[3d engine] ala Myst3

Pagina: 1
Acties:

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
deze vraag heeft niet heel veel te maken met programeren (nog niet ;) )

maar voor school wil ik met een klasgenoot een Egyptische tempel namaken. Op zo'n manier dat je er door heen kan lopen. Niet echt lopen, maar klikken naar de volgende plek,
(het eindproduct moet ook op schoolcomputers kunnen draaien, en daarom leek
het ons handiger om via dit system te werken, om dat je dan vaste punten hebt)
maar dat je wel 360graden om je heen kan kijken. net als bij Myst III
Nu heb ik gezocht via Copernic en google enzow, daarmee heb ik allemaal handige links gevonden, waaronder deze:
http://cg.cs.tu-berlin.de/~ki/engines.html
Maar er staat zo veel, ik weet niet wat ik moet kiezen. :'(
De bedoeling is, dat de tempel er realistisch uit gaat zien, daarvoor is goede belichting enzo belangrijk, maar ik ben al 4 verschillende smaken licht tegen gekomen. :Y)
Wie kan mij hierbij helpen :?

ps. ik weet nu al dat het niet zo mooi zal worden als in Myst3, maar hopelijk komt het wel in de buurt.

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ik neem aan dat het een software-rendering engine moet zijn? (gezien het feit dat het op school-pc's moet draaien)

misschien is het interessant om er zelf een te maken? Is erg leuk om te doen hoor :) (ik spreek uit ervaring ;))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
ik neem aan dat het een software-rendering engine moet zijn? (gezien het feit dat het op school-pc's moet draaien)
ik denk dat dat wel het beste is...

het lijkt me idd leuk om er zelf 1 te maken, maar dat is volgens mij zo verdomde ingewikkelt.

ps. ik wil hier geen discussie over VB C++ enz. wat beter is, dat gebeurt al vaak genoeg :( ;)

[ Voor 0% gewijzigd door EL_Loco op 09-10-2002 21:17 . Reden: beetje duidelijker ]

malleo omnia consentiunt

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08 06:26
myst 1 is gemaakt met quicktime vr.
waarom gebruik je die niet ?
in 3ds viz zit standaard de panarama exporter, druk op knop en je hebt je virtuele ruimte. kun j exporteren naar qtvr
voor extra opties kun je het beste VR toolbox gebruiken (400 eur)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bedoel je met "vanaf een vast punt" dat er slechts een aantal posities zijn van waaruit je kunt kijken, en dat je bij het kijken het viewpoint niet verplaatst???

Dan is het probleem namelijk niet de engine. Dat kan namelijk heel makkelijk. Desnoods met een cubus met textures (ja, zelfs snel in VB). Het grote probleem dan is om de juiste textures te maken. In principe kun je die zo mooi maken als je wilt (desnoods niet cgi, maar gewoon foto's gemaakt met fisheylens).

Tijdje terug heb ik zelf zoiets gemaakt als wat met qt vr kan, en ik moet je zeggen, als je goede plaatjes hebt hoeft hierin geen enkele vorm van vertekening op te treden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
Janoz schreef op 09 oktober 2002 @ 21:54:
Bedoel je met "vanaf een vast punt" dat er slechts een aantal posities zijn van waaruit je kunt kijken, en dat je bij het kijken het viewpoint niet verplaatst???

Dan is het probleem namelijk niet de engine. Dat kan namelijk heel makkelijk. Desnoods met een cubus met textures (ja, zelfs snel in VB). Het grote probleem dan is om de juiste textures te maken. In principe kun je die zo mooi maken als je wilt (desnoods niet cgi, maar gewoon foto's gemaakt met fisheylens).

Tijdje terug heb ik zelf zoiets gemaakt als wat met qt vr kan, en ik moet je zeggen, als je goede plaatjes hebt hoeft hierin geen enkele vorm van vertekening op te treden.
xal een voorbeeld geven:
je hebt een kamer, een vierkant.
Dan zijn er 5 plaatsen waar je heen kan gaan, het midden en de 4 hoeken. vanaf elke sta-plek kan je 360graden rondkijken, naar alles (behalve als er een muur tussen zit ;) )
ik hoop dat het zo duidelijk is, als je myst3 gespeeld hebt, dan begrijp je ongetwijfelt wat ik bedoel

malleo omnia consentiunt

• El_Quedro
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08-2025

El_Quedro

Pininfarina

Misschien een stom idee hoor..
maar je zou het ook zo kunnen maken omdat het toch uit standaard Viewpoints is om het gewoon webbased te maken.. mooie site er om heen, heb je snel publiek en het draait op elk OS..

