There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
3p3 elco? Knap! Maar iig. een elco in de buurt van 220uF moet genoeg zijn...
berekening die nergens mee te maken heeft, maar wel een idee geeft:
(1000uF / A @100Hz voeding) --> (250uF / 5mA @ 2Hz)
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Over mij
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| -----+-----+ + Voeding
| |
- -
- \ / Links elco, rechts LED
| -
| |
| -
| | | Weerstand
| -
| |
-----+-----+ - Voeding |
Misschien moet je voor de voedingsingang nog een diode plakken (anders ontladen de andere apparaten aan die voeding je elco...
[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 18-10-2002 14:37 . Reden: URL werkend gemaakt... ]
Over mij
Over mij
Ik heb er ook geen ruk verstand van, ik wil het ook nog gaan doen; en ik houd dus bovengenoemd draadje in de gaten...
Daarin wil ik verwijzen naar dit: [rml]The Vaporizer in "[ EL] Knight Rider Stand-alone"[/rml]
In dat schema wordt 220 µF gebruikt
Post het schema ns (screenshot van pdf), want je link werkt niet...
Over mij
Over mij
sorry....RobIII schreef op 18 oktober 2002 @ 14:38:
Ik heb (zoals ik zei) van 3.3 pf tot 470uf geprobeerd. Noppes...
Maar je schema aanpassen met het schema zoals in het andere topic genoemd staat
Over mij
Nja, die print mag dan wel compact zijn maar heeft ook uitgangen; als je aan die uitgangen nou eens het verhaal met die transistor plakt dan met andere leds?RobIII schreef op 18 oktober 2002 @ 14:42:
Nee, maar dat is ook net het hele eiereneten (mooi woord)... Ik heb gewoon die conrad print, en dus erg veel ruimte om te experimenteren heb ik niet. Ik hoopte dat ik met een condensatortje over die led wel klaar zou zijn... Niet dus. Maar om nou transistors te gaan gebruiken wordt denk ik wel heel erg ingewikkeld.... Dan maar niet... Of iemand moet met een beter (compacter/eenvoudiger) idee komen.
Ik weet niet wat voor doel je voor ogen hebt, maar mogelijk kan je een 2e printje met de leds maken met daarop dus dat schemaatje om na te laten gloeien (zie pagina 7 gloofk van het andere topic)
Dus mijn berekening klopt toch een beetjeBenadski schreef op 18 oktober 2002 @ 14:22:
waar zet jij de condensator? niet parallel over de LED he? Ik zou 'm parallel over de (LED + weerstand) zetten en als je meer rotzooi aan de gebruikte voeding hebt hangen: gooi er nog een diode voor...
3p3 elco? Knap! Maar iig. een elco in de buurt van 220uF moet genoeg zijn...
berekening die nergens mee te maken heeft, maar wel een idee geeft:
(1000uF / A @100Hz voeding) --> (250uF / 5mA @ 2Hz)
Maar met alleen elco's lukt het zeker niet... (ehh, toch wel!!!)
Er zit een weerstandje in voor de LEDs (R15 4,7k) hieruit maak ik op dat het hier om high efficiency LEDs gaat... Neem eens een condensator van 22-47uF en hang die aan de plus van de voeding (waar D1 aan R15 zit verbonden...).
Hang nu de andere kant aan een uitgang van een transistor, het zou moeten werken!!!
Verwijderd
het schema met de elco over de voedingsspanning KAN werken, maar dan moet je (indien de print de voeding hard UIT trekt) een diode in serie meenemen. Nu stuurt de print nog steeds je LED HARD aan, maar als de print de LED uit wil doen lukt dat niet omdat de diode dan spert. Nu heeft je elco vrij spel om langzaaaaaaaaam de LED te doven
Er zitten al transistoren in het schema, maar maar een weerstand voor alle LEDs...Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 14:55:
het KAN werken met alleen elco's, maar ik denk dat het conrad printje je LEDs hard AAN stuurt maar ook hard UIT. En hard uit... dat is dus Elco leegzuigen in rap tempo.
het schema met de elco over de voedingsspanning KAN werken, maar dan moet je (indien de print de voeding hard UIT trekt) een diode in serie meenemen. Nu stuurt de print nog steeds je LED HARD aan, maar als de print de LED uit wil doen lukt dat niet omdat de diode dan spert. Nu heeft je elco vrij spel om langzaaaaaaaaam de LED te doven
Volgens mij zal dan de ene LED uitfaden en een volgende "infaden" of misschien werkt het helemaal niet...
