5.1 boxen, 5.1 geluidskaart, hoe op tv?

Pagina: 1
Acties:

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:28
Een vriend van me heeft een 5.1 boxen en een gewone sb-live.
Nou wil hij een andere geluidskaart kopen zodat de 5.1 boxen (alle 5) op z'n geluidskaart worden aangesloten, maar hij wil natuurlijk ook nog steeds z'n geluidskaart verbonden hebben met z'n tv i.v.m. DIVXfilms kijken.

Nou heb ik een beetje gezocht, en begrepen dat als hij een 5.1 geluidskaart heeft, alle uitgangen bezet worden door de boxen. Hoe kan hij nou nog z'n tv aan z'n geluidskaart hangen om geluid uit z'n tv te krijgen?

edit: het woord DIVX

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:07

almightyarjen

When does the hurting stop?

He? ik begrijp hem niet helemaal... Waarom wil je het geluid van je computer door de speakers van je TV hebben? :? Het is toch veel beter geluid als je het door de 5.1 boxen laat horen, of ligt dat nou aan mij? Meestal bevat een 5.1 geluidskaart ook wel een digital out. Als de receiver die aan die 5.1 boxen een digital in heeft, is het probleem opgelost. Dan blijven de 6 analoge uitgangen vrij. :) Maar je verhaal blijf vaag...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
volgens mij bedoelt hij dat hij geluid van de tv uit de boxen wil hebben, dat lijkt mij een stuk logischer. :?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[edit] verkeerd begrepen, het is en erg vaag verhaal, wat ik lees is dat zijn 5.1 boxen op de geluidskaart van de PC komt en dat hij zijn TV dan op zijn geluidskaart wilt zetten. Maar dan wordt het wel erg vaag omdat de PC in een andere kamer staat als de TV 8)7

• zetje01
Vaag? Oh sorry.Misschien helpt dit:
Zijn tv staat in de huiskamer en z'n computer in een andere kamer :).
En van een receiver is geen sprake :).

edit: dit was een reactie op almightyjarjen, de overige reacties waren nog niet zichtbaar...

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 21:33

Elroy

Zelda!!!

Je kan je tv toch gewoon op je line-in van je geluid kaart aansluiten.
En de rest gaat gewoon via de computer.
Ik zie eigenlijk het probleem niet :?

Specs Computer

• zetje01
Bedankt voor alle reacties tot-nu-toe, maar ik ben schijnbaar absoluut niet duidelijk geweest.....

Als ik het heb over films afspelen, dan bedoel ik DIVX films doorgelust naar z'n tv...

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Elroy schreef op 13 oktober 2002 @ 15:05:
Je kan je tv toch gewoon op je line-in van je geluid kaart aansluiten.
En de rest gaat gewoon via de computer.
Ik zie eigenlijk het probleem niet :?
Bzzzzzz |:(

Hij wil films vanaf de PC op z'n TV weergeven... de line-in is dus nergens op van toepassing.

Misschien kan een 2e geluidskaartje een oplossing zijn, als de 5.1 set inderdaad geen dig. in heeft, zoals eerder al is genoemd. Weet je wat voor kaart er nu in zit? Dat maakt het misschien wat makkelijker om naar een oplossing te zoeken...

[edit]

*kuch* hij heeft de kaart en de set nog niet... sorry ;)
Wat voor geluidskaart zit er nu in?
Eén oplossing is in ieder geval om een 5.1 setje te kopen met een digitale ingang. Dan kan het digitale signaal vanaf de kaart naar de 5.1 set en het analoge signaal gaat naar de TV.
Wat je ook kunt overwegen is om de 5.1 kaart er gewoon bij te plaatsen, en de TV aangesloten te houden op een 2-kanaals kaartje. Als het goed is kun je in spellen / DVD-players / etc. aangeven naar welke kaart het signaal gestuurd moet worden.

• zetje01
Esteg: er zit nu een gewone SBlive in (1024, of zo).

