Is de mens aangesloten op een 'supercomputer'?

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
Laatst hadden we het met filosofie over de volgende stelling:

Het is principieel niet uit te sluiten dat wij geen mensen van vlees en bloed zijn, maar hersenen in een vat met fysiologische vloeistof, aangesloten op een supercomputer.

Deze stelling kwam voort uit een stukje tekst van een de Amerikaanse filosoof Hillary Putnam. Dat stukje tekst zag er omgeveer als volgt uit:
Stel, je bent geopereerd door een kwaardaardige wetenschapper. Deze slechterik heeft je hersenen uit je schedel gehaald en ze in een vat met fysiologische vloeistof (=soort van sterk water ofzo) gestopt, waar in ze blijven leven. De zenuwuiteinden zijn verbonden met een supercomputer, wat jou de illusie geeft dat alles volkomen normaal is. er schijnen mensen en dingen te zijn, je ziet de lucht enz., maar in feite is alles wat je ervaart het resultaat van elektrische stroompjes die van de computer naar jouw zenuwuiteinden worden gestuurd, De computer is zo geavanceerd dat als jij je hand probeert op te steken, hij ervoor zorgt dat je 'ziet' en 'voelt' dat je je hand opsteekt. Door een bepaald programma te gebruiken kan de kwaardaardige wetenschapper ervoor zorgen dat je elke situatie 'ervaart' die hij maar wil. Hij kan ook de herinneringen aan de hersenoperatie uitwissen, zodat je niet beter weet dan dat je altijd al in deze situatie geweest bent. De computer kan je zelfs laten denken dat je bent geopereerd door een kwaardaardige wetenschapper, die je hersenen uit je schedel heeft gehaald en ze in een pot met fysiologische vloeistof heeft gestopt, waarin ze blijven leven. de zenuwuiteinden zouden zijn verboinden met een supercomputer, wat jou de illusie geeft dat.......
Argument voor: onze ervaring van de werkelijkheid wordt altijd bemiddeld door onze zintuigen: de werkelijkheid zelf nemen we niet waar. Daardoor is het in principe niet mogelijk dat we ons omtrent die werkelijkheid vergissen en valt niet uit te sluiten dat we hersenen in een vat zijn.

Argument tegen: als we werkelijk hersenen in een vat zouden zijn, dan zouden we dat niet kunnen zeggen of denken. De woorden die we als hersenen in een vat gebruiken, kunnen namelijk niet naar de echte werkelijkheid verwijzen: daar hebben we wegens het ontbreken van zintuigen geen enkel contact mee. Maar de woorden 'hersenen' en 'vat' moeten, om duidelijk te maken wat we bedoelen, nu juist wel naar die echte werkelijkheid verwijzen.

Hoe denken jullie over deze stelling?? Zijn jullie het er mee eens of niet, en waarom wel of niet?

.edit: een aantal argumenten toegevoegd

Verwijderd

Ik vind hem onwaarschijnlijk: Het is duidelijk dat de optie: "Wat wij zien is wat onze zintuigen waarnemen" minder overbodige aannames bevat dan "wij zien wat een kwaadaardige wetenschapper binnen die waarheid ons wil doen geloven". En Ockham's scheermes (zie FAQ) stelt dat de optie die de minste overbodige aannames bevat, de meest waarschijnlijke is.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Lijkt wel een beetje op dit topic: MATRIX Waar of Waar .......?

Zoals jij denkt is God 'De grote programmeur', dan klopt het wel weer: Een programma dat eenvoudig leven maakt en dat laat evolueren.
En die biovloeistof is gewoon een grote biologische computer.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
je hersenen zijn ook gesimuleerd het is een interface tot deze simulatie

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dennett rekent in het eerste hoofdstuk van Consciousness Explained af met deze mogelijkheid, uitgaande van het bestaan van vrije wil. Indien vrije wil bestaat, kan er geen supercomputer bestaan die krachtig genoeg is om zelfs de zintuigen van 1 mens voor de gek te houden. De cartesische explosie van mogelijke acties is veel te groot om te verwerken.

Weet de computer ons echter te foppen betreffende het bestaan van vrije wil, dan wordt het een ander verhaal...

