Algemene gedragsregels (Netiquette)
Forumgedrag.
Gathering of Tweakers.net is een groot forum. Met meer dan 100.000 geregistreerde leden, en duizenden actieve bezoekers per dag, kun je voorstellen dat er afspraken nodig zijn. Dit gaat niet alleen over wat nou wel en niet mag, maar ook over hoe je jezelf gedraagt; anders is het in no-time een zootje. En dat laatste wil niemand natuurlijk.Misschien dat een aantal regels je wat overdreven in de oren zal klinken, maar in de praktijk blijkt deze regulering gewoon nodig te zijn om het forum 'leefbaar' te houden. Het forum is namelijk méér dan tekst in een database, getypt door verschillende mensen. Het forum is een 'levende gemeenschap' waar je samen met anderen de 'bewoners' van vormt. Net zoals elders is het ook hier een kwestie van (veel) geven en nemen. Jij helpt anderen en anderen helpen jou, en daarbij behandel je elkaar zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden.
Het is hier geen helpdesk. We verwachten dan ook dat je voordat je hier komt zelf moeite doet, en op het forum duidelijk kenbaar maakt wat je zelf hebt gedaan, wat je wilt bereiken en wat je daarin tegenhoudt.
Mocht je een topic openen, maak je probleem dan duidelijk middels een goede topictitel en openingsreactie. Als je reageert op een topic, doe dit dan constructief en duidelijk. Een geintje moet kunnen, maar moet niet een heel topic gaan beheersen. Het is overigens al helemaal niet de bedoeling dat je hier de boel even flink op stelten komt zetten.
Voordat je toevlucht zoekt op GoT:
Voordat je een topic opent:Het is dus niet de bedoeling dat als je ergens eventjes niet uitkomt of je snel advies wilt, je een berichtje op het forum kwakt en een uurtje later de oplossing komt afhalen. Je wordt geacht zelf initiatief te nemen en als je er echt niet uitkomt pas de hulp van het forum in te roepen!
- Lees eerst de handleiding / tutorial / De helpfunctie (veelal F1).
- Bezoek eens de website / het forum van de leverancier.
- Neem eens een kijkje bij search-sites als Google, de GoT-search.
- Logisch nadenken en gewoon proberen.
- ...
De topictitel:Het forum is, in de meerdere jaren dat het online is, een vergaarbak geworden van veel problemen. De kans is dus groot dat iemand anders jou al voor is geweest met hetzelfde probleem of dat het opgenomen is in een FAQ, maak daar gebruik van. Problemen die via de search of een FAQ opgelost kunnen worden of anderszins niet voldoen aan de policy zullen gesloten worden.
- Probeer de search eens.
- Neem de forum-FAQ's eens door.
- Stel je vraag in het juiste sub-forum.
- Lees de policy / FAQ van het betreffende sub-forum over de daar geldende huisregels.
Goed. Jij hebt een boeiend onderwerp of een interessante vraag en je wilt daar een topic voor openen. Neem dan even de tijd om een duidelijke topictitel te bedenken. Zo kunnen andere mensen sneller zien of het onderwerp voor hen ook interessant is. Al is een topictitel met allemaal hoofdletters lekker duidelijk, het wordt niet echt gewaardeerd, simpelweg omdat dat irritant is: "HELP [iets] DOET HET NIET !!!" is dus niet de bedoeling.De openingspost:
Met een halve topictitel weet niemand meteen wat je bedoelt en het kan heel wat irritatie opwekken als dat dag in dag uit gebeurt. Begin je topictitel met bijvoorbeeld [Win98] of [CD-ROM]. Zet er dan ook meteen de kern van je vraag bij, want met "[XP] Doet het niet....." schieten we ook niet veel op. Een goede topictitel is dus het halve werk.
De andere helft is een duidelijke omschrijving van wat je bedoelt. Alhoewel een quiz op de tv heel leuk kan zijn, hebben we hier liever een discussie of een goed gesprek. Als we moeten gaan raden wat je bedoelt zorgt dat er alleen maar voor dat je geen antwoord krijgt. Wees niet alleen duidelijk, maar ook nog eens enthousiast!Reageren:
Anderen zullen bereid zijn je te helpen als je laat merken dat je al flink bezig bent geweest en bereid bent om zelf nog wat te klussen om er iets van te leren. Toon ook aan dat je zelf snapt waar je mee bezig bent.
Dingen waar je rekening mee dient te houden:
Zoals hierboven wel blijkt zijn een goede en duidelijke openingsreactie en de titel daarvan belangrijke onderdelen van een topic. Wees duidelijk in wat niet werkt, wat je zelf al gedaan hebt en wat je tegenhoudt in hetgeen je wilt.
- Leg je probleem goed uit. Hetgeen jij zegt is namelijk het enige dat anderen van jouw probleem weten. Hoe meer (relevante) informatie je geeft, hoe beter je geholpen kunt worden
- Noem eventueel ter zake doende omstandigheden en feiten (gebruikt OS, hardware etc).
- Maak duidelijk wat je zelf hebt geprobeerd en vertel waarom dit je niet verder geholpen heeft. Wees hierbij specifiek, zodat de info relevant is. "Ik heb niets gevonden" zegt niets.
- Geef eventueel linkjes naar websites die je hebt bezocht (en geef aan waarom die informatie niet voldoende was).
- Probeer er een duidelijk! verhaal van te maken dat door andere mensen prettig te lezen en goed te begrijpen valt!
Reageer on-topic en probeer de topicstarter te helpen met zijn probleem:Wat we ook duidelijk niet op prijs stellen:
- Laat niet merken dat je de topicstarter dom vindt; dat hij / zij iets niet weet wat jij wel weet, daar kan hij / zij ook niks aan doen.
- Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wijsneus gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan via Schop een Modje of door het aanmaken van een topicreport; zie verder deze mededeling.
- Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
Topic einde:
- EXCEPTIONEEL HOOFDLETTERGEBRUIK.
- Topictitels in de geest van "HELP !!!!!!!!! [iets] DOET HET NIET !!!!!!!!!"
- Een probleem neerleggen in de verwachting dat je begrepen wordt en dat je wel eventjes (binnen 10 minuten) een (kant en klare) oplossing hebt.
- Waar vind/koop/huur/whatever ik [iets] vragen. Tweakers.net Vraag en Aanbod, de pricewatch, De Gouden Gids en andere sites zijn daarvoor.
- Te veel smilies gebruiken (of de 'verkeerde').
- Je probleem binnen 24 uur met een 'schopreactie' onder de aandacht brengen.
- Je probleem in meerdere sub-fora aan de orde brengen (crossposten / dubbelposten). Een thread is echt genoeg.
- Mensen erop wijzen dat er iets niet klopt aan de thread (searchvraag e.d.) Zie ook: deze mededeling.
- Reacties die niets bijdragen aan een thread en/of die niet bijster constructief zijn.
Een topic kan op verschillende manieren ten einde lopen. Een verstomde discussie bijv. behoeft geen uitleg, maar in 2 specifieke gevallen verwachten wij het volgende:Forumgedrag, revisie 6 juni 2006
- slotje: Een moderator heeft je topic gesloten. Neem in dat geval altijd goed de sluitmessage door. Bij twijfel/vragen kun je contact opnemen met de moderator in kwestie via 1 van de mogelijkheden in zijn profiel.
- opgelost: Je hebt een probleemtopic geopend en het is opgelost. Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden. Post ook als je het uiteindelijk hebt 'opgelost' door middel van een herinstallatie of format. Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet.