Intel vs AMD voor de lange termijn

Pagina: 1
Acties:

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:54

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Beste tweakers na 3,5 jaar trouwe AMD bezitter geweest te zijn is het rond de hcc dagen weer tijd voor een nieuwe pc. Alleen voor het eerst in deze 3,5 jaar twijfel ik eraan of ik een AMD of een Intel zal kopen.

Misschien dat jullie me weer wat wijzer kunnen maken.

Ik wil en pc die snel genoeg is om veel uit de radeon 9700 te halen en als het even kan nog een flink tijdje bij hetzelfde socked blijft zodat ik als ik over een jaar misschien een snellere proc wil niet meteen alles weer moet vervangen.

Nu weet ik dat de AMD barton 3000 de laatste uit de serie zal zijn en pas ergen begin 2003 verkrijgbaar zijn oftewel de snelste amd in november zal de athlon xp 2600+ zijn

de betaalbare intel p4 zit op 2,53 gig en zal.

Nu is mijn vraag met welke type processor en mobo kan ik langer door
de intel? of de amd?

Tevens hoe zijn de overclock resultaten van beide processors?

alvast bedankt.

ps de search gaf niet echt antwoord op mijn vragen

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op zich kan hier een leuke discussie uit voortvloeien, ik hoop niet dat er meteen zinloze reply's op komen.

Zoals het er nu voor staat kun je nog wel een tijdje door met de P4, mede komt dit doordat de P4 nog in hogere snelheden zal komen. AMD heeft op dit moment nog steeds problemen met het leveren van de processors en dit zal nog wel een tijdje aanhouden.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw openingspost heeft tenminste inhoud, maar hier op GoT zitten
-helaas- relatief veel mensen die alleen uitlatingen in de trant van "Intel r0x0rz,
AMD sux" posten. Zodra ik zulke posts hierna zie, dan wordt de poster ervan
beloond met een vette officiële waarschuwing!

Probeer het dus een beetje leuk, ontopic en onderbouwd te houden!

Edit: hier heb je alvast een aantal interessante topics:
AMD (Barton) of Intel (Hyperthreading)
Mening gevraagd over artikel: AMD bijna failliet?
Stelling: AMD houdt Intel niet meer bij

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:09
Ik zou een p4 nemen, met een mobo met serial ata en support voor 3Ghz+ en htt, de asus p4pe is hiervan volgens mij een goed voorbeeld,

wat ook een leuke optie is is mischien dit mobo van gigabyte
nieuws: Gigabyte verkoopt nu al 667MHz FSB moederborden
zodat je volgend bv de prescott erop kan drukken

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
de P4 die in november uitkomt ondersteund hyperthreading en dat ondersteunen de huidige mobo's niet.
AMD... tja wachten op de barton core, maar dat duurt nog eindje

dus wachten alleszins.. Maar ja volgend jaar komt de P5...
eeuwig wachten kan je natuurlijk ook niet doen

persoonlijk heb ik nu een P4, heel tevreden van.
das dan ook mijn advies, de Kzou wel wachten op de 3.06 met HTT

hopelijk ben je er wat mee

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Ste7en
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
Amd zit aan het eind van zijn uitbreidings mogelijkheden, op de manier hoe ze nu cpu maken kunnen ze niet echt veel verbeteren, bij intel is dat minder. Daar kun je nog wel een tijdje mee voort. Het zal je wellicht wat meer geld gaan kosten dan een amd. Die 2 dingen zul je tegen elkaar af moeten wegen.

* Ste7en heeft ook al zin in HCC dagen

Denk dat je dit al gelezen heb, maar zonee, zie Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 2002

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
het gaat er vooral om dat het mobo en geheugen wat langer meegaan. heb nu een athlon 1000 met 133 mhz geheugen maar mobo is 100 mhz dat zuigt want er kan gewoon niks snellers op vandaar dat ik dus beetje een mobo wil met wat uitbreidings mogelijkheden.

Voorderest hoop ik idd ook dat men het leuk houd ik wilde het nog in me eerste post zetten maar dacht dat het gros volwassen genoeg was geworden. iig thnx alvast voor de eerste informatie hier kan ik wat mee :D

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Verwijderd

ik was eerst ook supper voor amd maar de laatste tijd niet meer zo mijn volgende pc word ook maar weer een intel.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 22:56:
ik was eerst ook supper voor amd maar de laatste tijd niet meer zo mijn volgende pc word ook maar weer een intel.
Waar is de onderbouwing :? :/

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 19:39
Tevens hoe zijn de overclock resultaten van beide processors?
Als je wilt overklokken, neem dan geen AMD. De resultaten zijn gewoon slecht. Terwijl P4 Northwood CPU's juist heel goed overklokken. Als je wilt overklokken, serieus dan, neem dan niet die 2.53 maar 1tje met een 400MHz FSB. Die overklokken beter dan de 533MHz versies.

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:41

EntonoX

Team leider

ik denk (omdat AMD nog steeds kampt met leverings problemen) dat AMD tegen het eind van het jaar pas zn 2600+ en 2800+ goed leverbaar kan krijgen. Intel zal echter op lange termijn beter zijn omdat :

1) de throughbred core op zijn maximum zit nu, en AMD niet de core verbeterd omdat ze alles op de hammer gooien. (en deze komt pas eind volgend jaar in de mainstream)
2) HT KAN een performance boost geven.
3) Een P4 zoals de 2.4 of 2.53 is veel beter te overclocken omdat ze een lager warmteafgifte hebben.
4) de xp2800+ schijnt in de reviews moeilijk te overclocken. (core maximum ?? )

Ik ben geen voorstander van de intel of amd, maar ik denk dat de P4 nu de beste keuze is. zeker qua overclockbaarheid.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• blunt
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Overklokken gaat niet al te goed met een amd, voor overklokken neem je dus een Intel (p4).
Ik denk dat Socket A ook wel eens aan vervanging toe is maar socket 423 werd ook opeens vervangen door socked 478 (een week nadat ik een socket 423 mobo+proc had gekocht), maar het kan zijn dat socket 478 er nog wel een tijdje mee door gaat net zoals socket voor pII, pIII en celerons. En voor overklokken met een P4 systeem moet je natuurlijk niet kiezen voor een FrontSideBus van 533 maar 1 van 400 Mhz

je kunt beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen :X

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Wat is het verschil dan voor het overclocken tussen een FSb van 533 mhz en 400 mhz.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
kort samengevat: beide merken gaan binnenkort een verandering aan, AMD komt met de barton, en Intel met de Prescot. beide kunnen niet in de oude sockets.

omdat er op de HCC denk ik wel mobo's beschikbaar zijn voor de P4 3,06 en niet voor de barton (nee echt). en de P4 makkelijker is te koelen en de OC'en (spreek uit ervaring) zou ik toch voor een P4 gaan

ps heb er laatst zelf een gekocht en bevalt prima, alleen is de OC baarheid van de 533 FSB idd iets minder als de broertjes op 400

TheS4ndm4n#1919

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 20:47
BronX schreef op 18 oktober 2002 @ 23:40:
Wat is het verschil dan voor het overclocken tussen een FSb van 533 mhz en 400 mhz.
Overklokbaarheid :

www.overclockers.com
en dan de CPU Database.

