Toon posts:

[XP] 'Ongeldige boot.ini'

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs wat nieuwe progjes op mijn computer gezet maar nu krijg ik tijdens jet booten de volgende mededeling "Ongeldige Boot.ini er wordt opgestart vanaf C:\winnt"

De computer start verder goed op. Hoe kan ik die fout in die Boot.ini vinden? Zijn er progjes voor om de boot.ini te testen? Thnx!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ga eens op zoek naar die boot.ini op je schijf, en kijk wat daar in staat. Vergelijk dit met een aantal boot.ini's die hier eerder besproken zijn, en die je kan vinden door te [search=boot.ini] of via Tijdelijk extra searchengine..

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
een keer booten met error log aan en dan lezenw elke foutmelding die precies geeft, als het goed is komt er nl meer langs dan alleen "Ongeldige Boot.ini er wordt opgestart vanaf C:\winnt"
als je daar iets vind kan je in de desbetreffende boot.ini gaan prutsen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd die boot.ini te vinden maar die lijkt van de schijf verdwenen te zijn. Echt niet te vinden. Wat nu?

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Niet zo schreeuwen in je topictitel :P

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:38

job

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 14:26:
Ik heb geprobeerd die boot.ini te vinden maar die lijkt van de schijf verdwenen te zijn. Echt niet te vinden. Wat nu?
de boot.ini staat in c:\
ga naar het start menu
run en voer: notepad c:\boot.ini
in

dan zie je je boot.ini

het zou zoiets moeten zijn:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

• blackd
  • Niet online

• 'Show hidden files and folders' aanzetten
• dir /a boot.ini in command prompt
geprobeerd :?

Verwijderd

die is verborgen in de root van je c schijf

code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"
/fastdetect

dit is de mijne.

damn te laat

• FoolZero
  • Laatst online: 13-03 10:17

FoolZero

Freedom of speech...

code:
1
notepad c:\boot.ini

Let wel het bestand is +s +h dus het opslaan van wijzigingen kan wat problemen opleveren.
Eerst even het system attribuut verwijderen en dan pas openen met notepad zou kunnen helpen
code:
1
attrib -s

Daar na wel weer toevoegen ajb.
code:
1
attrib +s

Dit alles vanaf de command prompt of het Run menu natuurlijk ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de door jullie beschreven manieren en met zoeken geprobeerd de boot.ini te vinden, maar........niet te vinden. Het lijkt alsof het hele bestand van de schijf is verdwenen...

• Fludizz
  • Niet online
dan copie je de boot.ini uit c:\winnt en kijkje of ie dan nog steeds error geeft...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Fludizz schreef op 08 oktober 2002 @ 15:01:
dan copie je de boot.ini uit c:\winnt en kijkje of ie dan nog steeds error geeft...
Uuuh :? Volgens mij staat er niet standaard een backup/copie boot.ini in je WINNT directory hoor...

Mare ga dan maar naar Start Menu/Settings/Control Panel/System/Advanced/StartupandRecovery
Daar staat de GUI versie van je BOOT.INI als daar een foutmelding verschijnt, dan heb je inderdaad geen BOOT.INI meer. Staat daar gewoon info, dan moet je toch echt beter zoeken.

Heal the internet ...

• Fludizz
  • Niet online
FoolZero schreef op 08 oktober 2002 @ 15:15:
[...]

Uuuh :? Volgens mij staat er niet standaard een backup/copie boot.ini in je WINNT directory hoor...

[..]
er staat daar wel een boot.ini die hij naar C:\ kan copien, misschien maakt het verschil...

maar anders herschrijf je de boot.ini ff, hij is toch static als ik het topic heb gezien en de mijne vergelijk.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Fludizz schreef op 08 oktober 2002 @ 15:31:
er staat daar wel een boot.ini die hij naar C:\ kan copien, misschien maakt het verschil...
offtopic:
Ik heb hier vier systemen staan WinNT 4.0 en WinXP en geen van deze machines hebben de boot.ini op een andere plek staan dan ALLEEN op de root van de systeem partitie. Kan het niet zo zijn, dat jij een tool gebruikt, die een backup van de boot.ini genereert?

Heal the internet ...

• Fludizz
  • Niet online
vaag dat ik er dan wel 1 in C:\winNT heb staan... misschien iets van SP3 van win2k ofzo, en ik heb sinds de (re)install vorige week geen tooltjes oid gebruikt...

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 14:53:
Ik heb op de door jullie beschreven manieren en met zoeken geprobeerd de boot.ini te vinden, maar........niet te vinden. Het lijkt alsof het hele bestand van de schijf is verdwenen...
Heb je in je mapopties verborgen bestanden weergeven AAN staan,
maar ook beveiligde besturingsbestanden verbergen UIT staan?
Wat nog handiger is, een command prompt opstarten. (uitvoeren cmd)
intikken: attrib -r -s -h c:\boot.ini (enter)
notepad c:\boot.ini (enter)
Gaat veel directer, ben je niet afhankelijk van wat Bill jouw wel of niet
wil laten zien.

