Toon posts:

Western Digital.....betrouwbare schijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop al jaren Seagates, zo stabiel, zo duurzaam....
Nooit problemen mee gehad.
Kun je opvatten als positief, maar hier zit ook een nadeel aan.

Ik weet dus niet hoe andere schijfen zijn.
Ik weet dat Western Digital een grote player is, maar hoe zit het met de betrouwbaarheid van hun schijfen?

De computer waarop ik een Western Digital schijf wil zetten staat 24/7 aan en grote files worden veelvuldig tussen de comps in mijn netwerk gesleurd.
Zware belasting voor de schijf dus....

Ik wilde dus kiezen voor WD, omdat op IBM na.....ze de laagste acces times hebben voor hun 80 GB series door de 2MB cache.
Ik wilde geen IBM, omdat die onlangs in een bericht bekend maakten dat je hun schijven beter niet langer dan 8 uur per dag aan kan laten staan.
Hoewel IBM qua access times de snelste is op het gebied van IDE schijven....ga ik toch voor WD die op de 2e plaats staan in de benchmarks.
Ik heb dus liever stabiliteit en betrouwbaarheid dan absoluut het snelste.

Maar is Western Digital nou wel zo betrouwbaar?
Dat ding gaat bij mij een flinke work-out krijgen en tot nu toe heb ik dat alleen toevertrouwd aan Seagate.

Iemand ervaring met Western Digital?
Gebruik je de schijf ook tot zijn extremen?Ondervind je daarbij problemen?
Alle info(zowel positief als negatief) is welkom...thnx.

Verwijderd

ik heb een maxtor al 2 jaar 24 uur per dag (downloaden) in myn sever hangen .
helemaal top

ook net een WD gekocht. doet het ook goed.. maar vind maxtor toch al beter uit uitzien.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
WD vind ik wel betrouwbaar.. Vooral de 8Mb serie, die is lekker snel. (al is betrouwbaarheid nog niet helemaal te bepalen, zo oud zijn die dingen niet)

GROOT (en voor mij belangrijk) voordeel van de WD 8Mb diskjes is dat die tenminste WEL 3jaar garantie hebben.

't is nu begin oktober, de nieuwe garantieshit ging per 1-10 in, grote kans dat je dus een disk krijgt met 3 jaar garantie als je 'm nu koopt, maar hoe langer je wacht......

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 17:28
ik heb nu 2,5 jaar Western Digitals op het werk en ze doen het uitstekend, op 1 na geen uitval maar dit was te wijten aan een defecte pc voeding.
waar je vooral naar kunt kijken is welke slechte series zijn van alle merken.
en Western Digital heeft ook 8 MB cache schijven wat voor jou erg interessant kan zijn

Verwijderd

Ik heb in mijn servertje vier 100Gb Western Digitals (WD1000BB) in een raid5 zitten. De server heeft het afgelopen jaar non-stop gewerkt maar niet overdreven druk gehad. Wel heb ik voor een periode van 3 maanden een drukke site (gem. 400k views per dag, max. 1.2M views per dag) gehost en dat ging zonder problemen, schijven waren toen 24/7 bezig met seeken.

Normaal worden ze niet echt zwaar belast, beetje filesharen voor netwerk en web en mail opslaan/serven. Afgelopen week is wel mijn 2 jaar oude WD schijf in mijn werkstation overleden, meteen vervangen door een nieuwe WD en oude terug naar garantie. Ik gebruik iig niets anders als WD.

Trouwens, verwacht geen wonderen van schijven, elke harddisk gaat ooit kapot. Voor een server die 24/7 moet draaien kan beter een raid1 of raid5 draaien. Software raid voldoet ook gewoon in de meeste situaties.

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Mn Western 100 gb met 8mb cache heeft het er maar moeilijk mee, met alles wat ie aan het doen is. ik vind het een slome, rustige bezige hdd. Hij doet het wel en ik heb er wel vertrouwen in alleen qua prestatie trekt mn 20 GB IBM( en ook de 60 GB) hem der zo uit. weet echt niet waardoor het komt maar een gewaarschuwt mensch telt voor 2

I got a problem-solver and its name is revolver

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:21

Sa1

Ik heb onlangs 2x 80gig wd gekocht (helaas slechts de 2mB versie), heb met hdtach getest en zo'n wd had iets hogere accestime dan m'n (geleende) 80gig maxter, 13.1ms ipv 12.3ms.

Echter lag de snelheid een stuk hoger en zakte minder snel naar beneden, qua betrouwbaarheid kan ik weinig zeggen, heb ze nu precies 1 week draaien (pc staat dag en nacht aan), 1x 80 zit nu proppie vol, de andere staat nu 20gig op.