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Ik heb de titel gewijzigd: Als het goed is, is vrijwel ieder topic op W&L gebaseerd op een stelling, dat hoef je er dus niet als tag bij te zetten ;)

Fused: Op zich begrijpelijk, maar ik zou niet durven beweren dat het uitgangspunt, namelijk dat wij een vrije wil hebben, ook werkelijk zo is. Daar valt niet achter te komen, en ik denk dan ook dat we ermee genoegen moeten nemen dat wij denken dat we een vrije wil hebben: Uiteindelijk is dat het enige dat uitmaakt.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10-2025

Stropdas

Insert subtitle here

In feite zou je kunnen zeggen dat je in een soort Matrix leeft. Alles wat er gebeurt (als input wordt gegeven aan jou als mens) wordt door iedereen op z'n eigen manier opgevat. Zo kan het gebeuren dat 2 mensen iets tegenstrijdigs beweren en bijde 110% zekerheid hebben over de waarheid en toch geen van beide de waarheid weet. Je lichaam fungeert als een ingewikkelde computer die volgens sommige wel/niet door God is geschapen. De mensheid is ook bezig om kunstmatige intelligentie te maken en volgens enkele uitspraken zou het kunnen dat er over 10/20 jaar machines zijn die even slim of slimmer zijn dan de mensen. Computers kunnen nu al sneller logisch rekenen zoals wij ze tot nu toe hebben programmeren maar computers kunnen nu al sneller een ingewikkelde formule berekenen dan de mensen (op enkele uitzonderlingen in Rusland oid na :P). Als een machine evenveel kan als een mens dan maakt het niet uit of je hem input geeft van onze wereld of die van een fictieve wereld. In zijn ogen is zijn fictieve wereld 100% werkelijkheid. In de Matrix is ook duidelijk dat de mensen die er in leven niet beter weten dan dat die wereld de enige wereld is en zijn daar 100% van overtuigt.

Conclusie: Het is principieel niet uit te sluiten dat wij geen mensen van vlees en bloed zijn, maar hersenen in een vat met fysiologische vloeistof, aangesloten op een supercomputer :D

Nu mag er een slotje op dit topic ;)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• JJapie
Resistor schreef op 12 oktober 2002 @ 14:57:
Lijkt wel een beetje op dit topic: MATRIX Waar of Waar .......?

Zoals jij denkt is God 'De grote programmeur', dan klopt het wel weer: Een programma dat eenvoudig leven maakt en dat laat evolueren.
En die biovloeistof is gewoon een grote biologische computer.
Ja, dit topic had ik al bekeken, hier werd ik weinig wijzer van...
Fused schreef op 12 oktober 2002 @ 15:28:
Dennett rekent in het eerste hoofdstuk van Consciousness Explained af met deze mogelijkheid, uitgaande van het bestaan van vrije wil. Indien vrije wil bestaat, kan er geen supercomputer bestaan die krachtig genoeg is om zelfs de zintuigen van 1 mens voor de gek te houden. De cartesische explosie van mogelijke acties is veel te groot om te verwerken.

Weet de computer ons echter te foppen betreffende het bestaan van vrije wil, dan wordt het een ander verhaal...
Hier zit opzich wel wat in, maar met die laatste zin van haal je het hele verhaal weer onderuit...
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 15:40:
Ik heb de titel gewijzigd: Als het goed is, is vrijwel ieder topic op W&L gebaseerd op een stelling, dat hoef je er dus niet als tag bij te zetten ;)
Ok, ik zal het volgende keer niet meer doen :)
Stropdas schreef op 12 oktober 2002 @ 15:43:

Nu mag er een slotje op dit topic ;)
Tsja.. daar ga ik natuurlijk niet op in :p

Zelf ben ik het ook niet eens met de stelling. Toch blijf ik het een lastig vraagstuk vinden. Volgens mij is en blijft het voor ons onmogelijk om ooit achter de werkelijkheid te komen...

* JJapie denkt er nog eens verder over na....

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

misschien brabbel ik onzin, maar ik heb dan ook nooit Consciousness Explained gelezen... :X anyways:
...Indien vrije wil bestaat...
Definieer 'vrije wil'. Misschien geeft die pjoeter je wel de illusie dat je nogal vrij bent in je omgeving. Controleer dat maar eens...
...mogelijke acties is veel te groot...
Ze hoeven niet worden voorgerekend oid. Het ligt maar net aan je rekenkracht. En wat als de pjoeter het niet trekt; zet ie gewoon de hersenen ff op stand-by, rekent het uit, en vervolgt de situatie zonder dat je er wat van merkt.
>> Voordat iedereen nou komt met "er is geen stand-by", dan laat de pjoeter het je toch gewoon weer vergeten? Want hij kon je toch ook de operatie laten vergeten? :*)

Spolap: Interactive webcomic

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

GFM schreef op 12 oktober 2002 @ 15:56:
Zelf ben ik het ook niet eens met de stelling. Toch blijf ik het een lastig vraagstuk vinden. Volgens mij is en blijft het voor ons onmogelijk om ooit achter de werkelijkheid te komen...

* Stropdas denkt er nog eens verder over na....
Stel: Neo heeft ons nog niet bevrijd :P Jij wordt zo dom gehouden dat je niet kan beseffen dat je hersens bent in een vat vloeistof aangesloten op een computer en je weet niet beter dan dat dat de enige waarheid is, dan kan het waar zijn?

