speaker naar line-in

Pagina: 1
Acties:
  • 2.296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:25
kan je van speaker uitgang naar line-in van een geluidskaart, zoja wat voor kabel?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Je blinkt uit in het geven van info. Kan dat er nog vanaf?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

chimo schreef op 02 oktober 2002 @ 01:43:
kan je van speaker uitgang naar line-in van een geluidskaart, zoja wat voor kabel?
je bedoelt zeker de speaker uitgang op de achterkant van je versterker

het kan wel, maar dan blaas je geheid je geluidskaart op
een speakerout is namelijk versterkt. en je hebt een een oversterkt signaal nodig.

niet doen dus

Verwijderd

Geen probleem, mits je er een line-converter tussen plaatst die van speaker level naar line-level converteerd.

Let wel: dit gaat altijd een beetje ten koste van de kwaliteit. Het wordt/werd veel gedaan in de auto radio wereld als je een headunit had die geen line-out (RCA) had en je wou toch een externe versterker aansluiten.

De simpelste oplossing (passief):
Een weerstandsnetwerkje met een 10:1 verdeling. Wel goede kwaliteit (lees: 1-2% tolerantie) weerstanden nemen.

Mooiere oplossing (min of meer actief):
Converter op basis van galvanische scheiding dmv trafo'tjes en nog wat andere zooi.
(vind je wel in een aantal car-audio zaken)

Wat betreft bekabeling:
Je hebt het over een speaker uitgang, dus neem gewoon (goed) speaker kabel. Voor de geluidskaart een 3 polige plug (zo één die je in je walkman steekt). Let wel dat je de + op + houdt ;-)
ZO'n gekochte (auto) line-level converter heeft al gewone aansluitdraden en RCA plugs als uitgang. Hierop doe je vervolgens een RCA->plug kabel (in elke witgoed handel te krijgen)

Ander probleem:
Voor de beste audio kwaliteit (aan de kant van de geluidskaart) dient het ingangs signaal tegen 0dB aan te lopen (maximale line-in signaal). Zet je de versterker harder, dan krijg je hetzelfde effect als clippen.

Cheers,

EiSl

• chim0
ja klopt, achterkant versterker naar line-in.
EiSl mooi verhaal, snap er alleen geen hol van maar die meneer v/d radiozaak vast wel

Verwijderd

chimo schreef op 02 oktober 2002 @ 01:43:
Ik heb dit ook gedaan. Ik heb daar een koptelefoon-draad voor gebruikt. Afgeknipt dus en de draadjes verbonden met de uitgang van mijn stereo. De draad daarna ingeplugged in de line-in. :)

• chim0
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 10:24:
[...]

Ik heb dit ook gedaan. Ik heb daar een koptelefoon-draad voor gebruikt. Afgeknipt dus en de draadjes verbonden met de uitgang van mijn stereo. De draad daarna ingeplugged in de line-in. :)
dat bedoel ik precies! en het werkt gewoon? welke uitgang van je stereo, van de speakers?

Verwijderd

Gewoon de uitgang die naar de speakers zou moeten gaan. Dus waar je een normale audiokabel in zou klikken (rood zwart). Daar sluit je je (afgeknipte) hoofdtelefoon kabeltje op aan en de andere kant in je line-in. Bij mij werkte dit gewoon.

Ik moet hierbij opmerken dat ik dit deed in mijn radiocassetterecorder (draagbaar). Niet in een stereo. Dit zal verder niks uitmaken naar mijn mening, maar voor de volledigheid ;)

offtopic:
Laat ff weten of het gelukt is

• chim0
het gaat om een geintegreerde versterker hier, Sansui A-80, maar ik denk dat het idd niet veel uit moet maken.

ik wil graag EiSl's reactie hierop, volgens hem moet er het een en ander gebeuren voor dit mogelijk is(line-converter)

over clippen, dat bepaal je dus met de volumeknop op je versterker

Verwijderd

Tja,...

Zoeken jullie ff verder...
Dan ga ik gewoon verder met recorden hiero. :?

Verwijderd

Volg het advies van The Operator nu aub NIET op want je gaat geheid eens je geluidskaart opblazen.
Het signaal van de versterker is zoveel sterker dan wat line-in wil hebben. Daarnaast hoef je maar de versterker (per ongeluk) iets tever open hebben staan...

Het is vergelijkbaar met het volgende:
De versterker uitgang (speaker) --> laten we als vb nemen: 220V stopcontact spanning
De line-in van geluidskaart --> 9V blokbatterij spanning.

Nu een vraag:
Zou je een lample dat op die 9V batterij brand zo ineens aansluiten op de netspanning? Dacht het dus niet. Het verschil met de versterker is dat je in principe die '220V' iets kunt regelen, maar het blijft linke soep voor je geluidskaart.