Zelfs op school........... ;)

alleen de laadtijden van de plaatjes zullen misschien tegenvallen,
maar goed, een standaard GoT-er heeft toch wel een kabel verbindingkie :Y)

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dan is juist het hele id van het om je heen kijken weg. Dat is juist helemaal niet zo moeilijk en zwaar. Daarvoor kun je gewoon DirectX of OpenGL gebruiken (als de comp geen hardware ervoor heeft, wordt automatisch software rendering gebruikt.) Aangezien het in dat geval slechts om 12 polygonen gaat, waarvan ook maximaal maar 10 tegelijk zijn te zien is dit ook op wat langzamere computers goed te doen. Zoals ik al eerder zei is juist het maken van de plaatjes erg lastig. Hiervoor kun je waarschijnlijk iets als 3Dmax gebruiken, maar mischien mot je nog spelen met de lensinstellingen om het juiste effect te kunnen bereiken.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:23
Zoals El_Quedro al zegt: het kan ook webbased.
Ik heb een tijdje geleden voor een collega ook zoiets gemaakt. Hij had een aantal foto's van z'n nieuwe woning en ik heb daar wat omheen gebouwd zodat ie vanaf een aantal plaatsen rond kan kijken.
Het was zelfs mogelijk deuren te openen.
En dat allemaal met JavaScript !

• MisterData
  • Laatst online: 26-08 21:52
Zoiets kan met QuickTime van Apple geloof ik :)

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
Janoz schreef op 10 oktober 2002 @ 10:41:
Dan is juist het hele id van het om je heen kijken weg. Dat is juist helemaal niet zo moeilijk en zwaar. Daarvoor kun je gewoon DirectX of OpenGL gebruiken (als de comp geen hardware ervoor heeft, wordt automatisch software rendering gebruikt.) Aangezien het in dat geval slechts om 12 polygonen gaat, waarvan ook maximaal maar 10 tegelijk zijn te zien is dit ook op wat langzamere computers goed te doen. Zoals ik al eerder zei is juist het maken van de plaatjes erg lastig. Hiervoor kun je waarschijnlijk iets als 3Dmax gebruiken, maar mischien mot je nog spelen met de lensinstellingen om het juiste effect te kunnen bereiken.
ik was het idd van plan te maken met 3dsmax :)
Dan wordt het waarschijnlijl DirectX om het in elkaar te flansen

maar ff over web-based, als tweaker heb ik helaas geen kabel :'( , en de school al helemaal niet, daar zit je soms met 12 computers tegelijk om internet via een modem :( :X

malleo omnia consentiunt

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Gebruik de unreal engine zoals in het project vr-notredame

http://www.vrndproject.com/

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
raptorix schreef op 10 oktober 2002 @ 18:00:
Gebruik de unreal engine zoals in het project vr-notredame

http://www.vrndproject.com/
dank voor de link, maar draait dat op een 133Mhz :? :)
ik zelf geloof van niet

aha gevonden
Intel Pentium2 233MHz or AMD K6 or Cyrix233
32mb of RAM
1mb video card (windowed software rendering only)
SoundBlaster compatible sound card
Windows95/98 or NT
56k modem
helaas, dat zal niet draaien

malleo omnia consentiunt

• Soultaker
  • Laatst online: 11:21
Pentium 133MHz? Dat moet wel te doen zijn met de Quake I engine.

• Soultaker
Als je niet echt hoeft rond te lopen, kun je misschien ook een Zork achtig ding bouwen; voorgerenderde high-res plaatjes vanuit een 360 graden viewpoint en voorgerenderde filmpjes om de verschillende posities met elkaar te verbinden.

