Toon posts:

Intel P4 - PC restarts/BSOD willekeurig bij games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik in het bezit van een P4, 2,2GHz, met Geforce4 MX440. Alles werkt in principe goed, maar bij games (alle games) houdt de computer het na een tijdje voor gezien op een willekeurig punt. Vanzelfsprekend zijn alle drivers up-to-date. Soms start de computer opnieuw op, soms komt er een BSOD en soms ga ik gewoon terug naar XP. De logboeken geven de volgende meldingen:

- PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
- Foutcode; 00000050, parameter etc.
- Het stuurprogramma heeft de schijfcache op apparaat \Device\Harddisk0\DRO uitgeschakeld
- ks.sys - address F97AB868 base at F97A3000, Datestamp 3b7de004

Heeft iemand enig idee waar ik dit probleem moet zoeken?

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geheugen testen middels MemTest ... http://www.memtest86.com

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zulke foutmeldingen hebben voornamelijk een softwarematig karakter, zoals brakke drivers of slechte software. Maar in zeldzame gevallen kan het ook aan een slechte harddisk liggen. Gezien de foutmelding zou ik aan het laatste denken. Probeer anders de harddisk te testen met het tooltje van de harddiskfabrikant. Check eens de FAQ op Opslagmedia & I/O Controllers voor linkjes en details :)

En verder: welke voeding heb je? Zulke problemen kunnen namelijk ook komen door een tekort schietende voeding.

Edit: Enforcer: ook al doet de foutmelding anders vermoeden, maar het geheugen heeft hier (bijna) niks mee te maken.. Check evt http://support.microsoft.com

Verwijderd

Ha, ik heb ook die problemen met dezelfde videokaart! maar de oude m440 kaartjes hebben een fan op de heatsink en de nieuwere niet meer! zou hij misschien te heet lopen? Ik heb een 431w Enermax daar zal het wel niet aan liggen, Drivers zou kunnen.
Ik krijg vaak de melding IRO_NOT_LESS_OR_EQUAL en dan start hij opnieuw op...:(

Verwijderd

ff snel bij MS kijken :P

dit kwam er uit

Resolving the Problem
The following suggestions are specific to Stop 0x50 errors. For additional troubleshooting suggestions that apply to all Stop errors, see "Stop Message Checklist" later in this appendix.

If you added new hardware recently, remove and replace the hardware to determine if it is causing or contributing to the problem. Run diagnostics software supplied by the hardware manufacturer to determine if the component has failed.
Stop 0x50 messages can also occur after installing faulty drivers or system services. If the file name is listed, you need to disable, remove, or roll back that driver. If not, disable the recently installed service or application to determine if this resolves the error. If this does not resolve the problem, contact the hardware manufacturer for updates. Using updated drivers and software is especially important for network interface cards, video adapters, backup programs, multimedia applications, antivirus scanners, and CD mastering tools. If an updated driver is not available, attempt to use a driver from a similar device in the same family. For example, if printing to a Model 1100C printer causes Stop 0x50 errors, using a printer driver meant for a Model 1100A or Model 1000 might temporarily resolve the problem.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik had exact hetzelfde probleem met mun nieuwe pc/geheugen ... kreeg ik ook diverse random bsod's / reboots / etc... vandaar dat ik gewoon aangeef om het geheugen te testen .. mocht aan de hand daarvan geen fouten kunnen worden gevonden.. ga dan verder zoeken naar evt. software matige dingen ...
Wat ik toen eerst had gedaan is diverse windows versie's geprobeerd en daarna had ik nog steeds dezelfde fouten ... geheugen getest... en toen bleken er diverse fouten in te zitten...
Geheugen omgeruild.. sindsdien geen foutmelding meer gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, memory test geslaagd. Geen fouten gevonden. Ik heb net een harddisk tooltje gedownload, ook geen fouten.
De MS informatie over 0x50 fouten had ik al bekeken maar het geeft nauwelijks houvast. Ik heb XP inmiddels 2x opnieuw geinstalleerd en alle drivers die ik kon bedenken vervangen.
De voeding is mijn laatste hoop. Een misschien wat simpele vraag maar waar check ik de voeding?

Verwijderd

gewoon ff kijken op het label op je voeding ;) hoeveel watt die is...

