Een center speaker zou je, ideaal gesproken, op dezelfde hoogte als je normale speakers moeten plaatsen. Echter, tenzij je gebruik maakt van projectie, zul je daar nou juist normaal gesproken je TV hebben staan... Dus is er de keus: de center boven of onder de TV plaatsen. Momenteel heb ik m'n center dus onder mijn TV staan, waardoor deze een stuk lager dan de fronts staan (de midrange/tweeters van de fronts zitten op ong. 85 cm van de grond, het midden van de center zit op zo'n 55 cm van de grond). Dit klinkt aardig, maar niet toch niet helemaal bevredigend. Vandaag heb ik 'ns wat zitten experimenteren door de center speaker uit de kast waar ie normaal in staat te halen en 'm eens ongeveer op de hoogte te plaatsen waar hij zou staan als ik 'm op de TV zou zetten. Dat klinkt eigenlijk veel beter en homogener en om de één of andere reden klinkt de center als ie onder de TV staat wat 'hol', wat ie helemaal niet doet als ie zo hoog staat. Probleem is echter: die center van mij is zo'n lomp en zwaar geval ('t is een Quadral Base Prestige, als je op die link de maten van de center bekijkt, begrijp je wel wat ik bedoel), dat m'n TV waarschijnlijk spontaan in elkaar zou storten als ik die erop zou zetten (nog afgezien van 't feit dat m'n TV, een Loewe Xelos, maar een heel smal randje aan de bovenkant heeft waar je wat op zou kunnen zetten). Om een beetje een indruk te geven van m'n huidige opstelling, hier een foto van mijn kamer.

Wat zijn de ervaringen met het plaatsen van een center boven of onder een TV en wat hebben jullie voor oplossingen bedacht voor situaties als de bovenstaande?

Wat zijn de ervaringen met het plaatsen van een center boven of onder een TV en wat hebben jullie voor oplossingen bedacht voor situaties als de bovenstaande?