Toon posts:

[P4B533] prof. hulp gevraagd ivm stabiliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Try 2 hing weer)

Hallo allemaal.

Ik ben nu 2 weken full time bezig om mijn systeem stabiel te krijgen maar het lukt mij niet en sta ik op het punt om me mobo maar om te gaan ruilen. :(

Ik heb het volgende systeem:

- P4b533-E
- P4 1,6 (draait prima koetje of prime voor langere tijd
- 2x 256MB samsung pc2700 (memtest haalt ie 24 uur lang)
- Club 3D Ati 8500 64mb (heb al een andere bios geprobeerd)
- 3 Maxtors D740x 80G
Ik heb alle schuiven al verdacht, nieuwe partities aangemaakt, schijven weg gelaten, Powermax halen ze allemaal op een andere pc aangezien ze op mijn systeem niet herkent worden door Powermax. Amset herkent ze wel :? 2 schijven werken in raid-0 maar dat maakt geen verschil met alle schijven los of slechts 1 schijf eraan.

- Lite-on 16xDVD en 32x fikker.
- Unex/realtec nic (ook zonder gaat het fout)
- Topower 420W voeding. Heb enkel cpuvoltage schommelingen van 0.1V vind ik te veel maar oude voeding had dat ook. Wie heeft hier ook last van?

OC-en maakt niet uit want alles op default blijft het probleem. Alle biosopties heb ik ook gebrobeerd. :(
Ik heb alle drivers geprobeerd en vernieuwd met 10-tallen XP SP1 installaties. Heb nu Win2000 SP3 erop gezet en het loop nu weer iets beter (minder hangers) maar voor hoelang? Heb ook alle updates geinstalleerd.

Ik heb meerdere keren gedacht dat XP weer goed liep maar dat was niet voor lange duur. Heb 2 CD's/versies gebruikt.

Ook heb ik Intel chipset drivers geinstalleerd maar dat maakte ook niets uit.

De spontane reboot gebeuren na verschillende meldingen in de event log en heb alles al nagetrokken. Bijv win32k.sys, ntfs.sys, Dcom+, Promise en nog meer soorten errors heb ik gehad. Het is niet zo dat er altijd iets over terug te vinden is in deze logs.

Het systeem loopt niet echt vast. Maar dat komt vast door de bios optie reboot on error.

Soms ook vastlopers/reboots tijden het kijken van een DivX. Van cdrom of HD maakt niet uit.

Verder heb ik ook regelmatig dat Explorer eruit klapt om niets. (geen reboot)

Ik heb het idee dat ik alles wat mogelijk is heb getest en geprobeerd en heb nu dus geen idee meer wat te doen.

Weet iemand een beetje up to date systeem testprogramma dat vanaf flop of cd draait? (zoals memtest) Ik heb nl het idee dat ik ergens een hardware probleem hebt da langszaam de software verneukt.

Ik las zojuist een capacitor (NL = ?) probleem op http://www.overclockers.com/tips00140/ zal dat ook nog ff checken.

Wie heeft nog een idee wat ik kan doen?

Het systeem heeft wel goed gedraaid en tijdens games loopt ie eigenlijk nooit vast.

--------------------------------------------------------
(Ik ben afgestudeerd HBO informaticus en heb veel overclock/hardware kennis, kom hier al lange tijd en heb al vele systemen gebouwd. Ik heb dus niets aan "zit de stekker erin?" antwoorden)

Verwijderd

Topicstarter
edit blijft lastig ;)

Verwijderd

Als jij zegt dat het niet aan je geheugen ligt, en dat de P4 al eerder goed heeft gewerkt zou ik idd ook het moederbord verdenken.

Ik lees nix over een bios update, maar ik neem aan dat je dat wel al gedaan hebt. Dus toch maar effe mobo ruilen. En let bij het ruilen op revisie nummers, zodat je in elk geval een nieuwere krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 22:11:
Als jij zegt dat het niet aan je geheugen ligt, en dat de P4 al eerder goed heeft gewerkt zou ik idd ook het moederbord verdenken.

Ik lees nix over een bios update, maar ik neem aan dat je dat wel al gedaan hebt. Dus toch maar effe mobo ruilen. En let bij het ruilen op revisie nummers, zodat je in elk geval een nieuwere krijgt.
Ja alle biossen heb ik zo ondeveer gehad. De eerste keer leek het of het probleem daar aan lag. maar helaas bleek dat niet zo.

