[PDF] Programmeren in PDF

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:40
Ik heb een aantal invoervelden in een PDF document gemaakt.

Nu moeten deze invoervelden (met achterliggende javascript) in een honderdtal verschillende formulieren geplaatst worden.

Niet elk formulier heeft dezelfde invoervelden nodig.

Is het mogelijk om een programmaatje te maken waarmee ik makkelijk die invoervelden kan plaatsen in ieder document.

Dus een soort copy/ paste van het ene formulier naar het andere, maar dan op een nettere manier.
Adobe Acrobat heeft bovengenoemde functionaliteit helaas niet.

Ik heb ervaring met Visual Basic.

Pay peanuts get monkeys !

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:56
Pfft...
Kun je wat meer info geven? wat voor verschillende velden? Welk veld moet bij welk formulier? Moet het aan het begin, het eind?
Meer info nodig dus.

- waarom een honderttal PDF'jes !? -

Verbouwing

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Begin anders eerst eens met waarmee je die pdf documenten gegenereerd hebt, en wat je van plan bent te gaan gebruiken om deze weer aan te passen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Dutch_guy
OK,

Er is een klant die honderden verschillende papieren documenten heeft.
Deze documenten worden omgezet naar PDF's.

Het gaar hier steeds om formulieren.

Invoervelden die bijvoorbeeld steeds terug komen zijn bijvoorbeeld:

Naam
Adres
Postcode
etc.

Nu heb ik voor ieder veld een invoerveld gemaakt met enige validatie.
Bijvoorbeeld het veld postcode bevat validatie dat het alleen zo mag worden ingevoerd --> 1234 AB

Deze velden moeten in al die documenten geplaatst worden.

Nu kan ik ieder mogelijk veld in een pdf-document zetten, en de mensen laten copy/ pasten naar andere documenten.

Mijn vraag is of daar geen nettere manier voor is. Bijvoorbeeld een pull-down menu in Acrobat, waarbij je het veld kiest, en dat het in het formulier wordt gevoegd. Of d.m.v. een zelf te bouwen extern programmaatje.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
via php kan je wel pdf formulieren creeeren, misschien dat je hiermee iets kan.

Je leest eerst alle gegevens in, en dan zet je het met behulp van php om naar pdf.

Dus als iemand geen adres heeft, maak je hier in php een if-constructie van zodat hij niet in je pdf-je een leeg adres-veld laat zien

• Dutch_guy
Dat is niet helemaal wat ik bedoel, bovendien moet de klant dan php installeren. Het wordt namelijk gewoon lokaal gebruikt.
De klant moet zelf op een gebruikersvriendelijke manier velden kunnen toevoegen.

• SuperRembo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08-2025
De pdflib die je met php kan gebruiken bestaat ook in ActiveX/COM uitvoering die je bijvoorbeeld in Visual Basic kan gebruiken. Het is alleen jammer dat je met pdflib (voor zover ik begepen heb) wel PDFs mee kan maken, maar je kan er geen bestaande PDFs mee bewerken.

| Toen / Nu

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Moet dit percee (?) in PDF? Er zijn namelijk veel betere methodes om een beetje interactiviteit te krijgen. Zoals bijvoorbeeld een webpagina.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Dutch_guy schreef op 25 september 2002 @ 23:04:
Nu heb ik voor ieder veld een invoerveld gemaakt met enige validatie.
Bijvoorbeeld het veld postcode bevat validatie dat het alleen zo mag worden ingevoerd --> 1234 AB
Leg eens uit in welke taal/in welk programma je dat invoerveld hebt gemaakt?

En wil je nou die PDF'jes eenmalig van invoervelden voorzien (vraag me af of dat mogelijk is), of wil je een oplossing waarmee je data aan PDF'jes kan toevoegen?

