De meeste projectie tv's welke in de winkel staan zijn "crt rearpro's". Ofwel, een crt projectie systeem welke via de achterkant op een scherm projecteert. De projector zit onderaan in die tv, vandaar die grote bak dus, en projecteert omhoog via een spiegel op het scherm.
Wat is een crt dan?
Een crt is eigenlijk gewoon een beeldbuis. In tv's is dit veelal 7 inch diagonaal. Het beeld wordt dus op een 'gewone' beeldbuis gezet waar vervolgens een lens op wordt gezet. Iedere kleur (RGB) heeft een eigen buis. Er is dus geen sprake van lampen of levenduur van lampen. Het grote probleem met deze tv's is de afstelling. De drie lensen zitten naast elkaar onder bepaalde hoek van elkaar. Zo komt het beeld precies samen op het doek. Althans, zo zou het moeten, want het beeld komt nooit precies over elkaar heen. Dit moet je eerst nog zelf instellen. Iedere tv heeft voor elke kleur een puntjes raster. Je gaat uit van één kleur, namelijk groen, en je sleept zo de punten van rood en blauw op zo'n manier dat deze precies over de groene heen vallen.
Helaas is er bijna geen winkel welke dit zelf gaat instellen. Sterker nog, iedere keer dat het ding wordt verplaatst zou je 'm eigenlijk opnieuw moeten instellen, omdat een kleine verschuiving van de lens/buis merkbaar kan zijn op het scherm. Dat is ook de reden dat het beeld er in de winkel vaak niet uit ziet. Dan zie je ondertitels met een rood randje boven en een blauw randje onder bijvoorbeeld. Als je serieus naar dergelijke tv's gaat kijken, zul je eerst even de boel zelf moeten convergeren. In de betere winkels krijg je de afstandsbediening of deze zit met een draad aan de tv. Krijg je dit niet, dan weet je meteen met wat voor soort winkel je te maken hebt (onvakkundige dozenschuivers).
Sommige modellen echter hebben automatische convergentie. Hitachi bijvoorbeeld is hier goed in. Dit beeld ziet er in de winkel dan ook al best goed uit. Maar het gros moet je zelf instellen.
Het beeld zelf van deze tv's moet je liefhebber van zijn of niet. Het is groter, warmer, en geeft je meer het gevoel alsof je 'erbij' bent. Vergelijk maar eens een concert op een gewone tv en een rearpro. Echter is het beeld vaak ook wat waziger, korreliger en soms wat onrustiger. Voor en nadelen dus.
Persoonlijk kijk ik liever naar een rearpro dan een gewone tv. Ik had er dan ook bijna eentje gekocht. Echter is het de prijs welke mij de rearpro's voor altijd heeft doen afzweren. Een leuk model begint bij 2500,- euro. Dan heb je een 50Hz breedbeeld, 102cm diag., de nodige aansluitingen en verder eigenlijk niet veel bijzonders. Een stapje beter en er komt ongeveer 500,- euro bij...
Als je dit speciale film achtige beeld wilt, maar wel compact, simpel, en alles-in-één, dan is het eigenlijk de enige oplossing. Want een andere mogelijkheid zou nog een losse prjector kunnen zijn. Echter moet je via de videorecorder zappen, je hebt geen teletekst, je moet altijd in een verduisterde ruimte kijken en het geheel is niet makkelijk te verplaatsen.
Dan kun je nog kiezen voor een lcd/dlp projector welke klein en compact zijn, een erg fijne lichtopbrengst, makkelijk te plaatsen. (kosten nieuw: ca 3500,- voor een leuke, tweedehands heb je ze al voor 500,-). Kwalitatief is een losse crt projector beter, maar het zijn enorme bakken (min. 80x60cm) vanaf 60kg. Plaatsing is ook lastiger. Je krijgt er wel een superstrak plaatje voor terug. (prijzen nieuw vanaf ca 20.000 euro, tweedehands is echter aangeraden, vanaf ca 1500,- voor een leuke(!!)) In beide gevallen kun je nog tv kijken op een goedkope gewone tv.
Wat betreft Amerika, hier zijn dit soort dingen velen malen goedkoper. Daarnaast hebben veel Amerikanen ook de ruimte om zulke dingen te plaatsen. In NL zie je ze inderdaad niet veel, naar mijn mening is dat prijs.kwaliteit verhouding dan ook best beroerd.
Mijn Home Cinema in aanbouw