PC wil geen win2K/XP

Pagina: 1
Acties:

• JedaiNait
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Een tijdje geleden deed mijn PC het spontaan niet meer, dus wilde ik windows (XP)opnieuw installeren. Mijn PC vond dat echter geen goed idee en gaf een foutmelding (Bauw scherm --> windows kan niet geinstalleerd worden, controleer de schijf op fouten en virussen blabla. Schijf bevatte geen fouten en na een format waren de eventuele virussen ook wel weg lijkt me). Ik dacht: nou ja dan maar geen XP, windows 2000 is er ook nog. Die gaf echter dezelfde fout. Ik dacht toen laat ik eerst windows 98 erop zetten en dan upgraden naar 2K/XP. Windows 98 kon erop gezet worden, maar windows XP/2K liet zich nog steeds niet installeren.

En ik heb er nu nog een ander probleem bij, namelijk: in windows ME/98 ziet mijn PC de cd-rom speler niet (in dos wel gewoon). Ik heb de cd-rom speler ook al verwisseld voor een andere. Maar die ziet ie ook niet (ook niet na herinstallatie van ME)

Ik hoop dat hier iemand mij kan vertellen, waar het probleem ligt en wat ik er aan kan doen.

Oh ja. Ik heb een amd 900MHz, 256 MB ram, 40 gig Maxtor hd.

Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...

Verwijderd

Kan ook aan je hdd liggen, die NT versies van windows hebben meer problemen met installeren op instabiele hdd's dan de 9x versies.

• Rhino
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-01-2024

Rhino

Dat ben ik

Zit je hd op een 3-rd party IDE controller? (bijv on-board Promise chip?)
dan moet je dat aangeven bij de setup van Win2k of WinXP (met F6).

Als je je hd met WinME geformatteerd hebt, kan Win2K/XP de NT bootloader niet installeren (belachelijk maar waar...), kwestie van helemaal leeghalen (géén format, partities weg) en dan met de CD, booterend installeren. Of je kan natuurlijk formatteren met Win98.

Wortelkanaal behandelingen zijn volgens mij niet zo prettig

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:01
Virus Check in de BIOS uitgezet ?

woei!

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 16:38:
Kan ook aan je hdd liggen, die NT versies van windows hebben meer problemen met installeren op instabiele hdd's dan de 9x versies.
Op deze hd heeft al windows XP en 2K gestaan, dus dat zou geen probleem mogen zijn lijkt me. Weet je trouwens ook hoe ik dit kan controleren?

Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Rhino schreef op 11 oktober 2002 @ 16:42:
Zit je hd op een 3-rd party IDE controller? (bijv on-board Promise chip?)
dan moet je dat aangeven bij de setup van Win2k of WinXP (met F6).
euh...voor zover ik weet niet, maar wat houd dat precies in?
Als je je hd met WinME geformatteerd hebt, kan Win2K/XP de NT bootloader niet installeren (belachelijk maar waar...), kwestie van helemaal leeghalen (géén format, partities weg) en dan met de CD, booterend installeren. Of je kan natuurlijk formatteren met Win98.
Mijn hd is in dos geformateerd. Dat werkt ook zou ook moeten werken, neem ik aan?

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
PaszWerken schreef op 11 oktober 2002 @ 16:43:
Virus Check in de BIOS uitgezet ?
Nee, daar zal ik eens naar kijken.

• Thomasje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05-2024

Thomasje

Semacode

Misschien is het wel een bootsector virus dat hij heeft

Verwijderd

koppel al je randapparatuur eens af voordat je gaat installeren: modem, printer,scanner enz....

Toen ik voor het eerst windows XP op de PC wou installeren kreeg ik ook een blauw scherm...later bleek het aan de interne fax/modem te liggen...

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 17:02:
koppel al je randapparatuur eens af voordat je gaat installeren: modem, printer,scanner enz....

Toen ik voor het eerst windows XP op de PC wou installeren kreeg ik ook een blauw scherm...later bleek het aan de interne fax/modem te liggen...
Modem, printer, scanner zijn allemaal niet op deze pc aangesloten. Alleen een netwerkkaart (en videokaart, natuurlijk).

Verwijderd

Probeer eens te installeren zonder die netwerkkaart..

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-03 16:16
Hier, check dit artikel maar eens: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q122926 Ik denk dat hier de oplossing tussen staat.

(ik weet ff niet meer hoe een goeie link te maken op dit forum, gewoon knippen & plakken dus)

hier staat hoe je links kunt maken: http://gathering.tweakers.net/forum/faq

[ Voor 0% gewijzigd door SH007 op 11-10-2002 19:38 . Reden: link fixed :) ]

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Thomasje schreef op 11 oktober 2002 @ 16:55:
Misschien is het wel een bootsector virus dat hij heeft
En hoe controleer ik dat? Zoals ik al zei is de schiojf net geformatteerd (meerdere malen zelfs). Bovendien had ik altijd een virusscanner aanstaan (norton, werd wekelijks geupdate).

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

JedaiNait schreef op 11 oktober 2002 @ 17:36:
[...]