• ESteg
Hm, nette kaart :)

Aangezien hij toch voor een 5.1 kaart gaat, zou ik persoonlijk eerst de kaart kopen en proberen om die naast de huidige kaart te gebruiken. Als het een beetje mee zit, dan moet je dat werkend kunnen krijgen, op ongeveer de manier zoals ik zei. Dan heb je wat speakers betreft voldoende aan een analoge 5.1 set zonder decoder, die ik dan daarna aan zou schaffen.

Lukt dat niet, dan zul je vrees ik moeten kiezen voor een 5.1 set met een digitale ingang (met decoder, dus). Dan blijft er een analoge uitgang over voor de TV en kun je de Live-kaart ritueel verbranden. :)

Iets duurder vanwege de decoder, maar soms vloeken 2 geluidskaarten in 1 PC, dus nood breekt wet ;)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
Gewoon een 5.1 kaartje halen met 5.1 analoge uitgangen, en op de front uitgang een simpel switch boxje. Kun je het naar de pc speakers laten gaan of naar de tv. Lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Switchboxje is met cinch aansluitingen. Van geluidskaart een jack-cinch draad. Vanaf switch een cinch-jack naar pc speakers en cinch-cinch (van 10 meter) naar de tv.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ESteg
Switchboxje kan idd ook, simpeler dan de 5.1 met decoder... niet aan gedacjt :)

Maar ik zou desondanks toch even proberen of een nieuwe kaart samen wil werken met de Live, dat scheelt weer een switchboxje dacht ik zo...

• zetje01
Vreemd allemaal hoor:
Hij speelt al jaren divx af op tv.
Met een geluidskaart met twee speakeruitgangen.
(één naar pc-boxen, één naar tv)
Nou kreeg hij laatst een 5.1 boxensetje (voor op de pc).
Als hij die (volledig) wil aansluiten (op de pc) moet er een 5.1 geluidskaart komen.
Maar die heeft geen uitgang vrij om de tv ook geluid te geven.

Moet hij nou echt met twee geluidskaarten gaan werken?

(ik ben overigens wel enorm nieuwsgierig waarom bijna niemand mijn eeste post snapte. Heb ik misschien in het verkeerde forum gepost, of zo? )

edit: toen ik dit typte had ik shittyOldman's reactie nog niet kunnen lezen

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53

Jag

Waarom zo moeilijk doen :? Waarom koop je niet gewoon een splitter en hangt je vriend zowel het speakersertje als de tv op de front output? Die dingen kosten een paar gulden, en integenstelling tot wat vaak beweerd wordt, maken die splitters het signaal niet minder of slechter ofzo.

• zetje01
Nou, daar had ik ook aan gedacht, maar:
Is het dan niet zo dat je kans loopt je geluidskaart te beschadigen omdat de weerstand of impedantie die de front-output te verwerken krijgt te groot of te klein wordt?

• Jag

Jag

zetje01 schreef op 13 oktober 2002 @ 16:20:
Nou, daar had ik ook aan gedacht, maar:
Is het dan niet zo dat je kans loopt je geluidskaart te beschadigen omdat de weerstand of impedantie die de front-output te verwerken krijgt te groot of te klein wordt?

Nee, op die outputs kan ook een koptelefoon. Dus waarschijnlijk kan die output zelfs wel impedanties van minder dan 100 Ohm hebben. Normale audio ingangen hebben een impedantie van 10KOhm, dus 5 KOhm (twee ingangen parrellel) is echt geen enkel probleem.

• zetje01
Okee dan, dan kan ik voor hem een kaartje gaan uitzoeken.
Bedankt Jag en ESteg en ShittyOldman voor de nuttige reacties (en de anderen voor de moeite)!

Half offtopic:
Achteraf gezien had ik dus beter een topic kunnen openen met de vraag of ik veilig een speakeruitgangssignaal (parallel) kan splitten naar 2 devices...
;)

• Jag

Jag

Overigens moet je dan wel aan je geluidskaart vertellen dat je een stereo setup hebt, zodra je een film met 5.1 geluid kijkt op de tv. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht :).