Dus is het niet uit te sluiten omdat jij je in de sutuatie bevind dat de aarde/werkelijkheid zoals we hem kennen en dat voor jou de enige waarheid is :P

• JJapie
wacco schreef op 12 oktober 2002 @ 15:59:
misschien brabbel ik onzin, maar ik heb dan ook nooit Consciousness Explained gelezen... :X anyways:

[...]

Definieer 'vrije wil'. Misschien geeft die pjoeter je wel de illusie dat je nogal vrij bent in je omgeving. Controleer dat maar eens...
Er wordt hier aangenomen dat vrije wil bestaat. Maar daar zijn de filosofen het niet over eens...Een volledig kloppende, correcte definitie van vrije wil lijkt mij dan ook niet formuleerbaar.
[...]

Ze hoeven niet worden voorgerekend oid. Het ligt maar net aan je rekenkracht. En wat als de pjoeter het niet trekt; zet ie gewoon de hersenen ff op stand-by, rekent het uit, en vervolgt de situatie zonder dat je er wat van merkt.
>> Voordat iedereen nou komt met "er is geen stand-by", dan laat de pjoeter het je toch gewoon weer vergeten? Want hij kon je toch ook de operatie laten vergeten? :*)
Tsja.. dit is ook weer lastig onderuit te halen... Want de computer kan inderdaad de hersenen op standby-zetten en dan na jaren gerekend te hebben wer fijn verder gaan. Maar dit is dus alleen mogelijk als mensen ieder in een eigen wereld leven. Immers als de hersenen van 1 persoon een jaar standby staan vanwege zeer ingewikkelde rekenprocessen, dan lopen onderwijl de 'levens' van andere mensen door. Deze mensen gaan dus wel verder in het leven. Jij loopt dan na een jaar dus een jaar achter...

• JJapie
Stropdas schreef op 12 oktober 2002 @ 16:05:
[...]

Stel: Neo heeft ons nog niet bevrijd :P Jij wordt zo dom gehouden dat je niet kan beseffen dat je hersens bent in een vat vloeistof aangesloten op een computer en je weet niet beter dan dat dat de enige waarheid is, dan kan het waar zijn?

Dus is het niet uit te sluiten omdat jij je in de sutuatie bevind dat de aarde/werkelijkheid zoals we hem kennen en dat voor jou de enige waarheid is :P
Dat is waar ja :)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59

Reptile209

- gers -

Blijft wel de vraag: wat is het "nut" voor dr. Frankensteijn of die computer om je "dood' te laten gaan als je onder een trein loopt? Dat levert alleen maar meer werk op. Dan kan je beter iedereen eeuwig laten leven (dan duurt je experiment langer) of een natuurlijke dood laten sterven. Toch :?
Indien vrije wil bestaat, kan er geen supercomputer bestaan die krachtig genoeg is om zelfs de zintuigen van 1 mens voor de gek te houden. De cartesische explosie van mogelijke acties is veel te groot om te verwerken.
En waarom kan dr. Evil je niet laten "vergeten" dat die computer 2000 jaar geleden al is uitgevonden? En er voor zorgen dat "wij" de komende eeuwen niet zelf zo'n ding uitvinden? weet je ook meteen waarom Windows wel mag :P, nofi

Zo scherp als een voetbal!

• JJapie
Reptile209 schreef op 12 oktober 2002 @ 16:11:

[...]

En waarom kan dr. Evil je niet laten "vergeten" dat die computer 2000 jaar geleden al is uitgevonden? En er voor zorgen dat "wij" de komende eeuwen niet zelf zo'n ding uitvinden? weet je ook meteen waarom Windows wel mag :P, nofi
Volgens mij heeft het "vergeten" van die computer geen invloed op de rekenkracht van de 'supercomputer'.....

• wacco

wacco

cli, hlt.

GFM schreef op 12 oktober 2002 @ 16:06:
Tsja.. dit is ook weer lastig onderuit te halen... Want de computer kan inderdaad de hersenen op standby-zetten en dan na jaren gerekend te hebben wer fijn verder gaan. Maar dit is dus alleen mogelijk als mensen ieder in een eigen wereld leven. Immers als de hersenen van 1 persoon een jaar standby staan vanwege zeer ingewikkelde rekenprocessen, dan lopen onderwijl de 'levens' van andere mensen door. Deze mensen gaan dus wel verder in het leven. Jij loopt dan na een jaar dus een jaar achter...
Ik ging hier uit van 1 pot...
En wat als er 1 pjoeter is met een hoop potten? Waarom niet alles op stand-by?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59

Reptile209

- gers -

GFM schreef op 12 oktober 2002 @ 16:23:
[...]

