Backlighting achter projectie scherm !

Pagina: 1
Acties:

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Nog een goede manier gevonden om het contrast en zwart niveau van digitale projectoren te bevorderen.

Licht achter je scherm !!

En ja dat werkt erg goed, ik zal vanavond eens een foto maken van het resultaat, maar het mag er best zijn.

Ter verduidelijking ga ik jullie een plaatje laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://forum.mediaassist.nl/thijs/001.jpg

Let goed op, het vlakje grijs met de A erin is precies dezelfde kleur als het vakje met de B erin.

Denk daar maar eens over na.. en trek je conclusies !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
klinkt logisch, omdat je pupillen verder gaan openstaan, lijkt lichtjes zwart donker zwart.
Worth a try

• tbusquet
OverSoft schreef op 11 oktober 2002 @ 15:20:
klinkt logisch, omdat je pupillen verder gaan openstaan, lijkt lichtjes zwart donker zwart.
Worth a try
Dat heb ik je net over icq verteld ja :P

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 22:05

Pnhers

--

MAar het witte word ook donkerder of zie ik dat nou verkeerd? dan heb je nog steeds even groot contrast in b als in a

• tbusquet
Pnhers schreef op 11 oktober 2002 @ 15:23:
MAar het witte word ook donkerder of zie ik dat nou verkeerd? dan heb je nog steeds even groot contrast in b als in a
Het werkt het beste als je wat meer lichtopbrengst hebt..(ca. 600-700 lumen) want omdat je puppilen verder open gaan staan raak je minder gevoelig voor lichte scenes, het verbetert juist wel het contrast gevoel.

• tbusquet
Ik kan eik. niet meer wachten tot mijn Sanyo PLV-Z1 binnen gaat komen, dan wordt het pas echt prettig kijken :o

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53

Jag

Je pupillen minder ver open bedoelen jullie denk ik :).

Wel grappige truc :). Lekker energiezuinig ook :P. Heb je al een paar honderd watt licht in de projector zelf, doe je nog meer licht achter je scherm :P.

Ik snap trouwens echt geen kut van dat plaatje :P.

• tbusquet
Jag schreef op 11 oktober 2002 @ 15:37:
Je pupillen minder ver open bedoelen jullie denk ik :).
Ja ! bedoelde het goed, zei het verkeerd ;) :P

Verwijderd

ben benieuwd... wil het wel eens ff komen bekijken :)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
tbusquet schreef op 11 oktober 2002 @ 15:21:
[...]

Dat heb ik je net over icq verteld ja :P
ja, ach, iedereen mag het weten :P
en nou heb ik geen 1337 posts meer :( (:P)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Er is een japanner Kanamori geweest die dit fenomeen beschreven heeft. Het klopt dat je bij een hogere omgevings verlichting meer variatie ziet in donkere vlakken en bij lagere omgevings verlichting meer detail ziet in de lichte vlakken. Helaas is het optisch bedrog plaatje niet echt een goed voorbeeld, het illustreerd alleen de suggestie van verschillen in lichte en donkere omgevingen en de reactie van het oog daarop.

Meh ...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Wat bedoel je nou? Is je scherm doorzichtig? Of heb je gewoon aan de boven, onder en zijkanten fel wit licht op je muur?

Dat laatste lijkt me niet fijn, dat eerste snap ik nog ff niet...

Siditamentis astuentis pactum.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
ik snap er weinig van: ik heb een redelijk doorschijnend scherm, maar omdat ik last had van licht dat door het scherm heen kwam heb ik het juist aan de achterkant verduisterd, wat een aanzienlijk beter beeld opleverde. lijkt me ook logisch: stel dat zonder licht van achteren een zwarte pixel een helderheid van 1 heeft en een helemaal witte een helderheid van 100, als je dan licht van achteren toe gaat voegen verhoogt dat de helderheid overal evenveel. de waarden worden dan bijvoorbeeld 11 voor een zwarte pixel en 110 voor een witte (als het extra licht 10 toevoegt). de contrast rate verslechterd hiermee (namelijk van 1:100 naar 1:10)

achtergrondlicht niet door het scherm heen maar ernaast is ook hinderlijk, niet voor niks maken veel mensen een masking systeem zodat ze geen last hebben van restlicht om hun beeld heen. Ook bioscopen hebben vaak een masking systeem, en zorgen er juist voor dat ze absoluut geen omgevingslicht hebben (de ruimte zo donker mogelijk dus)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
tbusquet schreef op 11 oktober 2002 @ 15:28:
[...]

