken met een linkje en een a href?
Nee, gewoon even een fatsoenlijk onderwerp verzinnen.
Zoveel moeite kost dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
SH007 schreef op 20 oktober 2002 @ 00:13:
[...]

Nee, gewoon even een fatsoenlijk onderwerp verzinnen.
Zoveel moeite kost dat toch niet?
als ik een solicitatie stuur, zet ik in het betreft veld toch het sollicitatie nummer? ik zet daar niet de omschrijving van de taak neer. als ik in het onderwerp het topic plak zie je gelijk over welke thread het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Skinkie schreef op 19 oktober 2002 @ 23:52:

[...]

reageer eens normaal ofzo. Het is hier geen "ik kom mijn persoonlijke frustraties uiten omdat ik graag in eenvoudige topics reageer maar die gaan dicht dus ben ik mijn post kwijt" forum.

Dit hele topic lijkt niet echt ergens over te gaan, we worden beklaagd van twee kanten, de ene kant de mensen die graag discussies op hoog niveau willen en aan de andere kant de mensne die graag hun simpele vragen willen stellen, omdat er zo lekker snel antwoord is hier (er is immers veel kennis).

Alleen is die kennis er dus, omdat we streng modereren. We kiezen daar dus voor. Er zijn al mensen weggegaan omdat ze vinden dat het al een groot kansloos gebeuren is.

En een feature zodat jij nog wel de mensen kan/mag helpen lijkt me nutteloos, om alleen maar jouw frustraties goed te maken. Ga dan in het digital forum van FOK reageren, of op beginnersweb, of op het c!t forum. Stuk voor stuk veel kleinere fora, waar dat soort vragen wel mogen (waar je ook minder snel antwoord hebt, causaal verbandje? 8)7).

We doen het niet voor niets hoor...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Skinkie schreef op 20 oktober 2002 @ 00:16:
[...]

als ik een solicitatie stuur, zet ik in het betreft veld toch het sollicitatie nummer? ik zet daar niet de omschrijving van de taak neer. als ik in het onderwerp het topic plak zie je gelijk over welke thread het gaat...

"sollicitatie naar die en die functie, nummer bladiebla"

Je topictitel moet gewoon duidelijk zijn. Niet een URL inplakken, dat is vervelend, dekt TOTAAL de lading niet.

Forumgedrag.

Gathering of Tweakers.net is een groot forum. Met meer dan 50.000 geregistreerde leden, waaronder een paar duizend actieve bezoekers per dag, kun je je voorstellen dat
er afspraken
nodig zijn. Dit gaat niet alleen over wat nou wel en niet mag, maar ook over hoe je je gedraagt; anders is het in no time een zootje. En dat laatste wil niemand natuurlijk.

Misschien dat een aantal regels je wat overdreven in de oren zal klinken, maar in de praktijk blijkt deze regulering gewoon nodig te zijn om het forum 'leefbaar' te houden. Het
forum is namelijk méér dan tekst in een database, getypt door verschillende mensen. Het forum is een 'levende gemeenschap' waar je samen met anderen de 'bewoners' van
vormt. Net zoals elders is het ook hier een kwestie van (veel) geven en nemen. Jij helpt anderen en anderen helpen jouw, en daarbij behandel je elkaar zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden.

Zoals gezegd is het hier geen helpdesk. We verwachten dan ook dat je voordat je hier komt zelf moeite doet, en op het forum duidelijk kenbaar maakt
wat je zèlf hebt gedaan, wat je wilt bereiken en wat je daarin tegenhoudt.

Mocht je een topic openen, maak je probleem dan duidelijk middels een goede topictitel en openingsreactie. Als je reageert op een topic, doe dit dan constructief en
duidelijk. Een geintje moet kunnen, maar moet niet een heel topic gaan beheersen. Het is overigens al helemaal niet de bedoeling dat je hier de boel even flink op stelten komt zetten.