Oh en ze zijn iig sneller dan m'n oude 2x40gig maxtor in Raid 0 :)

ps. alleen 7200rpm schijven heb ik het over, uiteraard.. vrij logisch maar denk meld het toch even.

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 22:32

flexje

got-father

hummz ik wil binnekort ook nieuwe schijven gaan kopen , ik zit te twijfelen tussen maxtor en WD :?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Verwijderd

ik vind WD echt superschijven supersnel, en stil vergeleken met maxtor. ik vind ze ook betrouwbaarder. uit

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb zelf nog niets meegemaakt met Seagate, Quantum, Maxtor en juistem, wel met WD. Tweemaal binnen een week (met 1x RMA) een WD Caviar 30Gb naar de knoppen. Voor de goede orde, het RMA exemplaar ging dus binnen een week weer kapot en ligt nu klaar om weer als RMA'tje verstuurd te worden.

Toch zullen dit wel exemplarische gevallen zijn, slechte verhalen kan je hier krijgen van ieder merk.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 15:16
Ben zelf ook aan het twijfelen. De WD 8MB versie lijkt mij ook wel wat, maar is hij stiller dan een Maxtor met liquid bearing? :?

De nieuwe Maxtor diamondmax 9 plus liquid bearing lijkt mij ook wel wat, maar de 8MB versie is nog niet te koop bij mijn weten.

Verwijderd

volgens mij verkoopt Exile vanaf morgen de 2mb variant, heb ze een meeltje gestuurd om te vragen wanneer de 8mb komt.

• oc_maniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 17:20
De 2mb Diamondmax 9 heb ik al onder handen gehad zo een 3 weken geleden (geen commentaar hoe waar en wat). 2 maal 60gig in RAID0 gezet op een Asus A7V266-C moederbord. De schijfjes voelden echt rap aan, ik kreeg de indruk dat de Diamondmax 9 serie in RAID0 wel goed functioneerd (met de D740X serie in RAID0 waren er nogal wat performance problemen). Ben echt benieuwd wanneer de 8MB versie komt.

Ik heb zelf een aantal WD Caviar schrijven gehad. Ik had er 2 stuk, dit was niet de schuld van de schijven maar het moederbord (sprak de schijven te snel aan bij opstarten waardoor ze crashte, WD heeft heirvoor een patch uit gebracht). De schijven werden snel en netjes omgeruild. Van de WD schijven die ik heb, draait de 1.2 gig nog zonder problemen in een oude PC, en een 2.1 gig gebruik ik als backup schijf voor wanneer ik bij mensen de pc moet repareren en doet het ook nog 100%. Mijn indruk van WD is dus erg positief.

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

• edgar108
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 14:54

edgar108

www.dune.de

Wij (MyCom) krijgen vaker Maxtor hdd's terug dan WD schijven. Alhoewel het niet vaak voorkomt dat een Maxtor HD defect is. vaak SMART errors.
Maar ja, je kan natuurlijk altijd een rot exemplaar hebbe...

inderdaad AAD

• honey
edgar108 schreef op 09 oktober 2002 @ 19:35:
Wij (MyCom) krijgen vaker Maxtor hdd's terug dan WD schijven. Alhoewel het niet vaak voorkomt dat een Maxtor HD defect is. vaak SMART errors.
Maar ja, je kan natuurlijk altijd een rot exemplaar hebbe...
Verkopen jullie evenveel Maxtors als WD schijven?

• edgar108
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 14:54

edgar108

www.dune.de

honey schreef op 09 oktober 2002 @ 19:38:
[...]

Verkopen jullie evenveel Maxtors als WD schijven?
goeie vraag. moeilijk na te gaan. Ik kan je wel vertellen dat MyCom op moment meer WD schijven in het assortiment hebbe dan Maxtor schijven, en WD schijven worden ook gebruikt in onze standaard 'basis systemen', maar of daar een speciale reden voor is weet ik niet.

Maar verder geen kwaad woord over Maxtor hoor, k heb zelf thuis nog een 15GB schijf die in me server ligt te draaien... :)
alhoewel in me werkstation en brandsysteem wel weer een WD schijf ligt.. hehehe :p

Maar ik ga voor WD omdat daar gewoon minder problemen bij ons (en onze klanten) over bekend zijn.

inderdaad AAD

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
persoonlijk koop ik alleen nog maar wd's, heb er 5 gekocht in totaal, allemaal nog werkend,
de oudste is een 200 mb ding :)

heb nu ook de nieuwste wd, met 8 mb cache, dat werkt heerlijk :D

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• honey
hmmm, moet ik nu kiezen tussen nu een 80Gb WD caviar 8Mb cache of een 80Gb Maxtor diamondmax plus liquid 8Mb cache straks...moeilijk!

