[CM] Plexiglas lijmen met aceton?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reut
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 23:27

Reut

Tjoepie, nu met schroefdoppie

Topicstarter
Hoe gaat dit in zijn werk :?
Ik heb wel diverse topics gevonden waar dit als mogelijke optie wordt aangedragen, maar ik snap nog niet helemaal hoe je dit moet doen.

Dus heb ik een paar vragen:
-Moet je het goedje, nadat het je het plexiglas erin hebt opgelost laten indrogen/indikken? Ik kan me namelijk voorstellen dat het anders een erg vloeibaar spulletje word.
-Binnen hoeveel tijd moet de 'lijm' verwerkt worden?
-Wat is de mengverhouding aceton/plexiglasresten?

alvast bedankt.

Boom......Boom......Boom......Boom......Boom......booooooooooom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25

Chiron

Moderator Discord
uhm 'lijm' is het niet, de aceton lost gewoon het plexi op en je smelt het als het ware aan elkaar

wees dus zeeeer spaarzaam met de aceton en als het goed is kan je je plexi er gewoon zo op drukken

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35245

In principe: Aceton lost plexiglas op. Nu heb je "lijm". Smeer je dat op een stuk plexiglas, zal dit "versmelten" met de lijm en andere plexiglas delen omdat de aceton ook dit oplost. Echter aceton is een zeer vluchtig goedje, en zal dus vervliegen. Op het moment dat dit gebeurt, zal het plexiglas wederom uitharden, en is je "verlijming" compleet (is eigenlijk fusering :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reut

Reut

Topicstarter
Dus heeft het eigenlijk hetzelfde effect als chloroform :?
Alleen ga je hiervan niet van je stokje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

het werkt idd als een soort las. Plexi word "vloeibaar" en zo maak je een verbinding! Gebruik niet teveel aceton!!!!! En test het eerst op een afval stukkie
als het gelukt is --> pics :)

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 08:13
Je kan ook gewoon een tubetje met pvc/hard plasticlijm van bison halen, lijkt me minder geknoei en werkt net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 22:14

Silentpuma

To much mind...

Kitten lijkt me simpeler en veiliger (voor mens en plexiglas ;))

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Je kan ook een stukje plexi oplossen in aceton, dan heb je een beetje stroperige lijm, even kleurloos, en werkt iets beter als lijm. Ik heb aceton in een alu buisje, daar los ik een stukje plexi in op, dan met een kwastje doseer ik de ' lijm', tussen het lijmen door wel het dekseltje er op houden, anders verdampt het zo!

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:47

Dark

who tweaked the light?

acceton dampen zijn licht-ontvlambaar, chloroform dampen niet(dus dat is meestal de reden voor het werken ermee), alleen zijn die weer bedwelmend ;) hoe dan ook moet je in een goed geventileerde ruimte werken met dat soort spul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reut

Reut

Topicstarter
Wat is de mengverhouding? En gebruik je dat plexiglas zaagsel of los je stukjes plexi op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 15:10

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je plexi 'lijmt' met aceton, dan smelt het aan elkaar, eigenlijk wordt het dan toch 1 geheel? Lijkt mij steviger dan met kit ofzo...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66829

Silentpuma schreef op 03 oktober 2002 @ 10:58:
Kitten lijkt me simpeler en veiliger (voor mens en plexiglas ;))
En goedkoper. Ik neem aan dat je toch een klein badje met aceton moet laten vollopen om een stuk plexi erin te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reut

Reut

Topicstarter
Nou, of kitten goedkoper is? Ik denk het niet.
Iig is het verlijmen met 'acetonlijm' mooier (denk ik). Maar de verhoudingen zou ik graag nog even horen van Bart_Banaan. Hij heeft fraaie dingen gemaakt met deze lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

waar kun je aceton halen? gewoon bij een dhz zaak?

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Aceton AKA nagellakremover. Alleen dan iets minder geconcentreerd.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

droupsnoet schreef op 03 oktober 2002 @ 11:25:
waar kun je aceton halen? gewoon bij een dhz zaak?
Ik denk het wel...
Ze verkopen het ook bij de drogist onder de naam nagellakremover (handig zo'n zusje >:)), maar daar zitten ook weer wazige parfumpjes en vitamientjes voor de nagels in...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

hmm, ruikt je kast lekker :P , maar bedankt in ieder geval, denk erover om een plxie cas rond me pII-400 te maken, die ouwe is nogal zaaaaai :z