Lijkt Gathering of Tweakers een beetje te hoog gegrepen: BeginnersWeb is een prima alternatief, en legt niet
zulke hoge eisen als Gathering of Tweakers. Een prima opstapje naar GoT dus.

Voordat je je toevlucht zoekt op GoT:
  • Lees eerst de handleiding / tutorial.
  • Bezoek eens de website / het forum van de leverancier.
  • Neem eens een kijkje bij search-sites als Google, de GoT-search of PC-Problemen.com.
  • Logisch nadenken en gewoon proberen.
  • ...

Het is dus niet de bedoeling dat als je ergens eventjes niet uitkomt of je snel advies wilt, je een berichtje op het forum kwakt en een uurtje later de oplossing komt afhalen. Je wordt geacht zelf initiatief te nemen, en als je er echt niet uitkomt pas de hulp van het forum in te roepen!

Voordat je een topic opent:

• Probeer de search eens.
  • Neem de forum-FAQ's eens door.
  • Stel je vraag in het juiste subforum.
  • Lees de policy / FAQ van het betreffende subforum over de daar geldende huisregels.

Het forum is, in de drie jaar dat het online is, een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ-topic opgelost kunnen worden of anderszins niet
voldoen aan de policy zullen gesloten worden.

De topictitel:

Goed. Jij hebt een boeiend onderwerp of een interessante vraag, en je wilt daar een topic voor openen. Neem dan even de tijd om een duidelijke topictitel te bedenken. Zo kunnen andere mensen sneller zien of het onderwerp voor hen ook interessant is. Al is een topictitel met allemaal hoofdletters lekker duidelijk, het wordt niet echt gewaardeerd, simpelweg omdat dat irritant is.

Met een halve topictitel weet niemand meteen wat je bedoelt, en het kan heel wat irritatie opwekken als dat dag in dag uit gebeurt. Begin je topictitel met bijvoorbeeld [Win98] of [CD-ROM]. Zet er dan ook meteen de kern van je vraag bij, want met "[XP] Doet het niet....." schieten we ook niet veel op. Een goede topictitel is dus het halve werk.

De openingspost:

De andere helft is een duidelijke omschrijving van wat je bedoelt. Alhoewel een quiz op de tv heel leuk kan zijn, hebben we hier liever een discussie of een goed gesprek. Als we moeten gaan raden wat je bedoelt zorgt dat er alleen maar voor dat je geen antwoord krijgt. Wees niet alleen duidelijk, maar ook nog eens enthousiast!

Anderen zullen bereid zijn je te helpen als je laat merken dat je al flink bezig bent geweest en bereid bent om zelf nog wat te klussen om er iets van te leren. Toon ook aan dat je zelf snapt waar je mee bezig bent.

Dingen waar je rekening mee dient te houden:

• Leg je probleem goed uit. Hetgeen jij zegt is namelijk het enige dat anderen van jouw probleem weten. Hoe meer (relevante) informatie je geeft, hoe beter
      je geholpen kunt worden
    • Noem eventueel terzake doende omstandigheden en feiten (gebruikt OS, hardware etc).
    • Maak duidelijk wat je zelf hebt geprobeerd (en probeer dit zo mogelijk 'te bewijzen').
    • Geef eventueel linkjes naar websites die je hebt bezocht (en geef aan waarom die informatie niet voldoende was).
    • Probeer er een duidelijk! verhaal van te maken dat door andere mensen prettig te lezen en goed te begrijpen valt!

Zoals hierboven wel blijkt zijn een goede en duidelijke openingsreactie en de titel daarvan belangrijke onderdelen van een topic. Wees duidelijk in wat niet werkt, wat je zelf al gedaan hebt en wat je tegenhoudt in hetgeen je wilt.