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
Soultaker schreef op 10 oktober 2002 @ 19:38:
Als je niet echt hoeft rond te lopen, kun je misschien ook een Zork achtig ding bouwen; voorgerenderde high-res plaatjes vanuit een 360 graden viewpoint en voorgerenderde filmpjes om de verschillende posities met elkaar te verbinden.
ik wist niet dat dat "zork"achtig was, maar zo hadden wij dat ons ook voorgestelt, maar dan kom ik tot het punt, hoe doe je zowiets :?

[ Voor 0% gewijzigd door EL_Loco op 10-10-2002 20:46 . Reden: typo ]

malleo omnia consentiunt

• Mithrandir
  • Laatst online: 30-08 22:28
Dat kan dus wel met JavaScript, maar dan heb je het browserbased. En anders zul je toch écht moeten gaan programmeren (nofi voor Pelle enzo die gewoon GOD zijn met JS ;))

Verbouwing

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
is het niet veel makkelijker om met een 3d programma de kamers te modellen, en deze dan te renderen naar panorama foto's ? Dat is iig vrij simpel te doen. En er zijn genoeg programma's/webbased thingies om vervolgens die panoramafoto's weer te geven... kan je mooi zoomen/rotaten etc.

en nu ben ik dus pim4 aan t herhalen, oh well, nevermind

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• Soultaker
Haco schreef op 10 oktober 2002 @ 19:44:
ik wist niet dat dat "zork"achtig was, maar zo hadden wij dat ons ook voorgestelt, maar dan kom ik tot het punt, hoe doe je zowiets :?
Ik geloof dat een van de latere (uiteraard) Zork's zo'n methode hadden.

Dat zou nog bijna webbased kunnen, al zit je dan wel met codecs en traagheid van DHTML enzo. Met Flash is misschien ook het een en andere te doen, maar dan zit je waarschijnlijk met je videocompressie die standaard niet echt goed wil (geen idee van trouwens, maar dat gok ik zo). Misschien heb je dan meer aan Shockwave (er zal toch een reden zijn dat die download 100 keer zo groot is ;) ).

In elk geval moet je natuurlijk 360-graden plaatjes van je viewpoints hebben (en die liefst ook nog voor perspectief gecorrigeerd weergeven) en de filmpjes om van de enge viewpoint naar de andere te komen (je hoeft natuurlijk niet van alles naar alles te komen). Dat kan je met een 3D modelleerprogramma wel genereren; het mooie is echter dat het ook 'in het echt' zou kunnen.

• El_Quedro
  • Laatst online: 04-08-2025

El_Quedro

Pininfarina

Ik zou gewoon panorama foto's/textures gebruiken.
En dees gewoon in een zelfgeschreven engine zetten. Niet zo heel moeilijk.

Maar ik zou het toch op internet gooien hoor, weet je zkr ie het doet, en met een beetje moeite kan je overal ter wereld spelen en je savegames op die server gooien zeg maar.. beetje PHP'en doet wonderen ;)

• maikel
Check http://www.ikbenkyra.nl/huisje/viewer.html (en klik ook eens op een deur of zo :-) )
Daar wordt het script dat ik gebouwd heb gebruikt.
Het script is vrij dynamisch, zodat je alleen de div's op de pagina hoeft te vervangen.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

maikel schreef op 11 oktober 2002 @ 13:43:
Check http://www.ikbenkyra.nl/huisje/viewer.html (en klik ook eens op een deur of zo :-) )
Daar wordt het script dat ik gebouwd heb gebruikt.
Het script is vrij dynamisch, zodat je alleen de div's op de pagina hoeft te vervangen.

Heel mooi, en met alle respect uiteraard, maar ik hoop niet dat ik je beledig waneer ik zeg dat ik 'm toch wel een beetje lelijk vind..

Kijk eens naar de vensterbank? Ik neem aan dat die in het echt wel recht is :). Of de muur waar die bezem tegenaan staat, die heeft ook een rare knik.. De zijmuren lijken ook erg krom. Ik weet ook wel dat dit een beperking is van javascript, maar zonder al te veel moeite kun je een transformatie maken die die boel weer mooi recht trekt. Kost een beetje wiskunde, maar dan heb je gelijk wel iets wat een stuk mooier is :)

Mischien als ik tijd over heb maak ik wel ff een voorbeeldje... Zal sowieso ff kijken of ik nog wat van m'n vr-viewer online heb staan.