Geeft je een beetje een idee.

• Hoyden
Kaap schreef op 18 oktober 2002 @ 23:15:
[...]
Als je wilt overklokken, neem dan geen AMD. De resultaten zijn gewoon slecht. Terwijl P4 Northwood CPU's juist heel goed overklokken. Als je wilt overklokken, serieus dan, neem dan niet die 2.53 maar 1tje met een 400MHz FSB. Die overklokken beter dan de 533MHz versies.
Waar staat dat ?
^ ^
Volgens de cpu database komt de p4 2.4 400 er minder uit dan de p4b 533 :P

Meningen daarover verschillen soms nogal eens denk ik.

• Hoyden
BalusC schreef op 18 oktober 2002 @ 23:07:

[...]
Waar is de onderbouwing :? :/
He, ben je fan van AMD ? :)

Ik denk zelf dat Intel het op dit moment gewoon iets beter voor mekaar heeft, qua verkoop en beschikbaarheid. De huidige AMD cpu's daarentegen kunnen nog op vrij oude boarden draaien, terwijl de p4 al een keer van structuur is veranderd.

Op dit moment denk ik dat je beter uit bent met een p4 boardje, straks met een p4 met ht erop :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kan het ook zijn dat de P4 stabieler loopt dan AMD of komt dat alleen door software (k zal geen titels noemen ;)) (afgezien van warmte dan)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Hoyden
eMAeRCe schreef op 18 oktober 2002 @ 23:57:
Kan het ook zijn dat de P4 stabieler loopt dan AMD of komt dat alleen door software (k zal geen titels noemen ;)) (afgezien van warmte dan)
Ik vind van wel :)

Zowiezo heeft Intel de warmte en de solide uitvoering van de huidige p4 beter voor mekaar dan Amd, met hun toch wel brakke cores etc.

Ik test zelf veel verschillende boarden voor Asus, en de Amd boarden vind ik daaro toch wel ff wat minder lekker lopen over het algemeen dan de p4 boardjes.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waar slaat dit op :?
offtopic:
ik draai hier Dual P166, Dual Cel500@600, Single XP1700@1900

Maargoed, wat betreft de 1e quote: dat zijn de drie meest recente topics over de toekomst van AMD en Intel :) En de 2e quote: dat is gewoon mijn werk als Moderator.. :/

En SandeR, wil je ook proberen zoveel mogelijk in een post te proppen ipv in korte tijd achter elkaar te posten? (check de edit knop) Dat leest dan wat prettiger.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gebruikte zoekterm AMD en een mening van iemand willen weten die intel fan is :) (denk ik :P) Ik vind het zelf nogal ver gezocht maarja...

Ik heb sinds kort een P4 en ik merk aardig dat ie stabieler is dan AMD (komt natuurlijk ook door meerdere zaken, ben benieuwd hoe lang ie lekker stabiel blijft :) )

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Hoyden
BalusC schreef op 18 oktober 2002 @ 23:59:

[...]
Waar slaat dit op :?
offtopic:
ik draai hier Dual P166, Dual Cel500@600, Single XP1700@1900

Maargoed, wat betreft de 1e quote: dat zijn de drie meest recente topics over de toekomst van AMD en Intel :) En de 2e quote: dat is gewoon mijn werk als Moderator.. :/

En SandeR, wil je ook proberen zoveel mogelijk in een post te proppen ipv in korte tijd achter elkaar te posten? (check de edit knop) Dat leest dan wat prettiger.
Maar ben je nu "fan van" Amd ja of nee ? :)

Tis maar wat makkelijker lezen is, anders word me reply zo groot.
En als ik reageer op iemand die net gepost heeft na mij, prop ik dat niet bij me andere post in :D
Ik heb gewoon het idee dat GOT/Tweakers iets heeft met AMD :)

[edit, ik stop]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier ga ik niet verder op in (contact me @ ICQ als je daarover toch wil doorzagen :+ ). Dit gaat behoorlijk offtopic en dat is helemaal niet de bedoeling :/

En nu weer ontopic please :)

• mlevd
  • Laatst online: 14-08 13:17
Ik denk dat als je op DIT moment een nieuw systeem wilt kopen wat even mee kan je beter af bent met een PIV systeem met de intel 845PE chipset of een vergelijkbaar SIS chipset op je mobo (naar mijn mening is de 850 chipset met het bijbehorende RIMM geheugen onevenredig duur)

Het nieuwe intel chipset ondersteund de nieuwe PIV processoren wat betreft hyper threading, waardoor je ook weer een snelheids winst krijgt van ongeveer 30 % op de huidige PIV's (wat processorkracht betreft)

Dat de PIV nog wel even mee kan blijkt in mijn ogen ook wel uit de overclockbaarheid, dik over de 3.5 gig met een 2.26 of zo iets is geen uitzondering meer, terwijl dit soort overclocks met een AMD toch wat lastig worden waaruit je in mijn ogen ook een beetje kan opmaken dat de AMD XP aan het eind van zijn latijn is en de PIV nog wel wat speelruimte heeft.

Natuurlijk kan je wachten totdat de nieuwe AMD processoren uitgebracht worden, waar ik overigens best veel van verwacht, maar zo kan je altijd wel op iets nieuws wachten. Na de introductie van de nieuwe AMD's zal ongetwijfeld de opvolger van de PIV al weer in zicht zijn en zo gaat dat door.

Daarom als je NU wil upgraden denk ik dat een PIV systeem meer potentie en upgrade mogelijkheden heef dan een XP systeem.