Volgens mij heeft het "vergeten" van die computer geen invloed op de rekenkracht van de 'supercomputer'.....
Dat bedoel ik ook niet, maar wel op onze tijd-waarneming. Voor hetzelfde geld zit dr. Evil met zijn laptop op 6 december 4218. Je weet het niet. Tegen die tijd kan zo'n computer met wat quantum-rekenkracht of beter vast een hoop meer dan nu.

* Reptile209 wil nog wel meer zeggen, maar de electroden in mijn brain doen mij mijn tekst vergeten :X

Zo scherp als een voetbal!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

de vraag is natuurlijk of zoiets als een invloedrijke film als de matrix uberhaupt getolereerd zou worden door zo'n supercomputer. over het algemeen moet je uitgaan van een zekere feilbaarheid van het systeem - je kunt mensen nooit compleet opsluiten op zo'n manier dat je zeker weet dat ze er echt nooit meer uitkomen.

was ik de matrix, dan had ik de broertjes wachowski al -lang- laten omleggen >:).

teveel zooi, te weinig tijd

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Yoozer schreef op 12 oktober 2002 @ 16:34:
de vraag is natuurlijk of zoiets als een invloedrijke film als de matrix uberhaupt getolereerd zou worden door zo'n supercomputer. over het algemeen moet je uitgaan van een zekere feilbaarheid van het systeem - je kunt mensen nooit compleet opsluiten op zo'n manier dat je zeker weet dat ze er echt nooit meer uitkomen.

was ik de matrix, dan had ik de broertjes wachowski al -lang- laten omleggen >:).
Nou, stel dat god de aarde heeft gemaakt, dan zijn er een hoop mensen die dat weten en graag in zijn Matrix leven :) maar waarom zou zo'n film niet toegestaan zijn? Misschien zijn we te dom om het te begrijpen om schade aan te kunnen richten. Zoals ik al zij: de stelling is dus waar omdat het niet uit te sluiten is dat wij een onderdeel zijn van iets wat maar een klein deel van een ander geheel. Probeer maar eens te bewijzen dat het niet zo is, net zo moeilijk als te bewijzen dat het wel zo is. En kom dan niet van: het kan gewoon niet, want dat is net als iemand horen zeggen dat je geen milionair kan worden omdat ie niemend kent die miljonair is. Zoals mijn beste vriend zei: misschien zijn we een onderdeel van een bactierie op een hond in buiten the matrix. Misschien zijn we wel een kankergezwel in het hoofd van een persoon buiten ons Matrix :D

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Stel dat het simulatie verhaal waar is, waarom zou het dan bij één simulatie eindigen, misschien is dr. Frankenstein op zijn beurt weer een simulatie, die op zijn beurt weer draait in een simulatie..etcetera

Edit: Een beetje ondoordacht van mezelf, het is niet echt een simulatie waar we het over hebben, maar hersenen in een aquarium :*)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• JJapie
blobber schreef op 12 oktober 2002 @ 18:22:
Stel dat het simulatie verhaal waar is, waarom zou het dan bij één simulatie eindigen, misschien is dr. Frankenstein op zijn beurt weer een simulatie, die op zijn beurt weer draait in een simulatie..etcetera

Edit: Een beetje ondoordacht van mezelf, het is niet echt een simulatie waar we het over hebben, maar hersenen in een aquarium :*)
Goh... lekker slim opgemerkt, dat laatste :+ :P

En ja, ik heb het hier maar over 1 geval ja, maar goed dat is natuurlijk makkelijk uit te breiden naar meerdere, maar ik denk niet dat dat enige invloed heeft op de stelling..

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

GFM schreef op 12 oktober 2002 @ 18:39:
[...]

Goh... lekker slim opgemerkt, dat laatste :+ :P
Jah, ben een beetje duf van gisteravond nog ;)
En ja, ik heb het hier maar over 1 geval ja, maar goed dat is natuurlijk makkelijk uit te breiden naar meerdere, maar ik denk niet dat dat enige invloed heeft op de stelling..
Nee, je zou er wel achter kunnen komen als je echt op zo'n computer bent aangesloten als je "toevallig" een dergelijk experiment in de gesimuleerde wereld gaat uitvoeren >:) met een even krachtige (of krachtiger) computer, dan wordt het voor de computer die jou een geloofwaardig "wereldbeeld" moet voorschotelen, een probleem.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• wacco

wacco

cli, hlt.

blobber schreef op 12 oktober 2002 @ 19:10:
Nee, je zou er wel achter kunnen komen als je echt op zo'n computer bent aangesloten als je "toevallig" een dergelijk experiment in de gesimuleerde wereld gaat uitvoeren >:) met een even krachtige (of krachtiger) computer, dan wordt het voor de computer die jou een geloofwaardig "wereldbeeld" moet voorschotelen, een probleem.
Zie dus ook mijn post, wereld simuleren voor toekomstvoorspellingen.