Als hij voor elke LED een weerstand neemt (en dan dus R15 doorverbind) en dan elco's op de + v/d voeding en naar de collector van de transistor, dan moet het werken...
Verwijderd
Wat ik zo ff uit je verhaal opmaak zal dat wel werken denk ik ja... Maar die ene weerstand, kun je het niet zo verbouwen zodat je met 1 elco dan alle LEDs een voor een kan doven.... uiteindelijk loopt de LEDstroom voor ELKE LED door die weerstand... dus als je daar iets nagloeiends bouwen kan dan ben je erBenadski schreef op 18 oktober 2002 @ 15:03:
[...]
Er zitten al transistoren in het schema, maar maar een weerstand voor alle LEDs...
Volgens mij zal dan de ene LED uitfaden en een volgende "infaden" of misschien werkt het helemaal niet...
Als hij voor elke LED een weerstand neemt (en dan dus R15 doorverbind) en dan elco's op de + v/d voeding en naar de collector van de transistor, dan moet het werken...
Voor de weerstanden die voor de torren zitten eerst een diode, daarna een condensator van 10uf met daarover een 10k weerstand en die samen op massa....
Dus als electron kom ik uit de 4028, langs een diode, dan splits de weg naar een 10uf condensator en een 10k weerstand, beide naar massa en naar een weerstand richting led. Snappie?
[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 18-10-2002 16:00 . Reden: 4510 = 4028 ]
Over mij
* WFvN krijgt gruwelijk veel kriebels om z'n bike te gaan modden
* 10 x 10K Ohm
* 10 x 2K2 Ohm (pleur ouwe eraf, nieuwe voor in de plaats)
* 10 Diode
* 10 x 10uF (6,3V) Elco
* Stukje budprint
* Stuk IDE kabel om 20 draden heen en weer naar sub-printje te trekken...
* RobIII is very happy met deze oplossing
Over mij
Hoe wilde je dat doen? Ik volg je niet helemaal... Als er een aan het nagloeien is brandt de volgende toch alweer? Dan wordt de totaalstroom verdeeld over de twee (of drie als er nog één nog nagloeit) leds en gaan ze allemaal tegelijk faden of zwak branden, toch?Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 15:09:
[...]
Wat ik zo ff uit je verhaal opmaak zal dat wel werken denk ik ja... Maar die ene weerstand, kun je het niet zo verbouwen zodat je met 1 elco dan alle LEDs een voor een kan doven.... uiteindelijk loopt de LEDstroom voor ELKE LED door die weerstand... dus als je daar iets nagloeiends bouwen kan dan ben je er
Enne topicstarter, post je schema 'ns, ben wel benieuwd!
Verwijderd
ja is waar, er brand natuurlijk ALTIJD een led... hoogstens dat je de elco snel ontlaad of oplaad op een "clock" overgangBenadski schreef op 18 oktober 2002 @ 17:25:
[...]
Hoe wilde je dat doen? Ik volg je niet helemaal... Als er een aan het nagloeien is brandt de volgende toch alweer? Dan wordt de totaalstroom verdeeld over de twee (of drie als er nog één nog nagloeit) leds en gaan ze allemaal tegelijk faden of zwak branden, toch?
Enne topicstarter, post je schema 'ns, ben wel benieuwd!
Verwijderd
wat voor schemaatje is dat dan? van zo'n nightrider geval?Benadski schreef op 18 oktober 2002 @ 17:25:
[...]
Hoe wilde je dat doen? Ik volg je niet helemaal... Als er een aan het nagloeien is brandt de volgende toch alweer? Dan wordt de totaalstroom verdeeld over de twee (of drie als er nog één nog nagloeit) leds en gaan ze allemaal tegelijk faden of zwak branden, toch?
Dan zit elke LED toch op z'n eigen uitgang en beînvloeden ze elkaar niet.
Dat nightrider ding van mij heeft op elke uitgang van een 4515 een transistortrapje met een Ctje van 330n parallel en dat werkt goed.