AMEN

• mlevd
eMAeRCe schreef op 19 oktober 2002 @ 00:03:
[...]
Ik heb sinds kort een P4 en ik merk aardig dat ie stabieler is dan AMD (komt natuurlijk ook door meerdere zaken, ben benieuwd hoe lang ie lekker stabiel blijft :) )
Ik denk dat een instabiel AMD of wat voor syteem dan ook vaak meer met andere dingen te maken heeft dan met alleen de processor (denk aan koeling, chipset of mobo)

• Hoyden
mlevd schreef op 19 oktober 2002 @ 00:15:
Ik denk dat als je op DIT moment een nieuw systeem wilt kopen wat even mee kan je beter af bent met een PIV systeem met de intel 845PE chipset of een vergelijkbaar SIS chipset op je mobo (naar mijn mening is de 850 chipset met het bijbehorende RIMM geheugen onevenredig duur)

Het nieuwe intel chipset ondersteund de nieuwe PIV processoren wat betreft hyper threading, waardoor je ook weer een snelheids winst krijgt van ongeveer 30 % op de huidige PIV's (wat processorkracht betreft)

Dat de PIV nog wel even mee kan blijkt in mijn ogen ook wel uit de overclockbaarheid, dik over de 3.5 gig met een 2.26 of zo iets is geen uitzondering meer, terwijl dit soort overclocks met een AMD toch wat lastig worden waaruit je in mijn ogen ook een beetje kan opmaken dat de AMD XP aan het eind van zijn latijn is en de PIV nog wel wat speelruimte heeft.

Natuurlijk kan je wachten totdat de nieuwe AMD processoren uitgebracht worden, waar ik overigens best veel van verwacht, maar zo kan je altijd wel op iets nieuws wachten. Na de introductie van de nieuwe AMD's zal ongetwijfeld de opvolger van de PIV al weer in zicht zijn en zo gaat dat door.

Daarom als je NU wil upgraden denk ik dat een PIV systeem meer potentie en upgrade mogelijkheden heef dan een XP systeem.

AMEN
Amd had toch een soort levensduur van type van 6 maanden, en daarna komt er weer wat nieuws.
En wachten kun je idd altijd, ook met de huidigde p4, daar komen straks Dual DDR mobo's uit, en dat scheelt je ook weer wat in Geheugen prestatie, en dan in combinatie met een HT p4 cpu..
En dan is Amd er weer met een nieuwe etc.
T'gaat mij veel te snel eigenlijk.
Op dit moment lijkt mij de 845PE chipset de beste voor p4, en
KT333 of KT400 voor Amd. (beide kunnen nog wel ff mee)
mlevd schreef op 19 oktober 2002 @ 00:19:
[...]

Ik denk dat een instabiel AMD of wat voor syteem dan ook vaak meer met andere dingen te maken heeft dan met alleen de processor (denk aan koeling, chipset of mobo)
Maar daarom blijft het wel een AMD systeem, dus in feite komt het er dan op neer dat AMD instabieler is in dit geval.
Via heeft bijv. nu niet altijd de meest stabiele boarden gemaakt etc.

Dat het een combinatie van is, ok, maar een AMD wil nu eenmaal niet op een eventueel stabiel Intel board.

Verwijderd

Kaap schreef op 18 oktober 2002 @ 23:15:
[...]
Jammer...maar je hebt er blijkbaar totaal geen verstand van...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

RocketKoen schreef op 18 oktober 2002 @ 23:48:
kort samengevat: beide merken gaan binnenkort een verandering aan, AMD komt met de barton, en Intel met de Prescot. beide kunnen niet in de oude sockets.

Barton is gewoon Socket A / 462, dus je kunt 'm in bestaande moederborden gebruiken. ClawHammer krijgt wel een nieuw socket met 754 pinnetjes.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

blunt schreef op 18 oktober 2002 @ 23:22:
En voor overklokken met een P4 systeem moet je natuurlijk niet kiezen voor een FrontSideBus van 533 maar 1 van 400 Mhz
Voor overklokken is een 400MHz inderdaad beter, maar de uiteindelijke prestatie zou met een overgeklokte 533MHz bus toch wel eens beter kunnen zijn. Natuurlijk zal een pure rekenbenchmark }:O sneller zijn als je uiteindelijke klok heel hoog draait, dat zal de 400MHz inderdaad winnen. Maar zoals iedereen weet is de P4 nogal gevoelig voor geheugenbandbreedte en deze zal soms met een 533MHz uiteindelijk hoger worden. In het normale gebruik zou het dus wel eens kunnen dat deze ondanks een lagere eindsnelheid en dus een slechter overklok resultaat, toch een betere prestatie levert. Natuurlijk hangt dit alles erg af van waarvoor je je PC gebruikt.

Trek de vergelijking eens met een AMD-pr-rating. Een 333AMD krijgt een hogere rating mee dan zijn 266 broertje, op gelijke kloksnelheid. Niet omdat hij dus op een snellere core draait, maar alleen omdat ie in "normaal gebruik" een betere prestatie zal leveren.

Een 533 P4 is ook iets goedkoper, dus kan je weer een iets brutere koeler kopen, en toch weer net iets verder overklokken.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Ik denk dat je niet moet kijken met welk platform je het langst van cpu zou kunnen upgraden en daarbij je mobo+ram behouden, want gezien de roadmaps zijn Intel EN AMD allebei binnen een jaar helemaal uitgekakt met socket 478 en 462.
De P5 krijgt een andere socket en de Hammer ook. En in een jaar tijd is het niet echt nodig te upgraden lijkt me. Je moet gewoon kijken wat jou qua prijs en prestatie het meeste trekt. Stabiliteit is geen motivatie voor een bepaald platform vind ik.

Verwijderd

Luxx schreef op 19 oktober 2002 @ 00:29:
[...]

Voor overklokken is een 400MHz inderdaad beter, maar de uiteindelijke prestatie zou met een overgeklokte 533MHz bus toch wel eens beter kunnen zijn.
Hoe komen jullie toch aan die foute wijsheid? Slaat helemaal nergens op. De bus heeft totaal niets met het overclock potentiaal te maken.
Het maakt niet uit of je een cpu met 400Mhz of een 533Mhz bus hebt. Ze overclocken allebei even goed/slecht.

• mlevd
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 00:36:
Stabiliteit is geen motivatie voor een bepaald platform vind ik.
Ben ik niet helemaal met je eens, hoeveel ik de XP ook waardeer, moet ik zeggen dat ik meer instabiele verhalen hoor over het AMD platform dan over het Intel platform. En dat mag je best mee laten wegen in je keuze voor een nieuw systeem, niets is vervelender (op pc gebied dan) dan een voortdurend instabiel systeem (niet dat alle AMD's instabiel zijn en alle PIV's stabiel hoor)

Verwijderd

mlevd schreef op 19 oktober 2002 @ 00:41:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens, hoeveel ik de XP ook waardeer, moet ik zeggen dat ik meer instabiele verhalen hoor over het AMD platform dan over het Intel platform. En dat mag je best mee laten wegen in je keuze voor een nieuw systeem, niets is vervelender (op pc gebied dan) dan een voortdurend instabiel systeem (niet dat alle AMD's instabiel zijn en alle PIV's stabiel hoor)
Vind je het gek dat je meer verhalen hier hoort over instabiele AMD's als over Intel's? 75% heeft hier namelijk een AMD. Nu sinds de Northwood P4 is het wel flink aan het bijtrekken heb ik het idee. Intel is door de prijsverlagingen en betere overklok resultaten een stuk aantrekkelijker geworden voor de tweaker.