Is de WD een stille schijf ivm een maxtor liquid?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19
de WD hoor je iig niet. Ik moet naar het lampje kijken om na te gaan of de schijf wat aan het doen is.

edit:
Ik heb dus de WD-800JB

UNOX: The worst operating system

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Heb twee WD's van resp. 7 jaar (850 MB) en 5 jaar (3.1 GB) oud. Zijn redelijk veel gebruikt en doen het allebei nog perfect :z

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38

Youk

Volvo For Life

ik gebruik tot nu toe meestal WD schijven, nog maar 1 defect en dat na 4 jaar intensieve dienst (niet als server of zo, maar toch veel gebruikt), ik denk trouwens dat het de electronica is die problemen geeft en niet de koppen of schijven. Verder kan ik zeggen dat elke Seagate schijf die ik heb geweten (bij mij, bij vrienden, waar dan ook die ik wist staan) defect (bad clusters of compleet dood) is gegaan, zal wel puur toeval zijn natuurlijk want ik hoor veel goede zaken over Seagate, maar ik blijf toch bij mijn WD's

Volvo Classic Club Belgium

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Predator

Suffers from split brain

Sjoko schreef op 09 oktober 2002 @ 20:43:
de WD hoor je iig niet. Ik moet naar het lampje kijken om na te gaan of de schijf wat aan het doen is.

edit:
Ik heb dus de WD-800JB

Ik heb ditzelfde schijfje ook en ben er (totop vandaag iig) erg tevreden over.
De performantie is _erg_ goed en ik hoor hem niet.

Ik heb wel ooit 1 gecrashte WD gehad (een 850MB :+) na 2 1/2 jaar dienst en heb gewoon een nieuwe ontvangen (1,2GB exemplaar).

Ook belangerijk op de SE serie (8 MB cache versie) blijft de garantie periode van 3 jaar behouden.
Om de andere types is die teruggebracht naar 1 jaar (2 jaar in europa).
Hoe dit bij maxtor ligt weet ik niet.

(Ik dacht dat de maxtor 8MB cache versie's ook nog 3 jaar hadden.)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Maar als seagate je goed voldoet, waarom wil je dan iets anders?
Seagate is gewoon kwalitatief een heel hoogwaardig merk (je betaald er ook een paar procent meer voor gemiddeld).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Misschien helpt dit :

Ervaring met Quantum & Samsung & seagate en ze zijn allemaal ok na 3 a 4 jaar tot wel 6 jaar gebruik!!

Ik zit ook te twijfelen tussen WD en Maxtor als nieuwe schijf straks :)

* nero355 wil wel een ata133 beestje :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• honey
Ik begin nu echt wat te voelen voor de WD (Maxtor was bij mij heilig), bedankt allemaal. Het grote voordeel is ook dat hij nu gewoon te koop is en ....goedkoper dan de Maxtor 2Mb cache versie. :o

Wat wil je nog meer? (wat wil ik nog meer?) 8)7

(...en nu moet ik echt gaan slapen)
:Z

• DJSmiley
  • Laatst online: 27-03 16:19
honey schreef op 09 oktober 2002 @ 20:36:
hmmm, moet ik nu kiezen tussen nu een 80Gb WD caviar 8Mb cache of een 80Gb Maxtor diamondmax plus liquid 8Mb cache straks...moeilijk!

Is de WD een stille schijf ivm een maxtor liquid?
Voor mij persoonlijk zal 1 jaar (maxtor) vs 3 jaar (wd) garantie wel meewegen... als je ziet hoe fucking veel hd's crashen...... :(

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb een Quantum vanaf 1997 gebruikt tot en met 2001 ergens. Nu nog een Seagate van 1997 die in de pc waarop ik dit tik nog dienst doet.

Gekleurde, slechte ervaringen haal je plenty hier. Ik denk dat je focus moet liggen op ervaringen met specifieke modelreeksen van WD...

• honey
DJSmiley schreef op 10 oktober 2002 @ 00:54:
[...]

