[Loudness]Is dat apart te maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 572 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Topicstarter
Ik heb een redelijk simpele versterker waar alleen een selectorknop en een volumeknop op zit.
Afbeeldingslocatie: http://www.shorehifi.co.nz/Images/Rega%20pics/Mira.JPG

Van mijn huidige model heb ik nu helaas geen pic. Maar iedergeval er zit zeker géén loudness op. Is het mogelijk om een soort loudness versterker te bouwen en die ik dan in plug op mijn versterker of tussen versterker en speakers (soort eindversterker)?

Is dit mogelijk of bestaat dit al?

Doel: meer laag creëren met mijn huidige set.

Huidige set: versterker is een rega model mira 60 watt en de speakers zijn van Dynaudio type Nuance (zelfbouw)

Mocht ik nog iets vergeten zijn ter info, moet je het even melden.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

JT

VETAK y0

Koop dan een equalizer, 15 bands ofzo en zet de eerste 5 en de laatste 5 banden op +10 ofzo, dan heb je hetzelfde effect |:(

Ga in plaats hiervan is andere dingen proberen: neem je versterker mee en probeer is andere speakers of neem, als je deze speakers om de een of andere reden heeeel graag wilt houden, een goede sub erbij.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
JT schreef op 03 oktober 2002 @ 21:17:
Koop dan een equalizer, 15 bands ofzo en zet de eerste 5 en de laatste 5 banden op +10 ofzo, dan heb je hetzelfde effect |:(

Ga in plaats hiervan is andere dingen proberen: neem je versterker mee en probeer is andere speakers of neem, als je deze speakers om de een of andere reden heeeel graag wilt houden, een goede sub erbij.
Sub wil ik er niet bij op dit moment. Equalizer had ik nog niet aan gedacht, is een goeie. Maar gaat dat niet ten koste van de kwaliteit van mijn geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 15:56

JT

VETAK y0

Fireman schreef op 03 oktober 2002 @ 21:19:
[...]

Sub wil ik er niet bij op dit moment. Equalizer had ik nog niet aan gedacht, is een goeie. Maar gaat dat niet ten koste van de kwaliteit van mijn geluid?
Als jij echt een goede koopt zal dat minimaal zijn. Maar geloof mij, een loudness circuit is de grootste troep die er is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
JT schreef op 03 oktober 2002 @ 21:20:
[...]

Maar geloof mij, een loudness circuit is de grootste troep die er is.
In welk opzicht? Hoe moet ik dat zien/horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
De 24 uurs kick >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

Chiron

Moderator Discord
loudness vervormd gewoon je totale klankbeeld en dynamiek, je kan beter andere speakers of een sub aanschaffen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad is loudness troep. Kijk maar eens naar de duurdere versterkers, daar vind je echt geen loudness functie op, omdat loudness je geluid vervormd.

Probeer ook eens je speakers in je hoeken van de kamer neer te zetten,
dan maak je van de hoek waar de speaker in staat een soort extra klankkast,
wat iets meer bas opleverd. Het zal geen wonderen doen, maar alle beetjes helpen nietwaar :)

Ik zou kijken voor andere speakers, wat helaas niet de goedkoopste oplossing zal zijn.

Een EQ zal ook helpen, maar daarmee vervorm je eigenlijk ook het geluid.
Als je daarmee kan leven, is dit ook een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:05
Een equalizer zal geen echte loudness simulatie zijn, daar loudness de leuke eigenschap heeft minder te worden zodra je het volume hoger zet. Het geeft dus een boost in het hoog en laag op de lagere volumes. En of het geluid vervormt, sja, als je het goed/beter vindt klinken, waarom niet zou ik zeggen. Ik moet zeggen dat mijn treble ook niet in het midden staat maar een tikje omhoog.
Je zou het eventueel nog op kunnen lossen door er een voorversterker voor te hangen, met pre outs en loudness. Maar om heel eerlijk te zijn, zou ik zelf dan toch voor de veelbands equalizer gaan of eens gaan orienteren op nieuwe speakers. Als je al zeker weet dat je het niet zo wilt laten dan...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erm, laat ook eigenlijk maar... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 04 oktober 2002 @ 23:32:
Een equalizer zal geen echte loudness simulatie zijn, daar loudness de leuke eigenschap heeft minder te worden zodra je het volume hoger zet. Het geeft dus een boost in het hoog en laag op de lagere volumes. En of het geluid vervormt, sja, als je het goed/beter vindt klinken, waarom niet zou ik zeggen. Ik moet zeggen dat mijn treble ook niet in het midden staat maar een tikje omhoog.
Je zou het eventueel nog op kunnen lossen door er een voorversterker voor te hangen, met pre outs en loudness. Maar om heel eerlijk te zijn, zou ik zelf dan toch voor de veelbands equalizer gaan of eens gaan orienteren op nieuwe speakers. Als je al zeker weet dat je het niet zo wilt laten dan...
idd een aparte loudness zal het dus wel niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb op dit moemnt een loudnes nog op mijn oude versterker zitten.. en als je die indrukt dan vergaat bijna je hele stereobeeld. zo een 180* :(

wat jij daar voor een amp hebt is geen katte pis hoor..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