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66438

Bouwers van maquettes gebruiken deze methode ook. De te verlijmen delen zijn zeer nauwkeurig op maat gemaakt en middels een injectiespuit wordt er een zeer kleine hoeveelheid aceton langs deze delen gedruppeld (als ze al tegen elkaar aan liggen dus..). Gebruik je te veel, dan ben de de l*l. Doe je het goed, dan heb je een perfecte verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reut schreef op 03 oktober 2002 @ 11:24:
Nou, of kitten goedkoper is? Ik denk het niet.
Iig is het verlijmen met 'acetonlijm' mooier (denk ik). Maar de verhoudingen zou ik graag nog even horen van Bart_Banaan. Hij heeft fraaie dingen gemaakt met deze lijm.
Wat is goedkoper:

- Een badje vol met aceton (puur)
- Een paar kleine kneepjes in de kit-tube

oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reut

Reut

Topicstarter
Jaja, daar kunnen we over discusieren, maar de vraag is eigenlijk:
Wat is mooier? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2024

GreeTz

took the red pill

Reut schreef op 03 oktober 2002 @ 10:50:
Jij hebt dus nog nooit aceton geroken B)

Alleen:           DE GROETJES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293

aceton lijkt me mooier minder naad vorm geloofik..

tell me if i`m wrong!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reut

Reut

Topicstarter
GreeTz schreef op 03 oktober 2002 @ 11:43:
[...]

Jij hebt dus nog nooit aceton geroken B)
Jawel hoor, en daarbij ben ik niet van mijn stok gegaan. ;)

Enne, je slaat de plank helemaal raak Plank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reut schreef op 03 oktober 2002 @ 11:38:
[...]

Jaja, daar kunnen we over discusieren, maar de vraag is eigenlijk:
Wat is mooier? ;)
Aceton, als je dit gericht kan toepassen. De gedeeltes die niet gelijmt hoeven worden en toch "zacht gemaakt" zijn door het aceton vervormen misschien lichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Laatst online: 03-06 13:25

McFizban

Hackito ergo sum.

je kunt aceton bij de apotheek halen. (Wel even uitleggen wat je er mee gaat doen, maar dat moet je al helemaal als je naar chloroform vraagt)

Je gebruikt geen badje, maar laat het tussen de naad lopen als je onderdelen tegen elkaar aan zitten. Het is dus niet spleetvullend. Dit kan je wel doen met in aceton opgelost Plexiglas.

Als je moet kiezen tussen kit of aceton(chloroform):
Kit is makkelijker te verwerken, maar lelijk en niet zo sterk.
aceton is wat moeilijker om mee te werken (je moet er handig mee worden), het resultaat is erg goed en de verbinding is net zo sterk als het Plexiglas zelf.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Een tip als je met aceton aan de gang gaat: zet eerst alles vast met plakband. Zo kun je op je gemak met een injectienaald de aceton er tussen laten lopen.
Je kunt het plakband weghalen als je helemaal geen aceton meer ruikt.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aceton ken je ook kopen bij gamma karwie praxis bla bla heb toen is een potje gekocht waar best heel veel inzat om mijn vloer schoon te maken van lijm resten :P werkte perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293 schreef op 03 oktober 2002 @ 12:10:
aceton ken je ook kopen bij gamma karwie praxis bla bla heb toen is een potje gekocht waar best heel veel inzat om mijn vloer schoon te maken van lijm resten :P werkte perfect :)
Hoe zit het dan met puurheid? (percentage puur aceton?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

geen id :P het vloog eraf :) hehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

zolang het maar helemaal verdampt. Dit kun je testen door een klein beetje op een goed schone spiegel of glasplaat te druppelen. Als het verdampt is mag er geen restje achterblijven.
Als er niks meer van te zien is dan is het goed genoeg om Plexiglas mee te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

In dat alu buisje van mij heb ik een stukje plexi van 2 x 0,5 x 1 ccm opgelost, in de inhoud van een flesje nagellag remover van de Hema (ik geloof 100ml).
Als ik moet lijmen neem ik een beetje uit dat buisje en giet dat over in een glazen potje (zo'n modelbouw verf potje, en dan met een modelbouw kwastje opbrengen, en meteen plakken.
Ook gebruik ik weleens een injectie spuitje met gewoon aceton, maar dat druipt bij verticale vlakken, en dan neem ik het kwastje...

O Ja, als het te dun is wat ik overgiet in dat potje, giet ik wat op en schaaltje en dan is het in een minuut ofzo veel dikker, en na een paar minuten echt dik.
Echt uitgehard is het pas na een paar uur op dat schaaltje, dus ik denk dat een lijm verbinding ook minstens een half uur moet harden voordat de lijmtangen/elastiekjes eraf gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoe zouden ze dat bij Burgers Zoo hebben gedaan? :P
zo`n wand van 25 meter breed en 5 meter hoog :) hehe ook naadloos aan elkaar gelijmt :P en 30 cm dik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

heel mooi, maar hoe kom je aan een injektiespuit zonder een junk aan te spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reut