Bedankt voor de revisie tip! (staat toch meestal op een stickertje in de buurt van pci slot 6?)

Verwijderd

Ja volgens mij wel ja.

/me kijkt effe op zijn eigen asus.....

Euh hop mijn P3B-F staat het rechts naast de FDD-Connector.....

Ik denk dat je gewoon effe moet zoeken, maar er staat altijd "Rev. XXXX"

Touwens als ik iets ruil zet ik er ook altijd met een watervaste stift een klein zwart streepje op. Kun je ook meteen zien of je een ander product hebt gekregen })

Verwijderd

Misschien een virus.

Verwijderd

Mobo is kaduuk.....

Verwijderd

Hij zegt dat ie hem al tien keer heb geformat.....

Teminste dat concludeer ik uit zijn post.

Verwijderd

Het zou ook kunnen dat er een virus op de gebrande Windows CD zit.....

Verwijderd

Euh we hebben toch wel allemaal legale software hè :+

Verwijderd

Ik kan in je verhaal niet zien of je de videokaart al vervangen hebt. Ik denk dat je videokaart brak is of AGP slot Ik heb soortgelijke problemen gehad met een P4 systeem. Ook alles standaard. Niks overgeclocked. Op een Asus P4B533 met een P4 2.26 Gb. Daar zat een GF2 MX400 op. Alles al geprobeerd, Alle hardware al eens vervangen ter test, behalve de videokaart (niet aan gedacht op dat moment)
(Ook problemen bij opstarten)

Wat denk je. Andere videokaart (GF4 trouwens) erop en weg problemen qua onstabiliteit op standaardwaarden.

Probeer er een PCI videokaart op te zetten ipv AGP en kijken wat er dan gebeurd.

Veel success :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 22:36:
[...]

Hij zegt dat ie hem al tien keer heb geformat.....

Teminste dat concludeer ik uit zijn post.
Virus kan niet, heb alleen maar geinstaslleerd vanaf bootable cdrom en heb meestal de partities weggegooit en opnieuw aangemaakt en geformatteerd. 2 verschillende cd's gebruikt die bij mijn huisgenoot prima werken.

Verwijderd

Ik heb wel MemTest voor je vanaf floppy.....

Verwijderd

In je logboeken staat er meestal bij de fout een event id
http://www.eventid.net/
Hier kun je je errorlogs terugvinden met mogelijke oplossingen en mogelijke links naar de Microsoft Knowledgebase
Misschien heb je hier wat aan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 22:42:
Ik kan in je verhaal niet zien of je de videokaart al vervangen hebt. Ik denk dat je videokaart brak is of AGP slot Ik heb soortgelijke problemen gehad met een P4 systeem. Ook alles standaard. Niks overgeclocked. Op een Asus P4B533 met een P4 2.26 Gb. Daar zat een GF2 MX400 op. Alles al geprobeerd, Alle hardware al eens vervangen ter test, behalve de videokaart (niet aan gedacht op dat moment)
(Ook problemen bij opstarten)

Wat denk je. Andere videokaart (GF4 trouwens) erop en weg problemen qua onstabiliteit op standaardwaarden.

Probeer er een PCI videokaart op te zetten ipv AGP en kijken wat er dan gebeurd.

Veel success :)
lijkt me erg stug, het heeft prima gelopen allemaal en ook nu kan ik nog makkelijk een paar uur gaan zitten gamen (SOF2) Maar ik zal het eens proberen.

Ik heb inmiddels ook de capacitors bekeken en die zien er goed uit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 22:47:
Ik heb wel MemTest voor je vanaf floppy.....
Die loopt prima voor 24 uur. (staat boven al)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 22:50:
In je logboeken staat er meestal bij de fout een event id
http://www.eventid.net/
Hier kun je je errorlogs terugvinden met mogelijke oplossingen en mogelijke links naar de Microsoft Knowledgebase
Misschien heb je hier wat aan
Thanks! Maar ik kan de fouten niet terugvinden. Heb in win2k trouwens andere fouten dan in XP maar de fouten varieren wel erg.