• Hoyden
mlevd schreef op 19 oktober 2002 @ 00:41:
[...]

En daar ga ik in mee, zoals ik al eerder zo ongeveer zei.

• mlevd
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 00:46:
[...]
Vind je het gek dat je meer verhalen hier hoort over instabiele AMD's als over Intel's? 75% heeft hier namelijk een AMD.
Niet alleen hier hoor , er is meer in het leven als GoT :X

toch ??????

• Luxx

Luxx

NoStra:
De bus heeft totaal niets met het overclock potentiaal te maken.
Het maakt niet uit of je een cpu met 400Mhz of een 533Mhz bus hebt. Ze overclocken allebei even goed/slecht.
In theorie heb je gelijk, maar de processor is niet het enige dat je overklokt als je je FSB omhoog gooit. Doordat je je geheugen/northebridge ook overklokt is het vaak zo dat bij een 4*133MHz bus je eerder tegen de grens van een ander deel van je PC aanloopt dan je Proc. Daardoor kan je je PC dus minder ver overklokken, ondanks dat je processor nog wel ruimte heeft.[/quote]

Er zit ook nog verschil in de stepping waarmee de proc is gemaakt, maar ik weet uit mijn hoofd niet welke van de 2 de nieuwste stepping heeft.

• mlevd
Luxx schreef op 19 oktober 2002 @ 00:50:
[...]
In theorie heb je gelijk, maar de processor is niet het enige dat je overklokt als je je FSB omhoog gooit. Doordat je je geheugen/northebridge ook overklokt is het vaak zo dat bij een 533MHz bus je eerder tegen de grens van een ander deel van je PC aanloopt dan je Proc. Daardoor kan je je PC dus minder ver overklokken, ondanks dat je processor nog wel ruimte heeft.
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar, als jij een systeem op FSB=533 instelt komt er denk ik aan alle kanten rook uit overigens ook bij 400 al hoor

Verwijderd

Luxx schreef op 19 oktober 2002 @ 00:50:
[...]

In theorie heb je gelijk, maar de processor is niet het enige dat je overklokt als je je FSB omhoog gooit. Doordat je je geheugen/northebridge ook overklokt is het vaak zo dat bij een 533MHz bus je eerder tegen de grens van een ander deel van je PC aanloopt dan je Proc. Daardoor kan je je PC dus minder ver overklokken, ondanks dat je processor nog wel ruimte heeft.
We hebben het over ECHT overklokken. Niet over alleen beetje de fsb omhoog schroeven totdat je b-merk geheugen er mee op houdt. Ook wel het huis, tuin en keuken tweaken genoemd. Je gebruikt goed geheugen, met een hoge rating. En je gebruikt veel voltage zodat je geheugen ook fijn hoog kan op de meest agressieve timings. En dan gebruik je natuurlijk ook goede mainbords van de merken Abit, Epox of Asus. De chipsets van tegenwoordig gaan veel verder als dat een gelockte P4 ooit zal kunnen halen qua FSB, dus dat is zowiezo niet de beperkende factor. De rest zijn wel aardige mobobakkers, maar voor echt overklokken is een mobo buiten die 3 merken altijd in het nadeel.

Maar als jij wil stellen dat een n00btweaker beter af is met een 400Mhz bus P4, dan zou ik je eventueel gelijk kunnen geven. Maargoed, dit heeft dus alles te maken met de kennis die de gebruiker heeft op het gebied van overklokken.

Verwijderd

mlevd schreef op 19 oktober 2002 @ 00:56:
[...]

Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar, als jij een systeem op FSB=533 instelt komt er denk ik aan alle kanten rook uit overigens ook bij 400 al hoor
Hij heeft het over P4 die of 4 x 100Mhz (400) of 4x133Mhz(533) FSB draait.

Hij haalt geen dingen door elkaar, jij begrijpt ze alleen verkeerd ;)

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik draai al 5 jaar een AMD K6 166Mhz, anderhalf jaar een Duron 800Mhz, en eeh... 3,5jr een AMD K6-2 450Mhz. Dus volgens mij is dat lange termijn zat of niet dan? Maakt denk ik op de relatief korte termijn waar je het uiteindelijk toch voor gebruiken zal niet zo bar veel uit.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
mlevd schreef op 19 oktober 2002 @ 00:15:
Ik schrok vandaag een beetje van een test resultaat van 3D mark 2001 se 300/330b, mn maatje en ik hebben allebei een nieuwe PC in elkaar gezet, alleen begrijp je het misschien al, ik heb RIMM800mhz & mn maatje heeft DDR266mhz geheugen (allebei hebben we 512 MB) hij heeft precies dezelfde videokaart hij heeft ook een PIV 2.4ghz(533FSB) en een Asus mobo, we hebben niks overklokt.

Hij had zelfde settings in 3D Mark als ik (1024x768@32bit, no AA, Double buffer), toen kwam het: Hij had rond de 10.700 punten en ik rond de 12.200 punten, dat scheelt toch wel even ;)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 00:39:
Hoe komen jullie toch aan die foute wijsheid? Slaat helemaal nergens op. De bus heeft totaal niets met het overclock potentiaal te maken.
Ik geef je gedeeltelijk gelijk. Het is een feit dat het overklokken op het gebied van Mhz een max zit, of je nu 400Mhz of 533Mhz gebruikt, dit maakt niet uit.
Kijk je nu naar de algehele performance dan kun je met 533Mhz veel beter uit de voeten omdat het qua geheugenbandbreedte veel beter uitkomt.

Dit gaat zeker op wanneer je het geheugen afstemt op de processorcapaciteit, maar goed, wij hebben het hier over de processor dus daar zullen wij het even bij moeten laten. ;)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

TLRnZ schreef op 18 oktober 2002 @ 22:49:
Ik zou een p4 nemen, met een mobo met serial ata en support voor 3Ghz+ en htt, de asus p4pe is hiervan volgens mij een goed voorbeeld
Ben het hier in principe wel mee eens. De P4PE schijnt echt een top-plankje te zijn.
Snel (DDR333-support) en super-stabiel. Meerdere tests, onder andere op HardOCP bevestigen dit.