Reageren:
Reageer on-topic en probeer de topicstarter te helpen met zijn probleem:

• Laat niet merken dat je de topicstarter dom vindt; dat hij / zij iets niet weet wat jij wel weet, daar kan hij / zij ook niks aan doen.
  • Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wijsneus gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt in Schop een Modje. Zie voor verdere uitleg daartoe de Schop een Modje richtlijnen. Zie verder ook de Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics">uitgebreidere uitleg hierover
  • Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Wat we ook duidelijk niet op prijs stellen:

• EXCEPTIONEEL HOOFDLETTERGEBRUIK.
  • Een probleem neerleggen in de verwachting dat je begrepen wordt, en dat je wel eventjes (binnen 10 minuten) een (kant en klare) oplossing hebt.
  • Te veel smilies gebruiken (of de 'verkeerde').
  • Je probleem binnen 24 uur met een 'schopreactie' onder de aandacht brengen.
  • Je probleem in meerdere subfora aan de orde brengen (crossposten / dubbelposten). Één thread is ècht genoeg.
  • Mensen erop wijzen dat er iets niet klopt aan de thread (searchvraag ed.) Zie ook: Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics">deze mededeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
JvS: waarom sluiten ipv wissen jullie die topics dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heu? Deja vu... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter

Compubiter

Think again

Skinkie schreef op 20 oktober 2002 @ 00:21:
JvS: waarom sluiten wissen ipv wissen sluiten jullie die topics dan niet?
Als alle topics ineens zouden verdwijnen zouden mensen gewoon een nieuw topic openen. Dat gebeurt nu al vaak genoeg als mensen een slotje krijgen, maar nu is hun topic er nog en kunnen ze zien wat er mis is ;).

[ Voor 0% gewijzigd door Compubiter op 20-10-2002 00:31 . Reden: althans, op deze quote reageerde ik :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

welke topics wissen wij dan? Wij sluiten toch alleen maar topics?

* JvS wist nooit topics, tenzij het puur geflame is ofzo, maar dat komt bijna nooit voor. tweakers zijn relatief keurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
reageer eens normaal ofzo. Het is hier geen "ik kom mijn persoonlijke frustraties uiten omdat ik graag in eenvoudige topics reageer maar die gaan dicht dus ben ik mijn post kwijt" forum.
tijd van het normale reageren heb ik na het vorige aantal incidenten een beetje verloren, gelukkig (voor GoT) kan ik mijn kritiek topics goed scheiden van de techtopics.
Dit hele topic lijkt niet echt ergens over te gaan, we worden beklaagd van twee kanten, de ene kant de mensen die graag discussies op hoog niveau willen en aan de andere kant de mensne die graag hun simpele vragen willen stellen, omdat er zo lekker snel antwoord is hier (er is immers veel kennis).
Niemand beklaagt je, er wordt op enigszins opdringerige wijze gevraagd om een voorstel te realiseren en een aantal tips geven om dit makkelijker voor de uitvoerders te maken.
Alleen is die kennis er dus, omdat we streng modereren. We kiezen daar dus voor. Er zijn al mensen weggegaan omdat ze vinden dat het al een groot kansloos gebeuren is.
Denk nou niet dat alle kennis wegvloeid omdat jullie goed dan wel slecht modereren, de toekomstige generatie gaat ook wel dingen leren, maak je daar maar niet druk om. Alles gaat net als in een berglangschap op en neer.
En een feature zodat jij nog wel de mensen kan/mag helpen lijkt me nutteloos, om alleen maar jouw frustraties goed te maken.
dat slaat nergens op dit voorkomt gewoon dat zinnige reacties overboord worden gegooid, en ik mis ook de totale zin van het trashen ipv sluiten van zo'n topic
Ga dan in het digital forum van FOK reageren
doe ik bij de interesante topics al, waar mensen op de goede weg zijn omdat ze bijvoorbeeld lef hebben om linux uitteproberen en omdat ik geleerd heb om een aantal valkuilen te passeren hoeft die andere persoon daar niet nog een keer in te vallen, had ik vroeger maar internet...
of op beginnersweb, of op het c!t forum
vind got en fok bijhouden op topics al voldoende werk Stuk
waar je ook minder snel antwoord hebt, causaal verbandje?
gaat om de kennis van een persoon op een speciek domein vlak, als een beginner met linux maar naar beginnersweb toe moest, maar hij heeeeeeel veeeeeel van wiskunde (of van mij part windows) afweet, mag hij hier met z'n linux vragen niet meer posten... denk ff na man! een beginner weet misschien over 1 ding weinig... maar weet heus wel wat hoor! (Heb het in dit verband niet over totale n00bs die nog nooit een woordeboek/encyclopie/zoekmachine hebben aangeraakt, die horen daar thuis ja, ligt aan het interlectuele niveau van iemand, iq testje voordat je op GoT mag dan maar doen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In het geval je het omgekeerd bedoelt: sluiten heeft diverse voordelen tov wissen