Application log:

WMI ADAP was unable to create the Win32_Perf base class in \\.\root\cimv2: 0x80041002 (2x)

The description for Event ID ( 1000 ) in Source ( Microsoft Internet Explorer ) cannot be found. The local computer may not have the necessary registry information or message DLL files to display messages from a remote computer. The following information is part of the event: iexplore.exe; 6.0.2800.1106; mshtml.dll; 6.0.2800.1106; 000128df. (3x)

De error ervoor was dezelfde maar dan eindigend op 00053e83.

Daarvoor zat:
WMI ADAP was unable to process the performance libraries: 0x80041001 (3x)

Daarvoor een hele leuke!

The application, , generated an application error The error occurred on 10/10/2002 @ 00:59:39.328 The exception generated was c0000005 at address 77F85C41 (RtlpWaitForCriticalSection)

Verder staan er bij system log maar 2 errors van vanmiddag.
1) The device, \Device\Scsi\Fasttrak1, did not respond within the timeout period.

2) An error was detected on device \Device\Harddisk0\DR0 during a paging operation.

Wie kan hier iets mee?

Verwijderd

Bij mij ging ie ook spontaan booten, na de nieuwe bios 1011 niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 23:01:
Bij mij ging ie ook spontaan booten, na de nieuwe bios 1011 niet meer.
Maar kon je ook makkelijk een aantal uur gamen met de oudere biossen? Heb je dezelfde hardware ongeveer? Welk OS?

Verwijderd

Zit met Windows XP, Ja kon ook gamen soms 2 uur GTA3, UNREAL, enz
Maar ook soms onder het surfen ging ie booten..
Heb dezelfde Hardware hier.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 23:10:
Zit met Windows XP, Ja kon ook gamen soms 2 uur GTA3, UNREAL, enz
Maar ook soms onder het surfen ging ie booten..
Heb dezelfde Hardware hier.
Hmm lijkt wel een beetje hetzelfde dus. Wat voor errors staan/stonden er in je event viewer? Games liepen eigenlijk nooit vast.

Ik heb beta1 van 1011 al geprobeerd maar hielp niet. Waar heb je je bios vandaan?

Ook heb ik het idee dat het zooitje steeds vaker vastloopt. Enige regelmaat kan ik niet vinden in de momenten dat het fout gaat.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2002 23:17 . Reden: typo ]

Verwijderd

Ten eerst: Capacitator is een condensator/elco. Dat zijn die langwerpige cilinders op je mobo naast je socket.
Ten tweede: Probeer toch eens ander geheugen. Gewoon voor de weet. Ik vertrouw software nooit om hardware te testen. En dan zou je de videokaart ook eens kunnen vervangen, en als dat niet werkt een nieuw mobo vragen. Alles is zo'n beetje vervangen, dus het moet wel een van die drie dingen zijn.

Verwijderd

Bios via live update op de asus site..
sorry moet gaan hier...
suc6 ermee...

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Na gisteren bios 1011 erop gezet te hebben en de radeon8500 vervangen door een S3 VX kaartje met 4Mb, ben ik win2k niet meer ingekomen. Diverse errors/uitvalmomenten tijdens opstarten.

Andere schijf waar xp nog opstond als bootschijf aangewezen en nog 2 keer in windows gekomen. Daarna kwam de bak niet meer door memtest. Programma liep vast met en vage code. Dit terwijl vorige week memtest nog makkelijk kon voor 24 uur en de problemen nu al 3 weken duren.

Het ziet er naar uit dat mijn mobo een heel langszame dood aan het sterven is. Ga hem zo maar omruilen.

To be continued!

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Ik zou voor de zekerheid nog ffies andere IDE/UMDA kabels proberen.

Actions speak louder than words

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Als ik al je bovenstaande posts lees dan krijg ik steeds meer het idee dat er een of ander timings probleem is wat voor de random errors in je systeem zorgt. Dit kan versterkt en of verzwakt worden door sommige andere onderdelen die in je systeem zitten, je zult wel al zeker iedere timing in je bios hebben geprobeerd, dus moet je meer aan de timings gaan denken die je mobo intern zelf gebruikt.

