Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Symbiot: half PC, half plant: planning

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Jullie kennen mischien het experiment waarbij je een aardappel een plant laat worden en dat hij dan door een "doolhof" (bv, schoendoos) enzo gaat. Dat bracht mijn evil mind op een ideetje...

Ik heb namelijk al wat schetsjes van, zoals de titel al doet vermoeden, een half PC, half plant-systeempje. Leek me wel een leuk projectje, best te doen ook nog. Ik zoek natuurlijk ideetjes van jullie, tips, steun, etc. alles is welkom :) Ik zal zodra ik de dingen heb gescanned ze ook hier posten zodat jullie je ideen erover kwijt kunnen.

Ik zal jullie eventjes een beschrijving geven van wat ik al als basismodel heb. Dit is ofcourse lang niet finaal en mag verbeterd/veranderd/totaal van tafel geveegd worden.
Ik ga uit van een balk/kubusvormige kast, met in het midden langs onder een rond/vierkant gat, dat niet helemaal tot boven gaat. ie: het bovenvlak is een gewoon vierkant/rechthoek, de onderkant een vierkant/rechthoek met een gaatje erin :)
Dit gaatje is groot genoeg om de plant erin te doen, natuurlijk. Uit deze "holte" komen 2 (of vier, ben ik nog niet uit :)) PVC buizen waardoor de plant kan groeien. Het uiteindelijke idee is natuurlijk om die plant rond het kastje te laten groeien. Beetje "Resistance is futile. You will be assimilated" effect he? ;)

Een probleem gaat wel zijn dat ding water te geven. Iemand een idee daarvoor? Maybe een kleiner pvcbuisje?

* lvh gaat verder designen

EDIT: Heb weer wat gedesigned. Ik d8 eerder aan iets van drie grote "groeibuizen" en een kleintje voor water, comments?

Verwijderd

Tof ID, maar volgensmij gaat dat nog aardig moeilijk worden :P

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-11 20:27
Wel een errug cewl idee. Ook stoer zou zijn om een klimop tegen 1 van de zijkanten te laten groeien. BEst wel stoer, maar niet echt praktisch denk ik

• lvh
SpYkeY: Niet zoveel moeilijker dan gewoon een kast ineensteken gok ik, dit is gewoon standaard met wat pvcbuisjes. Ik heb al heviger gezien. Makkelijk gaat het idd niet worden, daarom roep ik de hulp van de tweakers hier in :)

ajampaniki: Weinig erg coole mods zijn erg praktisch. Deze valt nog mee gok ik, een plant kan je snoeien, een een in-de-weg-zittend stukje plastic van een mod (denk: die ongelofelijke mod met die doodskop erin) kan je moeilijk even met de snoeischaar in >:) Klimop is leuk ja, maar dan moet je wel al aardig grote buizen hebben wil je hem daardoor laten groeien, of je moet de bladen snoeien, wat me wel een takkewerk lijkt bij een buis van 30cm ;)

EDIT: Was ff zijn klimopcomment vergeten :+

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 21:24:
Tof ID, maar volgensmij gaat dat nog aardig moeilijk worden :P
>:)

Gaaf idee, moet niet moeilijk zijn uit te voeren denk ik zo... Wat je ook kunt doen is een kubus bouwen en daarin weer een kubus. In de buitenste doe je aarde en planten aan de zijkant en in het midden zet je de kubus met je pc erin. De cdrom etc. werk je ergens weg en laat je de ide kabels via een plexy gangetje door de aarde heen lopen ofzo...

Leuk :)

[ Voor 0% gewijzigd door Tentacle1 op 29-09-2002 21:37 . Reden: lezen... ]

System specs

• lvh
Eventjes weer een grote post... Die vorige was een reply op replies en deze is denk ik groot genoeg om apart te laten :)

Enkele vraagjes over de kast zelf
Welk materiaal voor de kast?
Hoe maak ik de cylinder in het midden?

Over de plant:
Hoe dik moeten die buizen zijn? Ik heb buizen van 1 inch ofzo ter beschikking.
Zouden jullie een aardappel, of een andere plant pakken?
Helpt een lamp aan de uitgangen de eerste paar dagen/weken om die plant naar de juiste richting te "trekken"?

Ik ga op zolder en in de kelder wat drives halen zodat ik een idee van de grootte heb.

• lvh
Tentacle1 schreef op 29 september 2002 @ 21:33:
[...]