Reut

Topicstarter
Bedankt Bart_Banaan. _/-\o_

Ik denk dat een hoop lui hier wat aan hebben. Misschien is dit wel iets voor in de FAQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reut

Reut

Topicstarter
droupsnoet schreef op 03 oktober 2002 @ 12:54:
heel mooi, maar hoe kom je aan een injektiespuit zonder een junk aan te spreken?
Via bekenden of familie die in de gezondheidszorg werken..
Of anders de tandarts/huisarts lief aankijken en vertellen waarvoor je het nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

hmm, tis een idee, als ik die had, pas over 3 jaar, als me vriendin dokters assistent is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Spuit met bloknaald bij de apotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65274

Tim en Oeloe hebben speciale plexilijm gebruikt, ziet er ook erg strak uit:
[rml][ CM][ WC] Begoneh met een nieuwe casemod, deel 4[/rml]/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Anoniem: 48293 schreef op 03 oktober 2002 @ 12:53:
hoe zouden ze dat bij Burgers Zoo hebben gedaan? :P
zo`n wand van 25 meter breed en 5 meter hoog :) hehe ook naadloos aan elkaar gelijmt :P en 30 cm dik :D
Ja dan weet je er toch wel wat vanaf he?
* Demo weet nog goed de eerste keer dat ie dat aquarium zag... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

ik heb een waterdicht plexy reservoir gemaakt dat een aardige druk kan weerstaan en ook nog eens glasheldere naden (is best moeilijk, heb al 2x reservoir verneukt voor het eindelijk lukte)

gelijmt met chloroform, gehaald bij de appotheek (no questions asked!)

tip voor lijmen met chloro:
1 lekker gewoon binnen doen, wel ramen open!
2 zorg voor HEEL! erg glad lijmoppervlak (je hoeft niet te polijsten, in tegendeel! maar je kan met chloroform nog geen halve milimeter tussen 2 te lijmen oppervlakken opvullen)
3 gebruik een O.D. (overdosis) chloroform, dit doe je door de te verlijmen delen iets van elkaar te houden en er met een naald chloro tussen te spuiten, laat het nog ff van elkaar zodat de plexy kan oplossen op het lijmoppervlak (er moet wel zoveel chloro tussen dat alle te lijmen oppervlakken 'nat' zijn) en druk het vervolgens licht! aan, en zet er lijmklemmen op. niet vanelkaar halen totdat het helemaal hard is anders krijg je alsnog bellen!

en ik hoop dat ik binnekort ff een digicam ken lenen, dan kan ik me reservoir ff showen })

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Kan je met opgelost plexiglas ook mooie vormen gieten? Blijft het goed transparant? Dan zijn er nog meer leuke dingen mee te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Reut schreef op 03 oktober 2002 @ 10:50:
Nou, ik zou het toch maar doen in een goed beluchte ruimte en niet al te zeer met je snuffer boven de aceton hangen. Het is een organisch oplosmiddel en kan bij veelvuldige inademing leiden tot aantasting van de hersenen (denk maar aan het geheugenverlies bij schilders en drukkers).

Bij kortdurende blootstellingen kan je er eventueel een knallende hoofdpijn en/of een ge:irriteerde huid aan overhouden (al naar gelang je gevoeligheid).

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

McFizban schreef op 03 oktober 2002 @ 12:06:
je kunt aceton bij de apotheek halen. (Wel even uitleggen wat je er mee gaat doen, maar dat moet je al helemaal als je naar chloroform vraagt)
Ja, ik denk zelfs dat je die chloroform al helemaal niet mee krijgt. Chloroform heeft verdacht carcinogene eigenschappen. Daar moet heel voorzichtig mee gewerkt worden. Bij mij op het lab zijn alle analyses waar we vroeger chloroform voor gebruikten vervangen door analyses waarbij minder gevaarlijke stoffen worden gebruikt.

Ik zou never nooit met chloroform thuis gaan plakken!

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Kuuke schreef op 03 oktober 2002 @ 18:44:
[...]

Ja, ik denk zelfs dat je die chloroform al helemaal niet mee krijgt. Chloroform heeft verdacht carcinogene eigenschappen. Daar moet heel voorzichtig mee gewerkt worden. Bij mij op het lab zijn alle analyses waar we vroeger chloroform voor gebruikten vervangen door analyses waarbij minder gevaarlijke stoffen worden gebruikt.

Ik zou never nooit met chloroform thuis gaan plakken!
carcinogene ??? Wat is dat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28043

Bart_Banaan schreef op 03 oktober 2002 @ 20:54:
[...]

carcinogene ??? Wat is dat??
Dat je alles daarna wat je ziet ook helder ziet, is wel makkenlijk bij plexi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63974

Carcinogene stoffen zijn kankerverwekkende stoffen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen chloroform dus. ;)
Pagina: 1