[hdd] disk bad na veel gespeel met partities

Pagina: 1
Acties:

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Mijn Seagate wil niets meer doen onder Fdisk, Partition Magic (v7) en Disk Druid.
Ook FDISK /MBR e.d. doet niks. PMgc zegt "maak een backup" en loopt vast, Disk Druid (linux) zegt ook "doe 't zelf maar". :'(
Maar ik wil er weer gewoon 1 partitie van maken van 1280Mb!

Het verhaal:
Ik heb een Seagate ST31276A hdd in een Pentium 120 zitten.
Omdat ik er Linux op wilde zetten, heb ik een DOS partitie aangemaakt, een Linux Native en een Linux Swap. Ging goed, Linux draaide.

Maar omdat ik eigenlijk helemaal niks had aan een ouwe kraakbak met Linux, wilde ik er weer een Windows machine van maken. Dan kon m'n vriendin tenminste gewoon Word en Internet gebruiken als ik ook achter een computer wilde.
(Spaar me de discussies over het feit dat je dit ook onder Linux kan ;) )

Toen ging het fout: ik kreeg de partities niet goed weg. Eerst maakte ik een foutje (vergat 1 Linux partitie te verwijderen) maar na een tweede poging wilde Fdisk niet dat doen wat ik wilde.

Fdisk kon de partitie niet weghalen omdat er nog een logische drive was, en hij wilde de logische drive niet weghalen omdat... die er niet was!

Dus ik maar 's op GoT gekeken. En jawel, ik vond een topic:
570616

Alles geprobeerd (op de low-level format na): nu zit er een 420MB hdd in die Pentium en ik heb Partition Magic 7.01 geinstalleerd. Dat is toch een redelijk krachtig programma, denk je dan... Fout! :(

Hij herkent de disk wel, ziet ook de fysieke eigenschappen. Maar hij zegt: "#1016, disk bad". Nou, formatteren dan maar... maar euh... niet doen!
PMgc loopt vast. En bij andere acties zegt hij "Disk bad, de schijf is niet juist geformatteerd. Back een backup, want die data is foetsie.". |:(

Maar ik zie niet in hoe ik een backup kan maken van een gare schijf, laat staan dat het invloed heeft op de werking van de schijf. :?

Iemand een idee hoe ik deze schijf weer aan de praat krijg onder Windows? :(

BTW, er zit geen low-level format in het BIOS van de bewuste computer. Nu is het misschien mogelijk om het in een ouwe 486 te doen, maar wat zijn de risico's van zo'n low-level actie?

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Zou je niet eerst proberen de hd in een andere pc te hangen, daar fdisk opstarten, hd selecteren, en partities wegknikkeren?
Lijkt me toch veiliger dan met low-level format's te gaan beginnen. En eerst de partitie's in de logische partitie verwijderen, daarna de logische partitie, en dan de primaire partitie.

Juist

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:36

Jiffy

God, you're ugly!

Probeer idd de low-level format maar es (in die 486 ofzo). Op die manier heb ik een paar nukkige hd's weer aan de praat gekregen, die nu nog steeds vrolijk hun rondjes draaien.

Een écht low-level format schijnt het trouwens al járen niet meer te zijn, maar eea is over het algemeen behoorlijk effectief...

Bij oude IDE-schijven (échte ouwe, pré 540 MB tijdperk enzo) scheen het link te _kunnen_ zijn voor de schijf, maar dat is lang, lang geleden. En ik ben tot nu toe nog geen schijf tegengekomen die als gevolg van een bios-format het loodje heeft gelegd.

Oh ja: je schijf zou natuurlijk ook gewoon kaduuk kunnen zijn... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• AxiMaxi
Shit... BIOS in de 486 is pre-540MB.
Kan dus geen 1GB schijven low-levelen. |:(

En die truuk van in een andere PC hangen en daar Fdisk proberen lijkt me niet echt een zinvolle actie: waarom in de ene PC wel werken als het in de andere niet lukt?
Okay... 't blijft een computer, dus ik zal 't ff proberen :)

Gekke vraag misschien, maar kan je ook softwarematig low-levelen, of alleen met BIOS?
:?

[ Voor 0% gewijzigd door AxiMaxi op 30-09-2002 12:27 . Reden: spelvaut ]

• AxiMaxi
Ah, low-level format software schon gefunden op de Seagate site :)

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11-2025
Meestal kun je op de sites van HD fabrikanten wel een aantal tooltjes vinden waarmee je schijven weer aan de praat kunt krijgen. Dus even naar de seagate site surfen!

Goed idee boogie! , alleen een beetje laat!

[ Voor 0% gewijzigd door Boogie op 30-09-2002 12:39 . Reden: Beetje laat hé ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-03 11:26

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou geen low level doen, zoek eens een tooltje dat clearpart (clrpart.exe) heet.

Edit: Gevonden, zit in deze zip.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• AxiMaxi
Doe ik ook, voer ik dan eerst uit. Dank!

[toevoeging]
clrpart.exe is nergens te vinden. De enige link die ik had is doodlopend :(
[/toevoeging]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

AxiMaxi schreef op 30 september 2002 @ 12:38:
Doe ik ook, voer ik dan eerst uit. Dank!

[toevoeging]
clrpart.exe is nergens te vinden. De enige link die ik had is doodlopend :(
[/toevoeging]
Zie mijn vorige post
Ennuh, je snapt wel dat je data foetsie is toch?

• AxiMaxi
Ennuh, je snapt wel dat je data foetsie is toch?
*duh* 8)7

;)

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Sja anders heb ik straks weer een op de klippen gelopen relatie op mijn geweten flippende vriendin, of jij die huilend overspannen thuis zit etc etc etc ;)
Maaruh dat clearpart is een mooi tooltje, in een seconde alle partities pleite. Suc6

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Is het gelukt?

• AxiMaxi
Nee :(
CLRPART geeft "Fehler beim schreiben" en FDISK zegt nu zelfs "No harddrive present" (of woorden van die strekking).
Ik ga over op low-level tooltje van Seagate...

Overigens herkent de BIOS de schijf wel, want bij de auto-config worden netjes de cylinders e.d. ingevuld in de BIOS instellingen.

• AxiMaxi
Shit, 't palletje van de schrijfbeveiliging stond verkeerd... ;)
(grapje)

Verwijderd

met dit progie kan je net als Partion Magic je schijf me instellen http://www.ranish.com/part/

• AxiMaxi
Nou, ik begin niet meer aan een ander progje. 't Zal me een worst wezen...

Partition Magic wil nu niet eens meer opstarten. Ik ben ff kwijt of nou de partition table of de bootsector problemen gaf, maar 't was i.i.g. een "Error 100".

M'n Seagate tooltje heeft op miraculeuze wijze een programmaatje toegevoegd (DDO) dat een info-splash (in DOS, tijdens de boot) geeft bij het opstarten.

Krijg 't niet meer weg :?
't Staat niet in m'n Autoexec of Config (nog voor deze uitgevoerd worden, heeft de PC dat dingetje al gevonden), dus waar zit 't dan?!

Overigens heb ik nu die hdd in DOS geformateerd gekregen. Opeens was hij er weer. Maar FDisk pakt 'm nog steeds niet en Windows wil d'r ook niet aan.

Onder bepaalde omstandigheden kan ik er in DOS wel bij...

Nou, ik maak 'r kachelhout van en zet er een Maxtor 4.3GB in die ik gratis op de kop kan tikken.

Iemand interesse in de oude, tegen verzendkosten? :)
(zie boven voor de problemen ;))

Pagina: 1