>:)

Maarum hoe ga je het doen met de vochtigheid van de planten, of maak je twee (of meer) aparte compartementen?
Apart. Tenminste: dat ga ik proberen. Moest dat te moeilijk worden gaat het in een compartinent. Misschien dat wat isolatie helpt :?

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

R4C00N_SL4Y3R schreef op 29 september 2002 @ 21:37:
[...]

Apart. Tenminste: dat ga ik proberen. Moest dat te moeilijk worden gaat het in een compartinent. Misschien dat wat isolatie helpt :?
K heb mn post gewijzigd...

System specs

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

die is wel orineel.. :) suc6 met bouwen..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• lvh
Tentacle: Noted. Ik dacht eik eerder aan het omgekeerde (binnen plant die naar buiten groeit) en buiten de PC. Ze kunnen alletwee natuurlijk...
Looki: Bedankt :)

Ik zoek nog steeds tips over het materiaal. Hout of metaal? Maybe wel plastic coating voor die plant, noch hout nog metaal vindt veel water leuk :P

EDIT: Ik heb een houten doos gevonden die echt geknipt is voor deze job. Hout it is :)

Trouwens, is plastic dat ongeveer 10x dikker is als gewone huishoudfolie, is dat genoeg voor water? Denk het wel :)

Overigens, denken jullie dat vochtigheid een probleem zal zijn?

• Max Groove
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 15:04
hey weet je wat plantjes nodig hebben?

lucht, CO2......

denk daar aan voordat je een plantje in een buisje propt en er dan achter komt dat ie niet groeie wil

• bAm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:40

bAm

weet wel dat zulke plantjes vrij vochtig kunnen zijn, dus als er iets fout gaat, vocht en electronica :P

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Max Groove, licht niet vergeten ;)

Enneuh, neem geen klimop.
Die plant kan zich door stenen muren heen werken, laat staan pvc en dus ook de ingewanden van je pc. En dat kunnen we ook niet hebben ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• ajampaniki
Je kan ook gewoon 1 grote buis midden is de kast zetten, liefst eentje die je er ook af en toe uit kan halen. De buis zelf gebruik je als "plantenbak" waar je dus de aarde en je plant in doet. Dan zie je ook nog de wortels en de plant groeit vanzelf boven je kast uit.

Verwijderd

makkie...

water geven:
doe in de grond waar de plant instaat, een dikke wollen draad, en leid deze door de zelfde buizen als waar je de plant doorheen wilt laten groeien, hang het andere uiteinde in een fles met water buiten de case. De capilaire werking zal zorgen dat de plant kan "drinken"

Lucht:
On-nodig, planten leven van stikstof en scheiden zuurstof af, zelfs een klein beetje ventileren is al voldoende.

Licht:
wel belangrijk, maar niet moeilijk voor de doorzetter, voorzie de kast van een zo klein mogelijke daglicht lamp (klein ivm. de warmte, die kan wel dodelijk zijn voor het hele project).
Je zou eventueel een open zijkant kunnen creëeren :)

De buizen:
Als het iets mag kosten, bij de goeie apotheek kun je allerlei glazen kolven ed. bestellen die zijn zelfs gewoon boven een gasstel al te smelten, buigen en of te lassen, 'tis even oefenen dat wel ;)

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

uhm alleen 2 dingen: de plant zal in staat zijn je kast uitelkaar te groeien, en 2 als je een doorzichtige kast maakt tegen het licht, dan zullen er heel veel vlekken komen denk ik, dus het mooie effect zal verdwijnen.
Mochten deze problemen verholpen zijn, neem een plant die marge heeft op temp. grenzen, want de temp kan 25 graden worden maar ook juist heel koel als je pc uitstaat

T60P Widescreen

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:55

Valkyre

Kitesurf FTW!

R4C00N_SL4Y3R schreef op 29 september 2002 @ 21:20:

Een probleem gaat wel zijn dat ding water te geven. Iemand een idee daarvoor? Maybe een kleiner pvcbuisje?
gewoon in combinatie met waterkoeling maken >:)

iRacing Profiel

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Verwijderd schreef op 29 september 2002 @ 23:22:
makkie...

water geven:
doe in de grond waar de plant instaat, een dikke wollen draad, en leid deze door de zelfde buizen als waar je de plant doorheen wilt laten groeien, hang het andere uiteinde in een fles met water buiten de case. De capilaire werking zal zorgen dat de plant kan "drinken"

Lucht:
On-nodig, planten leven van stikstof en scheiden zuurstof af, zelfs een klein beetje ventileren is al voldoende.