Ik weet nu niet zeker of je al eens ander geheugen had geprobeerd, zoniet dan doe het toch maar eens slecht/niet goed compatible geheugen is wel eens vaker de oorzaak van timings problemen geweest.

tja en anders zou ik m gewoon terug brengen.. zoveel moeite moet je je ook weer niet gaan doen je hebt toch garantie.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
_/-\o_

ik heb helaas geen oplossing voor je maar ik wilde ff mn complimenten geven voor dit goede topic; de laatste tijd komen er steeds meer newb topics hier op het forum en dan krijg je zoiets als (ow) HELLUP; vastlopers
en dan vervolgens de configuratie (verder geen uitleg) met de vraag of iemand weet waar het aan ligt |:( 8)7 :O ;
:Z

hier is duidelijk aangegeven wat er al geprobeerd is e.d. en waar al gezocht is. daarnaast hou je ons ook goed op de hooogte van wat je al heb geprobeerd.

hulde

_/-\o_

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

zo, hehe ben net terug van de winkel, heb ff een P4B266-SE besteld..goede keuze ?

Verwijderd

Dan is het het mobo

Daar zit toch nog gewoon garantie op

Good Luck

Verwijderd

probeer eens de optie om je rpm van je fans uit te lezen in je bios uit te zetten, op disabled dus.

ik had daar ook last van met m'n p4b533-e, doordat de rpm onder het minimum zakte reboote m'n pc

Verwijderd

maestro1980 schreef op 11 oktober 2002 @ 14:28:
_/-\o_

ik heb helaas geen oplossing voor je maar ik wilde ff mn complimenten geven voor dit goede topic; de laatste tijd komen er steeds meer newb topics hier op het forum en dan krijg je zoiets als (ow) HELLUP; vastlopers
en dan vervolgens de configuratie (verder geen uitleg) met de vraag of iemand weet waar het aan ligt |:( 8)7 :O ;

hier is duidelijk aangegeven wat er al geprobeerd is e.d. en waar al gezocht is. daarnaast hou je ons ook goed op de hooogte van wat je al heb geprobeerd.

hulde

_/-\o_
Joah ik neem me al de moeite niet meer om in n00b topic's te replyen. Behalve in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/619830. Daar kon ik het gewoon niet laten >:)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:22

Mentalist

[avdD]

Probeer het mobo eens buiten de kast, op een kartonnen doos ofzo. Als het mobo elektrisch contact met de kast maakt krijg je ook vaag gedoe..

Naja, je weet maar nooit natuurlijk. Je kunt 'm ook eens op 133 Mhz FSB proberen (als je een northwood cpu hebt, anders haal je dat niet), maar als ie het op 100 Mhz fsb niet doet en op 133 wel is er toch nog iets niet helemaal in orde met dat bord.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
maestro1980 schreef op 11 oktober 2002 @ 14:28:
_/-\o_

hulde

_/-\o_
Thanks >:)

Ik erger me ook aan onduidelijke topics, ik moet zelf wel een beetje het voorbeeld geven:

Aantal postings 1815
Gemiddeld aantal postings per dag 3
Geregistreerd op Monday 30 October 2000 17:39

Ik ben wel een keer alle postings kwijtgeraakt en dus weer opnieuw begonnen, maar dan nog.

Bijna mijn 2 jaar registratie viering! Maar daarvoor las ik al ruim een jaar dit forum.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 20:26:
probeer eens de optie om je rpm van je fans uit te lezen in je bios uit te zetten, op disabled dus.

ik had daar ook last van met m'n p4b533-e, doordat de rpm onder het minimum zakte reboote m'n pc
Ik gebruik geen fanheaders op het mobo dus heb/had ik al uit staan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 15:43:
Dan is het het mobo

Daar zit toch nog gewoon garantie op

Good Luck
Update: Mobo heb ik omgeruild gisteren maar dat maakt ook niets uit. Ik vrees dat mijn proc niet meer wil 8)7

Alle kabels en kaarten heb ik vervangen en dat maakte geen verschil.

Ik ga maandag maar even bellen naar digiworld of ze een DDR SDram tester hebben en ga eens kijken wat ze van me proc vinden. Wellicht is die gaar. :'( Ik zou het anders ook niet meer weten.

Tot die tijd zit ik hier met wat oude hardware: P3 450@520 en 128Mb..... Dit geheel ligt op een stuk schuim.