* De 4510 heb ik een Digitale puls (pin 15) aan gehangen om het schema wat compacter te houden; is in werkelijkheid een RC schakeling met een flipflop en condensator etc
* In het schema zie je LEDs & Gloeilampen. Ik gebruik alleen de leds.
* In het originele schema zat geen nagloei. Het stuk met de X er door heen heb ik weg gehaald (10 keer, voor iedere led natuurlijk) en vervangen door het gedeelte in het rode vierkant (ook 10 keer dus).
Het werkt helemaal top! De nagloei mag van mij een tikkie langer, maar het is goed zat zo (genoeg geprutst!). Het stuk in het rode vierkant heb ik op een aparte europrint gesoldeerd, en die hele zooi met een oud stuk IDE kabel aan de Conrad print gesoldeerd.
Met dank aan Rick (collega) en Pa van Rick (die al lang in pensioen zit, maar nog goed bij is!!!!).

Ga effe filmpje maken.... Hang on!
[EDIT] Oh, en bij mij gloeien alleen de leds die moeten gloeien, de rest is dus gewoon UIT!!!
Over mij
[EDIT]
Heb het filmpje zojuist nog eens bekeken, en het lijkt alsof 'ie maar soms nagloeit. Toch is dat in het echie niet zo... !$*&%$!$-Cam denk ik....
Over mij
Schema is ook netjes. Ik denk alleen dat je de 4028 niet direkt na die diode aan de condensator kan hangen. Er zal dan kortstondig een te grote stroom kunnen gaan lopen, waardoor het IC kan beschadigen.
Denk dat ik binnenkort ook maar iets ga doen met LEDjes, er schijnen er een paar mijn kant op te komen
Daar is dan toch die Diode voor???? Wat bedoel je? En aan het filmpje kun je zien dat het werkt... Tot nu toe nog wel....Ik denk alleen dat je de 4028 niet direkt na die diode aan de condensator kan hangen. Er zal dan kortstondig een te grote stroom kunnen gaan lopen, waardoor het IC kan beschadigen.
Over mij
De condensator heeft als het goed is een kleine interne weerstand, zeg één ohm bijvoorbeeld. Als die leeg is en je zet er 5V op, dan zal er heel eventjes 5A (U=I*R) stroom lopen. Ik denk dat het IC het niet lekker vind. Zet na of voor de diode een weerstand, even groot als de spanning van het IC gedeeld door de maximale stroom die het IC kan leveren (datasheet).
Of je vervangt gewoon steeds het IC als ie kapot gaat, kan ook als het toch lang blijft werken. Je hebt toch wel IC voetjes gebruikt?
Over mij
Verwijderd
Is btw bijna dezelfde schakeling als in mijn schemaatje, alleen met een NPN-tor.
Kan me trouwens niet voorstellen dat een Ctje van maar 10n over een weerstandje van 2k2 ook maar enige zichtbare vertraging oplevert, al helemaal niet met de LED in de collectorleiding.
En dan ook nog eens een weerstand over dat Ctje....
Over mij
Ineens stopt hij ermee; hij blijft op een gegeven moment stil staan; 1 led blijft branden.
Spanning er weer afgehaald en een tijdje later er weer op gezet; weer werkt hij even en dan staat hij weer stil. Nu bij een andere led.
Dus nog maar een paar keer geprobeerd en telkens is het bij een andere led.
Wat heb ik geprobeerd om dit op te lossen?
1) Alle soldeerpunten nog een keer gesoldeerd om er zeker van te zijn dat de boel goed gesoldeerd is
2) ook even alle weerstanden gechecked of ik ze op de juiste plek heb zitten
3) IC's eruit getrokken en er weer in gedrukt (en uiteraard gecontroleerd of ik de ze op de juiste plek heb zitten en of ik ze op de juiste manier in de voetjes heb gedrukt)
4) Gekeken of ik niet ergens een kortsluiting heb door 'verdwaald' tin
5) nja... de hele waslijst van Conrad doorgewerkt bij probleemoplossing
Maar helaas: het probleem blijft zich voordoen.
