Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 01:31:
idd. een electrich signaal gaat even snel als het signaal door een glasvezel, alleen als het om een erug grote bandbreedte gaat dan is glas veel stabieler, en glasvezel kan grotere afstanden overbruggen en dat is dus ook een voordeel.
Snelheid in glas is dus nog altijd hoger dan in koper, snelheid licht in glas is ongeveer lichtsnelheid, snelheid in coax ligt, afhankelijk van de soort kabel, tussen de 200.000 km/s en 280.000 km/s. Niet dat die snelheid op dit moment echt veel uitmaakt voor ons.
Glas is stabieler? Het is geen besturingssysteem dat in de grond ligt. De bandbreedte van glas is gewoon veel groter, maar dat heeft niks met stabiliteit ofzo te maken, maar puur met de eigenschappen van glas.
FatalError schreef op 28 september 2002 @ 17:37:
Wie kijkt er nou niet in zn glasvezelkabel om te kijken of ie wel goed is?

Als dat echt zo slecht zou zijn was ik al lang blind geweest

De kabel is inderdaad wat kwetsbaar, maar echt niet zo erg als veel mensen denken.
Maar ik ben het wel met je eens dat glasvezel totaan de meterkast het beste is. UTP/coax/.. is door iedereen te knijpen en vereist slechts wat simpel gereedschap, wat evt bij de lokale electronicaboer te lenen is.
Duh! Je kunt twee keer in een glasvezel kijken die goed is afgesneden, 1 x met links en 1x met rechts!

De kabel is behoorlijk kwetsbaar, 1x knikken en het is afgelopen en er kan weer een nieuwe kabel door de grond heen!
Dus ik denk dat het nog een te duur geintje is om alle huizen te voorzien van glasvezel, ik denk dat het coaxnet nog wel behoorlijk lang zal blijven liggen, maar dat de glasvezel dichter bij huis komt, een kast met glasvezel<->coax in elke straat bijvoorbeeld.