[apt-get] log functie?

Pagina: 1
Acties:

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Topicstarter
Zit er bij apt-get/dpkg een log functie zodat ik kan zien wanneer ik welke pakketten heb geinstalleerd.

Als ik namenlijk een nieuw pakket installeer (om uit te proberen) dan worden er vaak een paar pakketjes extra geinstalleerd waar het pakket dat ik wil uitproberen van afhankelijk is. Als het pakketje me nu niet bevalt en ik wil het weer verwijderen laat die de andere pakketjes (waar deze afhankelijk van is) gewoon staan en dan loopt mijn HD zo vol na een tijdje.

alvast bedankt.

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Nee. Helaas. Zo'n optie zit niet in apt / dpkg :(
Ik vind 't zelf ook vervelend. Ik zou ook graag iets willen zien dat wanneer je een package weghaalt, dat ie dan ook gelijk alle dependencies, voor zover mogelijk, weghaalt.

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Topicstarter
jah, iig de dependencies waar geen andere pakketten van afhankelijk zijn.

maar niet dus :(

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dat heb ik me ook wel eens afgevraagd voor het package-management systeem in Gentoo.

Stel dat je systeem registreert dat je pakket X met A en B als dependencies installeert, en vervolgens pakket X weer weghaalt.
Hoe kan jouw package management nu zien dat packages A en B overbodig zijn ?

* stap 1: dependency met andere geinstalleerde pakketten -> staan laten.
open deur :) Bij gentoo is daar een eenvoudig scriptje voor.
* stap 2: (ervan uitgaande dat elk package een executable heeft): een lijst bijhouden welk package wanneer voor het laatst degraaid is.
* stap 3: een lijstje genereren met de packages die het langst niet zijn gebruikt, en geen dependencies hebben bovenaan die lijst. (eventueel aangevuld met de frequentie van gebruik). (Windows XP heeft zoiets in add/remove software)
* stap 4: De gebruiker kan vervolgens kiezen welke packages verwijderd mogen worden.

Ik ben geen progger, maar dit moet uitvoerbaar zijn, toch :?

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Topicstarter
ben is opzoek gegaan en er zijn idd dit soort proggie (2 dus): deborphan en debfoster

zie ook het draadje: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/319496