Licht:
wel belangrijk, maar niet moeilijk voor de doorzetter, voorzie de kast van een zo klein mogelijke daglicht lamp (klein ivm. de warmte, die kan wel dodelijk zijn voor het hele project).
Je zou eventueel een open zijkant kunnen creëeren :)

De buizen:
Als het iets mag kosten, bij de goeie apotheek kun je allerlei glazen kolven ed. bestellen die zijn zelfs gewoon boven een gasstel al te smelten, buigen en of te lassen, 'tis even oefenen dat wel ;)
Lucht: Nodig, planten leven van koolstofdioxide in licht en van zuurstof in het donker. Redelijke ventilatie zorgt voor een gezonde leefomgeving voor de plant. Dus ook 's nachts (als de pc uit staat) ventileren.

Licht: Probeer een aantal witte CCFL's, die leveren vast genoeg licht en worden niet zo warm, kun je ook mooi buigen. (Of leg een grote bos glasvezels aan naar het dak :P)

De buizen: Die apotheekdingen zijn idd. vet! Alleen waar vind ik zo'n goeie apotheek (of zijn die niet zo zeldzaam als ik denk?)

Vocht: Misschien wel het grootste probleem bij deze mod... Goed ventileren voorkomt vochtneerslag... Maak een mooie vochtigheidsmeter, dan kun je zien hoeveel de plant nodig heeft!

De plant: Geen idee, loop eens door een tuincentrum en vraag wat rond :)

Verwijderd

stikstof, koolstof, whatever..
zo wakker was ik nou ook weer niet bij biologie :D

de plant :

wat dacht je "AMDeliefjes"

lol

Verwijderd

Kijk maar uit dat je de milieubescherming niet achter je aan krijgt ;)

verder cool id!

• lvh
Bedankt voor al de replies. Overigens zal vocht niet zo'n probleem zijn, met de kast die ik ter beschikking heb zijn plant en PC van elkaar gescheiden :)

• lvh
Zo, eerste probleempje. Het mobo dat ik ter beschikking heb heeft GEEN onboard video. Ik moet dus een PCI kaart gebruiken. Deze steekt echter boven de doos uit.

Oplossingen:
a) riser kopen
NADEEL: Minder plaats voor voeding
b) nieuw mobo kopen
NADEEL: Niet zeker dat het nog perfect past, meer geld nodig, ook nieuwe proc ed

• ajampaniki
Heb je misschien een plaatje ofzow van de kast dan kunnen we misschien een oplossing verzinnen.

• lvh
Pics komen eraan... Heeft iemand een goeie picserv?

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:39
Benadski schreef op 30 september 2002 @ 01:34:
De plant: Geen idee, loop eens door een tuincentrum en vraag wat rond :)
>Kan ik nu wat vragen?
<Jazeker zegt u het maar...
>Ik wil graag een plant die goed tegen tempratuursverschillen kan zodat ik hem in mijn PC kan plaatsen.

:D

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Je hebt best kans dat de plant niet goed wil groeien omdat, een plant toch wel een vrij stabiele omgeving wil hebben kwa Temps. Aangezien een pc veel verschillende temps huist zal de plant zich waarschijnlijk erg slecht ontwikkelen of geheel niet.

Maar je kan het natuurlijk proberen

Alles is terug te redeneren naar 4

• lvh
Bezzerk: Lol :)
Steef: Er zijn best veel planten die niet zo kieskeurig zijn. Plus, moest het te heet worden is er nog steeds de fan :)

Overigens is de PC een server, dus zal dag en nacht verwarming spelen.

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
Ik weet niet of het al is gezegt maar dan gaas onderaan dat kleine buisje

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07

chromeeh

the Gnome

LOL ga je aardappel keweken in je comp :P

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• lvh
Hobbes: Waarom?

Crash: als ik er een TB voor koop kan ik die aardappels nog eens koken ook :7

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

In dit topic is iemand die gras in zijn pcisloten heeft groeien.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Neem een cactus, die zou tegen de temp's moeten kunnen.

Aan de andere kant, een cactus is zo moeilijk om rond je case te laten groeien...

Flap

• NaliXL
  • Laatst online: 26-11 19:52
Hmm, misschien handig : Ik heb weleens gezien dat iemand een paar plantjes in een zeer vochtige, totaal afgesloten glazen fles zette. Die kon je dan jaren zo levend houden, want die plant recycled zijn eigen omgeving en haalt energie uit het zonlicht. Werkte prima!