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt zo simpel, maar mijn voeding zit intern. Moet ik nou echt de hele PC openschroeven of is er een eenvoudigere manier?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, daar ben je toch Tweakster voor? ;)

Wat voor een systeem heb je eigenlijk? Zo'n complete OEM PC zeker? (HP, Gateway, Dell, etc..) Zo ja, kijk daarmee wel uit ivm garanties.. Beetje openschroeven kan nog wel, maar niet meer dan dat. Voor zo'n systeem heb je minstens 300W nodig, liever 350W aangezien dat je ook nog over een GeForce4 beschikt.

Verwijderd

Topicstarter
Beginnende Tweakster in dit geval 8). Het is een Laser en ik maak me inderdaad wat zorgen over de garantie. Ik zal vanavond toch maar even een schroevendraaier zoeken (plus het garantiebewijs ;) )

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 14:28:
Beginnende Tweakster in dit geval 8). Het is een Laser en ik maak me inderdaad wat zorgen over de garantie. Ik zal vanavond toch maar even een schroevendraaier zoeken (plus het garantiebewijs ;) )
Aangezien je hem net hegt gekocht en dat de garantie waarschijnlijk vervald als je hem openmaakt: terugbrengen naar Laser ter reparatie. Als het aan de voeding ligt hoef je dan zel al geen nieuwe meer te kopen en je verspeeld je garantie niet.

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
Haha ik heb precies hetzelfde met mn a7v333 2200+ ti4400 512 pc2700

hij is nu bij de maker van het ding.. gisteravond kwam hij ff langs. Heeft ie het geheugen verwisselt. zou het ff fixxen niet dus. hij haalde firewire eruit, en toen verdomde het ding optestarten.. windows 2kpro bleef hangen in dat schemr waar je dat blauwe balkje ziet. 8)7 Daarna geboot van windows cd, zei : hd is beschadigd kan niet installeren. opnieuw geprobeerd, toen met formateren tijdens formateren... BSOD. ligt bij mij denk ik aan de hd.. hoop het eigenlijk wel want dan heb ik m morgen terug anders 3 weken ofzo :(

mijn fouten die ik gehad heb:
irq_driver_not_less_or_equal
Unexpected_kernel_trap
page_fault_in_non_paged_area

en bij warcraft 3 soortgelijke fout met: cannot read memory met een hoop adressen

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hyp3rman: hier staat jouw probleem PC restart ongevraagd na een tijdje

Dat is achteraf bijna overduidelijk een voedingprobleem.. Een GF2 trekt wat minder stroom dan een GF4. Dus: vervang je voeding door een een exemplaar dat 50W à 100W meer levert :)

Verwijderd

mijn pc draait anders goed op een 235watt

Verwijderd

En ik heb een 431w Enermax en ik heb ook bovenstaande foutmeldingen.. Ik zal het wel eens gaan proberen met een 350w Antec kijken of ik dan nog eens foutmeldingen krijg..

Verwijderd

Welkom bij GOT.

Bij mij was een soortgelijk probleem te danken aan een nieuwe bios, systeem kon gewoon na een aantal uur rebooten uit het niets. Oude bios erop gezet en prima.

Ik neem echter aan dat je geen nieuwe bios op je pc hebt gezet.
Je hebt zo te zien maximaal een uur memorytest86 kunnen gebruiken. Dat is niet genoeg. Zet dat maar eens een nacht aan. Ik had vannacht namelijk ook pas een fout in de 17e loop.

Wat voor pc heb je (meer specificaties graag) en heb je iets overgeklokt of 'getweaked'?

// Je pc staat niet naast een verwarming of andere warmtebron, hebt de case niet afgedekt of andere onzin zodat je pc te warm kan worden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de memorytest86 nu een hele nacht laten draaien. 29e loops en nog steeds geen errors. Niets getweaked of overgeklokt. De PC staat op dezelfde plek als de vorige en niet naast de verwarming. De case is niet afgedekt. Ik heb nadat het systeem weer vastgelopen was nog een keer naar de temperatuur gekeken en die was 39 graden. Alles lijkt dus normaal.