Waarom denk je anders dat ik die post vandaag gedaan heb? :)
Tis niet zomaar uit de lucht komen vallen :+

edit:

ik heb het alleen wat algemener gehouden, zodat het een aparte topic zou worden...

Verwijderd

Omdat we gewoon niet weten hoe we zijn ontstaan en wat onze werkelijke levensdoelen zijn. Daardoor krijg je zulke stellingen en of het een kwestie is van wel of niet waar doet er niet veel toe. Het zou mogelijk kunnen zijn, omdat we niet weten hoe we zijn ontstaan en wat onze werkelijke levensdoelen zijn. Naja, geniet van het leven, en sluit zulke supercomputers niet uit, maar je weet het niet, en mensen willen een verklaring, overigens denk ik dat het geloof daaruit gebaseerd is, maar dat even terzake.

Conclusie is dat er zoveel stellingen te verzinnen zijn wat mogelijk zou kunnen zijn.

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Het doet mij een beetje denken aan een stelling van volgens mij plato (correct me if i'm wrong) waarin hij beweerd dat je nooit weet of je slaapt of wakker bent. Daarin ging het ook over het waarnemen en ervaren wat echt is. Als je droomt is dat net zo echt als waneer je iets meemaakt in het "echt". Dus wat is echt .. ..

K vind dit soort dingen altijd erg vervelend (maar toch ook wel leuk).. ik kom altijd terecht in een soort van redenatie waar ik niet uitkom .. en die maar niet ophoud .. t frustreerd me dat ik het niet kan bevatten.. maar dat heeft oook wel weer zijn charmes

Verwijderd

Is dit nou echt een stelling, of is het "science fiction"?

Laten we in ieder geval doen alsof we gewoon werkelijk dat zijn wat we denken dat we zijn, mensen dus, een deel van de mensheid, levend op de planeet aarde.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 22:50:
Is dit nou echt een stelling, of is het "science fiction"?

Laten we in ieder geval doen alsof we gewoon werkelijk dat zijn wat we denken dat we zijn, mensen dus, een deel van de mensheid, levend op de planeet aarde.
Het is een stelling :) maar die zou je ook op kunnen vatten als Science Fiction. Een hoop Science Fiction is gebaseerd op wat mensen denken dat er in de toekomst zal gebeuren en mogelijk achten. Somminge dingen van de eerste Star Trek zijn al lang overtroffen, ook al leven we pas 30 jaar verder.

Je zou het kunnen zien als dat de aarde door God is geschapen, dus vanuit dat oogpunt heeft hij zijn Matrix/wereld ontworpen waar wij allemaal in leven. Wie weet is die God onderdeel van een groepje goden met iedereen zijn eigen Matrix/wereld met z'n eigen mensen en dieren. Misschien zijn we een grote computer waar geen machines op zijn aangesloten maar waar in die ene machine op 1 of meerdere CPU's alle mensen als 1 proces met een eigen PID fungeren en zo als processen samenwerken in die ene machine en er af en toe een enorme puinhoop van lijken te maken en dat dan de beheerder van die machine af en toe bijv. een PID met onderliggende PID's beëndigt en zo een beschaving uit de wereld helpt :)

Verwijderd

Als het echt zo was had die wetenschapper wel gezorgd dat we niet aan deze mogelijkheid zouden kunnen denken en/of het systeem beveiligen tegen het signalen naar andere aangesloten hersenen sturen die hierover gaan, om te voorkomen dat er mensen andere hersenen gaan hacken ofzo, maar als je uit je lichaam gehaald bent (dus niet zoals in the matrix waarin het lichaam er nog aan hangt) kun je geen opstand beginnen ofzo...
Toch maar es tijd dat die wetenschapper een errug mooi sexprogramma schrijft :9~

Verwijderd

Het is een stelling maar die zou je ook op kunnen vatten als Science Fiction. Een hoop Science Fiction is gebaseerd op wat mensen denken dat er in de toekomst zal gebeuren en mogelijk achten. Somminge dingen van de eerste Star Trek zijn al lang overtroffen, ook al leven we pas 30 jaar verder.
De computer is een ontdekking van de mens.
Die dingen die we al lang overtroffen hebben uit Startrek waren ook menselijke ontdekkingen. Hoogstwaarschijnlijk waren de basisingrediënten voor die ontdekkingen in de tijd waarin Startrek bedacht werd al aanwezig. De mens kende ze al.