• zetje01
Yeah, dat vermoedde ik al.
Anders dan kon het geluid wel eens 'ver weg' (en zacht) klinken, toch?
Toch denk ik dat ik jouw laatste opmerking maar voor mezelf hou, want het maakt het allemaal niet simpeler voor een huis- tuin- en keukengebruiker...

Offtopic: het is niet mijn systeem en het zijn niet mijn boxen want bij mij thuis komt er in ieder geval nooit een speakerset met subwoofer in.
Ik vind het geluid met muziek namelijk niet 'lekker' klinken.
Met spelletjes is het wèl 'overweldigend', maar ik wil geen ruzie met de buren.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Eh, en ff kabeltje verwisselen als je een film wilt kijken kan niet ofzo? Du je moet dan meteen daar een nieuwe kaart voor kopen?..... en ik maar denken dat ik op tweakers zit ;)

MechWarrior || Monsters Game

• zetje01
Hij is geen tweaker met open systeemkast binnen handbereik op z'n bureau, maar een thuisgebruiker die z'n kast lekker ergens onder/achter/uit-het-zicht heeft staan.
En hij wil zeker niet z'n kast verplaatsen om even (met vrouw of kinders) een filmpje te kunnen kijken.

• snakeye
  • Laatst online: 11-08 11:51
DIVX ondersteund volgens mij geen dolby 5.1 (alleen stereo volgens mijn) is dat geval is het dus ook nutteloos om zo'n 5.1 zetje aan te sluiten (voor de effecten dan). Kan iemand dit bevestigen ??

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Verwijderd

Mmmm als ik het goed lees wil de persoon DIVX films op zijn TV kunnen kijken de DIVX films worden neem ik aan afgespeelt door de Pc. In dat geval heb je niets te maken met het geluid van de TV. De speakers van de TV hoef je niet eens te gebruiken. Je moet alleen een VGA-kaart hebben met Video-out om door te lussen naar de TV. verder wordt het geluid van de DIVXfilm gewoon uitgestuurd door de geluidskaart.

Maar denk er wel om dat 5.1" geluid alleen echt wordt gebruikt als de informatie voor deze geluidsweergave daadwerkelijk in de film verwerkt zit en dat is volgens mij bij een DIVX niet zo. Je blijft wel geluid horen uit alle boxen en je hebt enigszins het effect, maar daadwerkelijk 5.1" is het geloof ik niet.

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 12-08 14:56
snakeye schreef op 13 oktober 2002 @ 20:10:
DIVX ondersteund volgens mij geen dolby 5.1 (alleen stereo volgens mijn) is dat geval is het dus ook nutteloos om zo'n 5.1 zetje aan te sluiten (voor de effecten dan). Kan iemand dit bevestigen ??

Je kunt of DIVX'jes bakken met een 5.1 stream. Aparte codec voor nodig om af te spelen.
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 20:33:
Mmmm als ik het goed lees wil de persoon DIVX films op zijn TV kunnen kijken de DIVX films worden neem ik aan afgespeelt door de Pc. In dat geval heb je niets te maken met het geluid van de TV. De speakers van de TV hoef je niet eens te gebruiken. Je moet alleen een VGA-kaart hebben met Video-out om door te lussen naar de TV. verder wordt het geluid van de DIVXfilm gewoon uitgestuurd door de geluidskaart.
Zijn speakers die op de pc hangen staan in een hele andere ruimte, dus om toch geluid te krijgen sluit 'ie de boel aan op de tv.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jag

Jag

zetje01 schreef op 13 oktober 2002 @ 18:33:
Yeah, dat vermoedde ik al.
Anders dan kon het geluid wel eens 'ver weg' (en zacht) klinken, toch?
Toch denk ik dat ik jouw laatste opmerking maar voor mezelf hou, want het maakt het allemaal niet simpeler voor een huis- tuin- en keukengebruiker...

Nee, dan gaat het niet zachter klinken, maar dan wordt het signaal dat naar de center en surround speakers gestuurd wordt niet weergegeven. Maar dat is echt alleen van toepassing op 5.1 DivX-en (zijn er niet veel) en DVD's. En het is echt alleen een kwestie van "2 speakers" selecteren in een pull down menu, niks moeilijks aan :).