In den oude tijden (toen ik geboren werd) had iedere versterker een loudnessknopje. Later werd het verfoeid door iedere rechtgeaarde audiofiel. Voornamelijk omdat veel fabriknaten de boost zwaar overdreven (+10 dB of zo)
Btw de bedoeling van een loudness schakeling is dat bij lage geluidnivaus het laag (en soms hoog) wordt versterkt omdat het gehoor daar ongevoelige voor is en dat bij hogere niveaus dat steeds minder wordt (dus geleidelijk minder boost).
Met een goede toonregeling kun je hetzelfde bereiken, maar dan met je wel steeds bijregelen. Zelf hoop ik binnenkort een Ultracurve tussen CD speler en voorversterker te plaatsen (digitaal geconnect) om de frequentiecurve wat af te vlakken. Denk echter dat ik het laag onder 40 Hz eerder afkap dan versterk. Zonder sub laag kun je harder spelen zonder dat de buren gaan klagen.
Natuurlijk kun je met zo'n Utracurve verschillende instellingen creeren die je, afhankelijk van de omstandigheden, gebruikt.
Overigens vindt ik het grappig dat je geen subwoofer wilt, maar wel een loudness knopje. Een goede subwoofer is beter dan opgefokt (en zwaar vervormd) laag uit een woofertje die dat eigenlijk niet trekt imo. Beetje zonder van je mooie Rega apparatuur en Dynaudio speakers vind ik.
(Mocht je je bedenken, dan wil ik je wel een ontwerpje uit een Elektuur sturen van een sub op basis van de Dynaudio 30w54 die 30 Hz recht haalt met een 80l gesloten kast).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Loudness daar heb je niks aan, een equaliser is beter. Ik heb zo'n jaren '70 voorversterker met variabele loudness en das nog minder.
Zo'n ultra curve lijkt me ook wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Sponz schreef op 06 oktober 2002 @ 23:44:
Loudness daar heb je niks aan, een equaliser is beter. Ik heb zo'n jaren '70 voorversterker met variabele loudness en das nog minder.
Zo'n ultra curve lijkt me ook wel wat :)
tja.. er zijn paar prducten wat behringer goed maakt ..dat zijn :

-Ultrafex Pro
-Ultracurve

de rest is niet erg supah

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Fireman schreef op 03 oktober 2002 @ 21:14:
Ik heb een redelijk simpele versterker waar alleen een selectorknop en een volumeknop op zit.
[afbeelding]

Van mijn huidige model heb ik nu helaas geen pic. Maar iedergeval er zit zeker géén loudness op. Is het mogelijk om een soort loudness versterker te bouwen en die ik dan in plug op mijn versterker of tussen versterker en speakers (soort eindversterker)?

Is dit mogelijk of bestaat dit al?

Doel: meer laag creëren met mijn huidige set.

Huidige set: versterker is een rega model mira 60 watt en de speakers zijn van Dynaudio type Nuance (zelfbouw)

Mocht ik nog iets vergeten zijn ter info, moet je het even melden.
Doe ff normaal man ! Als je zo graag loudness wilt, dan heb ik wel een mooie sony versterker hier voor je staan. Ruilen we gewoon, lullen we d'r niet meer over :o ;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
tbusquet schreef op 07 oktober 2002 @ 14:32:
[...]

Doe ff normaal man ! Als je zo graag loudness wilt, dan heb ik wel een mooie sony versterker hier voor je staan. Ruilen we gewoon, lullen we d'r niet meer over :o ;)
Okee mijn versterker is goed. Maar tegelijkertijd denk ik ook verder en heb ik dit -> [rml][ Filter]Hoe bepaal/bereken ik een nieuwfilter voor mijn..[/rml]

Wat ik ook hier lees, en dat is tevens mijn doelstelling eigenlijk, is dat de loudness bedoeld is om op laag geluidsniveau een betere (hoorbare) bass te creeëren.