De mens worstelt al eeuwenlang met de vraag "waarom bestaan wij?" Op die vraag kan hij antwoorden bedenken naarmate hij zijn denkvermogen ontwikkeld heeft.
Momenteel kennen (zo ongeveer) alle mensen de computer. Bij sommige mensen zal dat ertoe leiden dat ze de computer verwerken in hun zelfbedachte antwoord op de vraag "waarom bestaan wij?" Zulke mensen beperken zich tot dat wat ze kennen, menselijke uitvindingen, in het zoeken naar hun antwoorden.
Waarom zoeken ze het antwoord niet bij God? Of denken ze dat de mens in deze tijd alles al heeft ontdekt wat er te ontdekken valt, dus dat "God" te vinden moet zijn in iets dat door mensen ontdekt is? Gaat God anders hun verstand te boven?

Volgens mij is elke ontdekking die de mens doet in principe iets dat te maken heeft met God, maar heeft de mens nog lang niet alles ontdekt wat er te ontdekken valt in deze wereld (het hele universum) die door God is geschapen*.
*"geschapen" is NIET hetzelfde als "geprogrammeerd".

• JJapie
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 08:58:
[...]

De computer is een ontdekking van de mens.
Die dingen die we al lang overtroffen hebben uit Startrek waren ook menselijke ontdekkingen. Hoogstwaarschijnlijk waren de basisingrediënten voor die ontdekkingen in de tijd waarin Startrek bedacht werd al aanwezig. De mens kende ze al.

De mens worstelt al eeuwenlang met de vraag "waarom bestaan wij?" Op die vraag kan hij antwoorden bedenken naarmate hij zijn denkvermogen ontwikkeld heeft.
Momenteel kennen (zo ongeveer) alle mensen de computer. Bij sommige mensen zal dat ertoe leiden dat ze de computer verwerken in hun zelfbedachte antwoord op de vraag "waarom bestaan wij?" Zulke mensen beperken zich tot dat wat ze kennen, menselijke uitvindingen, in het zoeken naar hun antwoorden.
Waarom zoeken ze het antwoord niet bij God? Of denken ze dat de mens in deze tijd alles al heeft ontdekt wat er te ontdekken valt, dus dat "God" te vinden moet zijn in iets dat door mensen ontdekt is? Gaat God anders hun verstand te boven?

Volgens mij is elke ontdekking die de mens doet in principe iets dat te maken heeft met God, maar heeft de mens nog lang niet alles ontdekt wat er te ontdekken valt in deze wereld (het hele universum) die door God is geschapen*.
*"geschapen" is NIET hetzelfde als "geprogrammeerd".
En dan land je nu aan bij het grote God-probleem... Is er wel een God?? Er zijn al verschillende filosofen met verschillende Gods-bewijzen gekomen, maar deze zijn allemaal niet waterdicht...
Verder vind het ik terug vallen op God wel erg gemakkelijk...

Verwijderd

Ben het wel met de Topic starter eens: "Het is tè onwaarschijnlijk dat het door God is gemaakt." Het moet wel zo iets zijn.

Verwijderd

Verder vind het ik terug vallen op God wel erg gemakkelijk...
Niet "gemakkelijker" dan het "terugvallen" op een supercomputer.
Het is tè onwaarschijnlijk dat het door God is gemaakt.
Niet onwaarschijnlijker dan dit idee van een supercomputer.

Verwijderd

Nou vind ik wel want ja... Vlees en Bloed vind ik niet echt een logica.. maar dat vind ik

Verwijderd

Maar imdo, als je bedenkt hoe onwaarschijnlijk DIT idee al is, terwijl het op zich prima in ons wereldbeeld zou kunnen passen, is het dan zo moeilijk te begrijpen hoe onwaarschijnlijk het idee van een godheid wel niet moet zijn? Daarom zoeken mensen het antwoord niet bij een god...

• JJapie
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 14:42:
[...]
Niet "gemakkelijker" dan het "terugvallen" op een supercomputer.
Nee, dat is niet helemaal waar. Filosofen van vroeger (vooral de gelovige) vielen gemakkelijk terug op God als ze met de rede hun theorie niet kloppend konden maken. Dat vind ik dus erg makkelijk. Maar dat terugvallen op een supercomputer lijkt erg makkelijk, maar dat is het niet. Anders zouden er al een heleboel filosofen op zijn terug gevallen lijkt mij zo.
Het is logischer terug te vallen op God dan op een supercomputer, immers god 'bestaat' al veel langer dan een 'supercomputer'.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Het is bijna onmogelijk om hier op in te gaan, aangezien je een situatie voorstelt die niet dichtgespijkerd is door feiten, maar die door fantasie. Daarom hoeft niemand meer argumenten te gebruiken zolang je het maar laat vooraf gaan door "stel je eens voor dat..".