En hoe controleer ik dat? Zoals ik al zei is de schiojf net geformatteerd (meerdere malen zelfs). Bovendien had ik altijd een virusscanner aanstaan (norton, werd wekelijks geupdate).
Elke (poging tot) verandering van de bootsector wordt geïdentificeerd als een virus door de ingebouwde bescherming. Je kan dan bijvoorbeeld Partition Magic niet gebruiken.
Windows 2000 en Windows XP geven dan problemen.

Die instelling kun je veranderen in je BIOS. FF zoeken, je hebt het zo gevonden.

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Ik heb check for viruses' (oid) uitstaan. Verder kon ik niets vinden.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

JedaiNait schreef op 11 oktober 2002 @ 18:31:
Ik heb check for viruses' (oid) uitstaan. Verder kon ik niets vinden.
Geef eens wat meer specs. Behalve AMD en geheugen is het merk moederbord ook wel handig.

Daarnaast wil ik je ff wijzen op:

- Windows Operated Systems - FAQ - Updated 30-9 en kijk eens bij de XP section :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Het merk van mijn moederbord weet ik niet zeker (staat niet in de handleiding). Kan het Jetway zijn?

Die faq had ik (uiteraad) al bekeken, maar daar kon ik niets vinden.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Schroef die PC eens open en kijk of je de maker van het moederbord kan ontcijferen ?

Zo blijft het moeilijk uitzoeken en voor ons (GoT users) om je te helpen:

Daarom verzoek ik je dringend om de volgende eens te lezen, uit te printen:

- http://gathering.tweakers...aq/forumgedrag#topicstart
- Algemene gedragsregels (Netiquette) #pre-topic
- Algemene gedragsregels (Netiquette) #pre-got

[ Voor 0% gewijzigd door aReaRe op 11-10-2002 22:52 . Reden: aanvulling en typo's ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Daar staat iets van Via ofzo op, zegt dat je iets?

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
En die dingen heb ik allemaal wel gelezen, maar veel meer weet ik ook niet. Ik snap dat het moeilijk is om te helpen als je weinig info hebt, maar ik heb zelf ook geen idee waar het aan kan liggen.

Het is overigens niet zo dat ik denk: 'hey ik heb een probleempje, laat ik maar op Got gaan zeuren. Dit probleem duurt nu al een week of twee en ik kom er niet uit (ook niet na het lezen van wat faqjes). Daarom stel ik de vraag. Als er dan nog dingen zijn die ik in de openingspost niet vermeld heb (zoals merk v. moederbord) dan vermeld ik die graag alsnog.

Verwijderd

als je je hd echt gegarandeerd virusvrij wilt hebben moet je ook de partitie helemaal verwijderen anders zou een bootsectorvirus zich als een in je geheugen ladend virus gewoon kunnen blijven zitten
partitie eraf rebooten partitie erop
en dan nog eens proberen

en dan wel vanaf een gegarandeerd virusvrij medium instaleren

succes

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Herpartitioneren had ik ook al gedaan, dat was ik vergeten te vermelden.

Verwijderd

Exact dit probleem heb ik gehad met NT/win2k. Win 95/98 installeren ging zonder problemen, maar nij het installeren van NT/2K kreeg ik een blauw scherm. Afijn alles geprobeerd en bijna de wanhoop naderende bedacht eens een andere geheugenmodule erin te prikken. Het probleem was hiermee opgelost. Heb je geen vrienden / familie in de buurt van wie je iig even geheugen en een HD kunt lenen? Succes iig!

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik probeer nu eerst windows erop te krijgen als ik de hd in een andere pc parkeer. Als dat ook niet werkt zal ik eens op zoek gaan naar wat geheugen.

Verwijderd

Weet je.....
De laatste tijd ben ik problemem tegen gekomen die waren te wijten aan (rounded) ATA kabels. Een PC met XP Pro die bleef hangen tijdens het installeren of niet opnieuw wilde opstarten tijdens de installatie. Met een nieuwe ATA66 kabel installeerde XP zonder problemen.
Gisteravond vond Windows XP Pro op een andere PC ineens nieuwe nieuwe hardware en vond dat ik mijn leverancier moest vragen om Windows opnieuw te activeren? Uiteindelijk na nog meer idiote foutmeldingen leek het er op alsof mijn hardeschijf stuk was. Met een nieuwe ATA66 kabel kon ik XP Pro weer opstarten in de "laatst bekende goed werkende versie" en via systeem herstel liep alles weer als een trein!
Een kennis van mij had problemen omdat de ATA66 kabel tegen het chassis van zijn kast aan kwam. Kabel anders gelegd en het probleem was over! Kennelijk storing van buiten af via het chasis die de werking van de PC beinvloedde via de ATA66 kabel.
ATA kabels zijn ondanks dat ze goed bevestigd zijn toch nog verdacht bij mij.
' k slinger dit er meer even tussen door omdat iedereen meteen roept mijn kabels zitten goed vast daar ligt het niet aan! Maar zoals je ziet......
Pagina: 1