C:\>type boot.ini
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows XP Professional"
/fastdetect

C:\>
Fludizz schreef op 08 oktober 2002 @ 15:47:
vaag dat ik er dan wel 1 in C:\winNT heb staan... misschien iets van SP3 van win2k ofzo, en ik heb sinds de (re)install vorige week geen tooltjes oid gebruikt...
Je kan ook een boot.ini in "Mijn Documenten" zetten.
Niet dat windows daar iet mee doet, maar het kan wel.
Windows gebruikt alleen de boot.ini die in de root van c: staat.
Maar een copieetje in c:\winnt kan geen kwaad,
al doet windows hier niets mee.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Als je WinXP hebt, dan kun je dit simpel oplossen door: Start > Uitvoeren > msconfig > Tabblad Boot.ini > Alle opstartpaden controleren. De gevonden installatie wordt desgewenst aan boot.ini toegevoegd, ongeldige vermeldingen kunnen simpel worden verwijderd.

EDIT: Dit gedrag kan ook worden veroorzaakt doordat er geen boot.ini op de PC aanwezig is! Verder wijst het gebruik van WINNT op een upgrade vanuit Win2000 (WinXP gebruikt zelf standaard WINDOWS). Daardoor kunnen automatisch backups worden gemaakt door setup.

• Fludizz
  • Niet online
was ook niet bang voor dat et slecht was ofzo ;) ik vind het alleen vreemd dat ik er 1 heb die ik er niet zelf naartoe heb gecopieerd...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 16:02:
Als je WinXP hebt, dan kun je dit simpel oplossen door: Start > Uitvoeren > msconfig > Tabblad Boot.ini > Alle opstartpaden controleren. De gevonden installatie wordt desgewenst aan boot.ini toegevoegd, ongeldige vermeldingen kunnen simpel worden verwijderd.

Heb ik gedaan en het hulpprogje is opgestart. Het tabblad Boot.ini staat er niet!! (system.ini, etc wel)

EDIT: Dit gedrag kan ook worden veroorzaakt doordat er geen boot.ini op de PC aanwezig is! Verder wijst het gebruik van WINNT op een upgrade vanuit Win2000 (WinXP gebruikt zelf standaard WINDOWS). Daardoor kunnen automatisch backups worden gemaakt door setup.
Klopt, ik heb XP Pro over W2000 heen gezet. Misschien is er nooit een boot.ini aanwezig geweest maar dan vind ik het wel raar dat hij die melding tijdens het booten nooit eerder gegeven heeft. Thanx voor de uitleg.

• blackd
  • Niet online
Als er echt geen boot.ini is, dan ff fixboot in Recovery Console doen ;)

Verwijderd

Ik heb dat bij mezelf even uitgetest door boot.ini even te hernoemen en daarna msconfig weer op te starten. Geen tabblad Boot.ini meer!!! Het lijkt me nu wel zeker dat je dus geen boot.ini meer hebt.
Je kunt dit inderdaad via Recovery Console oplossen, of nog eenvoudiger: kladblok opstarten, de boot.ini van cjdijk hierboven inplakken en vervolgens opslaan als C:\boot.ini
Hierna zou het probleem wel opgelost moeten zijn.

EDIT: Aangezien je dan wel een boot.ini hebt zou nu dat tabblad dus wel moeten verschijnen. Kun je zo nodig nog even de opstartpaden controleren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 19:57:
Ik heb dat bij mezelf even uitgetest door boot.ini even te hernoemen en daarna msconfig weer op te starten. Geen tabblad Boot.ini meer!!! Het lijkt me nu wel zeker dat je dus geen boot.ini meer hebt.
Je kunt dit inderdaad via Recovery Console oplossen, of nog eenvoudiger: kladblok opstarten, de boot.ini van cjdijk hierboven inplakken en vervolgens opslaan als C:\boot.ini

EDIT: Aangezien je dan wel een boot.ini hebt zou nu dat tabblad dus wel moeten verschijnen. Kun je zo nodig nog even de opstartpaden controleren.
Gedaan.....en het werkt. Probleem opgelost :7

Verwijderd

nou dit heb ik dus ook gedaan omdat ik met hetzelfde probleem zat, maar nu start de computer dus helemaal niet meer op, omdat windows xp een zogeheten hal.dll bestand mist, kan nu dus helemaal niets met de computer, wie o wie helpt mij
groeten koen

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 14-10-2003 19:05 . Reden: even quotes gezet, wel zo duidelijk :P ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 18:54:
nou dit heb ik dus ook gedaan omdat ik met hetzelfde probleem zat, maar nu start de computer dus helemaal niet meer op, omdat windows xp een zogeheten hal.dll bestand mist, kan nu dus helemaal niets met de computer, wie o wie helpt mij
groeten koen
Je hebt al gezocht voor je boot.ini probleem, maar als ik het goed heb, geeft [search=hal.dll] ook het antwoord op je volgende vraag:
[rml]dual-zip in "[ XP] Corrupt HAL.dll, vervangen werkt ni"[/rml] - werkt dat? :)
Method 1
Edit the Boot.ini file to restore or correct the Default entry
Method 2
Use the Bootcfg utility in the Recovery Console to correct the Boot.ini file: bootcfg /rebuild
etc
offtopic:
Ik heb even je post een stuk duidelijker gemaakt door het gequote deel tussen [ quote ] tags te zetten: zie http://gathering.tweakers.net/forum/faq voor de overige tags :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

ik ga het eens eerst even allemaal op mijn gemak doorlezen en dan laat ik nog wel weten of het gelukt is, alvast bedankt, groeten koen