Maar mijn argument tegen jouw stelling is: alles wat je doet leer je door ervaring en door het vergelijken met wat je al weet. Begrijpen wat je bent en waar je je in bevindt (contextvorming) is 1 van de basisprincipes van het menselijkdenken: het snappen waarmee je bezig bent, waarom je dat doet , waar je dat doet, wanneer etc.

Als je je hersens operatief in zo'n situatie brengt is dit zo anders dan de omgeving waarin ze eerst zaten (je gaat in je post ervanuit dat je door een wetenschapper geopereerd bent) dat je je nooit zou kunnen aanpassen aan deze omgeving.
De computer is zo geavanceerd dat als jij je hand probeert op te steken, hij ervoor zorgt dat je 'ziet' en 'voelt' dat je je hand opsteekt. Door een bepaald programma te gebruiken kan de kwaardaardige wetenschapper ervoor zorgen dat je elke situatie 'ervaart' die hij maar wi
Hierdoor kan je alles afdoen met "deze computer is zo geavanceerd dat <voorbeeld> ook mogelijk is" en "het programma kan je laten ervaren wat je maar wil".
Feit is alleen dat je meer ervaart dan dat je zintuigen ervaren:
zin·tuig (het ~) = orgaan dat prikkels uit de buitenwereld in gewaarwordingen omzet.
Denk aan het feit wanneer iemand zich niet lekker voelt, of wanneer je stress voelt.

(Maar misschien praat ik onzin?) Dit kan je dan weer afdoen met het feit dat de supercomputer dat ook voor je regelt, maar ja wat is de discussie dan nog. Bewijs maar dat die supercomputer dat allemaal kan dan. :P

Het totaal is meer dan de som der delen.

Human Bobby

Verwijderd

Ik denk dat het werkelijk zo is dat alles van te voren door een 'computer' vast gesteld is.
Alles wat we doen is voorbestemt en we leven voor de computer die een speciale opdracht van ons wil.

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
Argument tegen: als we werkelijk hersenen in een vat zouden zijn, dan zouden we dat niet kunnen zeggen of denken. De woorden die we als hersenen in een vat gebruiken, kunnen namelijk niet naar de echte werkelijkheid verwijzen: daar hebben we wegens het ontbreken van zintuigen geen enkel contact mee. Maar de woorden 'hersenen' en 'vat' moeten, om duidelijk te maken wat we bedoelen, nu juist wel naar die echte werkelijkheid verwijzen.
Dan zouden ze in principe een oneindige snelle computer moeten hebben.
-Voorbeeld: Heb je wel eens weer-model-computers gezien? Hoe zou je dan geen model willen maken maar de "werkelijkheid". Dit is ondoenlijk.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• Justice
  • Laatst online: 07-08-2025
Stel nou dat je zou kunnen komen tot de universele theorie (waarnaar ze in de natuurkunde al zo lang zoeken) die alle natuurwetten verenigd, is dit dan bewijs van het bestaan van zo'n supercomputer? Impliceerd dit dat daardoor in verloop van tijd een wereld gesimuleerd zou kunnen worden?

Human Bobby

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zoals Cypher(correct if i'm wrong) zei in de matrix: "Ignorance is bliss"
ik wil het niet weten, laat me liever in de waan dat dit echt is. Ik lever liever in een 'droomwereld' dan te weten dat de werkelijkheid een grote hel zou zijn...

Verwijderd

Fludizz schreef op 15 oktober 2002 @ 11:40:
ik wil het niet weten, laat me liever in de waan dat dit echt is. Ik lever liever in een 'droomwereld' dan te weten dat de werkelijkheid een grote hel zou zijn...
Hmmz, dit is een kip-ei sittuatie, als je niet weet dat je in een 'matrix' leeft dan is er inderdaad niks aan de hand...maar zodra je WEET dat de 'matrix' echt is dan zou ik niet meer in de 'matrix' kunnen leven denk ik :) Leuke topic btw.

Verwijderd

Ja teveeel matrix gezien jah |:(

• Polichism
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
mag ik dan de code van de mainframe van die "super"computer ?
En btw... hoe wou jij dan ooit een computer op jou hersenen aansluiten ?
Er mag dan wel een kleine beetje stroom door mee lichaam lopen.
MAar dat wil niet zeggen dat mijn hersenen dan al digitaal zijn ofzo. 8)7

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Verwijderd

Tja, volgens mij zijn we gewoon karakters in een gigantisch computer spelletje gespeeld door de "goden" of andere "spirituele wezens".
Wij denken wel dat we kunnen nadenken, maar dat is enkel maar een manier om ons te besturen. Communicatie is bijvoorbeeld een ingebouwde chat-functie.