- het topic is uit de hand gelopen maar is wel leerzaam
- soms staat er wel een antwoord op een n00b vraag, wat de vragensteller, maar ook mensen die wel zoeken kunnen gebruiken
- zie Compubiter :)
- zo weten andere mensen wat niet is gewensd

En ontopic: ik vindt het niet eens zo'n gek idee, voor mensen die al voor het slotje op de reply knop hadden gedrukt. Maar aangezien topics niet voor niets op slot gaan is enige hulp meestal te veel; dan leren ze nooit zoeken etc.

(ik waardeer je input trouwens wel, een voorstel geven dat in jouw opinie GoT beter kan maken kan IMHO nooit kwaad; dat we het er niet mee eens zijn is een tweede)
gaat om de kennis van een persoon op een speciek domein vlak, als een beginner met linux maar naar beginnersweb toe moest, maar hij heeeeeeel veeeeeel van wiskunde (of van mij part windows) afweet, mag hij hier met z'n linux vragen niet meer posten...
Ik heb van m'n leven maar 1x Linux geinstalleerd. Maar voor het beetje probleempje dat ik ooit had heb ik eerst goed gezocht in handleidingen, tutorials, GoT search en Google. Toen was een vraag niet meer nodig. Het gaat normaliter niet om je kennis maar om hoeveel moeite je doet voor je post.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbij: denk eens aan flametopics die op slot gegooid worden. Dan zouden alle nog druk typende flamers nog ff een schop na kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 00:43:
Daarbij: denk eens aan flametopics die op slot gegooid worden. Dan zouden alle nog druk typende flamers nog ff een schop na kunnen geven.
nee want als je zinnige reacties zou af kunnen vinken (denk dus aan een echt programma waar je GoT mee zou modereren) heb je daar geen last van.
Maarja als je topics op slot gooit, dan kunnen mensen zien wat niet mag. Als je zo'n zelfde topic wist dan zijn de flames ook in 1x weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Skinkie schreef op 20 oktober 2002 @ 00:35:
gaat om de kennis van een persoon op een speciek domein vlak, als een beginner met linux maar naar beginnersweb toe moest, maar hij heeeeeeel veeeeeel van wiskunde (of van mij part windows) afweet, mag hij hier met z'n linux vragen niet meer posten... denk ff na man! een beginner weet misschien over 1 ding weinig... maar weet heus wel wat hoor! (Heb het in dit verband niet over totale n00bs die nog nooit een woordeboek/encyclopie/zoekmachine hebben aangeraakt, die horen daar thuis ja, ligt aan het interlectuele niveau van iemand, iq testje voordat je op GoT mag dan maar doen?)
Ik wil even reageren op dit stukje, de rest laat ik aan jvs over. ;)

Op GoT wordt niemand gediscrimineerd op kennis. Ik zit bijvoorbeeld veel in IT, maar stel dat ik iets in P&W wil posten dan zorg ik wel dat daar een goede post komt.

Dit is namelijk het verschil tussen een n00b en iemand die niet veel kennis heeft over een bepaald onderwerp.

