Toon posts:

[Debian] apt-get remove + dependencies ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al even met de volgende vraag en ik kan geen duidelijk antwoord vinden, dus vandaar dat ik 'm even hier post in de hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Als ik een pakket als bijvoorbeeld GNUCash installeer, dan zorgt apt voor de installatie van de bijbehorende libraries.
Dat ziet er dus zo uit :
code:
1
2
3
4
5
6
eperl gdk-imlib1 gnome-bin gnome-libs-data gnucash guile1.3 
imlib-base libart2 libgnome32 libgnomesupport0 libgnomeui32 
libgnorba27 libgnorbagtk0 libgtkxmhtml1 libguile6 
libguile6-slib libhtml-parser-perl libhtml-tagset-perl 
libmime-base64-perl libnet-perl liborbit0 libperl5.6
librx1g liburi-perl libwww-perl perl-5.005 scm slib

Zoals je ziet wordt half gnome inclusief toebehoren geinstalleerd.

Als ik nou het pakket wil verwijderen en apt-get remove gnucash intik (al dan niet met --purge) dan worden de dependencies niet verwijderd, dus er blijven veel ongebruikte libraries bijvoorbeeld achter op het systeem. Kent apt een optie om de dependencies mee te verwijderen wanneer het oorspronkelijke pakket verwijderd wordt ?

Zo ja, dan hebben ze 'm goed verstopt :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Dat verwijderen doe je met het programma deborphan en debfoster. Die zoeken voor jou de programma's op die je niet meer nodig hebt. Als je een volledig frontend wilt gebruiken waarmee je alles kunt doen, dan kan ik je feta aanraden (FrontEnd To Apt).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 13 november 2001 18:38 schreef Valium het volgende:
Dat verwijderen doe je met het programma deborphan en debfoster.
En orphaner, een handige frontend voor deborphan.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp kent apt hier zelf geen opties voor. Dan zal ik eens op zoek gaan naar de bovenstaande paketten en hun frontends.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Op dinsdag 13 november 2001 22:00 schreef Sprits het volgende:
Als ik het goed begrijp kent apt hier zelf geen opties voor. Dan zal ik eens op zoek gaan naar de bovenstaande paketten en hun frontends.
code:
1
apt-get install deborphan

:)

feta heb ik overigens niet kunnen vinden.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
je kan ook packages.debian.org kijken welke dependencies een programma nodig heeft en dan kijken welke er weg kunnen.

Wat je wil lijkt eenvoudig, maar is dat eigenlijk helemaal niet zo (:

Wat ik meestal doe, als packages veel extra dingen meenemen, die copy-pasten in een bestandje, zodat je het nog netjes op een rijtje hebt.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat ik zelf altijd doe is eens in de zoveel tijd een keer deborphan (-a) draaien en kijken wat er allemaal weg kan. Toen ik net dit topic zag drukte ik op de reply en schreef een scriptje om automatisch alle libraries te verwijderen die niet meer nodig zijn. Wat ik had leek goed (had het nog niet getest) maar toen ik met mijn muis naar de 'verstuur'-button reikte crashte mijn browser...weg script. Heb nu geen zin en tijd om het nog eens te schrijven, maar mocht er iemand zin hebben dan kan het met een paar loops in perl zo geschreven worden (wil het morgen misschien nog wel eens doen als er geinteresseerden zijn).

* odysseus *weet* gewoon dat het door die irritante flash-ads komen die je nu ook op GoT hebt...daar valt Konqueror altijd over. Morgen maar eens een bugreport sturen...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 22:06 schreef blaataaps het volgende:
je kan ook packages.debian.org kijken welke dependencies een programma nodig heeft en dan kijken welke er weg kunnen.

Wat je wil lijkt eenvoudig, maar is dat eigenlijk helemaal niet zo (:

Wat ik meestal doe, als packages veel extra dingen meenemen, die copy-pasten in een bestandje, zodat je het nog netjes op een rijtje hebt.
:) Ik had al een enorme flamewar verwacht omdat apt werkelijk zo'n magnifiek programma is, dat ik het vermoeden had dat ik een optie over het hoofd zag. Maar apt kan het dus kennelijk inderdaad niet zelf. Dat van die tekstbestandjes, die methode gebruik ik al. Je moet alleen goed oppassen dat als je een volgend pakket installeert wat ook afhankelijk is (of ten dele) van dezelfde libraries, dat je niet per ongeluk dat pakket verwijderd als je de libraries van pakket 1 (volg je 'm nog :+ ?) verwijderd. En dat risico loop je niet als het desbetreffende programma de dependencies naloopt. Ik zal morgen eens met deborphan gaan stoeien.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 november 2001 22:15 schreef odysseus het volgende:
Wat ik zelf altijd doe is eens in de zoveel tijd een keer deborphan (-a) draaien en kijken wat er allemaal weg kan. Toen ik net dit topic zag drukte ik op de reply en schreef een scriptje om automatisch alle libraries te verwijderen die niet meer nodig zijn. Wat ik had leek goed (had het nog niet getest) maar toen ik met mijn muis naar de 'verstuur'-button reikte crashte mijn browser...weg script. Heb nu geen zin en tijd om het nog eens te schrijven, maar mocht er iemand zin hebben dan kan het met een paar loops in perl zo geschreven worden (wil het morgen misschien nog wel eens doen als er geinteresseerden zijn).