Is alleen even de vraag of 1 karakter (lees mens) wordt bestuurd door 1 superwezen, of is het een one-to-many danwel many-to-one relatie. (het zal wel one-too-many zijn denk ik)

Dit kun je negatief uitleggen, alsof je zelf geen controle hebt.
Of je legt het positief uit als dat je een connectie hebt met het spirituele: de eigenlijke kracht achter dit leven.

Dus is het in dit matrix verhaal ook wel grappig als we proberen om als schaakstukken uit ons zelf te gaan bewegen... zullen "ze" raar van staan te kijken.

• JJapie
SuperKoej schreef op 18 oktober 2002 @ 00:05:
mag ik dan de code van de mainframe van die "super"computer ?
En btw... hoe wou jij dan ooit een computer op jou hersenen aansluiten ?
Er mag dan wel een kleine beetje stroom door mee lichaam lopen.
MAar dat wil niet zeggen dat mijn hersenen dan al digitaal zijn ofzo. 8)7
het gaat er hier niet om hoe het mogelijk is.... Kijk, en dat wij dus niet weten hoe dat mogelijk is pleit er al weer voor dat wij als mens echt zijn aangesloten op een 'supercomputer'. Als wij immers zouden weten hoe je een mens aansluit op een 'supercomputer', dan weet je ook hoe je hier vanaf kan komen, en dus hoe wij van die computer kunnen ontsnappen :)

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Off-topic post van RobIII verwijderd.

• Polichism
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Maar als een SuperComputer onze hersenen bestuurt zal het dan ook zo geprogrameerd zijn dat we er niet achter zullen komen op een of andere manier dat wij aangesloten op zo'n computer.
Bij voorbaat geloof ik zelf niet in dit soort dingen.. maar dat gedeeltelijk offtopic.
Maar idd als we weten HOE je er aan gesloten wordt weet je ook HOE je er af komt.
En of het dan wel veilig is om er af tekomen..
Dan zou je ook los staan van alle besturingen van jou.
OF je zou dan zo intelligent moeten zijn om jezelf dingen te leren.
Zoals jullie het dus bekijken wordt alles wat jij leert ook dus gewoon ingeprogrameerd?

Dus zou jij op een supercomputer aangeloten.. en je gaat er van af.
Zou je je zelf dus dingen in moeten pompen.
Om uberhaupt nog wat te leren........
Dat is 1 van de redenen dat ik dit niet geloof.
2e. punt is natuurlijk ook dat ik geloof ;-)
Maar dat zij ik al dat was gedeetelijk offtopic.

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Verwijderd

Het probleem (of mijn geluk) is, dat ik ook geloof. Maar daarin is ook wel plaats voor een stukje programmering.
Want het zou ook best wel eens kunnen dat mijn Zelf (ziel of whatever) mijn leven hier op aarde bestuurd, terwijl ik dat als lichamelijk wezen (de bestuurde) niet echt helemaal in de gaten heb.. Soms heb ik wel contact met dat Zelf, en weet ik iets meer van dingen dan dat ik dat met mn eigen zintuigen zou kunnen waarnemen. Misschien Expres, mischien een Glitch in het systeem.. Het is derhalve nog steeds niet erg dat ik dood ga, want alleen het spelletje (of het level) stopt.. Mijn Zelf blijft het Zelf.
Sommigen zijn paranormaal begaafd, en zien iets meer.. sommigen kunnen telekinese, of op een andere manier wat andere regels veranderen. Het past er allemaal in, als je wilt.

Mijn leven blijft nog steeds een leerproces. Het feit dat mijn lering dan niet hier op aarde is, maar in de "bestuursruimte" maakt voor mij niet zoveel uit; het is wel een verhelderend idee eigenlijk :)

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

wacco schreef op 12 oktober 2002 @ 21:17:
[...]
Waarom denk je anders dat ik die post vandaag gedaan heb? :)
Tis niet zomaar uit de lucht komen vallen :+
Ik dacht al dat het me bekend voorkwam :o

• wacco

wacco

cli, hlt.

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 03:07:
Als het echt zo was had die wetenschapper wel gezorgd dat we niet aan deze mogelijkheid zouden kunnen denken en/of het systeem beveiligen tegen het signalen naar andere aangesloten hersenen sturen die hierover gaan, om te voorkomen dat er mensen andere hersenen gaan hacken ofzo, maar als je uit je lichaam gehaald bent (dus niet zoals in the matrix waarin het lichaam er nog aan hangt) kun je geen opstand beginnen ofzo...
Toch maar es tijd dat die wetenschapper een errug mooi sexprogramma schrijft :9~
Hoe wil je in godsnaam hersens gaan hacken? Je peecee is gesimuleerd :9
Heeft nogal weinig invloed op de échte signalen.

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Fludizz schreef op 15 oktober 2002 @ 11:40:
"Ignorance is bliss" zat in ieder geval in "The 13th floor".

Nothing is impossible

Pagina: 1