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• daaf258
  • Laatst online: 25-11 09:20

daaf258

For Aiur

Ik dacht zelf aan Hedera Helix, oftewel "gewone klimop". Die is ideaal om ergens rond te leggen/vast te zetten. En hij heeft niet zoveel licht nodig. Alleen 1 probleem mag niet lang warmer dan 30 graden zijn. Dus dat wordt een probleempje dan.
Maar wel ideaal om rond je kast te leggen want de gewone klimop kan 20 meter worde :D.
En niet moeilijk te krijgen. Loop naar het dichtsbijzijnde park en je vind ze wel(meestal dan)

- specs - audioscrobbler -

• lvh
Duckling: Idd, cactus is dus geen optie
Nali: Lees post nog eens... Zelfde als cactus
Daaf: Eh... Iemand anders kraakte klimop af omdat het door de buizen door kon gaan :P

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:30
daaf258 schreef op 30 september 2002 @ 22:29:
Ik dacht zelf aan Hedera Helix, oftewel "gewone klimop". Die is ideaal om ergens rond te leggen/vast te zetten. En hij heeft niet zoveel licht nodig. Alleen 1 probleem mag niet lang warmer dan 30 graden zijn. Dus dat wordt een probleempje dan.
Maar wel ideaal om rond je kast te leggen want de gewone klimop kan 20 meter worde :D.
En niet moeilijk te krijgen. Loop naar het dichtsbijzijnde park en je vind je wel(meestal dan)
je kan de helix beter niet binnen houden want ze hebben last van "nies-poeder" en hij klimpt dmv een soort takjes overal aan vast te maken die super lastig los te maken zijn.

• daaf258

daaf258

For Aiur

R4C00N_SL4Y3R schreef op 30 september 2002 @ 22:34:
Daaf: Eh... Iemand anders kraakte klimop af omdat het door de buizen door kon gaan :P
Hmmz slecht gelezen idd :Z
Mr_x007 schreef op 30 september 2002 @ 22:36:
[...]
je kan de helix beter niet binnen houden want ze hebben last van "nies-poeder" en hij klimpt dmv een soort takjes overal aan vast te maken die super lastig los te maken zijn.
Dat klopt jah. Takjes zijn idd een ramp om los te maken. Maar ik wist niet dat het voorwaarde was dat ie niet aan de kast mag hechten. of weer slecht gelezen :X

• Bezzerk
daaf258 schreef op 30 september 2002 @ 23:06:
[...]

Hmmz slecht gelezen idd :Z

[...]

Dat klopt jah. Takjes zijn idd een ramp om los te maken. Maar ik wist niet dat het voorwaarde was dat ie niet aan de kast mag hechten.
Die takjes groeien ook rustig door je case heen :|

• daaf258

daaf258

For Aiur

Bezzerk schreef op 30 september 2002 @ 23:11:
[...]

Die takjes groeien ook rustig door je case heen :|
Klopt soms hebben huizen een muur die er helemaal onderzit. Als je de klimop weg zou halen kan dat de muur zover verzwakken dat ie in kan storten :+

offtopic planten geblaat op een computer forum? :o

• lvh
daaf: Beetje wel jah, maar tis wel een onderdeel he :P

Pa is erin geslaagd voor de CFkaart van digicam te gebruiken voor PDA. Todat ie zn microdrive binnenkrijgt dus geen pix :(

Weet iemand waar je cheap een riser kunt kopen?

Verwijderd

Wat betreft plant, je hebt ook van die vetplanten die lange slierten vormen, ze hechten volgens mij niet vast, misschien is dat een oplossing, hebben ook nog eens weinig water nodig, dus als je ze een tijdje vergeten bent zijn ze niet meteen overleden.

Ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen, lijkt me gaaf project, ik hou dit topic goed in de gaten

• Bezzerk
geranium-MOD :D

Franse geranium
KAMERPLANTEN BLOEIEND
Zonnige standplaats (dus warmte is geen punt)

Humusrijke grond

Bloeit in allerlei kleuren

In Juni/Oktober

Geschikt voor bloembakken (PCtje ook goed? :+ )

Vorstvrij laten overwinteren (warm genoeg zo'n PC :D )

-edit-
Een oerhollandse wietplant kan ook goed tegen warmte en persoonlijk vind ik ze wel mooi :7
Pagina: 1