Dit lijkt mij een logica-probleempje te zijn; alleen omdat ik geen ster ben in logica, zou ik niet weten waar het probleem zit of zou kunnen zitten. Ik hoop dan ook dat ik een beroep kan doen op medetweakers die me kunnen vertellen waar het probleem waarschijnlijk zit.
wfvn schreef op 17 November 2002 @ 17:49:
Ik heb ook maar eens zo'n Conrad KnightRider printje in huis gehaald. Even aan het solderen geweest, 12V erop gezet en wat gebeurt er? Hij werkt.... that is....
Ineens stopt hij ermee; hij blijft op een gegeven moment stil staan; 1 led blijft branden.
Spanning er weer afgehaald en een tijdje later er weer op gezet; weer werkt hij even en dan staat hij weer stil. Nu bij een andere led.
Dus nog maar een paar keer geprobeerd en telkens is het bij een andere led.
Wat heb ik geprobeerd om dit op te lossen?
1) Alle soldeerpunten nog een keer gesoldeerd om er zeker van te zijn dat de boel goed gesoldeerd is
2) ook even alle weerstanden gechecked of ik ze op de juiste plek heb zitten
3) IC's eruit getrokken en er weer in gedrukt (en uiteraard gecontroleerd of ik de ze op de juiste plek heb zitten en of ik ze op de juiste manier in de voetjes heb gedrukt)
4) Gekeken of ik niet ergens een kortsluiting heb door 'verdwaald' tin
5) nja... de hele waslijst van Conrad doorgewerkt bij probleemoplossing
Maar helaas: het probleem blijft zich voordoen.
Dit lijkt mij een logica-probleempje te zijn; alleen omdat ik geen ster ben in logica, zou ik niet weten waar het probleem zit of zou kunnen zitten. Ik hoop dan ook dat ik een beroep kan doen op medetweakers die me kunnen vertellen waar het probleem waarschijnlijk zit.
Wordt het IC (erg) warm ?
Verwijderd
Als je op de hierboven veschreven manier (met alleen een elko) de leds laat na gloeien, gloeien ze dan ook 'voor' ? Dus dat ze niet alleen langzaam uitgaan, maar ook langzaam aangaan ?
Nope... niet warm; niet de 3 IC's maar ook niet de transistoren
Wat me trouwens wel opvalt is dat zodra hij vast zit, hij weer verder gaat als ik even met m'n vingers over de soldeer-kant ga...
nope... alleen nagloeienVerwijderd schreef op 17 november 2002 @ 18:02:
ff een vraagje :
Als je op de hierboven veschreven manier (met alleen een elko) de leds laat na gloeien, gloeien ze dan ook 'voor' ? Dus dat ze niet alleen langzaam uitgaan, maar ook langzaam aangaan ?
wfvn schreef op 17 November 2002 @ 18:08:
Wat me trouwens wel opvalt is dat zodra hij vast zit, hij weer verder gaat als ik even met m'n vingers over de soldeer-kant ga...
Lijkt erop dat je dan ergens een GROUND mist
Tja... zoiets zal het vast zijn. De ellende is alleen dus dat hij het soms tijden achter elkaar WEL doet, terwijl hij een andere keer na 2x lopen alweer stil staat...
* WFvN gaat ook maar eens een gruwlijk sterke loep bij de hand nemen.....
Verwijderd
wat het probleempje betreft, het is net of de oscillator er mee stopt, dat ICtje houdt waarschijnlijk z'n laatste tellerstand vast, daarom brandt er ook steeds een ander LEDje.
Van HEF4001BP (IC1) hoort er een printbaantje te lopen tussen pootje 2 en 3 5 en 6; die ontbreekt dus. Kortsluiten van die 2 levert op dat hij weer aan het lopen gaat.
Alleen de ellende is dus dat ik niet snap dat hij toch tijden kan lopen terwijl die 2 pootjes niet zijn kortgesloten... heel weird... Ik zou denken: geen verbinding=niet werken, wel verbinding=wel werken
Maar hij werkt dus soms ook aardig lang zonder dat die verbinding er is.....
Idd pennetje 1, 5 en 9 van ic 2 ff nakijkenwfvn schreef op 17 november 2002 @ 18:11:
[...]
Tja... zoiets zal het vast zijn. De ellende is alleen dus dat hij het soms tijden achter elkaar WEL doet, terwijl hij een andere keer na 2x lopen alweer stil staat...