Een AMD-based systeem kan ook superstabiel zijn, maar daar moet je meestal wel meer moeite voor doen. Altijd maar weer die 4-in-1-drivers.....

Ook is de koeling net iets lastiger (warmte, afbrokkelende core) te regelen dan op een Intel-systeem (solide heatspreader).

De Thoroughbred-B is een aardige overklokker, maar legt het toch af tegen vooral de C1-stepping van de Northwood. Die dingen overklokken als een beest. :)

Dik over de 3GHz is mogelijk met zo'n ding.

Als ik de topic-starter was zou ik toch nog even wachten tot na de HCC. Dan komen namelijk de Granite Bay mobo's beschikbaar met Dual Channel DDR. :P

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
hmz dual channel ddr?? je bedoelt ddr 2 of nog weer anders? en zo kan ik zeg maar blijven wachten :P

en ik heb het al zo zwaar met een maand wachten whahaha

• Laurent
  • Niet online
Tachyon schreef op 19 oktober 2002 @ 01:31:
[...]

Een AMD-based systeem kan ook superstabiel zijn, maar daar moet je meestal wel meer moeite voor doen. Altijd maar weer die 4-in-1-drivers.....
Eeuhrm, je haalt nu volgens mij wat dingen door mekaar hoor. Het is namnlijk Via die de 4in1 drivers regelt.
Ik ben het er mee eens, er zijn veel AMD bordjes gebaseerd op een VIA chipset, maar er zijn dus ook een aantal bordjes met een AMD chipset (waaronder bijvoorbeeld een Asus A7m266-d). Ik geloof trouwens dat er ook nog bij een Intel bordje drivers moeten worden geinstalleerd hoor, hier ben ik niet zeker van, maar ik heb iets gelezen als Intel USB drivers oid.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Aikeleer schreef op 19 oktober 2002 @ 02:23:
[...]
Eeuhrm, je haalt nu volgens mij wat dingen door mekaar hoor. Het is namnlijk Via die de 4in1 drivers regelt.
Ik ben het er mee eens, er zijn veel AMD bordjes gebaseerd op een VIA chipset, maar er zijn dus ook een aantal bordjes met een AMD chipset (waaronder bijvoorbeeld een Asus A7m266-d). Ik geloof trouwens dat er ook nog bij een Intel bordje drivers moeten worden geinstalleerd hoor, hier ben ik niet zeker van, maar ik heb iets gelezen als Intel USB drivers oid.
I get your point, maar verreweg de meeste plankjes die een AMD-CPU draaien bezitten inderdaad een VIA-chipset. En als er al sprake is van een AMD-northbridge, dan is deze meestal gecombineerd met een VIA-southbridge.

En voor een Intel-plank moet je in geval van een nieuwere chipset in combinatie met een ouder OS ook chipset-drivers installeren ter herkenning, maar meestal blijft het daarbij.

Intel chipsets zijn gewoon over het algemeen stabieler dan VIA-chipsets.

Fact. ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Paladin schreef op 19 oktober 2002 @ 02:08:
hmz dual channel ddr?? je bedoelt ddr 2 of nog weer anders? en zo kan ik zeg maar blijven wachten :P

en ik heb het al zo zwaar met een maand wachten whahaha
Iedereen doet hier moeite om jou vraag te beantwoorden en dan ga jij zo reageren? :/

Neem tenminste zélf even de kleine moeite om dat op te zoeken:
[google="dual channel ddr"]
[google="ddr ii"]

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:37
Het is maar net wat je wilt, een AMD XP 2600+ zal makkelijk met performance in de buurt van een Pentium 4 ± 2,8 gHz komen, en is nog wel een stukje door te klokken (2800+ ofzo), de Intel Pentium 4 2,53 gHz daarmee kom je wel tot ± 4 gHz met superkoeling en met luchtkoeling moet 3,5 gHz denk wel haalbaar zijn.

Verder zal een P4 inderdaad wat stabieler lopen maar AMD XP kan ook perfect en superstabiel lopen afhankelijk van een aantal factoren (ook zo bij P4 maar daar heb je die net ietwat minder)
Als je op dit moment een goed systeem zal willen kopen denk ik dat je beter voor 533 mHz Pentium 4 2,53 gHz kan gaan omdat:
  • De core zal waarschijnlijk langer meegaan en dus meer mogelijkheden tot uitbereiding van processor Geheugen (rimm) loopt sneller en ook daarvan is het weer wat beter en goed voor de toekomst
De core van AMD zal minder lang meegaan dus misschien is het een optie om op de ClawHammer (DR) te wachten, de performance zal zeer zeker beter zijn en de core kan weer langer mee.
Ikzelf zal op de DR ClawHammer wachten of een Dual AMD MP 2000+ nemen ofzo, omdat de peformance daarvan ook flink d:)b zal zijn
Pentium 4 vind ik momenteel te duur maar daar komt als ze de 3 gHz + komen brengen waarschijnlijk wel verandering in.
Het is dus aan jou wat je wilt doen, Pentium 4 is gewoon stabiel, iets duurder en de core zal wat langer meegaan, AMD is perfect stabiel te krijgen, goedkoper en de performance van een dual systeem zijn hartstikke goed, mits je een OS neemt die dual CPU ondersteund, Games zal IETS minder gaan maar daar merk je niks van.

Verwijderd

Als ik op dit moment een nieuwe computer moest kopen zou het een intel zijn omdat ze met hun 2.53 met 533 fsb bijna altijd sneller zijn dan AMD en omdat ze erg goed overklok baar zijn, daarintegen is AMD meestal weer goedkoper, maar dit hangt er vanaf hoeveel geld je er aan wil besteden, 1 ding is zeker, beide processor's zijn goed :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op de zaak waar ik werkte hebben we traditioneel altijd veel AMD verkocht. echter zelfs deze zaak is nu veel Intel gaan verkopen. Dat zegt al wel veel. Intel heeft gewoon op dit moment een snelheids voorsprong.

Gek genoeg beginnen juist nu klanten om AMD cpu's te vragen. u vraagt wij leveren natuurlijk. toch raar dat die golfbeweging bij de consument zo traag op gang komt dat als men eindelijk door heeft dat er alternatieven zijn het al 'te laat' is.

Ikzelf zou nooit een Intel meer kopen. puur uit principe. vroeger was Intel altijd tering duur. toen ze concurrentie kregen kon het opeens goedkoper (wie weet nog de tijden dat een topmodel Intel cpu rond de 1500 piek kostte, a la p2-400) dus fuck Intel, ik ga voor AMD met eerlijke prijzen. niet dat ik denk dat mijn axp 1600+ snel aan vervanging toe is. ik zou niet weten waarom het op dit moment sneller zou moeten voor mijn icq + quake 3 spelerij.