• maikel
Ik heb de foto's ook niet genomen. :)
Die zijn gemaakt door mijn collega (van wie dat huisje is) en hij had geen goede lens toen.
Dus die fouten in de foto's zijn bekend ja, maar gewoon op te lossen als je een goede lens gebruikt.
Of veeeel meer foto's, nu waren het er slechts 4.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het probleem van een bolle vensterbank los je niet op door een goede lens. Als je naar de linkerkant van het raam kijkt zou de linkerkant van de vensterbank dichter bij de horizon moeten liggen, terwijl dat, waneer je rechts van het raam kijkt, juist precies andersom zou moeten wezen.

Dat probleem is op te lossen door een transformatie. Je gebruikt dan wel een panorama met 'kromme' rechte lijnen, maar door die transformatie worden deze weer recht getrokken.

• maikel
Oh, ok dan.
Het is ook maar een projectje van een uurtje geweest. (vantevoren wel andere manieren geprobeerd)
Er is volgens mij verder ook nooit wat mee gedaan, helaas. Dus ik heb ook nooit de behoefte gehad het te perfectioneren.

Maar als Haco dat script wil gebruiken, heeft ie in ieder geval al een aardig begin. :)

Verwijderd

Er loopt in WG ook een draadje met de vraag hoe je overgangen kan maken van 1 plek naar de andere. Het antwoord was: Je maakt iets in 3D studio Max, daar is een movie-make tool bijgeleverd en kan je dus van 1 plek naar en andere gaan dmv een filmpje.

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
Dank allemaal voor de reacties. Wat betreft dat huisje, netjes gedaan :) maar om een hele tempel te maken via die manier, dan wordt je geloof ik harstikke gek 8)7 toch zou ik dat scripje graag willen hebben, om eens mee te experimenteren.
Zou Maikel zo vriendelijk willen zijn om dit naar me te melen (graag naar roald.gluvers@xs4all.nl) Alvast dank daarvoor.

Maar ik denk dat ik toch het geheel met DirectX ga maken, daarvoor heb ik nu een paar tutorials gedownt

malleo omnia consentiunt

• maikel
Haco schreef op 11 oktober 2002 @ 14:32:
Dank allemaal voor de reacties. Wat betreft dat huisje, netjes gedaan :) maar om een hele tempel te maken via die manier, dan wordt je geloof ik harstikke gek 8)7 toch zou ik dat scripje graag willen hebben, om eens mee te experimenteren.
Zou Maikel zo vriendelijk willen zijn om dit naar me te melen (graag naar roald.gluvers@xs4all.nl) Alvast dank daarvoor.

Maar ik denk dat ik toch het geheel met DirectX ga maken, daarvoor heb ik nu een paar tutorials gedownt
Het kost vrij weinig moeite om een hele tempel te bouwen dmv mijn script: je hoeft namelijk alleen de img-tags te wijzigen en het script neemt het allemaal netjes mee. Deze img-tags staan in een div.
Hierdoor is het mogelijk om gewoon allerlei HTML in de div te plaatsen die allemaal netjes wordt meeverplaatst. Daardoor waren die onclick's bij de deuren ook vrij simpel in te bouwen.

Overigens werkt mijn script gewoon door de div's te verplaatsen. Dit wordt misschien wat traag als je de afmetingen wijzigt. Je zou eens kunnen kijken naar de filters in DHTML, daar zit wel iets bij om div's sneller/vloeiender te verplaatsen.

Het script is gewoon in de source van die pagina die ik gaf te vinden.
Dan heb je dus ook meteen het werkende voorbeeld erbij.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

maikel schreef op 11 oktober 2002 @ 13:54:

Of veeeel meer foto's, nu waren het er slechts 4.

Trouwens.. Die transformatie waar ik het de hele tijd over heb werkt ook de andere kant op. Dat betekent dat je zelfs met 4 foto's al een heel goed panorama plaatje kunt maken :).. Als ik wat tijd over heb zal ik wel eens een keertje wat in elkaar klussen.. Wat ik gemaakt had is helaa sverloren gegaan in een poging mijn vrije schijfruimte op de uni wat te vergroten :'(

• maikel
Janoz schreef op 11 oktober 2002 @ 19:58:

[...]