• zetje01
Precies. :)

• lordsnow
  • Laatst online: 12-08 17:06

lordsnow

I know nothing

Is gewoon ff van kabeltje wisselen (voor- links en rechts van 5.1 gaan dan naar de TV) niet makkelijker?

• Jag

Jag

lordsnow schreef op 14 oktober 2002 @ 06:36:
Is gewoon ff van kabeltje wisselen (voor- links en rechts van 5.1 gaan dan naar de TV) niet makkelijker?

Uhhhh, nee? Dan moet je ook 2 speakers selecteren als je een DVD opzet (kan trouwens ook in het DVD progsel). En dan moet je bovendien ook nog gaan omsteken, lijkt me niet echt handig :P.

• arjandijk162
  • Laatst online: 12-08 00:19
nog even over het splitten, als je dat tegen staat is dat ook niet perse nodig volgens mij, de sblive 1024 heeft onboard ook nog een heel aantal aanluitingen, (al die pinnetjes ja), waaronder volgens mij ook wel een stereo out, ik kan de pinout even niet vinden, dus moet je zelf ff zoeken, maar daarmee kun je ook wel doorlussen naar de tv

• arjandijk162
  • Laatst online: 12-08 00:19
link pinout (is tsjechisch, wordt er niet erg wijs uit)
http://www.belza.cz/pclink/live.htm

• zetje01
Hey, bedankt voor het zoeken en meedenken!
Maarreehh (altijd commentaar van deze kant): Hij wil een 5.1 geluidskaart kopen om z'n 5.1 boxensetje ten volle te kunnen benutten (en ik moet dat dan voor hem uitzoeken...).

Verwijderd

Hi oplosing simpel koop by goede electronica onderdelen zaak 2 y verloop
stekers .Steker 1 1 manetje cinch 2 vrouwtjes cinch .Steker 2 1 manetje cinch
2 vrouwtjes tulp. Meestal zyn vidio kabels tulp stekers. doe als volgt omdat
geluid op tv de voorste speakers gebruiken.Steek steker 1 in voorste speaker
uitgaan van geluidskaart.steek dan je voorste speaker kabel in een van de twee
ingangen van steker 1.Steek steker 2 in de andere ingang van steker 1
Steek vervolgens de kabel naar je TV in achterkant steker 2.Nu heb je geluid
over je boxen en TV.Gewoon 2 stekers.

Verwijderd

Ik zit met dezelfde situatie en ik heb het zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.tenbokkel.nl/tweakers/1.jpg

Niet zo duidelijk misschien, maar op de "groene poort" zit dus een splitter:

Afbeeldingslocatie: http://www.tenbokkel.nl/tweakers/2.jpg

Als ik een film ga kijken zet ik hem gewoon op "twee speakers" en als ik voor m'n pc zit staat hij op "5.1 surround luidsprekers"

• zetje01
Okee StB, die oplossing had Jag al aangedragen en zo ga ik het inderdaad ook regelen. :)
Blij te weten dat anderen het ook zo doen.

Jag, StB en ook anderen: Bedankt voor de reacties, mijn vraag is hierbij volledig beantwoord.
Ik durf het haast niet te zeggen, maar van mij mag dit topic wel dicht.
_/-\o_

Verwijderd

zetje01 schreef op 14 oktober 2002 @ 16:27:
Okee StB, die oplossing had Jag al aangedragen en zo ga ik het inderdaad ook regelen. :)
Blij te weten dat anderen het ook zo doen.

Jag, StB en ook anderen: Bedankt voor de reacties, mijn vraag is hierbij volledig beantwoord.
Ik durf het haast niet te zeggen, maar van mij mag dit topic wel dicht.
_/-\o_
ik durf het ook bijna niet te zeggen, maar ze gooien hier nooit topics dicht ;)

das nl niet handig als er iemand anders dezelfde vraag heeft. Zo is got nl 1 groot naslag werk geworden
Pagina: 1