Het werkt het beste als je wat meer lichtopbrengst hebt..(ca. 600-700 lumen) want omdat je puppilen verder open gaan staan raak je minder gevoelig voor lichte scenes, het verbetert juist wel het contrast gevoel.
je pupillen gaan minder ver open staan. hierdoor zijn je ogen minder gevoelig voor lichte scenes, maar natuurlijk ook minder gevoelig voor donkere scenes.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:04
Zeg je nou dat A en B dezelfde kleur hebben??

Trouwens als ik het goed begrijp dan worden lichte scenes valer, en dus minder crispy.
Het is dus een winst voor donkere scenes en een verlies voor donkere.

Wat je beter kan doen is een scherm maken, met lekker dikke zwarte balken, of er zwart filt over spannen. Zo blijven je 16:9 (1.85:1) balken echt zwart.

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik geloof er helemaal niets van :). Het is redelijk bekend dat meer omgevingslicht voor een slechter contrast zorgt, wat je nu doet is bijna het omgekeerde van vloerbedekking tegen de wanden plakken om reflectie, en dus te veel licht te voorkomen. Ik denk dat als je eens een serieuze test doet, met bijvoorbeeld een paar heel erg donkere plaatjes, je erachter komt dat je zonder extra licht beter kunt onderscheiden wat er te zien is.

Maar overtuig me maar, want ik wil natuurlijk ook graag een eenvoudige oplossing voor beter beeld :).

• menn0
ik heb het louter over de 16:9 balken die je wil hebben, de rest van het beeld zou sowieso meer dan goed moeten zijn. Ik heb het dus over grote zwarte vlakken die grijs worden (overdreven) omdat je met projectie werkt.
Die kan je dus zwarter maken door het licht van de 16:9 balken te laten vallen op de zwarte stroken die je gemaakt hebt. Je belkeed/verft dus maar een klein deel van je muur (of op een bord) waar de projectie op plaats vind. Die 16:9 balken storen nog al namelijk als je naar een projectie kijkt. (vandaar dat er nu ook 16:9 projectoren zijn..)

Het gaat je dus geen beter TOTAAL beeld opleveren just the top and bottom.

Good lUck@

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 14:56
menn0 schreef op 11 oktober 2002 @ 17:19:
Zeg je nou dat A en B dezelfde kleur hebben??

Trouwens als ik het goed begrijp dan worden lichte scenes valer, en dus minder crispy.
Het is dus een winst voor donkere scenes en een verlies voor donkere.

Wat je beter kan doen is een scherm maken, met lekker dikke zwarte balken, of er zwart filt over spannen. Zo blijven je 16:9 (1.85:1) balken echt zwart.

A en B zijn hier inderdaad dezelfde kleur. Echter omdat A grenst met lichtere vakken en B grenst met donkere vlakken, lijkt A veel donkerder. Dit kun je dus ook met een scherm doen, een lichte gloed erachter, zodat het scherm zelf wat donkerder lijkt. Dit is voor digitale projectors erg fijn gezien de kleur zwart altijd veel te licht is en gewoon grijs wordt. Een beetje hetzelfde effect als een lichtgrijs scherm. Of het licht vervelend is weet ik niet, nooit geprobeerd eigenlijk :)

Wat betreft masking. hij heeft al een 16.9 scherm, dus dat lijkt me wat overbodig ;)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• menn0
ah ja je kan ook al je 1.85:1 films de deur uit doen en nog ff wat extra zwart maken voor je 2.35:1 films :)

Maar ik was er niet helemaal bij, ik dacht het vlak maar je bedoelt louter de letter :P
(jaja snugger he :) )

• ShittyOldMan
Het is ook het vlak :o

Dus even voor de duidelijkheid, het vlak waar A in staat is dezelfde kleur als het vlak waar B in staat, echter door de vlakken die er aan grenzen lijkt het niet zo.

• menn0
he?? en hoe check ik dat dan? dit is echt vaag, jij wil zeggen dat vlak B ook donker is?
of vlak A ook licht?? dit is weird zeg

• menn0
ik heb ff die vakken geisoleerd me hand dus om de omliggende vakken gelegd, en ze zijn niet hetzelfde hoor

• ShittyOldMan
Open 'm maar in een editor als photoshop of paintshoppro, dan kun je achterhalen welke kleuren het zijn, om er vervolgens achter te komen dat ze wel degelijk hetzelfde zijn :)

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Damn, ik geloofde het niet maar ik heb hem ff in fotosjop geplakt en met eyedropper getest.
Ze zijn inderdaad dezelfde kleur. :?

specs

Pagina: 1