In het tweede geval kan ik niet anders zeggen dan: zet een bak neer die PHP en pdflib draait, en bouw een mooi webfrontend. Is hierboven al gesuggereerd, en verdomd: tis een prachtoplossing. En ik kan me niet voorstellen dat je dat niet op 1 of andere manier onder windows aan de praat kan krijgen. SuperRembo: hij hoeft de PDF's in dat geval maar 1 keer (onder 'nix :)) te converteren naar 1 of ander leesbaar formaat, en kan dan na elke user-forminvoer terug laten converteren. Het is even lastig, maar dan heb je ook wat ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Dutch_guy schreef op 25 september 2002 @ 18:13:
Ik heb een aantal invoervelden in een PDF document gemaakt.
......
Mag ik vragen hoe jij PDFjes maakt? Doe je dat met php functies (geschreven in php, met pdflib of met een standaard plugin voor php?

Ik ben hier zelf heel erg geinteresseerd in. Maar kreeg een domper toen ik er achter kwam, dat pdflib (zeeeeer handig) niet gratis was.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

irondog schreef op 26 september 2002 @ 11:34:
[...]

Mag ik vragen hoe jij PDFjes maakt? Doe je dat met php functies (geschreven in php, met pdflib of met een standaard plugin voor php?

Ik ben hier zelf heel erg geinteresseerd in. Maar kreeg een domper toen ik er achter kwam, dat pdflib (zeeeeer handig) niet gratis was.
Een paar standaard php-classes om pdf'jes te genereren zijn te vinden op http://www.ros.co.nz/pdf/ en http://www.rustyparts.com/pdf.php .
Verder kan je zoeken naar AFPL Ghostscript, daar zou je ook een eind mee moeten kunnen komen...

[ Voor 0% gewijzigd door Rataplan op 26-09-2002 13:05 . Reden: . in url ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Dutch_guy
Volgens mij wordt ik niet helemaal begrepen ;)

Klant heeft document in Word.

Klant converteerd Word document naar PDF met volledige versie van Adobe Acrobat.

Klant moet vervolgens in dat document de invoervelden interactief maken. Dus waar lijntjes staan waar men gewoonlijk met pen het formulier invult (na uitprinten uiteraard :D ), moeten nu invoervelden komen.

Met Acrobat kan je eenvoudig invoervelden maken en op je formulier plaatsen. Je slaat het op en klaar.

Nu heb ik voor een document voor ieder veld wat javascript toegevoegd ter validatie.

Deze velden (incl. javascript) kan je naar een nieuw PDF document plakken.

Maar ik zoek naar een oplossing dat de klant middels een menu, mijn ontwikkelde invoervelden eenvoudig in ieder PDF document kan plaatsen.

Het probleem is hier dus niet om een PDF te genereren.

Ik hoop dat het nu duidelijker is :)

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Zelfs voor Acrobat Reader kan je plugins maken geloof ik, dus in acrobat zou het ook wel mogelijk zijn denk ik. Geen SDK ofzo te vinden op de site van adobe?

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Rataplan schreef op 26 september 2002 @ 11:49:
[...]

Een paar standaard php-classes om pdf'jes te genereren zijn te vinden op http://www.ros.co.nz/pdf/ en http://www.rustyparts.com/pdf.php.
Verder kan je zoeken naar AFPL Ghostscript, daar zou je ook een eind mee moeten kunnen komen...
thnx. Ik had liever een php module hiervoor (parst sneller) maar dit helpt me ook verder :)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Misschien moet je eens kijken naar Omniform.
Dit is een ocr-programma dat meteen ook de invoervelden scant.
Het heeft ook een optie om als Fillable-PDF op te slaan.
Hmm, bij 5.0 zijn de licentie-kosten wat omhoog gegaan........

• Dutch_guy
TheOneLLama schreef op 26 september 2002 @ 12:42:
Zelfs voor Acrobat Reader kan je plugins maken geloof ik, dus in acrobat zou het ook wel mogelijk zijn denk ik. Geen SDK ofzo te vinden op de site van adobe?
Ik heb net gekeken naar de SDK van Acrobat.

Hier kan je buttons en toolbars mee maken, ik moet me er in gaan verdiepen.

Mocht iemand anders nog een idee hebben, hou ik me aanbevolen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Er is geen mogelijkheid om via macro's zelf die ......................................... te laten vervangen door invoervelden op het moment dat de klant pdf-jes aanmaakt. Lijkt me toch alleen een kweste van het veld anders noemen???
Pagina: 1