you got me... Dat roep ik ook altijd.
Maar dit is alleen zo in situaties waarin er geen bewijs te vinden is.
En dat is hier niet zo. Ik zal het even uitleggen... Je hebt er tenslotte zelf om gevraagd.
Ik moet hierbij wel even op de organische chemie en de biochemie ingaan. Dit is tenslotte geen metafysica, maar gewoon chemie.
1. Uit anorganische stoffen zoals gedacht wordt dat die in de atmosfeer voorkwamen kunnen vanzelf onder andere (met stimulatie van UV/bliksem) aminozuren, vetzuren, sacchariden en stikstofhoudende basen ontstaan. Dat is de eerste stap naar leven.
2. de monomeren van alle biopolymeren kunnen dus vanzelf ontstaan. De volgende stap is polymerisatie. Hoewel deze reactie moeilijk verloopt, kan het nog redelijk vlot gaan als er klei als katalysator aanwezig is.
3. een kenmerk van leven is dat het zichzelf kan reproduceren. Dus om van een polymeer naar "leven" te gaan moet dit polymeer zichzelf kunnen reproduceren.
Wat er dus waarschijnlijk gebeurd is is dat er een polymeer ontstond van een soort RNA (maar dan met een triose of een tetrose ipv ribose) dat zichzelf kon reproduceren, met autokatalytische activiteit dus. Er zijn in levende wezens RNA-strengen gevonden die zichzelf kunnen aanpassen/repliceren. Dus onmogelijk is het zeker niet dat deze strengen ook in de oersoep bestonden.
4. op zo'n zelfreproducerende streng kunnen ook "genen" voor gaan komen die niets te maken hebben met reproductie maar die wel gunstig zijn voor het voortbestaan van de streng. Zoals stukken katalytisch "RNA" die de ontstaansreactie van een monomeer van RNA zelf katalyseren. Dan is de streng minder afhankelijk van de omgeving. Of voor de katalyse van een reactie waarbij fosfolipiden ontstaan, die een laagje vormen om de streng en zo de streng beschermen tegen de buitenwereld.
5. we hebben nu een streng die in een aantal van zijn eigen levensbehoeften kan voorzien. Dit is al bijna leven. Als die streng nu ook nog de mogelijkheid krijgt om zijn eigen energievoorziening te regelen is ie volledig zelfstandig...
Dit is hoe leven ontstaat uit niet-leven. Elke stap wordt ondersteund door wetenschappelijke argumenten zoals je hebt gezien. De grote lijn hebben we niet waargenomen, dat kan niet vanwege het tijdsprobleem, maar wel zo'n beetje elke stap... Wat tot de conclusie leidt dat dit uiterst aannemelijk is.
Captain Proton