Verwijderd

Ik weet niet of dit argument al genoemd is, ik heb niet alles gelezen.
Wat betreft levensduur van een systeem (doorgroeimogelijkheid zonder ingrijpende wijzigingen) heb je de afgelopen 10 jaar nooit iets kunnen kopen dat het langer dan een paar jaar uithield. Alles wat je nu koopt is achterhaald over 2 jaar en meestal weinig zinvol om te gebruiken in een dán up-to-date systeem. Dat blijft volgens mij ook nog wel even zo.

Naar mijn idee is het doorgroeien met een pc bijna zinloos. De paar procenten winst die je er mee maakt op de snelheid (voor zover je er al iets van merkt) wegen niet op tegen de kosten. Ik probeer een pc zo'n 3 jaar te gebruiken en dan koop ik een geheel nieuw syteem. De oude hoop ik nog een beetje redelijk te verpatsen. Dat is nu een athlon 700. Die is voor velen nog ruimschoots snel genoeg. Niets van wat daar in zit is nog zinvol om mee te nemen naar mijn nieuwe systeem. Nouja de geluidkaart misschien (sb live!).

Ik vind de hele amd/intel vraag vrij zinloos. de verschillen zijn klein en de prestaties zijn vrij lineair met de prijs. Ik kan echt geen goede argumenten bedenken om het ene merk boven het andere te stellen. Hooguit (maar dat is persoonlijk) is het zinvol om amd te steunen in de concurrentiestrijd tegen intel, zodat de concurrectie een beetje gezond blijft.

• Luxx

Luxx

foutje

• Luxx

Luxx

Het hele overklok verhaal is trouwens off-topic, maar wel interessant hoor.

Als je een processor/mobo combi wilt kopen, voor de toekomst, zoals de topicstarter zegt, zou ik iig een mobo nemen dat een FSB van 4*133, of eigenlijk nog liever 4*166 ondersteunt.

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:55
Ik denk dat Intel niet eens zoveel duurder is als AMD, als je de prijs met het aantal mhz'en vergelijkt....
Daarbij komt dat Intel wat minder warm wordt, wat meer ondersteunt, en waarschijnlijk ook de toekomst heeft.

[edit]

als je voor de allernieuwste amd wilt gaan, zou ik dus toch die intel nemen, je hebt nml hetzelfde aantal mhz, voor veel minder geld, 408 euro voor amd 2600+ 2.13 Ghz (boxed) en 259 voor die intel 2.26 Ghz (boxed)

daarbij komt nog dat de Intel boxed koelers (tenminste voor de PIV) erg goed zijn, bij AMD is dit (zo heb ik gehoord) minder kwaliteit.....

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Verwijderd

Venkeroz schreef op 19 oktober 2002 @ 11:00:

als je voor de allernieuwste amd wilt gaan, zou ik dus toch die intel nemen, je hebt nml hetzelfde aantal mhz, voor veel minder geld, 408 euro voor amd 2600+ 2.13 Ghz (boxed) en 259 voor die intel 2.26 Ghz (boxed)

daarbij komt nog dat de Intel boxed koelers (tenminste voor de PIV) erg goed zijn, bij AMD is dit (zo heb ik gehoord) minder kwaliteit.....
Ja maar AMD is sneller op hetzelfde aantal MHZ's.

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
BalusC schreef op 19 oktober 2002 @ 08:01:

[...]
Iedereen doet hier moeite om jou vraag te beantwoorden en dan ga jij zo reageren? :/

Neem tenminste zélf even de kleine moeite om dat op te zoeken:
[google="dual channel ddr"]
[google="ddr ii"]
ehmz zo was mijn reactie niet geheel bedoelt ik ben iedereen ook heel erg dankbaar voor de hulp maar imho als je iets opperd zou het een ander qua een linkje erbij plaatsen dan ook leuk zijn.

maargoed het was niet geheel 100% serieus bedoelt vandaar de :P erachter maargoed ik denk dat het meer op een textuele communicatie fout lijkt.

voorderest wil ik iedereen wel al bedanken voor de overweldigende hoeveelheid reacties en tips ben iig een heel stuk wijzer geworden..

nog een klein vraagje heeft intel al agp 8 of is dat nog steeds agp 4 allemaal?

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Mhm...

ik denk met je mee, ik heb na mn pIII450 enkel nog athlons gehad van de een of andere soort (classic --> tov een intel betere prestatie/prijs en op minstens t zelfde niveau, Thunderbird --> precies t zelfde, Thunderbird DDR --> weer precies t zelfde, XP, zelfde verhaal, maar nu beginnen ze toch achter te lopen) en ik ben (zie tussen haakjes) altijd erg te spreken geweest over de prestatie prijs verhouding en de prestaties lagen altijd minstens op t zelfde niveau als dat van de intels.
helaas lijkt dat nu een bit te gaan eindigen nu amd steeds verder gaat achterlopen.
De 2600+ ligt wel bijna op t nivaeu van de snelste PIV, maar dat zal met de introducite van die 3gHz+ proc van intel niet meer opgaan. T is wel rottig dat je voor de nieuwe PIV een nieuw mobo nodig hebt, maar als je dat aanschaft kan je prob wel een bit vooruit :)
kdenk dat je op t moment, zelf met t nieuwest AMD-mobo (voor amd procs dus, niet van :)) minder lang kan upgraden, want ze gaan toch neit al telang door met die bartons? --> slechts een tussenstapje.

maarja, ik ga gewoon binnenkort mn 2000+ op mn kt333 vervangen door een 2400+ of 2800+
Dat is al een redelijk verschiil, zeker als ik die nieuwe proc een bit kan oc-en.
Maar hoe lang ik daarna nog verder kan, tja.

T lijkt erop dat Intel aan de winnende hand is en dat zou dus een stuk minder zijn aangezien de concurrentie dan zou wegvallen op de consumermarkt.
jammerjammerjammer, maar t is nu gewoon afwachten, ik neem nu gewoon nog even een amd en dan zie ik volgend jaar wel wat ik dan doe :) --> t snelste

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 11:15:
[...]