Dit is wat ik wil; meer/betere bass bij lager geluidsniveau. Want ik heb twee kleine dochters die op tijd slapen waardoor ik niet al te hard kan draaien. Als ik mijn versterker iets open zet en zelf wat harder dan heb ik echt een waanzinnig en perfect geluid. Daar kunnen die super boxen van de huub tuub niet tegen op.
Volgend jaar ga ik verhuizen en mijn woonkamer zal dan ca. 40 M2 zijn met daar aan vast een keuken van 12 M2 dus een grote ruimte om te vullen met muziek. Waardoor ik waarschijnlijk mijn versterker zo wie zi wat meer open moet zetten en zo automatisch de juiste/voldoende bass heb.

Ps: ruilen doe ik niet. Je weet zeker wel wat ik er dan op toe leg. Ik heb het verschil met mijn voorgaande versterker (NAD 705 PE ) nog goed in mijn gedachte: Er ging een wereld voor mij open. Dusssss :7 nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe gevoelig die Dynaudio's zijn, maar volgens mij heb je met gevoeligere speakers al meer dynamiek op lagere luisterniveau's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 20:40:
Ik weet niet hoe gevoelig die Dynaudio's zijn, maar volgens mij heb je met gevoeligere speakers al meer dynamiek op lagere luisterniveau's.
Dat is toch dat **Db/op 1meter bij zoveel volt of zo iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Laatst online: 14:14
Ja en dynaudio staat niet bekend om zn hoge rendement, vaak maar 85 of 86 db, ze willen graag een beul van een amp erop.

[ Voor 0% gewijzigd door hervaz op 08-10-2002 21:00 . Reden: kankertypfouten ook altijd.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
hervaz schreef op 08 oktober 2002 @ 21:00:
Ja en dynaudio staat niet bekend om zn hoge rendement, vaak maar 85 of 86 db, ze willen graag een beul van een amp erop.
Momenteel 2 x 60 watt er op, zou dat dan niet voldoende zijn:?

Als ik 'm iets open zet de versterker dan komt er een waanzinnig geluid uit vol en nagenoeg perfect. dat is 't 'm niet. het gaat juist voor de lage geluids niveau's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Laatst online: 14:14
2x 60 moet genoeg zijn, normalerwijze, ik weet echter het rendement van je speaker niet, op een laag niveau ook een mooi vol geluid krijgen is nog een probleem, misschien toch eens iets anders proberen? Of er een double17 van maken, je weet denk ik pas hoe goed dynaudio is als je iets anders neerzet, prachtige speakers zijn het imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Topicstarter
hervaz schreef op 08 oktober 2002 @ 21:07:
2x 60 moet genoeg zijn, normalerwijze, ik weet echter het rendement van je speaker niet, op een laag niveau ook een mooi vol geluid krijgen is nog een probleem, misschien toch eens iets anders proberen? Of er een double17 van maken, je weet denk ik pas hoe goed dynaudio is als je iets anders neerzet, prachtige speakers zijn het imo.
heb je hier het een en ander al gelezen? -> [rml][ Filter]Hoe bepaal/bereken ik een nieuwfilter voor mijn..[/rml]

Daarin staan wat gegevens en idd ook die double 17. Maar ik wil ze eerst horen. Weet jij iemand die ze tot zijn beschikking heeft?

Het juiste rendement weet ik niet omdat ik dat nooit gemeten heb.

Oja ik heb wat gevonden:

filter= 6Db/octaaf met fase impedantiecorrectie
impedantie= 6 Ohm gemiddeld
frequentiebereik = 38Hz....20KHz
belastbaarheid = afhankelijk van versterker > 60Hz> 150Watt < 5ms
rendement = 88Db/W/m

Ik weet niet wat alles exact betekent maar hier heb je wat info.

Op dat blaadje staat ook de double 17 en die een rendement van 90 DB...

Binnenkort eens even inscannen en dan zet ik al die gegevens wel even neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Loudness zit vaak samen met hoge en lage toonregeling en volumeregeling op één chippie gebakken.

deze bijvoorbeeld, de BA3853BFS van rohm
http://www.rohm.com/produ...k/audio/pdf/ba3853bfs.pdf

of deze, de pt2315 van princeton
http://www.princeton.com.tw/pdfile/audio/2315s.pdf

ze kosten weinig, maar zijn waarschijnlijk moeilijk aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBlokland
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08-2023
Net hier iets toegevoegd:

[rml][ Filter]Hoe bepaal/bereken ik een nieuwfilter voor mijn..[/rml]

Misschien iets voor jouw.
Pagina: 1