Verwijderd

Misschien overbodig, maar alle voltages zijn goed neem ik aan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 23:11:
Misschien overbodig, maar alle voltages zijn goed neem ik aan?
Ja, die waren perfect. Al had ik wel altijd een drop van 0.1V als ik de proc stresde vanuit idle.

Ik dacht dat dat aan mijn noname 300W lag maar die heb ik geupgrade naar een 420W Topower welke een spannings variatie van max 3% garandeerd. Maakte dus voor die schommeling maar erg weinig uit. (Dit had ik reeds gedaan toen ik pas een week de p4 had, juni 2002)

Dus ik vrees dat me mobo verantwoordelijk was voor die schommeling. Nu nieuw mobo, als het zooitje weer werkt kan ik daar pas naar kijken. Hopelijk is dit mobo beter in dat opzicht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 23:18:
[...]

Ja, die waren perfect. Al had ik wel altijd een drop van 0.1V als ik de proc stresde vanuit idle.

Ik dacht dat dat aan mijn noname 300W lag maar die heb ik geupgrade naar een 420W Topower welke een spannings variatie van max 3% garandeerd. Maakte dus voor die schommeling maar erg weinig uit. (Dit had ik reeds gedaan toen ik pas een week de p4 had, juni 2002)

Dus ik vrees dat me mobo verantwoordelijk was voor die schommeling. Nu nieuw mobo, als het zooitje weer werkt kan ik daar pas naar kijken. Hopelijk is dit mobo beter in dat opzicht.
Die drops zijn normaal.. Verder kan ik niet iets bedenken wat niet al gezegd of geprobeerd is..sorry.

Edit: ja, je mem.. ff mem lenen ofzo?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

GVE, zoals ik al zei, heb je je mobo al op een andere ondergrond geprobeerd?
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 22:56:
[...]
Aantal postings 1815
Gemiddeld aantal postings per dag 3
Geregistreerd op Monday 30 October 2000 17:39

Ik ben wel een keer alle postings kwijtgeraakt en dus weer opnieuw begonnen, maar dan nog.

Bijna mijn 2 jaar registratie viering! Maar daarvoor las ik al ruim een jaar dit forum.
Op je registratietijd na geen goede cijfers om mee op te scheppen zodra je mijn profiel heb gezien :P (kssst wegwezen HlpDsK :+)

En dan ben ik nog niet eens zo extreem ;)

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 13 oktober 2002 @ 00:05:
GVE, zoals ik al zei, heb je je mobo al op een andere ondergrond geprobeerd?

[...]

Op je registratietijd na geen goede cijfers om mee op te scheppen zodra je mijn profiel heb gezien :P (kssst wegwezen HlpDsK :+)

En dan ben ik nog niet eens zo extreem ;)
Ik zei er alleen maar dat ik best hoor te weten hoe je je hier gedraagt :*) en vond [rml] "het compliment van maestro1980"[/rml] wel leuk, maar dat mag je van me verwachten aangezien mijn stats. Beetje het goede voorbeeld geven. Ik zie ook vaag genoeg mega NOOB topics dan ik denk 8)7 of |:(
Maargoed verder wilde ik er niets mee zeggen.
Ik post alleen tech trouwens en heel maar heel soms hk waar velen veel scoren . :Y)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 01:15:
[...]

Ik zei er alleen maar dat ik best hoor te weten hoe je je hier gedraagt :*) en vond [rml] "het compliment van maestro1980"[/rml] wel leuk, maar dat mag je van me verwachten aangezien mijn stats. Beetje het goede voorbeeld geven. Ik zie ook vaag genoeg mega NOOB topics dan ik denk 8)7 of |:(
Maargoed verder wilde ik er niets mee zeggen.
Ik post alleen tech trouwens en heel maar heel soms hk waar velen veel scoren . :Y)
Click my name en kijk hoeveel HK topics dat zijn :)

Maarrum... heb je dat nou geprobeerd met een andere ondergrond?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat valt idd ook wel mee :)

Nee dat gaat niet uitmaken, hij heeft het wel altijd goed gedaan zo.

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Mijn cpu was kapot en deze gaf steeds vaker fouten. Ook was een HD gaar wat het opsporen van de fout bemoeilijkte: [rml]gve in "[ Raid] welke schijf is kapot?"[/rml]

De rest doet het nog..... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 14:46 ]

Pagina: 1