Voor mij persoonlijk zal 1 jaar (maxtor) vs 3 jaar (wd) garantie wel meewegen... als je ziet hoe fucking veel hd's crashen...... :(
Dit vindt ik helemaal niet zo belangrijk. Als de HD crashed ben je al je gegevens kwijt, dat vind ik het grote probleem. Dat ik een nieuwe schijf krijg is leuk, maar de gegevens zijn verdwenen. |:(

Voor mij belangrijk (op volgorde van belangrijkheid):

1. veiligheid data
2. snelheid
3. geluid
4. prijs
5. garantie

Verwijderd

1 jaar garantie Maxtor?? Meende dat dit toch echt op 3 jaar lag.
Tenminste heb laatst nog een schijf van 2,8 jaar oud naar Maxtor gestuurd en terug gekregen omdat daar gewoon nog lekker garantie op zat. Heb binnen een week een nieuwe in huis! Voor mij is het alleen nog maar Maxtor, alleen al door de goede garantie afwikkeling en de prestaties zijn ook goed!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38

Youk

Volvo For Life

vanaf deze maand krijgen de nieuwe schijven maar 1 jaar garantie meer, dus alle vorige aankopen (sommige die nu nog in de winkels liggen) hebben nog 3 jaar, dit is zo bij maxtor en WD, ik weet niet onmiddelijke welke andere producenten hieraan meededen

Volvo Classic Club Belgium

• The_Duke
  • Laatst online: 24-03 12:53

The_Duke

ho gek!

Ik heb verschillende HD merken, Maxtor, Seagate en 2x WD. 1 WD is al 4 jaar oud en leverd nog steeds elke dag trouwe dienst, pc staat zeker 15 uur per dag aan.
Me nieuwe WD, de 80 gig 8MB versie bevalt me zeer goed, zeer snelle en stille schijf. Hij is zeker sneller en stiller dan de maxtor die in dezelfde kast zit als de WD.
De seagate is ook goed maar maakt, vind ik, een hoop herrie en is vergeleken met de WD's erg traag.
Ikzelf ga alleen nog maar voor WD's omdat er dus zeer goede ervaringen mee heb en omdat de garantie 3 jaar is :P

• honey
De meeste winkels geven gewoon nog drie jaar, ondanks dat Maxtor ed zelf dat niet meer doet, ...maar even weer ontopic:

De meeste HD's zullen wel betrouwbaar zijn. Iedereen heeft zo zijn eigen favorieten. Zelf heb ik dat met Maxtor, daarom twijfel ik over de WD schijven. Er zullen ook genoeg zijn die IBM heilig vinden ondanks de slechte berichtgeving.

Iets anders wat ook relevant is, is dat WD nog steeds niet 133 support, maar alleen 33/66/100. Is het een schijf die ook in de toekomst nog kan meekomen? Hoeveel snelheids verschil?

[ Voor 0% gewijzigd door honey op 10-10-2002 13:53 . Reden: typo ]

• EternalDragon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03-2013
Heb zelf de WD 800JB (8mb cache versie). Hij is zoals velen beweren inderdaad vrij snel! De schijf is volgens sommige testen zelfs sneller dan een 10.000 rpm SCSI-schijf. Hij is niet helemaal geruisloos, je hoort hem nog wel ratelen(komt niet boven mijn fans op 7V uit). Maar nu ik alle fans op 5V heb staan komt de schijf wel boven alle fans uit ( verder niet storend hoor).

Spec: {XP 1800+ Thoroughbred A} {512 DDR} {Leadtek K7 NCR18D pro} {Radeon 7500} {WD 80GB JB (8MB cache)} {Alpha 8045 + Papst}

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 27-03 17:49
Ik heb sinds kort veel WD schijven en ik moet zeggen dat ik er redelijk tevreden over ben.

- aantrekkelijke prijs
- stil
- goed performance
- nog geen uitvallers (van de 20 disks)

nadeel -> nog geen ata133

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:27

AirX

Tweak Guru

Ik heb een 60 GIG WD, loopt lekker, Heb geen 24/7 ervaringen maar hijs wel snel. :)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19
owja.. trouwens.... mijn vorige WD een WD-600BB (60 gig 7200rmp 2 mb) heeft altijd 24/7 aangestaan en daar nooit problemen mee gehad. Daarvoor een WD-205BA (20 gig 7200 rpm 2 mb) en die heeft ook altijd 24/7 aangestaan. Deze 8 mb schijf heb ik dus net dus ik kan niet echt een uitspraak doen over de betrouwbaarheid maar gezien mijn WD verleden gaat dat wel goedkomen.

UNOX: The worst operating system

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Ik heb ook al jaren Seagate, en ook al jaren geen problemen met seagate. Mn server draait 24/7 op een Seagate SCSI 7200RPM schijf (en die dingen werden toen wel warm), ding is al 1x op RMA geweest omdat de vorige eigenaar geen harddisk waard is (heb voor 100 gulden dat ding 2dehands gekocht, 4.5GB 7200RPM U-SCSI)

Heb op dit moment wel goede ervaring met de WD200BB, Maxtor D740X en de Maxtor D540X. Van alle 3 stuk of wat verkocht en zelf draaien, nog geen enkele retour gehad (praten we over 3 jaar weer als de eerste Maxtor Quantum Fireball EX kuurtjes krijgen ;))
Pagina: 1