Trouwens.. Die transformatie waar ik het de hele tijd over heb werkt ook de andere kant op. Dat betekent dat je zelfs met 4 foto's al een heel goed panorama plaatje kunt maken :).. Als ik wat tijd over heb zal ik wel eens een keertje wat in elkaar klussen.. Wat ik gemaakt had is helaa sverloren gegaan in een poging mijn vrije schijfruimte op de uni wat te vergroten :'(
Ook gewoon in JavaScript ??

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
maikel schreef op 11 oktober 2002 @ 14:37:
[...]

Het kost vrij weinig moeite om een hele tempel te bouwen dmv mijn script: je hoeft namelijk alleen de img-tags te wijzigen en het script neemt het allemaal netjes mee. Deze img-tags staan in een div.
Hierdoor is het mogelijk om gewoon allerlei HTML in de div te plaatsen die allemaal netjes wordt meeverplaatst. Daardoor waren die onclick's bij de deuren ook vrij simpel in te bouwen.

Overigens werkt mijn script gewoon door de div's te verplaatsen. Dit wordt misschien wat traag als je de afmetingen wijzigt. Je zou eens kunnen kijken naar de filters in DHTML, daar zit wel iets bij om div's sneller/vloeiender te verplaatsen.

Het script is gewoon in de source van die pagina die ik gaf te vinden.
Dan heb je dus ook meteen het werkende voorbeeld erbij.
bedankt, ik ga eens experimenteren >:)

malleo omnia consentiunt

• maikel
Haco schreef op 12 oktober 2002 @ 17:58:
[...]

bedankt, ik ga eens experimenteren >:)
Succes !

• chem
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

En kijk nou eens naar QuickTime VR, want dat doet precies wat je wil :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Topicstarter
ga ik nu doen

malleo omnia consentiunt

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

maikel schreef op 11 oktober 2002 @ 20:35:
[...]

Ook gewoon in JavaScript ??

Nee, niet in javascript :)... Ik had 'm in java gemaakt... Op zich is het id redelijk simpel, maar er komen nog behoorlijk wat wiskundig gedoe bij kijken..

Qt VR doet idd hetzelfde :)

Het komt er eigenlijk op neer dat je een viewpoint neemt en daaromheen een cylinder neerzet waarop het panorama beeld staat. Vervolgens zet je in de ruimte ergens een vlak neer. Dit vlak stelt het uiteindelijke beeld voor. Vervolgens ga je voor elke pixel in dat vlak kijken op welke positie de lijn tussen het viewpoint en de pixel op het vlak de cylinder snijdt. De kleur op die positie van de cylinder zet je vervolgens op het vlak (hiervoor kun je voor een beter resultaat natuurlijk uitgebreidere samplers nemen die de waarde van meerdere pixels af laat hangen).

Omdat je op een recht vlak projecteerd zal het resulterende beeld ook behoren bij een recht vlak, en zullen rechte lijnen ook weer recht zijn :).

Andersom werkt het net zo. De genomen foto's plaats je in de ruimte. Het is uiteraard ff zoeken waar ze precies zouden moeten staan en je moet voor een goed reslutaat ook zorgen dat ze op de juiste positie genomen zijn. Maar als je dat voor elkaar hebt kun je weer gaan projecteren. Nu moet je alleen de kleur van de foto ophalen en op de cylinder zetten. In theorie zou je zelfs nu aan 3 of 4 foto's genoeg moeten hebben, en het levert dezelfde (of zelfs betere, want meer foto's)resultaten op dan foto's nemen met een speciale 360o lens :)...

PS: Trouwens.. Mijn progje kon ook omhoog kijken. Hieroor werd geen cylinder, maar een bol gebruikt. Hiervan wordt dacht ik ook gerbuik gemaakt bij Qt VR, maar dat weet ik niet zeker. Bol is trouwens gelijk wel wat lastiger :). Vooral omdat het erg lastig is een texturemapping voor een bol te bepalen waarbij de pixeldichtheid op het hele oppervlak gelijk is.

Pagina: 1