Een n00b die zal in P&W een topic openen op de volgende manier:
Ik wil een scippie voor dit en dit, wie kan dit voor mij maken ?
Iemand die weinig kennis heeft van P&W, maar wel graag op hoog niveau een vraag wil stellen, zal dat op de volgende manier doen:
Hallo allen,

Ik ben net bezig met php, maar nu wil een een script maken die het volgende doet <insert uitleg van minimaal 2 regels>

Nu heb ik al hier en hier gekeken <insert links>

En daar heb ik dit gevonden en heb een aantal dingen veranderd, echter zodra ik het opstart krijg ik de volgende melding <insert melding>.

Ik heb het idee dat het aan dit stuk van de code ligt <insert gedeelte van code>

Is hier iemand die mij hiermee kan helpen ?
Je ziet het verschil wel en dit komt al op een hele andere manier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:30

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik denk sowieso dat de wil van de mensen om te reageren al anders is.. In het tweede geval zullen mensen concreet proberen om aanwijzingen te geven, c.q. het probleem op te lossen. Eventueel een uitleg van de foutmelding of aangeven waar het ongeveer aan kan liggen.

In het eerste geval werkt het meestal al zeer goed om de titel(!) of een paar zoekwoorden in Google te gooien. Dit levert wel een aantal links op; de google-link is dan wat de topicstarter als antwoord krijgt.... Is hij er mee geholpen? tsja, naar gelang zijn inzet; hij weet nu op welke zoekwoorden hij kan zoeken.

Maar echt de topic's, in de trant van "Ik zoek dit en dit en jullie zoeken voor mij" mogen wat mij betreft ook direct gesloten worden. Het is hier naar mijn weten nog steeds geen helpdesk. Iemand helpen: wil ik graag doen. Iemands werk doen: pas ik voor.

Tuurlijk kan je deze topics overslaan; maar stel dit wordt niet gedaan. Dan blijven dus veel van dit soort topic's over; dat trekt automatisch weer meer van dit soort topics aan en ik denk dat een hoop users het dan voor gezien houden...

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
je slaat voor een p&w topic de spijker op z'n kop.

maar als ik wil weten hoe een alternatief programma heet of een functionele beschrijving geef van een programma, dan is het toch juist aan de "ervare" mensen om hun kennis te delen met de nog minder bedeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 20 oktober 2002 @ 00:50:
Dit is namelijk het verschil tussen een n00b en iemand die niet veel kennis heeft over een bepaald onderwerp.

Een n00b die zal in P&W een topic openen op de volgende manier:

Moet je eens goed m'n posts lezen in LA en zo. Ik maak consequent een verschil tussen de term n00b en newbie :)

n00b = luie en/of ongemanierde newbie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Skinkie schreef op 20 oktober 2002 @ 00:58:
je slaat voor een p&w topic de spijker op z'n kop.

maar als ik wil weten hoe een alternatief programma heet of een functionele beschrijving geef van een programma, dan is het toch juist aan de "ervare" mensen om hun kennis te delen met de nog minder bedeelden?
Dat mag wel, maar onder bepaalde regels(uit de SA policy):
:? Wie gebruikt / wat zijn je ervaringen met dit soort programma's?
Er komen regelmatig topics met de vraag wie er ervaring heeft met bepaalde programma's. 'Wat is de beste defrag

tool?', 'Wat is de beste freeware?' of 'Wie kent er een programma dat z'n werk beter doet dat Paint?'. Daar is niets

mis mee, er kunnen leuke discussies uit ontstaan. Maar een opsomtopic heeft weinig zin. Als je dus een dergelijke

vraag stelt zou je even rekening moeten houden met een aantal punten:
• geef goed aan wat je nu precies zoekt,
• geef aan welke programma's je al hebt geprobeerd,
• geef aan waarom die programma's niet voldeden,
• vraag in je beginpost duidelijk dat de reacties gefundeerd moeten zijn. We hebben weinig aan 'je moet Trillian

gebruiken!', vraag om een onderbouwing waarom en wat het beter/slechter doet.
Pagina: 1