Center speaker plaatsing

Pagina: 1
Acties:
  • 584 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-03 16:59

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Een center speaker zou je, ideaal gesproken, op dezelfde hoogte als je normale speakers moeten plaatsen. Echter, tenzij je gebruik maakt van projectie, zul je daar nou juist normaal gesproken je TV hebben staan... Dus is er de keus: de center boven of onder de TV plaatsen. Momenteel heb ik m'n center dus onder mijn TV staan, waardoor deze een stuk lager dan de fronts staan (de midrange/tweeters van de fronts zitten op ong. 85 cm van de grond, het midden van de center zit op zo'n 55 cm van de grond). Dit klinkt aardig, maar niet toch niet helemaal bevredigend. Vandaag heb ik 'ns wat zitten experimenteren door de center speaker uit de kast waar ie normaal in staat te halen en 'm eens ongeveer op de hoogte te plaatsen waar hij zou staan als ik 'm op de TV zou zetten. Dat klinkt eigenlijk veel beter en homogener en om de één of andere reden klinkt de center als ie onder de TV staat wat 'hol', wat ie helemaal niet doet als ie zo hoog staat. Probleem is echter: die center van mij is zo'n lomp en zwaar geval ('t is een Quadral Base Prestige, als je op die link de maten van de center bekijkt, begrijp je wel wat ik bedoel), dat m'n TV waarschijnlijk spontaan in elkaar zou storten als ik die erop zou zetten (nog afgezien van 't feit dat m'n TV, een Loewe Xelos, maar een heel smal randje aan de bovenkant heeft waar je wat op zou kunnen zetten). Om een beetje een indruk te geven van m'n huidige opstelling, hier een foto van mijn kamer.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.schmitz3/kamer-small.jpg
Wat zijn de ervaringen met het plaatsen van een center boven of onder een TV en wat hebben jullie voor oplossingen bedacht voor situaties als de bovenstaande?

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 04-03 10:15
Mijn ervaring met center's en tv's is dat wanneer de center boven de tv staat je een natuurlijker geluidsbeeld krijgt. Ik had vroeger een meubel gemaakt, met een plek voor de center onder de tv, maar uiteindelijk alsnog bovenop de tv gezet. Beetje dezelfde situatie als jij nu hebt. Alleen mijn tv had wel een voldoende grote rand :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41

Jag

Ik zou me meer bezig houden met de invloed van de plaatsing voor het geluid van de center op zich, dan met de plaatsing tov van de front speakers.
Je zei dat de center hol klonk als ie onder de tv lag. Betekent onder de tv in de kast (kan het me nauwlijks voorstellen dat dat past met die maten :P)?

Wat trouwens waarschijnlijk een hele goede oplossing zou zijn, is om de center op te hangen aan steels net boven de tv (zonder contact ermee te maken dus). Maar dat zou wel een heel bouwproject worden :).

• jasjenl
  • Laatst online: 03-03 16:59

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Jag schreef op 13 oktober 2002 @ 18:18:
Ik zou me meer bezig houden met de invloed van de plaatsing voor het geluid van de center op zich, dan met de plaatsing tov van de front speakers.
Wat bedoel je daar precies mee? Alhoewel de plaatsing van center speaker op zich natuurlijk al belangrijk is, is de plaatsing t.o.v. de frontspeakers toch wel degelijk van belang, lijkt mij. Juist bij 'panning' geluiden die eerst links, dan midden en dan rechts te horen zijn, merk je wel of je fronts en center een beetje op één lijn liggen of niet.
Je zei dat de center hol klonk als ie onder de tv lag. Betekent onder de tv in de kast (kan het me nauwlijks voorstellen dat dat past met die maten :P)?
Ja, dat betekent inderdaad in de kast. Die heb ik dan ook speciaal verbouwd, zodat die center er in past. Nu moet je je daar verder niet teveel bij voorstellen, want zoals je misschien op de foto wel kunt zien, is het een hele simpele kast. De center ligt onder de tv en alleen links en rechts van de center zitten verticale planken. De achterkant van de kast is dus helemaal open, maar de center is zo diep, dat deze precies tot aan de achterkant van de kast komt, tewijl hij dan aan de voorkant ook net tot het randje komt.
Wat trouwens waarschijnlijk een hele goede oplossing zou zijn, is om de center op te hangen aan steels net boven de tv (zonder contact ermee te maken dus). Maar dat zou wel een heel bouwproject worden :).
Hm, dat lijkt me inderdaad een wat lastig project :). Maar ik zit toch te overwegen of ik niet een soort constructie kan bouwen waarmee ik de center boven de tv kan plaatsen zonder dat deze echt op de tv rust. Mja, maar eens over nadenken hoe ik dat zou kunnen maken. Dat wordt dan al ongeveer de vierde keer dat ik m'n kastje moet verbouwen voor m'n centerspeaker :P
(net trouwens 'ns ff die center op de weegschaal gelegd, moet ook wel een stevige constructie worden dan, want 't ding weegt zo'n 18 kilo...)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41

Jag

Ik bedoelde dat een plaatsing waarbij gelet wordt op positie tov front speakers leuk is, maar dat de plaatsing van de center speaker voor het geluid van de center alleen nog wel het belangrijkste is, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook wel bedacht :).

Die oplossing met die steels is idd niet makkelijk (bij dat consumenten spul wordt heb je helaas ook geen optie op fly hardware :P), maar een contructie ervoor bouwen zal denk ik ook nog niet meevallen. Zeker als je ook nog mooi wilt doen (mooi kamer trouwens!).