Oke, de specs:
Laser Nexus Vario Silverline
Micro ATX P4 2.2Ghz (400Mhz FSB)
Chaintech motherboard CT-9BIA
Intel845 chipset
256SDR
mPGA478
Chaintech GeForce4 MX440
Soundblaster (platinum) Player 5.1

Voorlopig heb ik even de goede raad van Tweakertje in acht genomen en de helpdesk gebeld voordat ik de hele case ging openschroeven om naar de voeding te kijken. Ze komen binnenkort langs.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 12:16:
Ik heb de memorytest86 nu een hele nacht laten draaien. 29e loops en nog steeds geen errors. Niets getweaked of overgeklokt. De PC staat op dezelfde plek als de vorige en niet naast de verwarming. De case is niet afgedekt. Ik heb nadat het systeem weer vastgelopen was nog een keer naar de temperatuur gekeken en die was 39 graden. Alles lijkt dus normaal.

Oke, de specs:
......

Voorlopig heb ik even de goede raad van Tweakertje in acht genomen en de helpdesk gebeld voordat ik de hele case ging openschroeven om naar de voeding te kijken. Ze komen binnenkort langs.
Hmmmmm op zich mooi dat memtest foutloos draait. Hardware is dus goed, misschien, gewoon een brak mobo of brakke voeding.

Kun je in de bios de voltages aflezen? Zo ja; post ze dan ff aub.

Als deze ook ok zijn is waarschijnlijk gewoon je WinXP naar de malle moer. Reinstallen is dan enige/makkelijkste optie

Verwijderd

Ik denk dat de Videokaart te warm wordt, had bij de bouw van een pc van een collega dezelfde videokaart gebruikt, zelfde probleem bij zware game`s(lees precies hetzelfde).
Koeler vervangen door grotere headsink + betere koeler, meteen geen last meer van gehad :) terwijl een uurtje voordat ik deze "mod" uitvoerde in verschillende games problemen zich voordeden.
Ik kan me zo voorstellen dat laser computers al generatie`s lang dezelfde kast gebruiken die niet berekend is op de nieuwste "warme"hardware.
Laat graag even weten wat het nou was(voor de database)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 06:51:
Ik denk dat de Videokaart te warm wordt, had bij de bouw van een pc van een collega dezelfde videokaart gebruikt, zelfde probleem bij zware game`s(lees precies hetzelfde).
Koeler vervangen door grotere headsink + betere koeler, meteen geen last meer van gehad :) terwijl een uurtje voordat ik deze "mod" uitvoerde in verschillende games problemen zich voordeden.
Ik kan me zo voorstellen dat laser computers al generatie`s lang dezelfde kast gebruiken die niet berekend is op de nieuwste "warme"hardware.
Laat graag even weten wat het nou was(voor de database)
KIJK! dit heb ik nou ook gedaan... koeling op de videokaart en op de northbridge.. sinsdien nog geen BSOD's gehad!

Verwijderd

Topicstarter
GVE: hierbij de voltages:
CPU Vcore: 1.44V
+1.5V: 1.50V
+3.3V: 3.42V
+5V: 5.10V
+12V: 12.03V
-12V: (-) 11.21V
-5V: 4.90V
5VSB (V): 4.99V
Voltage battery: 3.26V

N.B. XP al tweemaal opnieuw geinstalleerd. Helaas heeft dat niet geholpen.

Te hoge temp van de videokaart klinkt inderdaad logisch, hoewel dat soms wel erg snel na het opstarten gebeurd. Even de helpdesk afwachten. Ik hou jullie op de hoogte

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 10:04:
GVE: hierbij de voltages:
CPU Vcore: 1.44V
+1.5V: 1.50V
+3.3V: 3.42V
+5V: 5.10V
+12V: 12.03V
-12V: (-) 11.21V
-5V: 4.90V
5VSB (V): 4.99V
Voltage battery: 3.26V

N.B. XP al tweemaal opnieuw geinstalleerd. Helaas heeft dat niet geholpen.

Te hoge temp van de videokaart klinkt inderdaad logisch, hoewel dat soms wel erg snel na het opstarten gebeurd. Even de helpdesk afwachten. Ik hou jullie op de hoogte
Je cpu corevoltage is wel erg laag de rest is prima. Kan je de Vcore in de bios op 1,55 of 1,60 zetten?
Te laag voltage voor je cpu kan je problemen verklaren.

Verwijderd

Topicstarter
Moet dat wijzigen van de voltage in de BIOS? Ik kan het namelijk wel aflezen, maar niet wijzigen.

Verwijderd

Kan je dat niet wijzigen onder cpu instellingen?