Ga liever naar een auto audio-zaak/zelfbouw-electronica en vraag naar een line-level converter.

Cheers,

EiSl

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 08:45:
Volg het advies van The Operator nu aub NIET op want je gaat geheid eens je geluidskaart opblazen.
Het signaal van de versterker is zoveel sterker dan wat line-in wil hebben. Daarnaast hoef je maar de versterker (per ongeluk) iets tever open hebben staan...

Het is vergelijkbaar met het volgende:
De versterker uitgang (speaker) --> laten we als vb nemen: 220V stopcontact spanning
De line-in van geluidskaart --> 9V blokbatterij spanning.

Nu een vraag:
Zou je een lample dat op die 9V batterij brand zo ineens aansluiten op de netspanning? Dacht het dus niet. Het verschil met de versterker is dat je in principe die '220V' iets kunt regelen, maar het blijft linke soep voor je geluidskaart.

Ga liever naar een auto audio-zaak/zelfbouw-electronica en vraag naar een line-level converter.

Cheers,

EiSl
Ik begrijp je argwaan en angst.

Ik wil alleen doorgeven dat ik dit altijd al heb gedaan (ong. 1500 nummers al opgenomen). Geen problemen ondervonden.

Do er je voordeel mee, ik zeg al niks meer.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 08:24
Dit heb je nodig:

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/CA/CAD95E3C975FE20EE10000000A010251.JPG

productomschrijving:
Voor aansluiting van versterkers / niveauregelaars op autoradio's zonder versterkeruitgang via de aansluitingen voor de luidsprekers.Technische spec.: Door 4 draadklemmen geïsoleerde ingang · Uitgang met 2 cinchbussen · Frequentiebereik: 40 Hz - 32 kHz · Uitgangsimpedantie: 10 kW · Ingang: max. 2 x 20 W · Afm. (lxbxh): 65 x 30 x 30 mm.

Kost 10,50 euro bij Conrad, home >Auto-hifi & auto-accessoires > Auto-Hifi > AUTO-HIFI-TOEBEHOREN > AUTOHIFI ADAPTERS > Pagina 2 (onderaan)

------

Direct aansluiten op de line in mag je van mij best proberen, maar kom niet klagen als je geluidskaart kapot is :o

[ Voor 0% gewijzigd door ShittyOldMan op 03-10-2002 09:27 . Reden: prijs + site erbij ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• chim0
ok ik heb het dus direct aangesloten van de speaker uitgang op de versterker in de line-in en niks aan de hand :?

Verwijderd

chimo schreef op 03 oktober 2002 @ 09:42:
ok ik heb het dus direct aangesloten van de speaker uitgang op de versterker in de line-in en niks aan de hand :?
Da bedoel ik.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-12 09:34

EMP

Krulloos!

lol.... zodra je zusje aan je volumeknop heeft gedraaid, of je moeder je stereo heeft afgestoft en dus de volume wat verder opengeschroeft heeft wil ik wel eens horen hoe je geluidskaart het nog doet :-)

Wel een serieuse tip: je _kan_ idd het zo aansluiten als je nu doet, maar wat Eisl zegt sta ik ook volledig achter, je KAN je geluidskaart er grondig mee v*rn*uk*n, dus als je er ffies iets moeite voor doet weet je zeker dat het goed is (en dat zou ik zeker doen wanneer je de opstelling langer dan "eventjes" wilt gebruiken om wat op te nemen oid).

*=e

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• chim0
mja het was meer om te testen of het beter is, maar ik vind het niks. nu terug naar de ouwe manier, via tape rec out

Verwijderd

chimo schreef op 03 oktober 2002 @ 10:02:
mja het was meer om te testen of het beter is, maar ik vind het niks. nu terug naar de ouwe manier, via tape rec out
Misschien een idee om dat in je startpost te zetten. Dan hadden we dat gelijk tegen je kunnen melden... |:(

• chim0
wat melden?

Verwijderd

Dat je gewoon ff wilde kijken wat beter was. Misschien had je dan beter kunnen melden: "Wat is beter? ...etc.

snappie? ;)

• chim0
ja misschien wel maar dan komt er een modje gaat ie weer zeiken dat ik het zelf moet testen enzo bla bla ;)

Verwijderd

Dat klopt ook wel weer. ;)

• chim0
kijk, het gaat eigenlijk om radio opnemen maar je weet hoe dat klinkt, dus ik dacht misschien via de speaker uitgang, dan kan je nog beetje bass/treble regelen en op die manier opnemen, maarja je moet ook volume goed zetten en aanpassen enzo..
dus ja nu gewoon puur signaal uit die tape rec en dan maar softwarematig aanpassen

Verwijderd

Zou ik dus ook doen. Als het zo werkt,.... notros problemos
Pagina: 1