Ja maar AMD is sneller op hetzelfde aantal MHZ's.
Heb je gelijk in een 2600+ zou gelijk moeten staan aan 2.6 ghz PIV

Dus dat is lulkoek dat verhaal over die megaherzen ;)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Paladin schreef op 19 oktober 2002 @ 11:20:
[...]
nog een klein vraagje heeft intel al agp 8 of is dat nog steeds agp 4 allemaal?
Niet op Intels eigen chipsets. De SiS648 heeft het bijvoorbeeld wel.
Maar om het maximale uit een Radeon 9700 te halen heb je geen AGP8x nodig. Sterker nog, hij werkt niet goed met AGP8x op genoemde chipset. Dus gewoon lekker op AGP4x draaien en je moederbord op andere criteria uitzoeken.

Wat lange termijn betreft: noch bij Intel noch bij AMD zit je nu echt veilig. AMD heeft het socket462 platform weliswaar lang aangehouden, maar er staat nu binnenkort een ander platform op de planning. Hoe lang er nog snellere socket462 procs bijkomen is niet te garanderen. Intel is berucht om zijn pin layout wissels en socket wijzigingen. In het verleden hebben ze bewezen zich echt niet te bekommeren om mensen die een PPGA bord hadden (FCPGA overgang) of een FCPGA1 (FCPGA2 overgang). Ook de socket423 bezitters stonden na een jaar al in de kou (ineens socket478...).
Dus: het beste is imnsho om gewoon dat te kopen waarvan je denkt dat je er lang zonder proc-upgraden plezier van hebt. Als je voornamelijk een gamer bent zijn de AthlonXP en de P4 even geschikt. Het komt dan neer op een prijsvergelijking en emotionele overwegingen. En gewoon kijken of je een spannend moederbord ziet, dan kijken welke proc daarop moet.

/offtopic
Wat het oc-en betreft: op de SiS648 na halen zo'n beetje alle recente P4 DDR chipsets wel een 166MHz fsb. In bijna alle gevallen is er dan weer een nette PCI frequentie bereikt van 33MHz (sommige moederborden gebruiken niet alle beschikbare dividers dus wel opletten bij aankoop).
Je overclockt dan alleen je chipset en je proc. Dat betekent dat als je bijv. uitgaat van een P4 2.4 of een P4 2.4B, je in het eerste geval een 33% overclock doet, en dus op 3.2GHz moet zien te komen bij fsb133, en in het tweede geval op 3.0GHz bij fsb166. Dat is dan 25% overclocken.
Ik geef je meer kans met een 133->166 poging, in dit voorbeeld. Waarschijnlijk is dit met DDR333 ook nog sneller (synchrone bus...) dan de 100->133 optie. EDIT: dus... een 2.4B is imnsho gunstiger dan een 2.4

De oude vuistregel dat je met lagere standaardfsb verder komt is verouderd. Dat wilde ik maar even kwijt. En oh ja, als je meer kans wil hebben op 3GHz wel even een B0 stepping van de P4 zoeken!

[ Voor 0% gewijzigd door John_Glenn op 19-10-2002 13:08 . Reden: vergat mijn punt te maken ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb zojuist wat posts verwijderd, die geheel nutteloos en offtopic waren.
Aan de posters daarvan: op- en aanmerkingen doen jullie maar via email :)

Verwijderd

Ik ga binnenkort ook een nieuwe pc kopen. En ik weet al zeker dat het een Intel gaan worden. Mijn uitstapje naar AMD is me niet goed bevallen. Ik heb nu iets langer dan een jaar een AMD syteem. AMD Athlon 1333 en Abit KR7A. Voor dit Abit moederbord had ik een MSi K7T266 Pro en dat was echt dikke troep. Maar dan ook hele dikke troep. Dat bord was zo instabiel om gek van de worden. En USB deed ut niet.

Rond de jaarwisseling heb ik een Abit KR7A gekocht, die was een hele vooruitgang maar op sommige punten ben ik nog steeds onttevreden zoals de prestaties van de RAID-controller.

Ik denk dat ik voor een mobo ga met nieuwe Intel 845PE chipset en een Intel processor die in me budget past.

• Miki
  • Laatst online: 12:46
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 15:52:
Ik ga binnenkort ook een nieuwe pc kopen. En ik weet al zeker dat het een Intel gaan worden. Mijn uitstapje naar AMD is me niet goed bevallen. Ik heb nu iets langer dan een jaar een AMD syteem. AMD Athlon 1333 en Abit KR7A. Voor dit Abit moederbord had ik een MSi K7T266 Pro en dat was echt dikke troep. Maar dan ook hele dikke troep. Dat bord was zo instabiel om gek van de worden. En USB deed ut niet.

Rond de jaarwisseling heb ik een Abit KR7A gekocht, die was een hele vooruitgang maar op sommige punten ben ik nog steeds onttevreden zoals de prestaties van de RAID-controller.

Ik denk dat ik voor een mobo ga met nieuwe Intel 845PE chipset en een Intel processor die in me budget past.
Uh hoe naïf kun je wel niet zijn? Er zijn op moederborden maar twee merken die raids in grote getalen maken, te weten: Promise en Highpoint. Dus de kans is 80% dat je gewoon weer met dezelfde controller zit opgescheept (al dan niet met een andere firmware). Je loopt ook te brullen dat je Msi bordje niet stabiel was, Msi was een tijdje geleden nou niet echt het meest verstandigste bord wat je had kunnen kopen. Hier op mijn asus a7v133 van 2 jaar oud nog nooit een zware hardware crash gehad, en al helemaal niet nu ik al een jaar windows xp draai. Het ligt echt grotendeels aan je drivers + en hoe je je systeem hebt opgebouwd. Irq's bijvoorbeeld, willen nog wel eens ruzie maken met elkaar. Daarnaast als je een systeem koopt waarvan je "gegarandeerd" (95%) stabiel systeem wilt hebben dan moet je alleen gerenomeerde merken nemen; Asus, Gigabyte en Epox. Deze drie weten keer op keer op verschillende sites awards in de wacht te slepen en dat is niks voor niks natuurlijk. En als je me niet gelooft dan zou je eens op www.anandtech.com kijken naar de intel 845PE reviews. Er wordt zogenaamd beweerd dat je maar 1 module van 400mhz drr ram op een 845PE bord kan stoppen. De hierboven genoemde merken presteren het om alle geheugenbanken vol op 400mhz te draaien. Iets wat niet ieder merk dus kan... wat zich weer vertaalt in stabilteit. Een soort gelijk verhaal geld ook voor amd.
En nu even weer ontopic, je moet gewoon op die HCC-dagen kopen wat op dat moment gewoon voor JOUW de beste prijs/kwaliteit verhouding is op dat moment en daarnaast gewoon een goed moederbordkopen.