Verwijderd

hallo daar ben ik alweer, heb het 1 en ander geprobeerd, maar krijg hem niet aan de gang, op geen enkele manier, misschien dat ik wel iets verkeerds heb gedaan. maar heb zelf een idee: kan ik die harde schijf er bij die computer er niet uit halen, en dan bij mijzelf, als secundaire schijf eraan hangen, en dan dat HAL.dll bestandje kopieeren van mijn schijf naar die schijf die hem mist??
of als nog iemand opties heeft? ik hoor ze graag aan

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Tip voor kjwjansen : Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif is een edit-knop; doe er je voordeel mee!

Ontopic: is het niet mogelijk om dat hall.dll-bestandje via een boot-disk over te zetten? :?

[ Voor 25% gewijzigd door pven op 14-10-2003 20:15 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

nu, ik heb dit dus gedaan, althans geprobeerd, maar het lukt gewoon niet, hij doet niets wat maar in de buurt komt, ik heb nog wel een idee: als ik die harde schijf er nu uit haal, en dan hier als secundarie schijf erin hang?? zou ik dat bestandje dan niet kunnen kopieren van mijn schijf, naar die schijf die hem nu zegt te missen? groeten koen

sorry ging iets mis, mijn excuses

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 20:39 ]

Verwijderd

Ik heb al verschillende malen gezien dat XP de boot.ini de ntloader en het bootfont bestand en tevens ook het NTDETECT.Com bestand op de D:\ partitie wegschreef (terwijl het OS op de C:\ geinstaleerd werd),mischien is dat nu ook het geval.

Verwijderd

Je kan ook naar "system properties" en vervolgens naar "startup en recovery" gaan.

Daar staat een sectie: "system startup"
De dingen die daar aangegeven staan worden opgeslagen in je boot.ini.
Anders kan je inderdaad gewoon met een text editor zelf een boot.ini aanmaken.
Succes.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 20:37:
nu, ik heb dit dus gedaan, althans geprobeerd, maar het lukt gewoon niet, hij doet niets wat maar in de buurt komt, ik heb nog wel een idee: als ik die harde schijf er nu uit haal, en dan hier als secundarie schijf erin hang?? zou ik dat bestandje dan niet kunnen kopieren van mijn schijf, naar die schijf die hem nu zegt te missen? groeten koen

sorry ging iets mis, mijn excuses
Het wijzigen in boot.ini is een precies klusje.
Je moet precies vooraf weten waar je windows 98 en windows xp geinstalleerd hebt.
Het gaat dan eigenlijk om de partities (bij windows xp) en om de drive letters (bij windows 98).

Even mijn boot.ini en msdos.sys erbij gepakt.
Ik heb beide windows versies op dezelfde partitie en dus op dezelfde drive letter gezet, op de allereerste partitie, eerste harddisk en eerste controller.
Windows 98 staat bij mij in C:\WINDOWS
Windows XP staat bij mij in C:\WINNT
Het pad van windows 98 kan hij vinden in c:\msdos.sys
Het pad van windows XP kan hij vinden in c:\boot.ini
Zoals je ziet, begint Partition te tellen vanaf 1
Terwijl controllers(disk) en disks(rdisk) beginnen vanaf 0
Ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

c:\boot.ini
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows 98 Second Edition"

c:\msdos.sys
[Paths]
WinDir=C:\WINDOWS
WinBootDir=C:\WINDOWS
HostWinBootDrv=C

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

heb dit nu allemaal nog eens zitten lezen, maar een echte oplossing voor het probleem wat ik nu heb, heb ik nog niet, is er een mogelijkheid om alsnog windows in tekomen, of dat ik die schijf als 2e in een andere computer hang, zodat ik dan alsnog mij fouten kan herstellen, en dat HAL.DLL bestandje kan copieren??
groeten koen

Verwijderd

Heb deze melding zelfs met een fresh geinstaleerde pc mee gekregen.

Heb het altijd genegeerd maar vind het nu irri worden

kan 't geen kwaad een boot ini te kopieren zoals hier boven staat ?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een boot.ini is normaal gesproken PC afhankelijk - nu wil het toeval dat veel PC's op dezelfde manier ingedeeld zijn qua partities en is de kans dat het werkt vrij groot.

Je zou eventueel ook via een Recovery Console automatisch een boot.ini kunnen laten genereren - kijk even hier: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;330184 - waarin zoiets uitgelegd staat :)
Pagina: 1