* WFvN gaat ook maar eens een gruwlijk sterke loep bij de hand nemen.....
Heuh... ik heb dus van IC1 pennetje 5 en 6 kortgesloten (volgens de tekening moet dat al zo zijn op de print)
Maar het ontbreken van die verbinding tussen poot 5 en 6 van IC1 is dus inderdaad de oorzaak. De print 'loopt' nu al minuten aan 1 stuk door zonder haperen.
Mochten andere personen met de Conrad-print aan de gang gaan en tegen hetzelfde probleem aanlopen: check dit dus eerst.
Probleem is echter dat het altijd een bitje gaar blijft, aangezien een Led aangaat bij 1,5V en daarna nog maar 0,7V over zich heeft. Dus of het echt goed werkt weet ik niet.
Ik vindt alleen dat die weerstand van 10k wat te klein is; het nagloeien duurt mij dan net niet lang genoeg. Een weerstand van 100k geeft een wat fraaier resultaat vind ik...
deze condensator houd vooral die kleine piekjes hd activiteit tegen, waar je 's nachts altijd wakker van word
Verwijderd
Stond wel op de tekening, niet op de print. Heeft bij mij ook een uurtje of 2 a 3 gekost eer ik erachter was dat het daar aan lag! Ik had ook opgemerkt dat als je de print aanraakt dat 'ie verder ging... Weird... Ach, 't is CMOS...
Bij mij doet 'ie het nu al een paar weken aan een stuk goed...
Over mij
Ik heb de boel aan de praat;
eerst de print normaal aan het werken gezet (en dus tegen dat probleem van dat ontbrekende printbaantje aangelopen)
Toen 1 weerstand eruit gesoldeerd en het schema van RobIII ertussen geplakt en dat werkte voor die ene LED, alleen gloeide het niet genoeg na (vond ik), dus wat aan het experimenteren gegaan en uiteindelijk gewoon de weerstand -die parallel staat aan de Elco- verwijderd.
Daarna heb ik een 2e printje erbij gemaakt waarop voor elke LED een weerstand, diode en elco zit; En daar heb ik momenteel een breadboard met 20 LEDs aan gehangen. Nu dus 2 LEDS per kanaal.
http://members.home.nl/wfvn2/knightrider.avi 675 kB
Ik ben van plan om het met NOG helderdere LEDs te gaan uitvoeren; in totaal 4 LEDs per kanaal waarvan de buitenste 2 zo fel zijn als in het filmpje en 2 daartussen die aanzienlijk feller zijn.
Waar ik nog wel over twijfel is of ik toch alsnog een weerstandje in de schakeling opneem; kijk naar het verschil tussen de normale LEDs op de conradprint (bovenste serie) en de felle LEDs op de onderste reeks; de bovenste gloeien dus nagenoeg NIET na terwijl de onderste dus nog aan het nagloeien zijn op het moment dat ze weer worden aangestuurd....
Iemand enig idee hoe dat komt dat de ene serie LEDS dus veeeeeel meer nagloeien dan de andere?
Verwijderd
De LEDjes gloeien wel even lang na, alleen bij die gewone zie je het veel minder dan bij de heldere.
heb ik de elektronica definitief in orde gemaakt.
Ik heb nu voor elk kanaal 3 leds in serie. De middelste een ultra-bright en de andere 2 megabright.
De foto is genomen terwijl de hele set van 30 leds achter een paar plaatjes perxpex/plexiglas/oid liggen (min-of-meer het 'glowpad'-idee dus.
Het resultaat is nu (vind ik) zeer fraai.
Check it yourself:
http://members.home.nl/wfvn2/knightrider2.avi 378 kB
Verwijderd
Ik heb alleen 16 LEDs
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 00:19 ]
Ook geen eigendunk
* WFvN is zich er wel van bewust dat hij dat nagloeien niet zelf voor elkaar had gekregen; daar heeft hij wel hulp voor nodig gehad van zekere andere tweakers
Verwijderd
Ik niet... (nog meer eigendunk)wfvn schreef op 05 december 2002 @ 00:19:
[...]
Ook geen eigendunk
* WFvN is zich er wel van bewust dat hij dat nagloeien niet zelf voor elkaar had gekregen; daar heeft hij wel hulp voor nodig gehad van zekere andere tweakers