Ik heb trouwens nog steeds last van allerlei hangers en ga denk ik maar mijn mobo omruilen. Ben al 2 weken aan het testen en klooien namelijk.

// ik ga nu mijn mobo ruilen. Ik kom windows niet eens meer in.

Verwijderd

Topicstarter
Update! Helpdesk is langsgeweest. Mobo en videokaart vervangen. Probleem niet verholpen. Nu is er een nieuwe processor besteld. Gisteren merkte ik ineens dat er maar 192MB intern geheugen word geteld i.p.v. 256. Dus er wordt ook nieuw geheugen besteld.

Verwijderd

Jeetje, hoe kan dat nu allemaal kapot zijn? :? Ik zou m'n voeding dan ook zeker vervangen!! Wat als zoveel kapot is, is de kans groot dat ze te veel spanningen hebben gehad ofzo. Heb je blikseminslag gehad?

Verwijderd

Topicstarter
Persoonlijk denk ik dat mobo en videokaart helemaal niet kapot waren, maar dat ze het makkelijker vonden om het gewoon te vervangen en te hopen dat het probleem dan over zou zijn. Omdat dat niet hielp, is er een nieuwe processor in bestelling maar ook daarvan weet "men" helemaal niet zeker of het kapot is. Omdat het interne geheugen nu ineens minder is geworden, lijkt het alsof daar het probleem zit, ondanks het feit dat ik het uitgebreid getest had. Wordt vervolgd!!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, het probleem is verholpen. Nadat het interne geheugen vervangen was en ook dat niet bleek te helpen, heb ik nog eens heel goed nagedacht over de foutmeldingen. Het probleem blijkt aan de externe zip-drive te liggen; niet aan de software, maar aan de hardware. Zolang de stekker van de zip-drive niet is aangesloten, heb ik geen probleem. In ieder geval wil ik iedereen hartelijk danken voor hun input!

Verwijderd

Hyp3rman schreef op 03 oktober 2002 @ 17:41:
Haha ik heb precies hetzelfde met mn a7v333 2200+ ti4400 512 pc2700

hij is nu bij de maker van het ding.. gisteravond kwam hij ff langs. Heeft ie het geheugen verwisselt. zou het ff fixxen niet dus. hij haalde firewire eruit, en toen verdomde het ding optestarten.. windows 2kpro bleef hangen in dat schemr waar je dat blauwe balkje ziet. 8)7 Daarna geboot van windows cd, zei : hd is beschadigd kan niet installeren. opnieuw geprobeerd, toen met formateren tijdens formateren... BSOD. ligt bij mij denk ik aan de hd.. hoop het eigenlijk wel want dan heb ik m morgen terug anders 3 weken ofzo :(

Unexpected_kernel_trap

en bij warcraft 3 soortgelijke fout met: cannot read memory met een hoop adressen
BalusC schreef op 03 oktober 2002 @ 17:53:
Hyp3rman: hier staat jouw probleem PC restart ongevraagd na een tijdje

Dat is achteraf bijna overduidelijk een voedingprobleem.. Een GF2 trekt wat minder stroom dan een GF4. Dus: vervang je voeding door een een exemplaar dat 50W à 100W meer levert :)
Ik weet dat de reactie ietswat verlaat is, maar toch, ik heb hetzelfde probleem als Hyp3rm4n hierboven beschrijft, ik heb net een nieuw moederbord en nieuw geheugen, met mijn voeding is niets mis lijkt me, is een 450 W voeding...
ik heb nu er nu een MSI K7N2-Delta-L Moederbord met een AMD 2800+ proc in zitten.

hij gaf eerder al een fout aan zoals ik hierboven ook al gelezen heb, dat hij de schijf niet kon lezen, dit zou met non-FAT te maken hebben. Toen ik schijf via omweg FAT heb geformateerd en nieuwe install er op heb gezet deed hij het weer puik, maar nu lijkt hij dus te emmeren met mijn Ati Radeon 9200SE. Heb alles met Ati ed er afgegooid en alsnog de nieuwste catalyst drivers geinstalleerd, geen 'ati3d2ag.dll' fout meer maar nu dus 'ks.sys'.
Word er eerlijk gezegt niet vrolijk van, gelukkig vordert het beetje bij beetje, 'but it still sux' :(
Pagina: 1