• Corona
  • Laatst online: 19-08 15:37
Wat wil je doen,wil je overclocken of gewoon een snel systeem hebben.Ik denk dat je ook f naar prijzen moet kijken,intel is welliswaar sneller,maar amd is daarentegen stukken goedkoper.Ik ben nu sinds 2 maanden in t bezit van een 2200+ en die bevalt mij uit de kunst.Wat voor merk en type mobo wil je hebben?Ik las nl op vele sites dat de nwe kt400 mobos niet veel snelheids verschil opleveren t.o.v kt333.Ook agp 8x maakt niet zoveel verschil met agp 4x.Weet je wat t is,op dit moment is snelheid relatief.Alles wordt sneller zegt men(theoretisch),maar heb je t nodig?Wat doe je met je pc?Game je veel,of gebruik je veel office applicaties?
Gezien de vele reviews op het internet betreffende de cpu is er percentueel niet veel verschil tussen amd en intel(de snelste cpu's bedoel ik).Ik hoor hier trouwens ook veel over de warmte ontwikkeling van Amd.Ik heb mijn thermaltake 7+ nu op de laagste stand staan en hij is nu 42graden,terwijl ie met gamen op hoogste stand maar 38 graden wordt,dus dat warmte verhaal gaat ook niet helemaal op,je moet alleen de juiste onderdelen samenstellen

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Nou weet niet of dit al gezegd is maar als je het onderste uit de kan wil halen met 'n 9700(Pro) dan hoort daar ook 'n krachtige CPU bij aangezien de 9700 goed doorschaald op CPU performance.

bij GPU afhankelijke games doet ie het met midrange CPU ook al erg goed maar bij de CPU afhankelijke games kan die onder de Ti4600 komen maar door de betere CPU schaling van de 9700 kan dat ruim gecompenseert worden.

Aangezien AMD ook mijn favoriet, maar nogal achter loopt en iNtel nu de High-end alleen kan leveren. Ook al zijn die duur zou ik voor iNtel gaan aangezien 'n 9700 ook niet goedkoop is lijkt het mij normaal dat je ook 'n bijbehorende budged voor de CPU reserveert.

zoals je weet uit 3Dmark bench schaald het zelfs tot zeker de P4 4Ghz 20K-3Dmarks

Ga je voor goedkoop CPU midrange P4 of AMD dan komt de 9700 alleen goed tot recht in de meer extremere GPU afhankelijke games. Of met Highresoos en AF & FSAA instelingen.

In CPU afhankelijke games scoort ie dan rond de Ti4600 met normale instellingen.

Dus is ook afhankelijk welke games je speeld en met wat voor instellingen.

Aangezien 9700 niet lekker loopt met AGP8x mobo's en dat je AGP8x niet nodig hebt geen performance winst geeft.
Kan je nu nog beter voor AGP4x voor iNtel of AMD chipset gaan. alleen ingeval van de 9700

De 9700 is ook 'n bakbeest van 'n GPU die nogal wat stroom/vermogen trekt kon goed AGPPro50 gebruiken maar dat is voor workstation markt en Pro AGP sloten zijn niet standaart in desktop markt dus trekt die die via een aparte connector.
Dus in geval van de 9700 is een krachtige voeding zeker gewenst.

9700 trekt zeggen ze 40 á 50 Watt maar dat is netto, ATX voedingen zijn gerated op bruto vermogen dus is het zeker 70watt als je voor de rest al 300 á 350 Watt nodig hebt zet er dan een marge van 100 bij. 450watt Kwaliteits voeding.

Omdat voedingen nogal verschillend zijn ook kwa gekijke rating en kwaliteit kan 'n 300 á 400 ook voldoen maar of je de gelukkeige bent die zo'n top exemplaar krijgt is ook 'n risiko/gokje.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Heb mij deze vraag ook enkele weken geleden gesteld...
Mijn beslissing... stabilieit.. Vorige 1200 viel tegen..als je hem voor de volle 100 procent wilde benutten. Tevens zijn het stroomvreters AMD, staan er bekent om. Produceren zoveel warmte...dat je de centrale verwarming wel bijna uit kan doen..
Nee Intel voor mij, liever iets meer uitgeven dan een hoop ergenis achteraf. PS stop er wel veel geheugen in, dan scheelt echt!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
hmz om even op de voeding terug te komen ik heb toendertijd een chieftec kast gekocht met een 340 watt voeding die volgens mij wel een goeie kwaliteit heeft zou dit voldoende zijn of moet ik toch aan de 450 watt gaan denken?

tot nu toe trok ie mijn amd 1000 mhz met alles erop en eraan zonder problemen maar vreet een intel niet wat minder stroom en de radeon wat meer?

Verwijderd

Sta op dit moment ook voor dezelfde keus...
ik heb een beetje een probleem met allerlei chipsets/CPU's en functionaliteiten
die maar worden aangekondigd, maar er voorlopig nog niet zijn...wanneer zal de
XP2400/2600 er nu ECHT zijn...?? Om maar te zwijgen van de XP2800..
De KT400 dreigt alweer te worden opgevolgd door de 400a-versie, terwijl de 400 nog nauwelijks in de winkel ligt...daarbij geeft het PC3200 geheugen nauwelijks performance-winst ....ik bedoel, de vraag is soms niet zozeer wat wil je kopen, maar wat kun je kopen..
Daarbij...AGPx8 legt het straks misschien af tegen de nieuwe PCI-bus-mogelijkheden...je word er doodmoe van...dus, ergo, als AMD-gebruiker
neig ik nu toch naar een P4PE/Intel 2,53 + veel 333-MHZgeheugen combo, dat kun je tenminste gewoon echt krijgen, en het schijnt vooral ook redelijk aardig te lopen

• Miki
  • Laatst online: 12:46
Paladin schreef op 20 oktober 2002 @ 12:39:
hmz om even op de voeding terug te komen ik heb toendertijd een chieftec kast gekocht met een 340 watt voeding die volgens mij wel een goeie kwaliteit heeft zou dit voldoende zijn of moet ik toch aan de 450 watt gaan denken?

tot nu toe trok ie mijn amd 1000 mhz met alles erop en eraan zonder problemen maar vreet een intel niet wat minder stroom en de radeon wat meer?
Inderdaad vreet nu een radeon 9700 pro wat meer dan de gebruikelijke videokaart.

En dat verhaal dat AMD warmer is dat Intel is ook weer een beetje flauwe kul. De huidige 2.8 ghz van Intel word warmer dan de AMD 2600+, zie http://www.hardwareinfo.nl/reviews.php?id=308&page=4
Koop gewoon een goede koeler, natuurlijk weer 1 van een goedmerk: lieftst met een papst-fan erop. Dan is je systeem lekker stil en niet warm.
Pagina: 1