Toon posts:

Gigabit Ethernet op een mobo, ook ethernet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als een mobo een Gigabit Ethernet aansluiting heeft, kan je daar neem ik aan ook normale ethernet kabels (RJ45 dus) op aansluiten?

Verwijderd

gigabit kan ook over koper, dus ja ook normale kabels kunnen.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Wat bedoel je ?
Bedoel je dat vraagt of je ook FastEthernet (100Base-TX), of zelfs "slow" Ethernet (10Base-T) hierop kan aansluiten ? Waarschijnlijk wel, maar de handleiding zal hierover uitsluitsel moeten geven.Of bedoel je de kwaliteit van de bekabeling als je hem inderdaad op een Gigabit-poort van een switch aansluit ? In principe moet je voor 10Base-T tenminste CAT-3, voor 100Base-TX tenminste CAT-5 en voor 1000Base-X tenminste CAT-5e gebruiken, maar voor een korte afstand red je het meestal wel met een kwaliteitje minder.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 22:14:
Als een mobo een Gigabit Ethernet aansluiting heeft, kan je daar neem ik aan ook normale ethernet kabels (RJ45 dus) op aansluiten?
ja, dat kan. Zorg voor de zekerheid en fully speed wel voor CAT5 kabels :)

Verwijderd

Topicstarter
Dan jullie wel, ik bedoelde inderdaad of zo'n aansluiting ook kan werken als een gewone ethernet kaart voor je thuisnetwerkje, dus dat eerste dat mvdejong zei. En dat kan dus, en da's mooi :). Wou ik ff weten.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

In principe is cat5 goed genoeg voor Gbit ethernet. Wel is dataverlies sneller aan de orde bij langere kabels, wil je meer zekerheid, neem dan cat6. Is weer duurder, en voor thuisnetwerkjes wrsch. niet aan de orde, maar dat je dat ook maar ff weet :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 07:45

Cis

Cat6 is wat te hoog gegrepen voor de normale thuisgebruiker, denk ik.
Ik heb ooit eens een test gedaan tussen verschillende soorten kabels. Cat5e en 6 hadden amper verschil. Uit mijn hoofd kwam het uit op 2 seconden op 8 minuten constante datatransfer... :z :) :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Cis schreef op 16 oktober 2002 @ 01:28:
Cat6 is wat te hoog gegrepen voor de normale thuisgebruiker, denk ik.
Ik heb ooit eens een test gedaan tussen verschillende soorten kabels. Cat5e en 6 hadden amper verschil. Uit mijn hoofd kwam het uit op 2 seconden op 8 minuten constante datatransfer... :z :) :)
Bij welke lengte en op welke snelheid :? ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 18:03
No problem.
Op onze nieuwste Dell machine hier op de zaak zitten ook gigabit kaarten onboard en die draaien vrolijk op 10mbit, no problemo

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Laat me raden je hebt vast wel thuis een ADSL of Kabel modem die met een 10Mbps lijntje op een 100Mbps kaartje is aangesloten, dus als je hetzelfde doet met je 1000Gbps kaartje is er dus geen probleem ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

nero355 schreef op 16 oktober 2002 @ 13:07:
Laat me raden je hebt vast wel thuis een ADSL of Kabel modem die met een 10Mbps lijntje op een 100Mbps kaartje is aangesloten, dus als je hetzelfde doet met je 1000Gbps kaartje is er dus geen probleem ;)
Niet correct! Niet alle kaartjes zijn zo veelzijdig; er zijn best 100Mbit-kaartjes die niet met een 10Mbit-kaartje kunnen communiceren. Of het mobo van de topicstarter dat wel kan is de vraag (denk het eik wel, meeste recente ni's zijn multi-speed), maar zekerheid is zonder merk niet te geven :) Dat er RJ45 in geschoven kan worden is wel zeker, of hij dat bedoelde is een tweede ;)

Overigens zijn alle problemen natuurlijk verholpen op het moment dat er een switching hub of beter tussen staat.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Rataplan schreef op 16 oktober 2002 @ 13:24:
[...]

Niet correct! Niet alle kaartjes zijn zo veelzijdig; er zijn best 100Mbit-kaartjes die niet met een 10Mbit-kaartje kunnen communiceren. Of het mobo van de topicstarter dat wel kan is de vraag (denk het eik wel, meeste recente ni's zijn multi-speed), maar zekerheid is zonder merk niet te geven :) Dat er RJ45 in geschoven kan worden is wel zeker, of hij dat bedoelde is een tweede ;)

Overigens zijn alle problemen natuurlijk verholpen op het moment dat er een switching hub of beter tussen staat.
Bij meeste kaartjes heb je de aanduiding 10/100 dus geen probleem en ik denk dat vooral in het begin ook alle 1000Gbps kaarten dus 10/100/1000 aanduidingen krijgen :)Toch????

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

nero355 schreef op 16 oktober 2002 @ 16:04:
[...]

Bij meeste kaartjes heb je de aanduiding 10/100 dus geen probleem en ik denk dat vooral in het begin ook alle 1000Gbps kaarten dus 10/100/1000 aanduidingen krijgen :)Toch????
Die kaarten krijgen die aanduiding niet zomaar, alleen als ze dat aankunnen. Zo'n aanduiding staat er namelijk niet uit marketing-overwegingen, maar uit technische overwegingen op. Als zo'n kaartje 10/100 vermeldt kan 'ie beide protocollen aan, een kaartje waar alleen 10 opstaat kan NIET overweg met een kaartje waar alleen 100 opstaat. Maar idd, je mag voorlopig verwachten dat de Gbitkaartjes backwards compatible zijn. Na marktpenetratie > 50% zou dat overigens best kunnen veranderen, maar dat is koffiedikkijken.

Pagina: 1