* odysseus *weet* gewoon dat het door die irritante flash-ads komen die je nu ook op GoT hebt...daar valt Konqueror altijd over. Morgen maar eens een bugreport sturen...
Ik hou me aanbevolen. Kun je uitleggen in welk opzicht zo'n script anders is dan de werking van deporphan ?

offtopic:
Trouwens, die ads maken het laden van je pagina echt traag. Zeker onder mozilla als java gestart moet worden. Je hele pagina staat er maar je kan nog niet scrollen.....want de advertentie is nog niet geladen |:(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 13 november 2001 22:15 schreef odysseus het volgende:
Toen ik net dit topic zag drukte ik op de reply en schreef een scriptje om automatisch alle libraries te verwijderen die niet meer nodig zijn.
code:
1
apt-get remove --purge `deborphan`

? (let op: het zijn backticks)

[edit] Oja, orphaner (zit in de deborphan package) is hier echt heel makkelijk voor [/edit]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ben ik even bezig met orphaner en deborphan maar ik moet zeggen dat daar nog wel enige voorzichtigheid geboden is.
Ik heb bijvoorbeeld Mozilla 0.9.5 gedownload en de library die daarvoor benodigd is, wordt zonder pardon verwijderd als je niet oppast :) Da's ook wel logisch want die is natuurlijk niet door apt of dpkg geinstalleerd, maar dit vraagt nog wel enige kennis van de benodigde libraries. Overigens adviseerd deborphan -a om x-window-system-core en base-config onder andere te verwijderen. Huh ?! Ik denk dat ik me maar bij mijn tekstbestandjes hou :)

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Dit gebruik ik om snel even te kijken.
code:
1
deborphan | xargs dpkg -l

Dpkg -l verschaft wat duidelijkheid over de functie van de "orphan"deb.

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 13 november 2001 22:50 schreef Sprits het volgende:
Nou ben ik even bezig met orphaner en deborphan maar ik moet zeggen dat daar nog wel enige voorzichtigheid geboden is.
Ik heb bijvoorbeeld Mozilla 0.9.5 gedownload en de library die daarvoor benodigd is, wordt zonder pardon verwijderd als je niet oppast :) Da's ook wel logisch want die is natuurlijk niet door apt of dpkg geinstalleerd, maar dit vraagt nog wel enige kennis van de benodigde libraries.
Zoals je zelf al aangeeft is dat logisch ja, maar met orphaner kun je gewoon selecteren welke wel en welke niet wegmogen.

Ze zijn gewoon handig om eens in de zoveel tijd de rotzooi eens op te ruimen, zeker als je hele wispelturige depends hebt, zoals in Debian Unstable.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@something marcelm# yes | apt-get remove --purge `deborphan`
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following packages will be REMOVED:
  iwidgets3.1* libedb1* libforms0.89* libgal11* libgal13* libgal14* libgal7*
  libgal8* libgal9* libgc5* libguile9* libhdf5-serial* libncurses4*
  libproplist0* libqt3* librpm0* libsasl-modules* libungif3g* libwmf0*
  libwraster2* 
0 packages upgraded, 0 newly installed, 20 to remove and 0  not upgraded.
Need to get 0B of archives. After unpacking 21.6MB will be freed.
Overigens adviseerd deborphan -a om x-window-system-core en base-config onder andere te verwijderen. Huh ?! Ik denk dat ik me maar bij mijn tekstbestandjes hou :)
Nee, je hebt niet helemaal begrepen wat deborphan doet (manpages lezen! ;) ).

'deborphan' geeft een lijst van alle libraries waar geen andere packages op dependen (dus de top-dependancy-level library packages). Libraries waar niks op depend zijn meestal niet nuttig en mogen dus weg.

'deborphan -a' geeft een lijst van alle *packages* waar geen andere packages op dependen. Dus je krijgt zeg maar een lijst met 'echte' programma's, zonder de vaak minder interessante depends.
En nee, die lijst moet je niet aan apt-get remove --purge voeren nee... Dat zou vrij rigoreuze opruiming zijn :)
Pagina: 1