Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM][EL] vragen over schakelaartjes

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:42
Ik was een tijdje terug begonnen met casemodden en heb dan ook mooi 4 lichtgevende schakelaartjes voorop, waarvan ik er 2 gebruik om mijn 4 fans te controllen.

Nu is mijn probleem dat als ik mijn ccfl op zo'n schakelaartje aansluit hij maar half aan gaat :?

Het zijn lichtgevende schakelaartjes met 3 punten een + een - en een vaag tekentje een lampje in het midden :?

Betekent het dan dat ik 2 draadjes moet aansluiten(1 op de + en 1tje op het lampje en dan de min moet door laten gaan naar de ccfl :?

• Mich
  • Laatst online: 06:20
niet dubbel posten he Casemod, vragen over schakelaartjes

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:01
Laat me raden: je hebt de schakelaar pas na de inverter geschakeld? Dat kan nl alleen met speciale draad, en een schakelaar zal'ie ook wel niet leuk vinden :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• supakeen
Er is iets fout gegaan. Probeer het later nog eens, of ga terug.
:? De eerste keer kreeg ik een 404 toen ik opstuurde :X

• supakeen
FragFrog schreef op 10 oktober 2002 @ 09:49:
Laat me raden: je hebt de schakelaar pas na de inverter geschakeld? Dat kan nl alleen met speciale draad, en een schakelaar zal'ie ook wel niet leuk vinden :)
Nee gewoon voor de invertor.

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27

pbd

ik heb ook gewoon schakelaars tussen invertor en molex...werkt hier prima met 3 ccfl's....dat dit voor de invertor zou moeten verbaasd mij...waarom zou dit zo moeten zijn?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:01
Tja, in dat geval zal het lampje wel het voltage wat naar beneden halen, probeer het idd eens zoals je zegt met 2 draadjes waarvan 1 op het lampje. Meet anders ook even de boel door, wat met wat in verbinding staat :)

//edit
Homey: ik bedoelde tussen inverter en CCFL. Staat meestal rond de 700 tot 800V op dat draadje, en als je'm dan verlengt met verkeerde draad krijg je al heel snel een dusdanig spanningsverlies dat je CCFL niet op volle kracht brand :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Heb je geen plaatjes van die schakelaar? Waar heb je ze vandaan?

Zal wel zo zijn dat je van de 12V een draadje naar het lampje doet, en een draadje van de 12V naar de inverter. Dan van de - van de inverter naar de schakelaar en de - van de schakelaar aan GND.

[Mod-mode]Dubbele topic gemeld in SeM. Hij's brak, daar kan ik verder niets aan doen.

• supakeen
FragFrog schreef op 10 oktober 2002 @ 09:58:
Tja, in dat geval zal het lampje wel het voltage wat naar beneden halen, probeer het idd eens zoals je zegt met 2 draadjes waarvan 1 op het lampje. Meet anders ook even de boel door, wat met wat in verbinding staat :)

//edit
Homey: ik bedoelde tussen inverter en CCFL. Staat meestal rond de 700 tot 800V op dat draadje, en als je'm dan verlengt met verkeerde draad krijg je al heel snel een dusdanig spanningsverlies dat je CCFL niet op volle kracht brand :)
Laat ik nou net een multimeter hebben gekocht :) Ik meet ze vanavond wel door.

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
ik heb mn ccfl ook op een schakelaar geplant... doet het prima, weet je cker dat je de 12v (gele draad op je molex) hebt gebruik en niet de rode... dit was wel het geval bij een aantal vrienden van mij... :) sja dan brand ie niet lekker...

Is dit niet het geval check dan of je ccfl wel lekker brand zonder swtich.. zo niet... terugbrengen en nieuwe cleamen...

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:58
misschien op de 5 volt aangesloten in plaats van de 12 volt?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 13:50
FragFrog schreef op 10 oktober 2002 @ 09:58:

//edit
700V ??? hoe kan dat nou als hij maar door 5v word gevoed?

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

Verwijderd

wat denk je nou zelf ? je sluit hem toch aan op de invertor en die transformeert de spanning naar 700v :)

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11 19:42
ja, dat wou k ook zeggen....

te krijgen bij de lokale electro boer :)

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 13:50
Spannend op die manier dus meer stroom maken dan dat je werkelijk das knap

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

Verwijderd

heb je de kabel tussen de CCFL en de invertor verlengt???
dit geeft vaker problemen

Verwijderd

Heb je de CCFL niet in serie met het schakelaarlampje staan?

• supakeen
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 13:32:
Heb je de CCFL niet in serie met het schakelaarlampje staan?
Denk dat dat het is :) moet ik hem parallel met het lampje schakelen :?

In ieder geval doen de ccfl's het wel goed zonder schakelaar :) maar vanavond probeer ik even om hem parallel te zetten en meet ik hem door :)

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

nickv schreef op 10 oktober 2002 @ 13:16:
Spannend op die manier dus meer stroom maken dan dat je werkelijk das knap
Nee, je verhoogt de spanning. Daardoor wordt de stroom lager. Als je er meer over wilt weten moet je de FAQ maar eens lezen of ergens op Inet ofzo opzoeken. ;)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

zmn schreef op 10 oktober 2002 @ 14:57:
[...]

Denk dat dat het is :) moet ik hem parallel met het lampje schakelen :?

In ieder geval doen de ccfl's het wel goed zonder schakelaar :) maar vanavond probeer ik even om hem parallel te zetten en meet ik hem door :)
Het zit er dik in dat als je het lampje in serie zet met je ccfl dat dat lampje een gedeelte van je spanning opvreet. Wanneer de spanning niet toereikend is gaat een ccfl maar gedeeltelijk branden, dus ik denk dat dat je probleem is.

Als je 'm parallel zet blijft de spanning gelijk en trekt 'ie gewoon meer stroom uit je voeding en dat moet je dus hebben. :)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• DhoTjai
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hoe moet ik een ccfl aan/uit schakelaar maken?

Ik heb al een schakelaartje, komt van een AT voeding.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/t.cheung5/schakelaartje.JPG

Maar hoe moet ik de draden van de ccfl solderen op die schakelaar ( op welke plaats van dat schakelaartje )? Ook heb ik een 4 pins met draden voor de stroom, hoe moet ik die opsolderen?

Verwijderd

Schakelaars zijn al jarenlang hetzelfde, maar dat maakt het nog niet geldig om je zoekvraag in een oud topic te plempen.

Meten is weten en bovendien is dit regelmatig voorbij gekomen
Afbeeldingslocatie: http://www.pcguide.com/ref/power/sup/z_k_psswitch.jpg

en staat het notabene in de CME Faq: Kast verlichting

Voortaan dus eerst zelf aan de slag gaan en de oude topics met rust laten. Zie ook de Faq waarmee je accoord gegaan bent tijdens registratie.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2004 02:38 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.