Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 00:47:
Ik ga eerdaags een hifi-setje kopen

(5.1 hoor ik wel in de bios) en ik heb mijn oog op het merk NAD laten vallen door het strakke ontwerp. De boxen worden zelfbouw, nou ja --> zo'n zelfbouw pakket.
Precies mijn gedachten (ongeveer een jaar geleden). Inmiddels luister ik (tevreden) naar een Arcam CD72, NAD C370 met twee maal een Marantz M500 en een combinatie van Manger en Scanspeak. De laatste is een mix van de bekende Manger 'full range' met het laag van de Scan Speak Event (zie Speaker en Co). De behuizing is hier ook enigzins voor aangepast. De Manger is passief gefillterd met 3x33uF parallel en aangesloten op de eindtrap van de C370. Het laag is aktief gefilterd (18dB) en wordt gevoed vanuit de Marantz eidtrappen. Dit biedt in ieder geval nog heel wat om eens mee te gaan spelen. Voorlopig ben ik er erg tevreden mee.
Voor ieder die eens wat wil weten over de achtergronden van bi-amping:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
Verder lijkt het mij onverstandig om een budget te gaan stellen voor losse componenten binnen de set. Kijk naar wat het mag gaan kosten en laat het verder los.
Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 00:47:Nu weet ik dat versterkers van verschillende merken een "verschillend " geluid geven. Dit is ook zo voor boxen dus hoe begin je met kiezen ? Begin je met de versterker of begin je met de boxen ?

Een beste methode is er denk ik niet, maar ik kan je wel vertellen hoe ik het heb gedaan. Omdat ik enkele jaren geleden al eens een luidspreker bouwpakket in elkaar had gezet ben ik eerst gaan luisteren bij Remo in Den Haag (zit toevallig op 5 minuten afstand). Ik heb verschillende luidsprekers beluisterd en kwam uiteindelijk bij de Manger terecht. In een eigen aangepaste behuizing met een andere laag unit zou mij dit uiteindelijk zo'n €1800 voor de set kosten. Daarna ben ik nog bij Speaker en Co (Rotterdam en Haarlem) geweest, maar een betere zelfbouw luidspreker kon ik niet vinden. Zelf verzinnen kan ook, maar zolang je niet weet hoe het zal gaan klinken is het best een risico. Bouwpakketten verdienen de voorkeur voor de beginner (just like me, 10 jaar geleden).
Toen eenmaal de keuze voor een zelfbouw luidspreker was gemaakt ben ik voor de zekerheid een tweetal lokale hifi winkels binnengestapt (Hifi Team - Voorburg en Rik Stoet - Den Haag). Zelfbouw is best leuk, maar het bedrag dat ik wilde uitgeven moest wel worden gerechtvaardigd. Hier heb ik verschillende luidsprekers beluisterd op respectievelijk een Meridian en Marantz/NAD set.
Het resultaat was dat de luidsprekers waar ik pas echt tevreden over was vrij prijzig zouden worden > €4500. Het rustige en open geluidsbeeld van de Martin Logan Elektrostaten trok mij het meest. Daarnaast waren er nog enkele luidsprekers met een magnetostaat hoog unit, die mij ook aanspraken (oa Piega).
De CD speler en de verstekers heb ik vervolgens allen tweedehands aangeschaft. Hierbij ben ik uitgegaan van mijn eigen gehoor in de verschillende winkels de vele reviews in bladen en de verhalen op internet. Omdat de luidsprekers deels aktief gefilterd zijn kon ik nog niet naar een winkel stappen om daar te gaan luisteren. Dus ben ik voor een tijdelijke oplossing op de 2e handmarkt gaan zoeken. Dat beviel uiteindelijk zo goed dat ik er alles heb gehaald. Vaak kun je voor de helft van de nieuwprijs een apparaat krijgen dat natuurlijk niet geheel nieuw is maar vaak beter is dan een nieuw vergelijkbaar apparaat met dezelfde prijs. En al is een versteker 'al' drie jaar oud, of ik hem nu 12 jaar of 15 jaar kan gebruiken, big deal. Voor die tijd is hij vast alweer vervangen...
O, ja er was iemand in deze thread die de kennis en ervaring van iemand toetste aan het aantal postings...